Μη βαράτε άλλο την Φρόσω Κυριάκου
- 1 ΑΠΡ 2016
Πριν τις 18 Φεβρουαρίου, η Φρόσω Κυριάκου ήταν ένας άνθρωπος άγνωστος στο πανελλήνιο. Κανέναν δεν ενδιέφερε η εμφάνισή της, το επάγγελμά της, η διαδικτυακή παρουσία της, η άποψή της για οποιοδήποτε ζήτημα. Μετά τις 18 Φεβρουαρίου και το τροχαίο ατύχημα που κόστισε τη ζωή στον Παντελή Παντελίδη και παρολίγο να κοστίσει τη ζωή στην ίδια και τη συνεπιβάτιδά τους, Μίνα Αρναούτη, η Φρόσω Κυριάκου κατέστη ''δημόσιο πρόσωπο'' με έναν περίεργο τρόπο.
Όχι μόνο επειδή έτυχε να βρίσκεται στο μοιραίο αυτοκίνητο με τον συγκεκριμένο, εξαιρετικά δημοφιλή, τραγουδιστή, που έφυγε από τη ζωή πολύ νέος. Όχι μόνο επειδή κόντεψε να χάσει τη ζωή της. Όχι μόνο επειδή νοσηλεύτηκε στο νοσοκομείο, ενόσω τα αίτια του ατυχήματος και οι εικασίες γύρω από αυτά απασχολούν (σχεδόν) το πανελλήνιο. Αλλά, κυρίως, λόγω της εξωτερικής της εμφάνισης, όπως τη γνωρίζουμε από τα προφίλ της στα social media.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, η Φρόσω Κυριάκου είναι φοιτήτρια και βρισκόταν σε σχέση με τον τραγουδιστή για λίγο καιρό πριν το ατύχημα της αλλάξει τη ζωή. Σε μια υπόθεση με τέτοιο δημόσιο ενδιαφέρον, είναι αναμενόμενο να βγουν στη δημοσιότητα ορισμένα στοιχεία για τη ζωή της, κυρίως δηλαδή η ηλικία της και η επαγγελματική της ενασχόληση. Μέχρι εκεί, όλα καλά. Ωστόσο, επειδή η Φρόσω Κυριάκου είναι μια κοπέλα νέα και πολύ όμορφη, αμέσως μόλις κυκλοφόρησαν δημόσια οι φωτογραφίες από τα προσωπικά της προφίλ στα social media, ”ξεκίνησαν τα όργανα”.
Είχε διαπράξει το ”έγκλημα” να αναρτά selfies της, η αισθητική των οποίων παραήταν ”πρόστυχη” για τον μέσο αναγνώστη
Οι εικασίες γύρω από το ατύχημα ήταν, λίγο πολύ, αναμενόμενες. Ποιος οδηγούσε στ’ αλήθεια, υπό ποιες συνθήκες συνέβη το ατύχημα, κ.λπ. Ωστόσο, στην περίπτωση της εμπλοκής μιας νέας και όμορφης κοπέλας σε ένα τέτοιο περιστατικό, η εικασία μπορεί να βρεθεί εξαιρετικά κοντά στο slut-shaming. Ξεκινώντας από την παραδοχή ότι slut – shaming είναι ο στιγματισμός γυναικών των οποίων οι συμπεριφορές εκλαμβάνονται ως ”υπερβολικά sexy” και, σε κάθε περίπτωση, ως αντιτιθέμενες με τα ”καλά κοινωνικά πρότυπα”, η εμφάνιση της Φρόσως Κυριάκου αποτέλεσε την αφορμή για πολλά τέτοια περιστατικά.
Η αρχή έγινε, ως συνήθως, από τα μέσα ενημέρωσης. Κάποιοι δημοσιογράφοι κοίταξαν τις φωτογραφίες της Φρόσως Κυριάκου και είπαν, πολύ απλά, ”ωραίο γκομενάκι, θα ‘παίξει’ καλά στις ειδήσεις”. Από εκεί ξεκίνησε ο καταιγισμός των ‘ενημερωτικών” άρθρων γύρω από την υπόθεση Παντελίδη, τα οποία, δε φτάνει μόνο ότι σε μεγάλο βαθμό ήταν απλά click-baits, καθιστούσαν με τον τρόπο τους την Φρόσω Κυριάκου ένα απλό αντικείμενο, που ξεχειλίζει sexiness και πλαισιώνει ιδανικά ένα τέτοιο τραγικό περιστατικό, ως το ”πικάντικο” σκέλος του.
Από τότε, τα μέσα ενημέρωσης και, σε ένα βαθμό, το κοινό, κάνουν πάρτι πάνω στις πλάτες μιας γυναίκας η οποία είχε την ατυχία να βρίσκεται σε έναν συγκεκριμένο τόπο μια συγκεκριμένη κακιά στιγμή. Το περιεχόμενο των περισσότερων άρθρων που αφορούν στο πρόσωπο της Φρόσως Κυριάκου καθορίζεται από την εμφάνισή της.
Ακόμα και σε άρθρα που περιέχουν κάποιο ψήγμα αλήθειας, όπως π.χ. σε όσα αναφέρονται στην πορεία της υγείας της, πρωταγωνιστούν μόνο οι φωτογραφίες της, εικόνες που εκλαμβάνονται από μεγάλο μέρος του κοινού ως sexy και προκλητικές στα όρια του ακατάλληλου και των οποίων η διαρκής επανάληψη επιχειρεί να προσδώσει στην Φρόσω Κυριάκου το πιο πάνω στίγμα.
Εφεξής, λοιπόν, οποιαδήποτε είδηση, αληθινή ή ψεύτικη, γύρω από την ίδια και την πορεία της ζωής της μετά το ατύχημα, θα δείχνει εκ των πραγμάτων ”αλλοιωμένη” από το sexiness της
Η ”γκόμενα” που βρισκόταν στο πλάι του Παντελίδη την μοιραία στιγμή του ατυχήματος, αυτή που ”έτσι όπως είναι”, ”βάλε με το νου σου τι μπορεί να του έκανε εκείνη την ώρα”. Διότι, κακά τα ψέματα, ο μέσος νους, αυτό ακριβώς θα σκεφτεί.
Η ίδια, πιθανότατα εξαιτίας της γενικευμένης ”σοσιαλμηντιακής αγραμματοσύνης” (sic) που χαρακτηρίζει μεγάλο μέρος του κοινού και που του προκαλεί την ανάγκη να ξετινάξει τη διαδικτυακή παρουσία του πλησίον του, κάποια στιγμή φέρεται να αναγκάστηκε να κλείσει το προφίλ της στο Facebook και το Instagram. Διότι είχε διαπράξει το ”έγκλημα” να αναρτά selfies της, η αισθητική των οποίων παραήταν ”πρόστυχη” για τον μέσο αναγνώστη, του οποίου οι οπτικές ”ορέξεις” θα βρισκόταν εν αρμονία μόνο εάν η κα Κυριάκου ήταν, ας πούμε, άσχημη ή, έστω, κακομούτσουνη και, φυσικά, ντυμένη σαν 80χρονη χήρα γυμνασιάρχη.
Δυστυχώς, για ακόμα μια φορά, η εικόνα κατάπιε ”ένδοξα” την ουσία και ο δημόσιος λόγος απασχολήθηκε – και θα εξακολουθήσει να απασχολείται – με την εμφάνιση της Φρόσως Κυριάκου και όχι με την εκάστοτε ουσία των ειδήσεων γύρω από το ατύχημα, όπου αυτές μπορούν πλέον να εντοπιστούν. Εφεξής, λοιπόν, οποιαδήποτε είδηση, αληθινή ή ψεύτικη, γύρω από την ίδια και την πορεία της ζωής της μετά το ατύχημα, θα δείχνει εκ των πραγμάτων ”αλλοιωμένη” από το sexiness της Φρόσως Κυριάκου και, τα μέσα ενημέρωσης, χέρι χέρι με μια μεγάλη μερίδα του κοινού, θα ”παίζουν” με το νέο, αγαπημένο τους αντικείμενο slut – shaming, αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά τη συλλογική ανωριμότητα που επιδεικνύουμε ως θεατές και αποδέκτες ειδήσεων γύρω από σοβαρά περιστατικά.
Κάνουν πάρτι πάνω στις πλάτες μιας γυναίκας η οποία είχε την ατυχία να βρίσκεται σε έναν συγκεκριμένο τόπο μια συγκεκριμένη κακιά στιγμή.
Φυσικά, πάντα υπάρχουν άνθρωποι που μεταφέρουν τις ειδήσεις ως έχουν και που δεν πέφτουν στην παγίδα του εύκολου κλικ και της αναίσχυντης εκμετάλλευσης ενός ανθρώπου που περνάει πολύ δύσκολες ώρες και, ίσως, αναμένεται να περάσει ακόμα πιο δύσκολες ώρες, προσπαθώντας να επαναφέρει την ομαλή καθημερινότητα στη ζωή του.
Βεβαίως και έχει έρθει από καιρού η ώρα του απολογισμού, τόσο από την πλευρά των μέσων ενημέρωσης, όσο και από την πλευρά του κοινού, σε σχέση με την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών. Μάλλον, όμως, είμαστε πολύ απασχολημένοι με το μπούστο της Φρόσως Κυριάκου για να σκεφτούμε τον εαυτό μας στη θέση της.