Ο φόβος του Unfollow
- 18 ΑΠΡ 2016
Πριν από κάποιες μέρες είχα μία συζήτηση με τη μία και μοναδική καλύτερη μου φίλη, την Ιφιγένεια, η οποία ως λάτρης της εικόνας μου είπε πως της έχουν λείψει οι ωραίες φωτογραφίες που ανέβαζα στο Instagram μου και πως καιρός είναι να αρχίσω να ποστάρω και πάλι. Σιωπηλά συμφώνησα μαζί της, αλλά πριν προλάβω να το εκφράσω και με λέξεις η πρόταση "ναι, αλλά έχω παρατηρήσει πως όταν ποστάρω φωτογραφίες από την καθημερινότητά μου χάνω followers" πρόλαβε και βγήκε σαν χείμαρρος (υπερβάλλω) από τα χείλη μου.
Και ναι ισχύει. Και ναι παρατήρησα πως δεν είμαι η μόνη που έχω αυτή την ανησυχία. Την ανησυχία του unfollow. Καθώς χάζευα ξαπλωμένη στον καναπέ μου το timeline μου στο Ιnstagram, έπεσα πάνω στο λογαριασμό αγαπημένης συναδέλφου, η οποία βρισκόταν σε μουσικό φεστιβάλ στην άλλη άκρη της γης. Αφού είπα “αχ την τυχερή” και έψαξα να δω τι άλλο έχει ανεβάσει, έπεσα στο πρώτο της post από το ταξίδι της, το οποίο προς μεγάλη μου έκπληξη ήταν μόλις το προηγούμενο και στο οποίο εξηγούσε ότι κυρίως θα ανεβάζει updates στο snapchat για μην την κάνουν unfollow.
Μπορεί να αστειευόταν, δεν λέω, αλλά ωστόσο ένα pattern εγώ το είδα – α να τα λέμε αυτά.
Δηλαδή να θέλεις να μοιραστείς τη χαρά σου και να μην το κάνεις, γιατί κάποιοι μπορεί να ενοχληθούν και να σε διαγράψουν.
Δεν είχαμε αρκετές φοβίες – από υψοφοβία και αραχνοφοβία μέχρι φιστικοβουτυροφοβία και γονατοφοβία, ας προσθέσουμε ακόμα μία στη λίστα μας, την unfollowφοβία.
Μέχρι και apps έχουν βγει, ώστε να βλέπεις πόσοι και ποιοι σε ξε-ακολούθησαν. Μιλάμε για τόσο άγχος.
Πριν όμως αρχίσω να εξαπολύω το δριμύ κατηγορώ μου για όλους αυτούς που τροφοδοτούν αυτή τη φοβία και όλους εμάς που την έχουμε, σκέφτηκα να σταθώ λίγο τι ώριμη και να κάνω την έρευνά μου πάνω σε αυτή τη σχέση μεταξύ του Instagramer και το follower. Ας ξεκινήσω, λοιπόν, με τα απλά: “γιατί κάποιος να χρειάζεται όλο και περισσότερους followers;”.
Στις μέρες μας τα social networks παίζουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή της σύγχρονης κοινωνίας. Μιας και πλέον έχουν μπει στην πραγματικότητά μας, έχουν γίνει μέρος αυτής και μέρα με τη μέρα καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο. Αν και πρωτίστως ο αρχικός λόγος ύπαρξής τους είναι η επικοινωνία και το socializing, μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την προώθηση προϊόντων και ιδεών. Το Instagram κατέχει μία από τις πιο σημαντικές θέσεις ανάμεσα στα υπόλοιπα social media. Με 90 εκατομμύρια, άλλωστε, χρήστες που διαρκώς αυξάνονται, τι άλλο θα περίμενες κανείς; Άρα οι εταιρείες που θέλουν γρήγορα, εύκολα, άμεσα και με χαμηλό κόστος να διαφημιστούν τι κάνουν; Βρίσκουν τον χρήστη που έχει ένα πρόσωπο (χιλιάδες ή εκατομμύρια ακολούθους) στο Instagram, τον πληρώνουν και αυτός με το δικό του ύφος προωθεί το εκάστοτε προϊόν. Άρα όσο περισσότερους followers και Likes έχεις, τόσα περισσότερα χρήματα μπορείς να βγάζεις.
Για να μιλήσουμε με νούμερα η Cara Delevingne, η Kendall Jenner και η Gigi Hadid για ένα και μόνο post τους παίρνουν 125.000 δολάρια μέχρι 300.000 δολάρια, η Miranda Kerr, η Karlie Kloss και η Behati Prinsloo παίρνουν 25.000 δολάρια μέχρι 50.000, ενώ αν είσαι διάσημη fashion blogger παγκόσμιου βεληνεκούς μπορείς από ένα μόνο σου post να βγάλεις από 5.000 δολάρια μέχρι 25.000 δολάρια. Ακόμα και πιο B ή C listed σταρ των ΗΠΑ μπορούν με μία και μόνο φωτογραφία που θα ανεβάσουν στο Instagram να βγάλουν τόσα χρήματα, όσα εσύ αν δούλευες μέχρι να πάρεις σύνταξη: ο Scott Disick κοστολογείται με 20.000 δολάρια το post (το οποίο κιόλας μετά από λίγο καιρό το σβήνει – ναι αμέ), ενώ η Blac Chyna για promotion μιας εβδομάδας ζητά 2.000 δολάρια.
Στην Ελλάδα, ωστόσο, τα ποσά δεν είναι ανάλογα του εξωτερικού.
Κάποιος εγχώριος Instagramer με περίπου 5 χιλιάδες followers μπορεί να κερδίσει 100 με 200 ευρώ το post, ή για κάποια “ενέργεια” που έχει διάρκεια ζωής δύο μήνες και απαιτεί ένα post την εβδομάδα μπορεί να βγάλει έως 800 ευρώ.
Όσο οι followers αυξάνονται τόσο υψηλότερη θα είναι και η αμοιβή του. Αν βέβαια είναι και δημόσιο πρόσωπο, εκεί οι τιμές αλλάζουν.
Άρα αυτό που θέλω να πω είναι ότι είναι λογικό ένας δημοφιλής instagramer να ανησυχεί για τον αριθμό τον ανθρώπων που το ακολουθούν και καθώς γράφω τώρα σκέφτομαι πως και εγώ γι αυτό αντέδρασα έτσι και εξέφρασα το παράπονό μου πως όσο περισσότερο postάρω, τόσο περισσότερους followers χάνω. Φυσικά και έχω πληρωθεί για να ανεβάσω κάτι.
Ωστόσο, ο φόβος τους unfollow δεν “χτυπάει” μόνο αυτούς που κερδίζουν μέσα από τα post. Πολλές φορές έχει τύχει να ακούσω “δεν κάνω unfollow, γιατί θα μου κάνουν και αυτοί”. Αυτή η συμπεριφορά είναι κάπως…του τρελού. Γιατί διαλέγουμε να κάνουμε unfollow κάποιους ανθρώπους; Γιατί για κάποιους λόγους δεν μας αρέσουν. Αν τώρα μας κάνουν και αυτοί, αυτό δεν επαληθεύει τη γνώμη που έχουμε γι αυτούς;
Αν για παράδειγμα έχεις 500 followers, επειδή ακολουθείς 600, κάτι δεν πάει καλά. Το δίκτυό σου δεν είναι “δυνατό”. Ξυπνάς, δηλαδή, μια μέρα βγάζεις από τη λίστα σου όσους δεν θες να ακολουθείς και βλέπεις ότι ο αριθμός των δικών σου followers αρχίζει και μειώνεται (προφανώς έχουν κάποια από τα παραπάνω apps που λέγαμε και βλέπουν ότι τους αφήνεις και σε αφήνουν και αυτοί). Τι κάνεις σε αυτή την περίπτωση; Βάζεις τα κλάματα; Αρχίζεις και τους ακολουθείς πάλι; Κάνεις βουντού; Φοβάσαι ότι σβήστηκες από το χάρτη των social media;
Όχι βέβαια! Χαίρεσαι γι αυτούς που έμειναν, γιατί αυτοί σε ακολουθούν επειδή είσαι εσύ, ακόμα και αν ποστάρεις 30 φωτογραφίες από το φεστιβάλ που πήγες ή διαφημίζεις σπρέι στόματος ή ανεβάζεις το σκύλο σου σε όλες τις πιθανές πόζες ύπνου.
Σιγά μη φοβηθείς το unfollow.