OPINIONS

O Pharrell Williams είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Louis Vuitton. Τα υπέρ και τα κατά της αμφιλεγόμενης απόφασης

@2023 Alberto Pezzali/AP Images

Υπάρχουν στιγμές σαν αυτές που αμφιβάλλω για το μέλλον της μόδας. Πες με μελοδραματική, πες με υπερβολική (είμαι και τα δυο), αλλά σαν άνθρωπος που λατρεύει τη δημιουργικότητα που προσφέρει η μόδα, το storytelling ενός σχεδιαστή μέσα από τις συλλογές του, η καινοτομία στο design που μπορεί να προσφέρει ένας δημιουργός, με εμπνέουν και με κάνουν να αντιμετωπίζω το στιλ, αλλά και τις τέχνες, πιο απελευθερωμένα. Υπάρχουν αρκετοί τέτοιοι δημιουργοί στον χώρο της μόδας, αυτή τη στιγμή, έχουν υπάρξει σίγουρα και καλύτεροι (ίσως αυτή η άποψη να οφείλεται στην προσωπική μου γνώμη ότι η κανείς δεν μπορεί να φτάσει τον Alexander McQueen), αλλά η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία.  

Η ελπίδα «πέθανε» την Τρίτη 14 Φεβρουαρίου, λοιπόν, όταν ο οίκος Louis Vuitton ανακοίνωσε ότι ο Pharrell Williams είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, για τις ανδρικές συλλογές. Σύμφωνα με τον οίκο, o γνωστός, μουσικός παραγωγός θα παρουσιάσει την πρώτη του συλλογή τον Ιούνιο. Η ελπίδα «πέθανε» γιατί σε όλα τα creative minds της μόδας, επιβεβαιώνεται ότι το πραγματικό ταλέντο μπαίνει, και επίσημα, σε δεύτερη μοίρα.

Είναι ο Pharrell Williams ο κατάλληλος για τη θέση;

Στο ματς «γνωστό όνομα vs. ταλέντο στον σχεδιασμό ρούχων», απ’ ό,τι φαίνεται κερδίζει το πρώτο. Και αυτό στο γράφει ένας άνθρωπος που εκτιμά τρομερά το ταλέντο του Pharrell Williams και ακόμη περισσότερο τις πρωτοποριακές στιγμές που έχει χαρίσει στην ιστορία της μόδας, ο εμβληματικός οίκος Louis Vuitton. Εκτιμώ και τα δυο ονόματα βαθύτατα, αλλά νομίζω ότι και οι δυο έπεσαν θύματα των καιρών. Νομίζω ότι αυτή απόφαση του οίκου Louis Vuitton να φέρει τον Pharrell Williams, πάρθηκε γιατί ο τελευταίος είναι ένας σύνδεσμος του οίκου με τη μαύρη κουλτούρα. Λόγω του ανθρώπου που βρισκόταν μέχρι πρότινος στη θέση, το label θεώρησε ότι πρέπει να συνεχιστεί η κληρονομιά του Virgil Abloh, κατ’ αυτόν τον τρόπο.

Από τη στιγμή που υπάρχει στην ομάδα κάποιος που εκπροσωπεί το black culture, τότε – κατά τα σημεία των καιρών- ο οίκος δεν κάνει κάτι λάθος. Πιστεύω όμως, ότι αυτό το trend πρέπει να σταματήσει. Και αυτό δεν σχετίζεται σε καμία περίπτωση με το χρώμα του Pharrell Williams. Είναι άδικο για τον ίδιο να λέμε ότι ήταν η καλύτερη δυνατή επιλογή για τη θέση αυτή. Είναι άδικο για όσα καταφέρνουν στον χώρο οι μαύροι σχεδιαστές.

Υπάρχουν σίγουρα καλά σε όλη αυτή την ιστορία και πριν, κατακρίνω εντελώς αυτή την απόφαση του οίκου, θέλω να ζυγίσω τα πράγματα, γιατί αυτό είναι το σωστό.

Τα υπέρ της επιλογής αυτής

Μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι αυτή η απόφαση του οίκου Louis Vuitton να αναθέσει τον Pharrell Williams ως τον καλλιτεχνικό διευθυντή των ανδρικών συλλογών είναι αμφιλεγόμενη. Σίγουρα, δεν είναι μια απόφαση που δεν δικαιολογείται καθόλου, μιας και ο Pharrell Williams είναι ένα πρόσωπο που σχετίζεται με τη μόδα. Έχει άποψη, έχει στιλ, έχει αναφορές και έχει κάποια εμπειρία στο design. Το θέμα είναι αν είναι «αρκετός» για να αναλάβει τα ηνία ενός θρυλικού οίκου σαν τον Louis Vuitton. «Έχει κόψει ποτέ πατρόν; Έχει ράψει πότε ρούχα με τα χέρια του;», γράφουν μερικά σχόλια στα social media και, με σεβασμό, θα συμφωνήσω.

Ίσως όμως, αυτή η μάστιγα της «streetwear μπουρζουαζίας» να πρέπει να σταματήσει. Τα 700 ευρώ hoodies και 1.000 ευρώ sneakers, που κάποτε κόστιζαν 40 ευρώ, πρέπει να σταματήσει. Αυτή η απόφαση, διαιωνίζει αυτή τη φιλοφοσία, λοιπόν. Επειδή ο Pharrell Williams έχει δουλέψει «δίπλα» σε σημαντικά creative minds της γενιάς του, από τον Nigo μέχρι και τον ίδιο τον Virgil Abloh, επειδή είναι ένας καλοντυμένος άνθρωπος που γνωρίζει το streetwear και έχει αφήσει το στίγμα του με το στιλ του, δεν σημαίνει ότι είναι και κατάλληλος για μια τέτοια θέση. Φυσικά, όμως, όπως σου υποσχέθηκα θα ζυγίσω τα καλά και τα καλά. Έχει υπόβαθρο στη μόδα ο Pharrell Williams και πάνω σε αυτό, ο οίκος Louis Vuitton βάσισε την απόφαση του.

Ίσως ο Pharrell Williams, να επιλέχθηκε από τον οίκο Louis Vuitton γιατί έχει αρκετά επιτεύγματα στο βιογραφικό του που σχετίζονται με τη μόδα. Το κομμάτι του design και του οραματισμού μιας ολόκληρης συλλογής σε έναν οίκο σαν το γαλλικό label όμως, είναι αρκετά επίπεδα πάνω από τα streetwear brands που έχει ιδρύσει. Έχει υπηρετήσει με απόλυτη αξιοπρέπεια αυτή την κατηγορία της μόδας και των exclusive brands που δημιουργούν buzz, μέσα από τις capsule συλλογές του.

Η ενδυματολογική του ταυτότητα είναι σίγουρα στα υπέρ, μιας και έχει συμβάλλει σε μερικές από τις πιο αξέχαστες στιγμές του celebrity style, διευρύνοντας τη ματιά πολλών στο πώς αντιμετωπίζεται το ανδρικό ντύσιμο, αλλά και το streetwear, πράγμα που τον οδήγησε στο να δημιουργήσει το δικό του streetwear brand, το 2005, με τον Ιάπωνα creative Nigo, το Billionaire Boys Club, το οποίο γιόρταζε το skateboarding style. Είχε το δικό του brand παπουτσιών, το Ice Cream (το οποίο εμπνεύστηκε μετά από ένα ταξίδι του, όπου ξεχώρισε ένα παγωτατζίδικο στο Τόκιο), στα μέσα των 2000s, είχε συνεργαστεί με τον τότε καλλιτεχνικό διευθυντή του οίκου Louis Vuitton, Marc Jacobs, για τη δημιουργία μιας συλλογής κοσμημάτων και γυαλιών ηλίου (τα “Millionaire” γυαλιά ηλίου που έχουν γίνει από τα πιο iconic σχέδια του οίκου).

Έχει φυσικά, πετυχημένες συνεργασίες, όπως την adidas (από τις πιο γνωστές του συνεργασίες), τη Diesel, τον οίκο Chanel, τον Moncler, ενώ το 2015 είχε λάβει το βραβείο του Fashion Icon από το CFDA. Είναι επίσης, υπεύθυνος για μερικές iconic στιγμές στην ιστορία της ποπ κουλτούρας, όπως όταν πρωτοφόρεσε το “Mountain Hat” της Vivienne Westwood στα Grammy, το 2014, το οποίο ταυτίστηκε με τον γνωστό, μουσικό παραγωγό. Πιο πρόσφατα, έχει ταυτιστεί και με τα peal sunglasses που σχεδίασε για τον οίκο Tiffany’s.

Δεν είναι, λοιπόν, αβάσιμη η απόφαση αυτή. Δεν είναι σαν να αναθέτεις στην Κim Kardashian να σχεδιάσει ρούχα για έναν πολυτελή οίκο. Έχει ένα μακροσκελές βιογραφικό που σχετίζεται με τη μόδα (μιας και η βασική ιδιότητα του Williams είναι μουσικός), ο κύκλος του, όπως η φιλία του με τον Abloh δίνουν βαρύτητα σε αυτή την απόφαση. Στα χαρτιά, η ανάληψη της θέσης του designer του Louis Vuitton από τον Pharell Williams, δεν είναι μια παράταιρη απόφαση. Αυτό όμως, δεν σημαίνει ότι είναι και η σωστή.

Τα κατά κερδίζουν -επίσης, που είναι οι γυναίκες designers οεo;

Τα κατά, νομίζω ότι υπερισχύουν. Και σε αντίθεση με το μακροσκελές βιογραφικό του Pharrell Williams, τα κατά είναι λίγα και «καλά». Δεν υπάρχει κανένας συσχετισμός του Williams με την πολυτελή μόδα και με το σχέδιο μόδας, πιο συγκεκριμένα. Υπάρχουν κάποιες αξίες στη μόδα που δεν μπορούμε να απορρίψουμε έτσι ελαφρά τη καρδία. Δεν μπορεί να μην υπολογίζεται ο επαγγελματισμός και το ουσιαστικό σχεδιαστικό ταλέντο κάποιου, όταν έχουμε να κάνουμε με τον σχεδιασμό ρούχων. Ο Virgil Abloh ήταν μια φρέσκια και σωστή επιλογή, για πολλούς, ουσιαστικούς λόγους και ένας από αυτούς ήταν το γεγονός ότι είχε background στη μόδα. Η μητέρα του ήταν μοδίστρα, έμαθε το ρούχο από μικρή ηλικία.Ο Pharrell Williams τι έχει να προσφέρει στον σχεδιασμό ρούχων; Δεν μπορούμε να καταπατάμε κάποιες σταθερές αξίες στο όνομα των τάσεων.

Αυτή η απόφαση, δυστυχώς, μπαίνει στο ίδιο τσουβάλι με τις περιπτώσεις νεποτισμού που έχουν καταρρακώσει τον θεσμό της μόδας.

Ειδικά από τη στιγμή που υπάρχουν τόσες ενδιαφέρουσες περιπτώσεις σχεδιαστών στη μόδα, μερικά λαμπρά, ανερχόμενα ονόματα που έχουν σπουδάσει το ένδυμα, που το γνωρίζουν καλά και ξέρουν τι σημαίνει να προετοιμάζεσαι για ένα fashion show ή τι χρειάζεται για να σχεδιάσεις μια συλλογή από το μηδέν. Επίσης, υπάρχουν εξαιρετικές περιπτώσεις γυναικών designers που θα ήταν εκπληκτικές επιλογές για τον οίκο. Σκέψου όλα τα σωστά μηνύματα που θα περνούσε μια απόφαση σαν αυτή.

Πόσο πρωτοποριακό θα ήταν να σχεδιάζει μια γυναίκα  ανδρικά ρούχα για έναν τόσο αναγνωρισμένο οίκο;

Ειδικά, από τη στιγμή που οι γυναίκες παραβλέπονται διαρκώς στον χώρο αυτό, παρά το τεράστιο ταλέντο ορισμένων εξ αυτών. Σχεδιάστριες όπως η Martine Rose, θα ήταν μια φανταστική επιλογή. Πρόκειται για ένα αναγνωρισμένο όνομα, ειδήμων στο streetwear και έτσι θα κρατούσε και ο οίκος τους δεσμούς με το streetwear που ξεκίνησε ο Abloh. Ένα άλλο όνομα που λέγεται ότι είχε «πέσει» στο τραπέζι των επιλογών ήταν η Grace Wales Bonner, ένα επίσης, ανερχόμενο, ανεξάρτητο πρόσωπο στη μόδα που μάλιστα, σχεδιάζει ανδρικά ρούχα και της οποίας η αισθητική κλίνει αρκετά προς το luxury-for-luxury ύφος που είχε ο οίκος Louis Vuitton, προ Virgil Abloh.

Υπάρχουν πολλοί βάσιμοι λόγοι για τους οποίους ο Pharrell Williams επιλέχθηκε ως ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Louis Vuitton για τις ανδρικές συλλογές. Υπάρχουν όμως, άλλοι τόσο που δεν τον καθιστούν τον κατάλληλο άνθρωπο. Τα ζύγισα και η ζυγαριά κλίνει προς τα «κατά». Παρ’ όλα αυτά, ελπίζω πως μπορεί και να αποδειχθώ λάθος.

Exit mobile version