OPINIONS

Ο Τάσος Μπουγάς τα βάζει με τους vegans στη νέα διαφήμιση των Jumbo. Το Twitter αντιδρά

YouTube

Ας καταμετρήσω τους λόγους για τους οποίους το Πάσχα με ενοχλούσε από παιδί. Έχουμε και λέμε: Η τσίκνα, οι άπειρες ποσότητες κρέατος και νεκρών ζώων γύρω μου, οι κοκορομαχίες μάτσο ψηστών που είχαν ξεκινήσει να πίνουν αλκοόλ από τις 7 το πρωί, η επιμονή να σηκωθούν όλοι να χορέψουν δίπλα στη σούβλα, η φασαρία για μία μέρα που από μέρα συγχώρεσης και αγάπης κατέληγε καταναγκαστικό έργο. Όλα όσα με ενοχλούσαν, ήρθε το Jumbo και τα έβαλε σε διαφήμιση στην οποία πρωταγωνιστεί ο Τάσος Μπουγάς.

Δεν είμαι vegan, ούτε κάποιος πολέμιος της παράδοσης. Πιστεύω στην παράδοση της αγάπης που υποτίθεται ότι σημαίνει το Πάσχα. Μία μέρα στην οποία η αγάπη είναι θεωρητικά κεντρικό θέμα, με όποια αφορμή κι αν υπάρχει (θρησκευτική ή μη) είναι πολύτιμη. Γι’ αυτό με εκνευρίζει η ιδέα του γλεντιού στο νέφος της τσίκνας και κυρίως με εκνευρίζει που οι λάτρεις αυτής της παράδοσης της υπερβολής και του με το στανιό γλεντοκοπήματος, βρίσκουν αφορμή αυτή την ημέρα της αγάπης να βγάζουν όλο τον αρνητισμό τους προς άλλες πληθυσμιακές ομάδες που δεν είναι και τόσο φίλοι, όπως οι vegans λόγου χάρη. Οι vegans ήταν στο επίκεντρο της πασχαλινής διαφήμισης των Jumbo ως οι μεγάλοι πολέμιοι της παράδοσης και του «φύλακά» της, που είναι ο Τάσος Μπουγάς.

Τα Jumbo δημοσίευσαν ένα video στο YouTube, στο οποίο ο Τάσος Μπουγάς σε ρόλο αστροναύτη βρίσκεται στη Σελήνη για να γιορτάσει το Πάσχα όπως θέλει, χωρίς να τον «κυνηγούν» οι vegan. Ο «πλανητάρχης» έχασε τον πλανήτη του και τραγουδά μάλιστα και μία διασκευή του τραγουδιού της Νατάσσας Θεοδωρίδου, Φεγγάρι μου.

«Φεγγάρι εδώ θα ψήσω τον αμνό, γιατί οι vegans με ‘διωξαν απ’ τη Γη μου. Ελάτε κόσμε μου εγώ κερνώ, γιατί είμαι φύλακας και άγγελος του εθίμου. Moon-dance. Γι’ αυτούς η τσίκνα είναι ντεμοντέ, για μένα eau de cologne πολυτελείας. Ελάτε ψήστες μου, καμάρια του λαού μες το ντουμάνι να πνιγεί ο γαλαξίας», λέει ο Τάσος Μπουγάς.

Πασχαλινά αυγά διαστημόπλοια, μία γυναίκα που κάνει pole dance ντυμένη λαγουδάκι, ένα αρνί στη σούβλα, ιπτάμενα ποτήρια μπύρας και ένας στρατός από άντρες ψήστες συμμετέχουν στη διαφήμιση. Όλη η ματσίλα της ημέρας, όλα όσα με ενοχλούν είναι εκεί, στη Σελήνη και γιορτάζουν ένα Πάσχα όπως ακριβώς το θυμάμαι στην παιδική μου ηλικία, λες και η κοινωνία μας δεν προχώρησε ούτε χιλιοστό από τα 80s.

Ο Τάσος Μπουγάς αποχαιρετά τη γυναίκα- λαγουδάκι που εκσφενδονίζεται στο διάστημα, ενώ ζητά από τους vegans να μείνουν «από μακριά κι αγαπημένοι».

«Τα Jumbo, στέκονται διορατικά και ατενίζουν το ελληνικό Πάσχα στο μέλλον, με μια προφητική ταινία. Ποια θα είναι η θέση του Πλανητάρχη σε αυτή τη διατροφική διένεξη; Το μόνο σίγουρο, είναι ότι πολλά μπορούν να μας “χωρίσουν” στο μέλλον. Θα μας ενώνει όμως πάντοτε, η πασχαλινή λαμπάδα και τα αγαπημένα Jumbo», αναφέρει η εταιρεία στην δημοσίευση της στο YouTube.

Αν μας νοιάζει να μας ενώνει κάτι όμως, δεν θα βάζαμε τους ανθρώπους με διαφορετικές διατροφικές προτιμήσεις να κάνουν τους «εχθρούς» στις διαφημίσεις έτσι δεν είναι; Δεν θα δημιουργούσαμε σεξιστικές εικόνες με τη μόνη γυναίκα στη διαφήμιση να υιοθετεί το ρόλο του sexy πασχαλινού λαγού, σε στιλ Playboy αλά ελληνικά. Δεν θα βάζαμε μόνο άντρες στον στρατό από ψήστες. Δεν θα χωρίζαμε τις λαμπάδες σε λαμπάδες μπριζόλες και λαμπάδες μαρούλια όπως συμβαίνει στο τέλος της διαφήμισης.

Οι αντιδράσεις δεν άργησαν και δεν ήρθαν μόνο από τους vegans. Το Twitter χωρίστηκε όπως ήταν επόμενο σε εκείνους που αντιδρούσαν απέναντι στην παρωχημένη εικόνα του ελληνικού Πάσχα της διαφήμισης των Jumbo, σε εκείνους που βρήκαν την ευκαιρία να πουν «ξιδάκι στους vegan» και να μιλήσουν για μία ακόμα φορά για την πολιτική ορθότητα που πολεμά το χιούμορ, και σε εκείνους που γέλασαν με την καρδιά τους βλέποντάς την.

Ας πούμε για μία ακόμα φορά το αυτονόητο: Το να διχάζεις είναι πάντα πιασάρικο. Αλλά το να υπονοείς ότι μία ομάδα που ανήκει στη μειοψηφία (vegans) είναι εκείνη που «καταπιέζει» τις ελευθερίες της κυρίαρχης ομάδας (κρεατοφάγοι στην Ελλάδα), είναι σαν να φωνάζεις All Lives Matter, μετά από ένα ακόμα έγκλημα που έχει γίνει κατά ένος μαύρου άνθρωπου με ρατσιστικά κίνητρα. Είναι σαν να λες Not All Men, όταν μιλάμε για τα δεινά γυναικών με θύτες άντρες. Είναι εκτός τόπου και χρόνου, γενικά.

Δεν είναι η πρώτη φορά που μία διαφήμιση των Jumbo με πρόσχημα το χιούμορ ξεσηκώνει αντιδράσεις για πράγματα που θα θέλαμε να είχαν μείνει στο παρελθόν. Κανείς μας δεν θα ξεχάσει για παράδειγμα τη διαφήμιση με την Άντζελα Δημητρίου και εκείνο το «χτύπα σαν άντρας» το Πάσχα του 2016. Φράση η οποία αποσύρθηκε τελικά δικαιώνοντας τη Γενική Γραμματεία Ισότητας που το ζήτησε ισχυριζόμενη ότι είναι μία φράση που συνιστά σεξιστικό λόγο και ενισχύει τη βία κατά των γυναικών. Το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας ήταν εκείνο που είχε πάρει την απόφαση να τροποποιηθεί εκείνη η πασχαλινή διαφήμιση των Jumbo.

Είναι λες και οι Πασχαλινές διαφημίσεις της εταιρείας να θέλουν να προκαλούν αντιδράσεις, αρνητικές ή θετικές. Και το καταφέρνουν. Δεν υπάρχει αρνητική διαφήμιση δεν λένε; Στόχος επετεύχθη, λοιπόν. Κι ας μας χωρίζουν προκειμένου να μας μιλούν για ενότητα. Κι ας θεωρούμε γιορτή της αγάπης ένα σύννεφο τσίκνας, κοκορομαχιών, μεθυσιού και χορού με το ζόρι.