Πώς ο κορονοϊός έβαλε φρένο στην επιδημία των ανόητων influencers
- 9 ΑΠΡ 2020
Κορονοϊός, μια μαζική δοκιμασία σε πολύ ουσιαστικά επίπεδα της ζωής. Μέρες σε καραντίνα, η μέρα της Μαρμότας, ενισχυμένη. Ο χρόνος κυλάει σε μία πρωτόγνωρα ευθεία γραμμή. Απαιτείται πρωτόγνωρου είδους υπομονή μέσα σε μια πρωτόγνωρη είδους κατάσταση αβεβαιότητας.
Στο πλαίσιο μιας ισορροπιστικής παραδοξότητας μένουμε σπίτι με κλειστές πόρτες και κρατάμε ορθάνοιχτα τα παράθυρα των social media. Ανάμεσα σε λοιπές χρήσιμες κι άχρηστες δραστηριότητες, όλοι μας, λίγο ή πολύ όλοι κάνουμε τα infinity σκρολαρίσματά μας για να σκοτώσουμε τον χρόνο. Δεν ξέρω για σένα, αλλά εγώ, στον χρόνο που διαθέτω μέσα στη μέρα για να περιπλανηθώ στο Instagram, μπαίνω με περισσότερο ενδιαφέρον τόσο σε λογαριασμούς ανθρώπων που εκτιμώ όσο και σε εκείνους που υπό κανονικές συνθήκες δύσκολα θα έμπαινα.
Οι διάσημοι πιο διαθέσιμοι από ποτέ
Καταφεύγοντας στο αχανές escape room των social media πιο πολύ από κάθε άλλη φορά, αν θέλω, μπορώ να ψήσω ψωμάκια, κέικ καρότου και donuts παρακολουθώντας τα καραντινάτα βιντεάκια της Υβόννης Μπόσνιακ, να γυμναστώ με το σπιτικό workout της Χριστίνας Μπόμπα, να τραγουδήσω παρέα με τον Σωκράτη Μάλαμα, να ‘μαστε κι οι δύο με τις κάλτσες στον καναπέ κι αυτό να είναι ok. Να χαζέψω τον Σάκη Ρουβά να γρατζουνάει την κιθάρα σε οικιακή live συναυλία όσο η Κάτια Ζυγούλη του στέλνει δημόσια μηνύματα να πάει στο δίπλα δωμάτιο για να κοιμίσει τα παιδιά. Να σχολιάσω την παντόφλα της Ellen DeGeneres και το αισθητικό κριτήριο οικιακής διακόσμησης της JLo.
Ξαφνικά, οι πιο «απλησίαστοι» άνθρωποι εμφανίζονται πιο οικείοι από ποτέ. Σα να μας έχουν ανάγκη για να την παλέψουν, όπως εμείς αυτούς. Μην είναι αυτό απόδειξη για τον πολυσυζητημένο«αταξικό» χαρακτήρα του κορονοϊού; Μην είναι απόδειξη πως όλοι βαριόμαστε στα σπίτια μας; Απαντώ, το 2ο.
Celebrities και influencers, προσωπικότητες της δημόσιας σφαίρας και της επιδραστικής μικροκοινωνίας του instagram εκτίθενται σε home version. Όλοι είμαστε ίσοι απέναντι στον κορονοϊό κι ακόμα πιο ίσοι στη βαρεμάρα που αυτός έχει προκαλέσει. Οι υπερβολές κλωτσάνε. Θέλουμε ταύτιση, απλότητα, χρηστικότητα.
Όλοι πρωταγωνιστές της οθόνης μας συνεχίζουν να κρίνονται και μάλιστα ακόμα πιο αυστηρά. Γιατί ίσως για πρώτη φορά αυτό που προβάλλουν είναι οι ολόδικα προσωπικές τους επιλογές. Μακριά από τυχόν image και οpinion makers. Σε απόσταση από τη ψυχραιμία που μόνο η απούσα κανονικότητα μπορεί να προσφέρει. Μόνο αυτοί και το smartphone, κανείς άλλος ανάμεσα.
Εξολοθρεύοντας τo “flu” του influencer
Οι influencers είναι επαγγελματίες άνθρωποι. Οι διάσημοι το ίδιο. Η ηθοποιός με τους εκατοντάδες χιλιάδες followers ή εκείνη η περσόνα που ακόμα αναρωτιέσαι «τι στο καλό δουλειά κάνει» πληρώνεται και μάλιστα αδρά για να σε πείσει πως το προϊόν που τόσο στιλιζαρισμένα και ποιοτικά διαφημίζει, είναι όντως καλό.
Δεν είναι δα και κανένα νέο πως οι εταιρίες επενδύουν χρήματα σε μικρής και μεγάλης εμβέλειας influencers απαιτώντας να τους τα φέρουν πίσω. Η ύπαρξή τους έχει αλλάξει δραματικά τους όρους της αγοράς τα τελευταία χρόνια. Το λεγόμενο «μάρκετινγκ των επηρεαστών γνώμης» αποσκοπεί στην αξιοποίηση του αγοραστικού κοινού που έχει «χτίσει» ένας influencer.
Όλοι οι υπερδραστήριοι των social media έχουν τη δυνατότητα να γίνουν influencers και να βγάζουν χαρτζιλίκι ή να βιοπορίζονται απ’ αυτό. Οι περισσότεροι- από τη δημοφιλή συντάκτρια μιας ιστοσελίδας μέχρι τον απόλυτο σταρ- το επιδιώκουν με τη μία πρακτική ή την άλλη και πολύ καλά κάνουν από τη στιγμή που τους δίνεται η ευκαιρία. Κάνουν αυτό που υπηρετεί δεκαετίες τώρα η διαφήμιση, αλλά μ’ έναν πιο εύκολο και απείρως πιο οικονομικό τρόπο. Το concept είναι το γνωστό. «Εμείς σας δείχνουμε τις ζωές μας κι εσείς ακολουθώντας το lifestyle μας μπορείτε να γίνετε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού σας».
Αν κάτι κουράζει αφόρητα αυτή τη στιγμή είναι η αστοχία, ειδικά όταν προέρχεται από μέχρι πρότινος συμπαθητικές και έγκριτες περιπτώσεις αναγνωρίσιμων ανθρώπων. Κλασική περίπτωση λάθους, η Ellen DeGeneres η οποία παρομοίασε την καραντίνα στη βιλάρα της με εγκλεισμό σε φυλακή. Και το πλήρωσε ακριβά, με αμέτρητα data κραξίματος στο Twitter. Μια λιγότερο γνωστή αλλά ακόμα πιο τρανταχτή περίπτωση αστοχίας, αυτή της influencer παύλα fashionista, Arielle Charnas.
H Charnas, αφού ανακοίνωσε στους 1.3 εκατομμύρια followers της ότι έχει βρεθεί θετική στον κορονοϊό (από τεστ που της προμήθευσε φίλος γιατρός), στη συνέχεια ανέβασε φωτογραφίες από τη μετακίνηση της οικογένειάς της από τη Νέα Υόρκη στο εξοχικό τους στα Hamptons- παρά την απαγόρευση κυκλοφορίας στη χώρα- κι ολοκλήρωσε με φωτογραφίες στις οποίες αγκαλιάζει τα παιδιά της. Δεν κατάλαβε ποτέ τι έκανε, ώσπου τα αποδοκιμαστικά μηνύματα άρχισαν να πέφτουν βροχή κάτω από τα posts. H influencer απάντησε στις αντιδράσεις εντελώς απολογητικά.
Ήταν όμως ήδη αργά για την αξιοπιστία της. Απόδειξη πως, σύμφωνα με το Vanity Fair (το οποίο αφιέρωσε ολόκληρο άρθρο στην περίπτωση της επικίνδυνα ανεύθυνης Charnas), η Nordstrom, ένα από τα brands που την εμπιστευόταν ως influencer, ενημέρωσε πως δεν έχει πρόθεση να ανανεώσει τη συνεργασία μαζί της.
Ποια influencer θέλω να βλέπω στην καραντίνα μου;
Όσοι επιδεικνύουν αδυναμία να προσφέρουν κάτι χρήσιμο κι αληθινό, προσαρμοσμένο στην εποχή και το γενικό αίσθημα, βγαίνουν από το παιχνίδι. Η ντόλτσε βίτα, τα εκτός τόπου και χρόνου throwbacks, η επιδειξιομανία παντός τύπου, η έλλειψη αυθεντικότητας, η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι, η απροσεξία κάθε είδους ενοχλούν και ερεθίζουν πιο πολύ από ποτέ. Δεν προσφέρουν το παραμικρό. Σε τέτοιες συνθήκες χίλιες φορές να μην πεις τίποτα, παρά να πεις κάτι που είναι λάθος. Και μεταξύ μας, αυτή τη στιγμή μου είναι πιο χρήσιμη μια συνταγή για πασχαλινό τσουρέκι (κι ας μην το φτιάξω ποτέ) πακέτο με 4 σετ κοιλιακών (κι ας μην τους κάνω ποτέ) από τη Βανδή (κι ας μην την ακούω ποτέ), παρά το κουλ ποζερο-throwback σου από πληρωμένο ταξίδι 5 αστέρων.
Η πειθαρχία στο hashtag #μενουμεσπιτι δεν μπορεί να είναι άλλοθι στην ανοησία.
Κι αν για σένα και για μένα το να εκνευρίσουμε κάποιον που μας ακολουθεί σημαίνει απλά έναν follower λιγότερο, σ’ εκείνους που έχουν χτίσει την καριέρα τους πάνω στην προτίμηση του κόσμου κοστίζει πολλά, αμέτρητα περισσότερα, αφού, αποδεικνύοντας ότι δεν διαθέτουν την απαραίτητη ενσυναίσθηση, το ήθος ή απλά την κρίση να βγουν από την απομακρυσμένη φούσκα τους και να σταθούν στοιχειωδώς σεβαστικά απέναντι στις συνθήκες, σταματούν να αποδίδουν και σαν επιδραστικότητες. Γιατί απλά δεν είναι πια αξιόπιστοι όχι σαν επαγγελματίες, αλλά σαν άνθρωποι.
Και για το τέλος, το τελευταίο post απελπισίας της Naomi Watts που είτε συμπονάς γιατί μέσα σε μια μέρα της χάλασε η ηλεκτρική, ο εκτυπωτής και το πλυντήριο πιάτων- που αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει μόνη της λόγω καραντίνας- και τι θα κάνει τώρα που δεν μπορεί να βγει έξω να πάρει καινούρια, είτε σ’ εκνευρίζει για τους ίδιους ακριβώς λόγους.