Τα πιο περίεργα αξεσουάρ που έχει σχεδιάσει ο Demna για τον οίκο Balenciaga
- 14 ΜΑΡ 2025
Ο χώρος της μόδας είναι για γέλια τελευταία, με τις αλλαγές, αποσύρσεις, νεους διορισμούς στους μεγάλους οίκους μόδας να αντικατοπτρίζουν άψογα το πνεύμα των καιρών. Όλα είναι περιστασιακά, ειδικά από τη στιγμή που μπορούμε να βρούμε τον επόμενο σύντροφο με ένα απλό “swipe right” ή να αγοράσουμε ένα καινούργιο ρούχο σε τιμή ευκαιρίας, μέσα σε λίγα λεπτά. Οι «μουσικές καρέκλες» που παίζουν οι όμιλοι στους οποίους ανήκουν οι πολυτελείς οίκοι μόδας, έχουν κουράσει αφόρητα και το τελικό χτύπημα είναι η ανάθεση της θέσης του καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου Gucci στον Demna. Μετά από 10 χρόνια, ο Demna αποχωρεί από τον οίκο Balenciaga, ο οποίος υπάγεται στο Kering Group, και μεταφέρεται σε έναν άλλο οίκο του ίδιου ομίλου, τον Gucci.
Τα νέα ανακοινώθηκαν μόλις λίγες ώρες μετά τα νέα της απόσυρσης της Donatella Versace από τον οίκο Versace, ενώ τις τελευταίες εβδομάδες (και τους τελευταίους 12 μήνες τουλάχιστον), κυκλοφορεί όλο και κάποια νέα φήμη για την αποχώρηση κάποιου (θα έλεγα και «κάποιας» αλλά οι γυναίκες creative directors στους οίκους μόδας είναι μετρημένες στα δάχτυλα). Μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι ο χώρος της μόδας βρίσκεται σε ένα «καπιταλιστικό παραλήρημα» για το ποιος θα σχεδιαστής-ρομπότ θα αποφέρει τα περισσότερα κέρδη στους πολυτελείς αυτούς οίκους των οποίων οι πωλήσεις -σχεδόν όλων-, έχουν πέσει αισθητά λόγω των τρελών αυξήσεων που έχουν γίνει στα πολυτελή προϊόντα μόδας.
Πιο τρελή όμως, ήταν η 10ετής πορεία του Demna στον οίκο Balenciaga. Αν και ταλαντούχος σχεδιαστής που έκανε εξαιρετική δουλειά στον οίκο μέχρι και το 2017-18, μετά επέλεξε να επικεντρωθεί στα κοινωνικά πειράματα με τη δημιουργία «αντισυμβατικών» ρούχων και κυρίως, αξεσουάρ που ήταν κάτι σαν τα trolls στο διαδίκτυο. Μέχρι που θα φτάσει κανείς για ένα πολυτελές προϊόν μόδας; Πόσο έρμαια της μόδας -άρα και του καπιταλισμού- είμαστε;
Ο Demna, από κάποια στιγμή κι έπειτα, απλά έκανε κοινωνικά πειράματα. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι το παρατράβηξε (αυτό απέδειξε και το μέγα σκάνδαλο της Holiday 2022 καμπάνιας Balenciaga) και μετέτρεψε τον αναγνωρισμένο οίκο σε έναν που είναι για γέλια.
Η αποχώρησή του Demna από τον οίκο Balenciaga έπρεπε να γίνει. Ωστόσο δεν ξέρω αν η νέα θέση του ως καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου Gucci είναι κάτι που έπρεπε να συμβεί (αν και έχει ξανασυνεργαστεί με το ιταλικό brand- η φημισμένη συνεργασία Gucci x Balenciaga το 2021), αλλά αυτή η νέα πραγματικότητα. Με αφορμή τα νέα αυτά, κάνω αυτό που οι περισσότεροι κάναμε όταν βλέπαμε μια συλλογή ή μια νέα κυκλοφορία του Demna για τον οίκο Balenciaga: Σχολιάζω τις «περίεργες» (για πολλούς) δημιουργίες του, που γίνονταν αμέσως viral και που όλοι λάτρευαν να μισούν.
Στα series του Χάι Φάσιον (που θα βρεις σε όλα τα social media του LadyLike), έχω τιμήσει ήδη αρκετά απ’ αυτά, οπότε ετοιμάσου να δεις και μερικά videos στα οποία αντιμετωπίζω με χιούμορ τα κωμικά αξεσουάρ του Demna για τον οίκο Balenciaga.
Τα αντισυμβατικά αξεσουάρ του Demna για τον οίκο Balenciaga. Μια εξήγηση για όλη αυτή την τρέλα
Υπάρχει κάτι το αδιαμφισβήτητα περίεργο σε κάθε show του οίκου Balenciaga. Από το 2015 που ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση, ο Demna Gvasalia, τα πάντα άλλαξαν τόσο στην αισθητική του οίκου όσο και στη μόδα. Με ξεκάθαρες επιρροές από το brand που τον ανέδειξε, το Vetements (το οποίο πλέον διαχειρίζεται ο αδερφός του Guram Gvasalia), πήρε αυτό τον ανορθόδοξο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τη μόδα και τον έφερε σε έναν από τους εμβληματικούς οίκους μόδας.
Το να προκαλεί, το να σε κάνει να σκέφτεσαι και πολλές φορές να αναρωτιέσαι «τι στο καλό κοιτάω τώρα;», ήταν τα θεμέλια κάθε show του οίκου Balenciaga. Στοιχεία στα οποία πόνταρε ο Demna για να συζητηθεί. Ναι, τα σχέδια επαναλαμβάνονταν συχνά. Ναι, είχε κατηγορηθεί κάποιες φορές ότι έκλεβε ιδέες από ανεξάρτητους καλλιτέχνες. Αλλά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι υπήρχε κάτι το ευφυές πίσω απ’ όλο αυτό (ίσως να ήταν ένα ευφυές marketing) που, εν τέλει, έκανε τον οίκο πετυχημένο.
Ο σχεδιαστής συχνά χρησιμοποιούσε τις δημιουργίες του για να επικοινωνήσει κάτι. Μπορεί να ήταν ένα σημαντικό πολιτικό μήνυμα, μπορεί να ήταν ένα σχόλιο πάνω στην καταναλωτική μανία της σύγχρονης κοινωνίας. Η μόδα είναι της μόδας πλέον, λόγω των social media, και κάποιες φορές, σχεδίαζε τα πιο “wtf” ρούχα ή αξεσουάρ, μόνο και μόνο για να δει μέχρι που θα έφταναν οι καταναλωτές για ένα designer ρούχο.
Στην 10ετή πορεία του Demna στον οίκο Balenciaga, ο σχεδιαστής πειραματίστηκε αρκετά με πιο αντισυμβατικά designs, ειδικά όσον αφορά τα παπούτσια. Έχει σχεδιάσει σαγιονάρες με τακούνια, Crocs με τακούνια, αλλά και Crocs πλατφόρμες, sneakers με τεράστιες τρακτερωτές σόλες και όλα (μα όλα) έχουν γίνει hits. Τα περισσότερα από αυτά, έχουν βγει sold out και ο λόγος; Αυτό που σου έλεγα παραπάνω.
Είναι επιφανειακή η φύση με την οποία οι καταναλωτές ψωνίζουν σήμερα. Τι θα φωτογραφηθεί ωραία στα social media; Πόσα σχόλια θα μαζέψω αν φορέσω ένα πολυσυζητημένο designer item; Ο Demna «πάτησε» σε αυτό ως συστατικό της επιτυχίας του. Αυτό τον έκανε να ξεπεράσει τα όρια στη Holiday 2022 καμπάνια.
Τον αγαπάς ή τον μισείς, το σίγουρο είναι ότι ο Demna πέτυχε. Πρόσφερε μια νέα ματιά στη μόδα (αυτό δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς), και ακόμα κι αν κούρασε προς το τέλος, βγήκε κερδισμένος. Δεν είμαι σίγουρη για το τι μπορεί να προσφέρει στον οίκο Gucci (στην πραγματικότητα είναι ένας ταλαντούχος σχεδιαστής -αρκεί να δεις τη δουλειά του στον οίκο Balenciaga, στα πρώτα του χρόνια), αλλά εύχομαι να μας εκπλήξει ευχάριστα.
Ως τότε θα τον τιμάμε και θα τον κρίνουμε ταυτόχρονα, για όλα τα τραγελαφικά αξεσουάρ που σχεδιάσει για τον οίκο Balenciaga. Ετοιμάσου. Things are gonna get weird.