OPINIONS

Το Shein είναι το πιο δημοφιλές fashion brand για το 2022. Δεν είπαμε «όχι» Shein;

Instagram.com/sheinofficial

«Ας αξιοποιήσουμε τη δύναμη που μας δίνεται σαν καταναλωτές για το καλό όλων». Έτσι, είχα κλείσει το άρθρο που είχα γράψει το Οκτώβριο που μας πέρασε, όταν ξέσπασε κι άλλο ένα σκάνδαλο για το fashion brand, Shein. Πιο συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο, μέσω μια έρευνας του Channel 4, είχαν αποκαλυφθεί οι αισχρές εργασιακές συνθήκες, το πόσο κακοπληρωμένοι είναι οι εργαζόμενοι του, και ένα σωρό ακόμη σκάνδαλα που τα ακούς και σου πέφτουν τα μαλλιά.

Κοίτα, ξέρω ότι δεν είναι καθόλου ωραίο να σε κολλάει κάποιος στον τοίχο και να σου λέει «εσύ φταις!». Δεν είμαι από τους ανθρώπους που το κάνει αυτό, δεν είμαι ούτε εγώ αθώα σε ό,τι αφορά τη γρήγορη μόδα, ψωνίζω συχνά από τέτοιες εταιρίες, αλλά κάπου πρέπει να βάζουμε ένα στοπ. Και στο εν λόγω “fashion brand” (αν μπορεί να το αποκαλέσει κανείς έτσι, γιατί απλά κάνει ένα κακό copy paste ρούχων άλλων designers), θεωρώ ότι είναι κρίσιμο, να βάλουμε στοπ. Τα στατιστικά πάντως, φαίνεται να δείχνουν το αντίθετο, μιας και το Shein είναι το πιο δημοφιλές fashion brand για το 2022.

Σύμφωνα με τη Google, λοιπόν, το κινέζικο e-shop με έδρα τη Nanjing, που ιδρύθηκε το 2008,  είναι αυτό που αναζήτησαν περισσότερο οι χρήστες της, σε 113 χώρες. Ξεπερνώντας μάλιστα, εταιρίες-κολοσσούς όπως τη Zara, την adidas και τη Nike (αυτό ισχύει και για τις πωλήσεις). Είμαι σίγουρη ότι οι εργαζόμενοι του Shein που δουλεύουν πάνω από 75 ώρες την εβδομάδα και καλούνται να ράβουν πάνω από 500 ρούχα την ημέρα, νιώθουν τους κόπους τους να ανταμείβονται (#not).

Shein vs. Balenciaga: Το cancel της «βολής»

Ξέρεις, γελάω κάθε φορά που συμβαίνει κάποιο σκάνδαλο στον χώρο της μόδας, ειδικά αν κάτι συμβαίνει στη σημερινή εποχή των social media και των ακτιβιστών της στιγμής, που το βρίσκουν πολύ εύκολο να κατηγορήσουν και να κουνήσουν το δάχτυλο από την άνεση του καναπέ τους. Βλέπεις την υποκρισία κάποιων και την ανάγκη τους να κατηγορήσουν κάποιον, χωρίς όμως ουσία. Και αυτό αφορά και τη βιομηχανία της μόδας.

Με το πρόσφατο σκάνδαλο του οίκου Balenciaga που έσκασε σαν βόμβα στον χώρο της μόδας τις τελευταίες εβδομάδες, με αφορμή τη Holiday Campaign του οίκου, όπου έδειχνε παιδιά να ποζάρουν κρατώντας τις κούκλες αρκουδάκια-τσάντες φετίχ του οίκου, πέσαμε όλοι να κατηγορήσουμε (και δικαιολογημένα) τον Balenciaga γιατί προμοτάρει την παιδική πορνογραφία και κακοποίηση. Όλα αυτά, χωρίς όμως, ο οίκος να βρίσκεται πίσω από κάποιο κύκλωμα παιδικής πορνείας (απ’ όσο ξέρουμε τουλάχιστον).

Κατηγορούμε, κρίνουμε, ακυρώνουμε αλλά, ταυτόχρονα συνεχίζουμε να στηρίζουμε τις εταιρίες μόδας που όντως κάνουν κακό. Το Shein παρόλο που αρνείται ότι έχει χρησιμοποιήσει ποτέ την παιδική ή εξαναγκαστική εργασία στην παραγωγή του, λειτουργεί σε μία χώρα όπου τα φαινόμενα παιδικής εργασίας είναι πολύ συχνά. Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα του Channel 4, αναγκάζει τους εργαζόμενούς του να δουλεύουν σε άθλιες συνθήκες εργασίας, όπου δεν μπορούν ούτε νερό να πιουν, και παρ’ όλα αυτά παραμένει το πιο δημοφιλές fashion brand της χρονιάς.

Δεν ακυρώνουμε το Shein και συνεχίζουμε να ψωνίζουμε από αυτό, που καταπατά τα δικαιώματα των εργαζομένων του οι οποίοι εργάζονται σε απάνθρωπες συνθήκες, αλλά ακυρώνουμε τον οίκο Balenciaga για μια πολύ (πολύ όμως) κακή διαχείριση μιας καμπάνιας που ξέφυγε.

Ας σκεφτόμαστε δύο και τρεις φορές, τη δύναμη λόγου που μας δίνεται μέσω των social media πριν κρίνουμε και ας σκεφτόμαστε καλύτερα ποιον στηρίζουμε με τις αγορές μας.

Shein vs. sustainability vs. the world

Αυτά τα νέα δε, έρχονται σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο για τη μόδα. Όταν οι επιπτώσεις της μαζικής παραγωγής ρούχων, με τα εκατομμύρια σε τόνους απορριμμάτων να «σκεπάζουν» τη Γη, αρχίζουν να επηρεάζουν ακόμα πιο φανερά την καθημερινότητά μας (τα 45άρια του καλοκαιριού είναι το πιο φανερό στοιχείο), το να βλέπεις το Shein να «κερδίζει», δεν είναι και το καλύτερο πράγμα στον κόσμο. Γίνονται τόσες προσπάθειες από αρκετά fashion brands, ανά τον κόσμο, να βελτιώσουν τον τρόπο που λειτουργεί αυτή η βιομηχανία, με στόχο ένα καλύτερο αύριο, και το γεγονός ότι ένα brand σαν αυτό, που πρεσβεύει τη χειρότερη πλευρά της μόδας, έχει τόση δημοτικότητα και κέρδη, δεν μπορεί παρά να απογοητεύει.

Γιατί, εκτός από τα μηδενικά ανθρώπινα και εργασιακά δικαιώματα που εξασφαλίζει στους εργαζόμενούς του, το γεγονός ότι παράγει πάνω από 500 ρούχα την ημέρα, αυτό έχει τεράστιο αντίκτυπο στο περιβάλλον. Συγκεκριμένα, για την παραγωγή 700 με 1.000 ρούχων, εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα περίπου 6.3 εκατομμύρια τόνοι διοξειδίου του άνθρακα. Συνήθως αυτές οι ποσότητες αντιστοιχούν σε ένα χρόνο παραγωγής ρούχων και το Shein το καταφέρνει σε μια μέρα.

Φυσικά, αυτό που ελκύει τους καταναλωτές στο να αγοράζουν ρούχα, είναι οι πολύ χαμηλές τιμές, κάτι που, μεταξύ μας τώρα, είναι αρκετά ελκυστικό, για όποιον θέλει να ανανεώσει την γκαρνταρόμπα του, on the cheap. Ειδικά, με την ενεργειακή και οικονομική κρίση που έχει πλήξει τη χώρα μας και πολλές ακόμη ευρωπαϊκές χώρες, το να μπορείς να αγοράσεις ένα καινούργιο ρούχο με 5€ και 10€, είναι αρκετά δελεαστικό. Αλλά με τι κόστος; Αυτό πρέπει να σκεφτόμαστε, κάθε φορά που αγοράζουμε ρούχα, ειδικά από τις εταιρίες fast fashion. Και πόσο μάλλον, από μία σαν το Shein που συμπεριφέρεται με αυτόν τον τρόπο στους εργαζόμενούς τους.

Εναλλακτικές υπάρχουν, ακόμη και για όσους διαθέτουν μόλις λίγα ευρώ για το budget τους, όπως τα vintage και second-hand shops, στα οποία μπορείς να βρεις μικρούς θησαυρούς και ρούχα που δεν θα φοράνε οι μισοί κάτοικοι στον πλανήτη. Ψάξε, μάθε, ενημερώσου. Όλοι έχουμε ευθύνη και μαζί μπορούμε του χρόνου να εκθρονίσουμε το Shein από το να ξαναλάβει αυτό τον τίτλο.