OPINIONS

Το Temu είναι η απόδειξη ότι είμαστε εθισμένοι στα φθηνά κινέζικα που δεν αξίζουν τα λεφτά τους

iSTOCK

Το Temu είναι παντού. Και να θέλεις, δεν μπορείς να το αποφύγεις, στο πετάει ο αλγόριθμος είτε είσαι στο TikTok, είτε στο Facebook (στο Snapchat, στο Viber, στο Twitter, στο Instagram). Βαρέθηκα να βλέπω unboxing από influencers με μηδενική οικολογική συνείδηση που χαίρονται αφύσικα ανοίγοντας πορτοκαλί συσκευασίες με τα πλαστικά ρούχα και διακοσμητικά που αγόρασαν για 1€. Και όσο γράφονται αυτές οι γραμμές, το app το κατεβάζουν δεκάδες χιλιάδες νέοι χρήστες του. Είναι το νέο Shein. Ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2022 και εξαπλώθηκε πιο γρήγορα από τον Covid. 

Τι είναι το Temu;

Μια εφαρμογή αγορών κινέζικων fast fashion ρούχων και αντικειμένων. Φθηνών. Που φθάνουν σπίτι σου από κινέζικα εργοστάσια (φάμπρικες). Γιατί είναι τόσο δημοφιλές; Είναι σχεδόν τσάμπα και το αγοραστικό κοινό είναι εθισμένο στα reels των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Θεωρεί σωστό να αγοράζει ρούχα που το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους είναι καταστροφικό για τα παιδιά τους (λέγοντας ότι η οικονομική κρίση τους έχει γονατίσει και δεν μπορούν να αγοράσουν ρούχα στα μαγαζιά των πολυεθνικών που επίσης πουλάνε fast fashion ρούχα).

TEMU

Είναι μια λύση για τον οικογενειακό προϋπολογισμό που έχει γονατίσει από την ακρίβεια. Αλλά το ερώτημα που διώχνει κάθε αγοραστής σαν ενοχλητική μύγα, παραμένει, πόσο ηθικό είναι αυτό το Temu; Ξέρουμε αν οι μισθοί των εργατών του είναι δίκαιοι; Και αν οι συνθήκες εργασίας είναι ανθρώπινες; Μήπως δεν μας νοιάζει; Η πιο woke γενιά του πληκτρολογίου πάντως ψωνίζει από τα Shein και το Temu.  

Η στρατηγική του Temu είναι ανίκητη, προσφέρει (χαρίζει) δωρεάν πράγματα σε όσους το διαφημίζουν στα social (ή με παιχνίδια σαν το spin the wheel όπου σε πείθουν ότι κέρδισες κάτι) και λένε στους φίλους τους να κατεβάσουν το app και να ανοίξουν λογαριασμό. Κι έτσι γίνεται γίγαντας του λιανικού εμπορίου η κινεζική εταιρεία Pinduoduo Inc. (βασικά στην PDD Holdings Inc με βάση και τα Cayman Islands, αλίμονο, μόνο σε φορολογικό παράδεισο θα μπορούσε να έχει βάση). Πώς αλλιώς θα έβρισκε τα χρήματα να διαφημιστεί στο Super Bowl; Και το Temu και το Shein έχουν καταφέρει να χτίσουν αυτοκρατορίες αποφεύγοντας τους φόρους εισαγωγής.

Τι μπορείς να αγοράσεις στο Temu;

Από air fryers και drones μέχρι ασύρματα ακουστικά για το κινητό. Και ασύλληπτα φθηνά βασικά πράγματα (5 ζευγάρια κάλτσες για λιγότερο από 2€, ούτε στη λαϊκή της γειτονιάς σου, αθλητικά παπούτσια απομιμήσεις των ακριβών, προϊόντα μακιγιάζ σε τιμές εξευτελιστικές). Γενικά, διαφημίζουν ότι πουλάνε εώς και  90% κάτω στην τιμή της λιανικής καταστημάτων. Και ξαναρχόμαστε στην κινεζική εταιρεία Pinduoduo Inc.που έχει κεφαλοποιήσει 102 δις δολάρια αφήνωντας την ανταγωνιστρία Alibaba να τρώει τα λυσσακά της. Οι αγοραστές δεν νοιάζονται για την ποιότητα των αντικειμένων που ψωνίζουν. Γιατί δεν τους νοιάζει αν δεν ανταποκριθούν στην φωτογραφία, μερικά είναι πιο φθηνά από τον καφέ που παραγγέλνεις στο γραφείο. 

Δεν είναι λίγες οι καταγγελίες για απομιμήσεις (αυτό σημαίνει ότι «κλέβουν» σχέδια από άλλες εταιρείες κάτι που είναι παράνομο ως κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, δεν πληρώνουν δηλαδή για τα δικαιώματα) και προϊόντα που δεν έχουν καμία σχέση με την περιγραφή. Και οι New York Times έχουν γράψει για το Temu, με αφορμή τον θάνατο δυο νέων υπαλλήλων και τις συνθήκες εργασίας στις αποθήκες της Pinduoduo Inc.

Το ειρωνικό είναι ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που ψωνίζουν από τα Temu είναι άτομα της εργατικής τάξης που θα έπρεπε να μάχονται για καλύτερες συνθήκες εργασίας κι όχι να επιβραβεύουν γίγαντες που εκμεταλλεύονται το εργατικό δυναμικό. Υπάρχουν δημοσιεύματα που θέλουν τo Temu (αλλά και το Shein) να χρησιμοποιούν ως εργατικό δυναμικό φυλακισμένους από την  μουσουλμανική μειονότητα των Ουιγούρων στην περιοχή Xinjiang  (οι Κινέζοι τούς αναγκάζουν σε καταναγκαστική εργασία). 

Φυσικά και η εταιρεία συλλέγει και τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών. Δεν πέσαμε από τα σύννεφα με τους αναλυτές που λένε ότι συλλέγει περισσότερα data από το Amazon και το eBay.

Την επόμενη φορά που γεμίσεις το καλάθι σου με άπειρα αντικείμενα που στην πραγματικότητα μάλλον δεν χρειάζεσαι (τι να το κάνεις ένα φωτιστικό σε σχήμα κοτόπουλο και τον κόφτη αβοκάντο), σκέψου το. Όταν κάτι είναι παράλογα φθηνό, συνήθως δεν αξίζει τα λεφτά του. Το Temu έχει το παρατσούκλι του χασάπη των τιμών. Κι αυτό δεν πήγε καλά με το Shein, που αποφάσισε να το μηνύσει με το πρόσχημα ότι παραπλανά τους καταναλωτές (ο πόλεμος της φτήνιας). 

Temu και Shein αλληλομηνύθηκαν για φερόμενη αντιμονοπωλιακή δραστηριότητα, αναμενόμενο. Το Temu επενδύει σχεδόν 500 εκατομμύρια δολάρια το τρίμηνο σε μάρκετινγκ και προωθητικές ενέργειες. Είναι ανίκητο. Είναι 2 δις το χρόνο, η πιο επιθετική στρατηγική που σημαίνει το εξής, πληρωμένες αναζητήσεις. Δεν μπορείς να το αποφύγεις.

Το Temu έχει ένα μήνυμα που σου κάνει πλύση εγκεφάλου. Σου λέει ότι σου δίνει την δυνατότητα να ψωνίσεις όπως οι δισεκατομμυριούχοι, προσφέροντας μια φαινομενικά ατελείωτη σειρά ειδών. Σου λέει ψέματα. Εκμεταλλεύεται το FOMO που σου δημιουργούν τα social media. Στην περίπτωσή του Temu όμως καλό θα ήταν να σε πιάσει JOMO (Joy Οf Missing Out).

Exit mobile version