ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΜΟΔΑΣ

100 χρόνια Fendi: Η απενοχοποίηση της γούνας σε μια συλλογή που κάνει skip στις παραδόσεις

Launchmetrics Spotlight

Οι μέρες που οι κάτοχοι της γούνας -αληθινής ή faux-, έτρεμαν τους υπερασπιστές της PETA και τις επιθέσεις με μπογιά που τους έκαναν, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Όπως και πολλά άλλα ηθικά «διλήμματα» που θα έκαναν τη μόδα πιο υγιή, αυτό σχετικά με την προέλευση μιας γούνας έχει αρχίσει να αποτελεί παρελθόν. Το κάποτε «δεδομένο» diversity -ένα μείζον θέμα στον χώρο της μόδας-, η συμπερίληψη όλων των σωματότυπων και τώρα η χρήση γούνας, έχουν αρχίσει να μην αποτελούν προτεραιότητα όχι μόνο από τους δημιουργούς μόδας, αλλά και τους fashion aficionados.

Μετά από δεκαετίες εκστρατειών και διαμαρτυριών από το anti-fur κίνημα, που ηγούνται οργανισμοί όπως η PETA, φαίνεται να ξεθωριάζει. Η προσέγγιση του κόσμου προς το ζήτημα φαίνεται να αποκλίνει από τον βασικό στόχο: να δημιουργήσουμε μια πιο ηθική βιομηχανία μόδας που είναι δίκαιη, βιώσιμη και που δεν μας υπενθυμίζει ότι καθοδηγείται αποκλειστικά και μόνο από τον καταναλωτισμό. Η άνοδος της γούνας στις πασαρέλες και το street style, είτε της αληθινής, της vintage ή της οικολογικής (που είναι επιβεβαιωμένα ιδιαίτερα επιβλαβής για το περιβάλλον), είναι γεγονός και οι ως τώρα παρουσιάσεις στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, το επιβεβαιώνουν.

Από τον οίκο Gucci μέχρι και τον οίκο Fendi, η (faux) γούνα τιμάται από τους σχεδιαστές μόδας, πράγμα που θέτει το εξής ερώτημα: είναι ηθικό όλο αυτό; Είναι οι eco-friendly γούνες καλύτερες από τις αληθινές εν τέλει; Ειδικά, όταν την ίδια στιγμή, φοράμε δερμάτινα παπούτσια; Κατά τη γνώμη μου, ουσιαστική λύση δεν υπάρχει (εκτός από τις vintage γούνες που είναι μια ενδιάμεση λύση, ανάμεσα στις άλλες 2 εναλλακτικές). Είναι η προώθηση των γούνινων παλτό στις πασαρέλες, ηθική;

Όλα αυτά τα ερωτήματα μού έρχονται στο μυαλό μετά τα shows των Gucci και Fendi, στα οποία κυριάρχησαν οι faux γούνες. Αυτό ισχύει και για το street style κατά τη διάρκεια του φετινού Fashion Month που επιβεβαιώνει την επιστροφή της.

Ο οίκος Fendi όμως, ένας οίκος που έχει συνδεθεί με αυτό το ρούχο, δεν θα μπορούσε να μην παρουσιάσει τις δικές του ανανεωμένες, «ψεύτικες» γούνες στη Fall 2025 συλλογή του. Αποτελώντας βασικό μέρος του DNΑ του οίκου, για τον εορτασμό των 100 χρόνων από την ίδρυσή του, ο οίκος Fendi δεν θα μπορούσε να παραλείψει την παρουσία γούνας στην πασαρέλα. Θα μπορούσε να είχε δείξει λιγότερα κομμάτια όμως. Σε κάθε περίπτωση, όσο αυτό το ηθικό debate συνεχίζεται στη μόδα, μπορούμε, εμείς σαν καταναλωτές να προσπαθούμε για το καλύτερο: αγοράζουμε λιγότερο και ενημερωνόμαστε για τις πρακτικές του κάθε brand απ’ όπου αγοράζουμε τα ρούχα μας.

Όσον αφορά τη γεμάτη με όλων των ειδών ψεύτικες “mink” γούνες πασαρέλα του οίκου Fendi, παραβλέπω προς το παρόν κάθε ηθικό κώδικα και επικεντρώνομαι στην εντυπωσιακή συλλογή που γιόρτασε την ιστορία του με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον.

Το απόλυτο Fendi-ness μέσα από μια συλλογή που τιμά την ιστορία 100 χρόνων

Μετά την ψυχρόαιμη, με συνοπτικές διαδικασίες απομάκρυνση του Kim Jones από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου Fendi (ο οποίος είχε αναλάβει τον σχεδιασμό των γυναικείων, αλλά και ανδρικών συλλογών), η Silvia Venturini Fendi (με την οποία «συνυπέγραφε» ο Jones τις γυναίκες συλλογές), το μόνο εν ζωή μέλος της ιταλικής οικογένειας που ίδρυσε τον οίκο, ήταν ο καταλληλότερος άνθρωπος για να σχεδιάσει τη συλλογή για την 100η επέτειό του.

Launchmetrics Spotlight

Στα παρασκήνια του show, η Venturini Fendi, επέλεξε να κρατήσει την ίδια στάση που είχε και ο Karl Lagerfeld (που υπηρέτησε ως καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου μέχρι και τον θάνατό του, το 2019): «Ταυτίζομαι με τον Karl. Είμαι εθισμένη στην αδρεναλίνη και την ενέργεια που σου δίνει η μόδα. Ελπίζω να μπορώ να μεταφέρω την ίδια ενέργεια σε αυτή τη συλλογή και να την κάνω πολύ “Fendi”».

Launchmetrics Spotlight

Αυτό το πέτυχε, χωρίς 2η σκέψη. Ακόμα και με την έντονη παρουσία της γούνας, που φυσικά, αποτελεί βασικό στοιχείο της ταυτότητας του οίκου, η Fall 2025 συλλογή ήταν 100% αυθεντικά Fendi. Όλα στη συλλογή «φώναζαν» Fendi: Από τα γούνινα παλτό (που ομολογώ ότι ήταν το ένα καλύτερο από το άλλο), έως το αψεγάδιαστο tailoring στα γυναικεία και ανδρικά κοστούμια και skirt suits, αλλά και στα πανέμορφα tweed σύνολα με τα στρογγυλεμένα, structural μανίκια.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Η αμφιλεγόμενη χρήση δέρματος στη συλλογή, συνεχίστηκε με τα εκπληκτικά σύνολα από δέρμα χελιού και σουέντ, όπως τα ever-so-cool φορέματα με το chevron μοτίβο, αλλά και τα co-ord σετ ρούχων με τις ανάγλυφες υφές. Η χρήση shearling (μαλλί προβάτου) κυριάρχησε, σε εσάρπες, αλλά και στο στρίφωμα φουστών, που έκαναν τη συλλογή ακόμα πιο πολυτελή και «πλούσια».

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Όμορφα σατέν κομμάτια, από παντελόνες μέχρι και πουκαμίσες χωρίς γιακά, αλλά και effortless πλεκτά που συνδυάστηκαν με ημιδιάφανες φούστες με διακοσμητικά στοιχεία, απογείωσαν τα ρούχα με τη βοήθεια του styling.

Launchmetrics Spotlight

Launchmetrics Spotlight

Δαντελένια lingerie dresses, powder pink και butter yellow αποχρώσεις, ήρθαν σε αντίθεση με τα καφέ, μαύρα και άρτια σχεδιασμένα, «βαριά» πανωφόρια που δείχνουν το εύρος της αισθητικής του οίκου. Η σομόν πασαρέλα που σχεδιάστηκε για να θυμίζει την μπουτίκ του οίκου στην Ιταλία, ενέτεινε το Fendi-ness της παρουσίασης, για την οποία, όπως δήλωσε η σχεδιάστρια, δεν βασίστηκε σε παλαιότερες δημιουργίες.

Launchmetrics Spotlight

«Το Fendi-ness είναι εκεί που η ειρωνεία και το χιούμορ συναντιούνται με τη σοβαρότητα και τον αισθησιασμό που είναι εμφυσημένα με την ρωμαϊκή σχολαστικότητα». Αυτό το πέτυχε άψογα η Silvia Venturini Fendi, προσφέροντας μια εξαίσια επετειακή συλλογή -με γούνα ή χωρίς.