5 διαφορετικά περιοδικά μόδας, 5 διαφορετικά εξώφυλλα που γιορτάζουν το γυναικείο σώμα. Η απόλυτη πρωτιά
- 22 ΦΕΒ 2022
Τους τελευταίους 5 μήνες περνάω πολύ χρόνο στο πατρικό μου. Το σπίτι πρέπει να αδειάσει, οπότε εγώ και η αδερφή μου είμαστε on a mission. Όλη αυτή η διαδικασία δεν είναι εύκολη (πολλές αναμνήσεις), αλλά είναι παράλληλα λυτρωτική. Έχω την ευκαιρία να θυμηθώ όλες αυτές τις στιγμές που έζησα μικρή. Να θυμηθώ ποια ήμουν, πριν γίνω εγώ. Σημαντικό παράγοντα στην εξέλιξη μου σαν άνθρωπος ή αλλιώς, σαν άνθρωπος που αγαπάει τη μόδα, ήταν τα περιοδικά μόδας. Δεινή collector, οι στοίβες από τα περιοδικά, ελληνικά και (κυρίως) ξένα, είναι το καλύτερο πράγμα που προκύπτει από αυτό το «ξεκαθάρισμα».
Ξεφυλλίζοντας τις Vogue Italia και UK, το αγγλικό Pop Magazine, αλλά και τα άπειρα τεύχη Vanity Fair, μου ήρθαν στο μυαλό όλες αυτές οι ανασφάλειες που ένιωθα σαν έφηβη, κοιτώντας τις φωτογραφίες στα περιοδικά αυτά. Δεν υπήρχε πουθενά ο «εαυτός» μου σε αυτά. Δεν υπήρχε κάποιος/α/κάτι που να νιώθω ότι μπορώ να ταυτιστώ. Ένιωθα, λοιπόν, έναν διχασμό. Από τη μία, υπήρχε αυτός ο όμορφος και δημιουργικός κόσμος της μόδας των ρούχων, της έμπνευσης και των τεχνών και από την άλλη εκείνος που ισοπέδωνε την αυτοπεποίθησή μου.
Η επιδραστικότητα των Body Issues στα περιοδικά μόδας
Νομίζω ότι αυτό έπαιξε τεράστιο ρόλο στο ποια είμαι σήμερα. Παρ’ όλα αυτά, θα ήθελα τα πράγματα να ήταν διαφορετικά. Βλέπω, λοιπόν, τα εξώφυλλα στα “Body Issues” περιοδικών μόδας και καταλαβαίνω το εξής. Μια κοπέλα/ένα αγόρι/οποιαδήποτε οντότητα σήμερα, που όπως κι εγώ, αγαπάει τη μόδα από μικρ@, όταν θα ξεφυλλίζει αυτά τα περιοδικά μόδας, ίσως να μην νιώσει το ίδιο συναίσθημα ανασφάλειας ή διχασμού.
Χάρη στο γεγονός ότι πλέον υπάρχουν όλων των ειδών τα πρότυπα ομορφιάς στα εξώφυλλα επιδραστικών περιοδικών μόδας, ίσως η νέα γενιά να καταλάβει ότι δεν χρειάζεται να είναι «ένα» πράγμα.
Ότι δεν χρειάζεται να υποκύψει σε ένα είδος ομορφιάς, σε αυτό που για πολλά χρόνια πρόσταζε (και προστάζει ακόμα) η κοινωνία. Όλα αυτά τα άφταστα πρότυπα που βάζουν τη γυναίκα σε κουτάκια και προσπαθούν να της υπαγορεύσουν ποια πρέπει να είναι. Όλα αυτά τα Body Issues που κυκλοφορούν αυτό τον μήνα, εν έτει 2022, είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικά για την εξέλιξη του γυναικείου φύλου στην κοινωνία του σήμερα.
Η απόλυτη πρωτιά
Νομίζω ότι δεν έχει ξανασυμβεί αυτό. Αυτή είναι νομίζω, μια πραγματική και αληθινή πρωτιά. Κοιτώντας τα social media αυτές τις μέρες, συνειδητοποίησα ότι πρόκειται να κυκλοφορήσουν όχι 1, ούτε 2, αλλά 5 διαφορετικά περιοδικά μόδας που στα εξώφυλλά τους φιλοξενούν γυναίκες με διαφορετικούς σωματότυπους. Επαναλαμβάνω. 5 διαφορετικά περιοδικά μόδας φιλοξενούν στα εξώφυλλά τους γυναίκες με καμπύλες και διαφορετικών σωματοτύπων. Αυτή είναι μια ιστορική στιγμή. Είναι η απόλυτη πρωτιά. Είναι κάτι που ως τώρα, δεν έχει ξανασυμβεί και ο λόγος είναι απλός και περιγράφεται με μια λέξη: Χοντροφοβία.
Τι ορίζεται ως χοντροφοβία στον χώρο της μόδας
Το στίγμα της χοντροφοβίας είναι αυτό που κάνει την κοινωνία να δημιουργεί διακρίσεις και να κρίνει ανθρώπους μόνο και μόνο για την εμφάνισή τους και δη, για τα κιλά τους.
Ο ρατσισμός απέναντι στους χοντρούς ανθρώπους, και ειδικά στις γυναίκες, είναι αληθινός, είναι ζωντανός, τον έχω βιώσει, τον βιώνω διαρκώς και μπορεί να καθορίσει την πορεία ενός ανθρώπου.
Είναι αυτό που οι Άγγλοι αναφέρουν ως μια “make you or break you” στιγμή. Κάθε είδους διάκριση, μπορεί να σε κάνει να «αποτύχεις» σαν οντότητα, μόνο και μόνο επειδή δεν νιώθεις αρκετός.
Τα περιοδικά μόδας, λοιπόν, τα εγχώρια (ειδικά ο ελληνικός τύπος) και τα διεθνή, είναι κατ’ εξοχήν χοντροφοβικά. Πολλοί σχεδιαστές μόδας (Έλληνες και διεθνείς), δεν θέλουν τα brands τους να ταυτίζονται με τους χοντρούς ανθρώπους κ.ο.κ. Είναι μια αλυσιδωτή αντίδραση, που έχει οδηγήσει στον ρατσισμό απέναντι στους χοντρούς ανθρώπους. Το κίνημα του body positivity και ο ακτιβισμός πολλών επιδραστικών ανθρώπων μέσα από τα social media και τα media γενικότερα, τα τελευταία 10 χρόνια, έχει βοηθήσει στην εξέλιξη ενός αμιγώς χοντροφοβικού χώρου. Αυτού της μόδας.
Οι φωτογραφίες στα περιοδικά μόδας, τα μοντέλα που βλέπουμε τόσα χρόνια στις πασαρέλες, στις καμπάνιες κ.ο.κ., πρόβαλλαν μια πολύ συγκεκριμένη κάστα ανθρώπων. Όσον αφορά τις γυναίκες, σύμφωνα με τη βιομηχανία αυτή, έπρεπε να είμαστε όλες ψηλές, αδύνατες, με συμμετρικά και ωραία χαρακτηριστικά προσώπου, χωρίς ρυτίδες, με τέλεια μαλλιά, καλοβαλμένες και με καλούς τρόπους. Όλα αυτά τα ιδεατά άρχισαν να καταρρίπτονται με τα χρόνια και με την ευαισθητοποίηση του κόσμου, σχετικά με τη χοντροφοβία.
5 διαφορετικά εξώφυλλα. 5 διαφορετικά περιοδικά μόδας. Ένα κοινό μήνυμα
i-D, Stylist, Vogue Japan, Vogue Russia και Vogue Greece. 5 διαφορετικά περιοδικά μόδας γιορτάζουν το body positivity μέσα από 5 εξώφυλλα. Τα 5 αυτά εξώφυλλα, λοιπόν, είναι μια νίκη. Είναι μια σημαντική νίκη που καταρρίπτει όλα αυτά τα στάνταρντς ομορφιάς τα οποία καταπίεζαν και καταπιέζουν τη γυναικεία υπόσταση. Αυτά τα 5 περιοδικά μόδας, προμοτάρουν τη συμπεριληψιμότητα στους σωματότυπους και όχι μόνο.
Είτε το κάνουν γιατί είναι της μόδας, είτε γιατί το πιστεύουν (όταν δεις το εξώφυλλο του i-D, θα δεις ότι το πιστεύουν), δεν έχει σημασία. Το σημαντικό είναι να υπάρχουν οι εικόνες. Να βλέπει ο κόσμος, τα μικρά κορίτσια/αγόρια/individuals ότι μπορούν να είναι ό,τι θέλουν να είναι. Να έχουν προνόμια που δεν είχα εγώ μικρή. Είναι, λοιπόν, μια σημαντική νίκη αυτή. Δείχνει την ομορφιά του γυναικείου σώματος, και μέσα από τις ιστορίες και τα editorials μόδας, αναγνωρίζονται όλες αυτές οι διακρίσεις που μας διαχώριζαν όλα αυτά τα χρόνια. Όλα αυτά φαίνεται να αλλάζουν, ακόμα κι αν η αλλαγή έρχεται με αργούς ρυθμούς. Η κυνική πλευρά μου, κρίνει την βιομηχανία που καθυστέρησε τόσο πολύ την εκπροσώπηση, αλλά η ρομαντική πλευρά μου χαίρεται που τελικά έφτασε. Τουλάχιστον έχουμε αυτή τη νίκη τώρα, εδώ, σήμερα.
Παρακάτω τα 5 περιοδικά μόδας που γιορτάζουν τη συμπεριληψιμότητα στο γυναικείο σώμα.
i-D, Out of Body
Φορώντας τη μικροσκοπική φούστα από τη Spring 2022 συλλογή Miu Miu, η Paloma Elsesser ποζάρει στον φακό του Sam Rock και προσφέρει high fashion εικόνες. Εικόνες που «σπάνε» κάθε στερεότυπο για το πώς πρέπει να είναι η γυναίκα και το σώμα της. Με το styling του Carlos Nazario και την επιλογή αυτής της φούστας συγκεκριμένα, μιας φούστας που παρουσιάστηκε από τον οίκο μέσα από μια σειρά αδύνατων μοντέλων με κοιλιακούς, οι εικόνες μας θέλουν να αποδείξουν ότι έχουν τη χοντροφοβική αυτή βιομηχανία, γραμμένη στα παλιά παπούτσια τους. Με την Paloma Elsesser να αποτελεί ένα από τα πιο πετυχημένα μοντέλα στον χώρο αυτή τη στιγμή, η συνέντευξή της για το περιοδικό είναι ωμή, είναι αληθινή και εμπνέει. «Δεν έκανα εγώ τη μόδα περίπλοκη. Η μόδα ήταν ήδη περίπλοκη». Ένα τεύχος που πρέπει να δεις.
Vogue Japan, Body Conscious
Για το το τεύχος Απριλίου, η Vogue Japan παρουσιάζει το curvy μοντέλο, αλλά και μουσικό, Yumi Nu στο εξώφυλλο του περιοδικού. Η Nu ποζάρει στον φακό του Νathaniel Goldberg, και έχει την θεματική “Feeling comfortable”. Το να νιώθεις, δηλαδή, άνετα στο «πετσί» σου. Να νιώθεις άνετα με τον σώμα σου, άρα και τον εαυτό σου. Μέσα από φωτογραφίες που απαθανατίζουν το σώμα όλων των ειδών, αυτό το εξώφυλλο είναι σημαντικό για ένα ιαπωνικό περιοδικό μόδας να προβάλλει το inclusivity στους σωματότυπους. Μια χώρα που για χρόνια, προμοτάρει το ακριβώς αντίθετο.
Stylist, The Fashion Issue
Για εμένα, αυτό είναι το «φυσιολογικό» (έτσι όπως το ορίζω εγώ στο μυαλό του τέλος πάντων). Ένα περιοδικό, αφιερωμένο στη μόδα, φιλοξενεί στο εξώφυλλο του το curvy μοντέλο, Paloma Elsesser. Χωρίς επεξηγήσεις, χωρίς πολλά-πολλά. Έτσι το μήνυμα που περνάει αυτό το εξώφυλλο, υπονοείται με τον σωστότερο τρόπο. Το θέμα εδώ είναι η μόδα. Και η μόδα προβάλλεται μέσα από ένα curvy μοντέλο. Γιατί το ίδιο σωστά θα διαφημιστεί η μόδα μέσω ενός τέτοιου μοντέλου. Για το Stylist, η εκπροσώπηση είναι δεδομένη. Το εξώφυλλο επιμελήθηκε ο φωτογράφος David Roemer.
Vogue Greece, Every Body
Είναι αρκετά σημαντικό αυτό το εξώφυλλο, γιατί πρόκειται για μια έκδοση της Vogue που κυκλοφορεί στην Ελλάδα. Η Ελλάδα δεν έχει αποδεχτεί την συμπεριληψιμότητα. Τα ελληνικά Μέσα, από τον έντυπο τύπο μέχρι και το digital, δεν αφουγκράζονται την συμπεριληψιμότητα. Την αληθινή, πραγματική εκπροσώπηση, δηλαδή, όλων των ειδών. Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό ότι θα κυκλοφορήσει στην χώρα μας αυτό το τεύχος που φιλοξενεί 14 γυναίκες, διαφορετικών σωματοτύπων, ηλικιών, κοινωνικών backgrounds κ.ο.κ. Ο Θανάσης Κρίκης έκανε μια θαυμάσια δουλειά φωτογραφίζοντάς τις.
Vogue Russia, Body Issue
Aυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Vogue Russia φιλοξενεί κάποιο cuvy μοντέλο στο εξώφυλλό της, ούτε η πρώτη φορά που μιλάει για ζητήματα που αφορούν τους σωματότυπους. Για το τεύχος Μαρτίου όμως, το κάνει πιο ολοκληρωμένα, θέλοντας να «σπάει» τις παραδόσεις της εγχώριας κουλτούρας που υπάρχει στην χώρα. Μέσα από ένα αρκετά καλλιτεχνικό εξώφυλλο με το μοντέλο Hosanna να ποζάρει στις artistic φωτογραφίες της Lea Colombo, το περιοδικό παρουσιάζει το γυναικείο σώμα, ως ένα έργο τέχνης. Δεν έχουν σημασία τα κιλά ή ηλικία. Εδώ, το γυναικείο σώμα είναι απλά ένα έργο τέχνης που θαυμάζεται. Η αυτοαποδοχή είναι μερικά κλικ μακριά.