FASHION NEWS

Burberry Spring 2023: Ένα show γεμάτο celebrities, έμπνευση από την εξοχή και μηδέν inclusivity

Imaxtree

Είμαι φαν του Riccardo Tisci (καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Burberry), από τα πρώτα χρόνια του στον οίκο Givenchy. Ο Tisci ήταν το τέλειο match για τον γαλλικό οίκο. Αν και ξεκίνησε σχεδιάζοντας για τις ανδρικές συλλογές του label, γρήγορα του ανατέθηκε και η καλλιτεχνική διεύθυνση των γυναικείων συλλογών. Είναι ένας σχεδιαστής με πραγματικό όραμα για τη μόδα. Χωρίς να ξεχνάει τη μόδα των παλαιότερων ετών και πόσο αυτή έχει συμβάλλει στη μόδα του σήμερα, ο Tisci ξέρει πώς να παντρεύει αριστουργηματικά το παλιό με το καινούργιο. Μόνο που το «καινούργιο» για τον συγκεκριμένο σχεδιαστή σημαίνει bold designs, genderless μόδα και μια fashion forward αισθητική, γενικά. Αυτή την καινοτόμα ματιά που έχει για τη μόδα, ο Tisci έφερε και στον οίκο Burberry, από το 2018, όπου ανέλαβε τα δημιουργικά ηνία του βρετανικού label, ως ο ακόλουθος του Christopher Bailey.

Με τις φήμες να κυκλοφορούν τελευταία, ότι το τέλος του Riccardo Tisci στον οίκο Burberry πλησιάζει, η Spring 2023 συλλογή του ήταν μια απελευθέρωση για τον ίδιο. Αφέθηκε τελείως δημιουργικά (ΟΚ, αυτό το κάνει πάντα), και έφερε στην επιφάνεια ένα concept το οποίο μιλάει περισσότερο στο συναίσθημα. Ένα concept που τον αφορά και συνδέεται με αναμνήσεις. Η παρουσίαση του show του έγινε στο Λονδίνο και συνέπεσε με την τελευταία μέρα της Εβδομάδας Μόδας στο Μιλάνο. Στο front row έκατσαν αρκετοί celebrities, ανάμεσά τους ο Kanye West (Ye) και η Erykah Badu, ενώ η soprano Nadine Sierra και η Contemporary Orchestra του Λονδίνου, έντυσαν μουσικά το show.

Θα το πω από τώρα. Η Spring 2023 συλλογή, είχε ωραία ρούχα, αλλά και μερικά σίγουρα hit-makers, ένα λαμπερό front row και όλα λειτούργησαν μια χαρά για τον σχεδιαστή και τον οίκο, των οποίων η συνεργασία αυτή μπορεί να είναι και η τελευταία. Υπήρχαν όμως, κάποια πράγματα που δεν λειτούργησαν σε αυτό το show, όπως η έλλειψη εκπροσώπησης στα σώματα. Αλλά πριν μιλήσουμε για την έλλειψη εκπροσώπησης, ας δούμε λίγο καλύτερα τη νέα συλλογή Burberry.

Η αίσθηση της ενότητας μέσα από την κοινότητα, ήταν η έμπνευση της Spring 2023 συλλογής Burberry

Για τη Spring 2023 συλλογή Burberry, ο Riccardo Tisci εμπνεύστηκε από τη βρετανική εξοχή και καλοκαίρι. Φυσικά, όταν έχουμε να κάνουμε με έναν σχεδιαστή σαν τον Tisci, το concept είναι πιο περίπλοκο από αυτό. Μην περιμένεις, λοιπόν, να δεις κοχύλια, ψάθες και γραφικότητες. Η παραλία για τον Tisci, είναι περισσότερο ένας παραλληλισμός με την ιδέα της κοινότητας. Η παραλία για τον Tisci είναι ένα σημείο συνάντησης και αναφοράς διαφορετικών προσωπικοτήτων. Είναι μια κοινότητα που συνδέεται μέσω της φύσης. Ένας σύνδεσμος βαθύς που βοηθάει στην απελευθέρωση του εαυτού. Αν και το concept της συλλογής, δεν είμαι απόλυτα σίγουρη πώς συνδέθηκε με τα ρούχα, οι δημιουργίες που είδαμε στην πασαρέλα είχαν ενδιαφέρον.

«Το καλοκαίρι στη Βρετανία, η παραλία είναι ένα μέρος δημοκρατίας και κοινότητας. Ένα, που άνθρωποι από όλες τις κουλτούρες μπορούν να απολαύσουν τα απλά πράγματα. Ήθελα να μεταφράσω αυτή την ιδεολογία, αυτή την αίσθηση, μέσω μιας συλλογής. Ήθελα να εκφράσω το πνεύμα της ομαδικότητας, της χαράς -αυτή την πραγματικότητα», σχολίασε σχετικά ο Tisci.

Μέσω αυτής της ιδέας, ο Tisci έρχεται αντιμέτωπος με το diversity μέσω της κοινότητας και αυτό μεταφράζεται με βρετανική αισθητική, μέσω της συλλογής. Υπάρχουν, λοιπόν, οι iconic αναφορές στην κληρονομιά του οίκου Burberry (που έχει στιγματίσει τη βρετανική μόδα), αλλά υπάρχει μια συναισθηματική σύνδεση με τη νεολαία και με την ωμότητα και τις ευαισθησίες της νιότης.

Αυτό στα ρούχα, αποδόθηκε μέσα από το layering (ο καιρός της Αγγλίας εξάλλου, καθιστά το layering απαραίτητο), με τέτοιο τρόπο όμως, ώστε το σώμα να είναι πάντα ο πρωταγωνιστής. Το σώμα γιορτάστηκε (όχι όμως, όλα τα σώματα), μέσα από bold cut-outs και laser cut υφάσματα σε φορέματα, αλλά και μέσα από τα skin-like, ημιδιάφανα catsuits με το iconic Burberry καρό print.

Η διαφάνεια, η δαντέλα και το σατέν κυριάρχησαν στη συλλογή μέσα από ακόμη περισσότερο layering, μέσα από τα catsuits φορεμένα πάνω από lingerie και jellyfish εμπνευσμένα φορέματα, μαγιό/bodysuits, αλλά και two-piece σύνολα. Οι φούστες, τα κολάν αλλά και παντελόνια/chaps, πρόσθεσαν μια πιο gothy, αλλά και S&M διάθεση που υπέβοσκε καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίασης της συλλογής Burberry.

Τα denims ξεχώρισαν, κυρίως γιατί παρουσιάστηκαν μέσω layers και σε relaxed fits και ιδιαίτερες τεχνικές που έκαναν το υλικό να μοιάζει με ξέφτια και ντελικάτα βολάν, μια προσέγγιση που δεν έχουμε ξαναδεί. Φυσικά, από τη συλλογή δεν έλειπαν τα eveningwear κομμάτια, τα οποία φορέθηκαν από τις μούσες του σχεδιαστή, την Irina Shayk και την Mariacarla Boscono. Όλα τα στοιχεία της συλλογής, συνδέθηκαν μαζί τους αρμονικά και το αποτέλεσμα ήταν αρμονικό και προοδευτικό και ρούχα που γιορτάζουν τη γυναίκα, τον άνδρα και όλ@ ανεξαρτήτως. Την επιτυχία της συλλογής θα απολάμβανα ιδιαίτερα, αν υπήρχε ακόμα και η παραμικρή ένδειξη διαφορετικότητας στους σωματότυπους.

Η μηδενική εκπροσώπηση στους σωματότυπους

Ενώ υπήρχε ένα diverse καστ μοντέλων ως προς τις εθνικότητες (πολύ θετική εξέλιξη) στο Spring 2023 show Burberry, δεν υπήρχε διαφορετικότητα ως προς τους σωματότυπους. Από έναν σχεδιαστή που θαυμάζω, που έχει όραμα για τη μόδα, αναζητάει την εξέλιξή της και εκπροσωπεί (προς το παρόν, τουλάχιστον), έναν τόσο εμβληματικό οίκο, θα έπρεπε να εκπροσωπεί και αυτή την εξελικτική πλευρά της μόδας. Το επόμενο βήμα. Αυτό το βήμα που είναι τόσο σημαντικό για τη γυναικεία ισότητα: το body equality.

Τα λόγια του Tisci όμως, προβληματίζουν. Ο ίδιος σχολίασε αναφορικά με την έμπνευση του show: «Εμπνεύστηκα από την απελευθέρωση και την ειλικρίνεια της νεολαίας, από ανθρώπους που “αγκαλιάζουν” τα σώματά τους και τα δείχνουν -που νιώθουν υπερηφάνεια για αυτό που είναι και για την ταυτότητά τους. Για την ελευθερία τους. Νιώθω ότι είναι μοντέρνο αυτό, νιώθω ότι είναι σωστό, νιώθω ότι αυτό είναι η Burberry».

Τα λόγια του σχεδιαστή; Εμψυχωτικά. Είναι γεγονός ότι λόγω της νεολαίας, ακόμα και μέσα από τη γενιά του TikTok, η Gen Z φαίνεται να μάχεται γι’ αυτή την ισότητα. Γι’ αυτή την unapologetic ειλικρίνεια που αφορά τη «διαφορετικότητα», όλων των μορφών. Είτε έχει να κάνει με τη σεξουαλική ταυτότητα, είτε έχει να κάνει με την εθνικότητα. Παρ’ όλα αυτά, όσο εμψυχωτικά κι αν είναι αυτά τα λόγια, η μόδα θα βάζει πάντα ένα στοπ στην ισότητα των σωμάτων.

Τα χοντρά, τα κοντά ή τα σώματα με αναπηρίες θα είναι πάντα κόκκινο πανί για τους πολυτελείς οίκους μόδας. Όσο κι αν πολλοί εξ αυτών φαίνεται να υποστηρίζουν δήθεν το inclusivity, με ένα “plus size” μοντέλο (όπως ακόμα τα αποκαλούν πολλοί), δεν έρχεται η αλλαγή.

Περνάει ένα μικρό μήνυμα, το οποίο όμως ξεχνιέται εύκολα. Πόσο μάλλον, όταν δεν υπάρχει κανένα curvy ή διαφορετικού σωματότυπου μοντέλου. Πού είναι, λοιπόν, η σύνδεση με τη νεολαία; Με τους νέους ανθρώπους που διατυμπανίζουν αυτή την ισότητα στους σωματότυπους και θέλουν να δουν ουσιαστική αλλαγή από την τόσο σκληρή και exclusive βιομηχανία μόδας, που δεν λέει να αλλάξει με τίποτα;

Και το show του οίκου Burberry δεν είναι το μοναδικό παράδειγμα. Το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι. Ολόκληρη η Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, μοιάζει σαν να έχει αντιταχθεί ενάντια στο body inclusivity και δεν δείχνει την παραμικρή μεταμέλεια για όλες τις προβληματικές εικόνες που παρουσιάζουν για χρόνια οι σχεδιαστές.

Μια Precious Lee, «εδώ κι εκεί», δεν κάνει τη διαφορά. Η ΜΗΔΕΝΙΚΗ εκπροσώπηση στους σωματότυπους δεν κάνει τη διαφορά. Ο δρόμος προς την αλλαγή είναι μακρύς και γεμάτος αγκάθια.

Αλλά τίποτα δεν θα μας σταματήσει μέχρι να υπάρξει πραγματική και ουσιαστική ισότητα. Γιατί αυτή η μάχη θα δοθεί κόντρα στα χείριστα κοινωνικά στερεότυπα, που υποβιβάζουν διαρκώς τη γυναίκα, μέσω της εικόνας της. Δεν τα χρειαζόμαστε άλλο αυτά τα στερεότυπα. Το δικαίωμα να είμαστε όπως θέλουμε και να αντιμετωπιζόμαστε ως ίσες είναι το μόνο που μας αξίζει.

Exit mobile version