SIZE MATTERS

Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι: Τα shows των Saint Laurent και Dior ήταν μια από τα ίδια. Άλλη μια μέρα χωρίς body inclusivity

Ιmaxtree

Νομίζω ότι μπορούμε και επίσημα να πούμε ότι η μόδα έχει επανέλθει στους κανονικούς ρυθμούς της, μετά την πανδημία. Η επιστροφή στην κανονικότητα έχει, από τη μια, κάνει τους σχεδιαστές πιο δημιουργικούς, όσον αφορά τις συλλογές τους, από την άλλη, όμως, έχει φέρει και πάλι στο προσκήνιο κάποιες, παλιές, κακές συνήθειες: μια από αυτές, είναι η έλλειψη της εκπροσώπησης στις πασαρέλες, είτε αφορά τις εθνικότητες, είτε τους σωματότυπους. Ειδικά, το τελευταίο είναι πραγματικά δυσεύρετο, κυρίως τώρα, στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι που πραγματοποιείται αυτές τις μέρες.

Μέσα σε μια λαοθάλασσα από fashion brands σε όλο τον κόσμο, που έχουν αρχίσει να υποστηρίζουν το body inclusivity, οι Γάλλοι σχεδιαστές, στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι, φαίνεται να παρέβλεψαν την επόμενη φάση της μόδας. Αυτή που υποστηρίζει την ισότητα όλων των μορφών, μεταξύ τους και την εκπροσώπηση, όσον αφορά τους σωματότυπους. Και αν με διαβάζεις, γνωρίζω καλά ότι δεν έχει περάσει ούτε μια μέρα από τότε που μιλούσα πάλι για την έλλειψη εκπροσώπησης στις πασαρέλες -ένα “trend” που κυριάρχησε στο show Burberry, αλλά και καθ’ όλη τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας στο Μιλάνο. Σε αντίθεση, λοιπόν, με τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο που δείχνουν να αντιλαμβάνονται περισσότερο τη σημαντικότητα της εκπροσώπησης, στις υπόλοιπες «πρωτεύουσες μόδας» και την Ευρώπη, το body equality φαίνεται να μην υπάρχει καν σαν όρος, στο λεξιλόγιό τους. Και νομίζω ότι ξέρω πού οφείλεται αυτό.

Η συμπεριληψιμότητα στους σωματότυπους απέχει από τις πασαρέλες των γαλλικών οίκων

Νομίζω, λοιπόν, ότι αυτή η έλλειψη ξεκινάει από τη φιλοσοφία που έχει κάθε οίκος. Λίγοι είναι οι πολύ μεγάλοι οίκοι μόδας (κυρίως οι ευρωπαϊκής προέλευσης) που εκπροσωπούν την ισότητα στους σωματότυπους.

Απόδειξη, η παρουσίαση του οίκου Versace, τον Σεπτέμβριο του 2020. Η παρουσίαση της Spring 2021 συλλογής του ιταλικού οίκου, είχε γράψει «ιστορία», προσκαλώντας 3 (ολόκληρα) curvy μοντέλα να περπατήσουν στην πασαρέλα. Η «ιστορική» αυτή στιγμή, φαίνεται να ξεθώριασε με τα χρόνια, μια και στις παρουσιάσεις του εν λόγω οίκου, βλέπουμε το πολύ ένα curvy μοντέλο να συμμετέχει (στην καλύτερη των περιπτώσεων). Αυτό αφορά και πολλά γαλλικά brands, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις, δεν έχουν συμπεριλάβει ακόμη κάποιο μοντέλο που ο σωματότυπός του δεν ξεφεύγει από τα ως τώρα, γνωστά στερεότυπα: ψηλή, αδύνατη, τόσο ώστε να μπορεί να χωράει στα no.0 sample sizes που αναγκάζονται να φοράνε κατά τη διάρκεια των shows.

Υπάρχουν πολλές ενδείξεις, λοιπόν, που υπονοούν ότι η μόδα κάνει πισωγυρίσματα, όσον αφορά τη συμπεριληψιμότητα. Αντί, η βιομηχανία της μόδας να απομακρύνεται από όλες αυτές τις περιοριστικές αντιλήψεις που αφορούν τη γυναικεία εικόνα, επιστρέφει στις παλιές-κακές εποχές της. Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι, όπου από τις πρώτες κι λας παρουσιάσεις δυο τεράστιων οίκων μόδας, βλέπουμε πώς το body inclusivity δεν υπολογίζεται καν. Δυο οίκοι, που στα τόσα χρόνια λειτουργίας τους, ακόμα δεν έχουν συμπεριλάβει curvy μοντέλα στις παρουσιάσεις τους.

Στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι, λοιπόν, συνεχίζουν να επικρατούν οι παλαιολιθικές απόψεις που περιλαμβάνουν μια πολύ συγκεκριμένη εικόνα των γυναικείων σωμάτων: αδύνατα κορμιά, κουρασμένα και ταλαιπωρημένα μοντέλα (ίσως λόγω της κακομεταχείρισής τους backstage) και φυσικά κανένα diversity στα σώματα ή τις ηλικίες.

Αυτή δεν είναι όμως, η μόδα που θέλουμε. Δεν είναι μόδα που εκπροσωπεί όλους μας και που βοηθάει στο να αναπλαισιώσει τον ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία.

Θέλουμε ισότητα και στους σωματότυπους, θέλουμε «διαφορετικότητα», με στόχο την εκπαίδευση του κοινού. Έτσι ώστε, να πάψουν πολλοί να νιώθουν ότι έχουν το δικαίωμα να κρίνουν το σώμα μιας γυναίκας -και την εικόνα της γενικότερα.

Μια πρώτη ματιά στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι

Η έλλειψη εκπροσώπησης, λοιπόν, ήταν το “key trend” στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι. Με τον οίκο Dior να σημάνει την έναρξη των γαλλικών παρουσιάσεων, και τον Saint Laurent να ακολουθεί, η έλλειψη διαφορετικών σωματότυπων στην πασαρέλα δεν ήταν το μοναδικό πράγμα που μας απογοήτευσε από την Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι. Ήταν και οι συλλογές καθ’ αυτές. Και για να μην παρεξηγηθώ, τα ρούχα δεν ήταν σε καμία περίπτωση κακόγουστα. Υπήρχε όμως, ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο που έχει αρχίσει να κουράζει. Και οι δυο οίκοι, τις τελευταίες σεζόν έχουν γίνει προβλέψιμοι, όσον αφορά το design, με αποτέλεσμα να βλέπουμε, λίγο-πολύ, τα ίδια και τα ίδια. Ενώ, παρουσιάζουν ρούχα που είναι, χωρίς αμφιβολία, όμορφα, σέξι και κομψά, δεν υπάρχει αυτή η φρεσκάδα που μας κάνει να δούμε το ένδυμα, λίγο διαφορετικά.

Μήπως όμως συνδέονται όλα αυτά τελικά; Μήπως η έλλειψη εκπροσώπησης οφείλεται στη στάσιμη αισθητική των δυο οίκων; Κατά τη γνώμη μου, όλα παίζουν τον ρόλο τους, όχι ότι αυτό πρόκειται να αλλάξει την ισχύ ή δημοτικότητα που έχουν αυτοί οι δυο οίκοι. Το ζητούμενο δεν είναι να δούμε την αποτυχία αυτών των οίκων. Το μόνο που ζητάμε είναι η ισότητα.

Παρακάτω, λίγα λόγια για τις Spring 2023 συλλογές των οίκων Dior και Saint Laurent, στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι.

Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι: Ο φεμινισμός και πάλι στο επίκεντρο στο show της Dior

Δεν μπορούμε να μην αγαπάμε την Maria Grazia Chiuri για την αφοσίωσή της, όσον αφορά τη γυναικεία ενδυνάμωση. Από το ξεκίνημά της στον οίκο Dior, η σχεδιάστρια ήθελε τα ρούχα της να προσφέρουν αυτοπεποίθηση και δυναμισμό στις γυναίκες και μάλιστα εμπνεόταν από εμβληματικές παρουσίες του φεμινιστικού κινήματος. Για τη Spring 2023 συλλογή, το έκανε αντλώντας έμπνευση από την Catherine de’ Medici, τη βασίλισσα της Γαλλίας κατά τον 16ο αιώνα. Το σκηνικό ήταν εντυπωσιακό και τα ρούχα, όπως πάντα, όμορφα και καλοραμμένα. Είδαμε πολλά corset tops, hoop skirts συνδυασμένες με γάντια, εντυπωσιακά σορτς με μεγάλες ουρές, παντρεύοντας έτσι την μπαρόκ αισθητική του 16ου αιώνα με πιο goth στοιχεία.

Αν και είναι μια όμορφη κολεξιόν, ξέρουμε ότι στις συλλογές Dior θα δούμε πάνω-κάτω, τα ίδια. Φυσικά, και το να φέρνουν στις συλλογές τους, σχέδια που έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή, είναι ένα μοτίβο που ακολουθούν διάφοροι οίκοι. Παρ’ όλα αυτά, στην περίπτωση του οίκου Dior, τα ημιδιάφανα φορέματα με τα bodices και τα παπούτσια με μεσαίο τακούνι, δεν είναι πάντα αρκετά για να κρατήσουν το ενδιαφέρον μας, ζωντανό.

Τα 80s μέσα από την ματιά του Anthony Vaccarello στη Spring 2023 συλλογή Saint Laurent

Άλλη μια συλλογή στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι που ενώ είχε εντυπωσιακό σκηνικό και ρούχα, απέτυχε να μας αιφνιδιάσει θετικά. Ο οίκος Saint Laurent παρουσίασε για ακόμη μια φορά το show του στο Trocadero, με φόντο τον Πύργο του Άιφελ. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά, που ο οίκος παρουσιάζει show στο ίδιο σημείο. Αν και μας αρέσουν οι αυτοαναφορές που κάνουν συχνά οι σχεδιαστές, στην περίπτωση αυτή, ο Anthony Vaccarello (καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου), θα μπορούσε να γίνει λίγο πιο δημιουργικός.

Όσον αφορά τα ρούχα, σύμφωνα με τον οίκο, η συλλογή έχει πολλές αναφορές στα σχέδια του ιδρυτή του, Yves. Και ενώ αυτό ήταν εμφανές μέσα από τα hood dresses (φορέματα με κουκούλες) -ένα signature style του Yves Saint Laurent-, υπήρχε μια επαναλαμβανόμενη αισθητική στις skin-tight γραμμές των ρούχων της Spring 2023 συλλογής.

Είδαμε, λοιπόν, αρκετά 80s εμπνευσμένα looks, όπως sheer και πλεκτά φορέματα συνδυασμένα με δερμάτινα jackets, μεταξωτά φορέματα με έντονους ώμους και ντραπέ λεπτομέρειες, κοστούμια φορέμενα με ζώνες και μακριά παλτό και φυσικά εφαρμοστά catsuits συνδυασμένα με μεγάλες ζώνες. Μια όμορφη συλλογή που δεν είχε όμως κάτι καινούργιο να μας παρουσιάσει.

Exit mobile version