SUSTAINABILITY

Greek & Sustainable: Τα ελληνικά fashion brands που υπηρετούν πιστά τη βιώσιμη μόδα

Ergon Mykonos

Δεν είναι δύσκολο να καταλάβεις κανείς ότι η κλιματική κρίση, βρίσκεται στο peak της, αυτή τη στιγμή. Ο «διαφορετικός» καιρός του Ιουνίου και οι απροσδόκητες ζέστες του χειμώνα είναι μια ένδειξη του πόσο έχει αλλάξει το κλίμα λόγω των περιβαλλοντικών συνθηκών που επηρεάζουν τον πλανήτη. Σαν ένας άνθρωπος που από πάντα λάτρευε τη μόδα, λοιπόν, θα ήταν αφελές από μέρος μου να μην παραδεχτώ ότι ένα μεγάλο μέρος αυτής της κατάστασης οφείλεται στις προβληματικές μεθόδους παραγωγής που «υπηρετεί» η βιομηχανία της μόδας. Το sustainability στη μόδα, για πολύ καιρό, ήταν ένας όρος που δεν υπήρχε καν και που οδήγησε στο να αποτελεί μια από από τις μεγαλύτερες πηγές μόλυνσης το πλανήτη.

Σύμφωνα με έρευνα του Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών, η βιομηχανία της μόδας, ευθύνεται για ένα ποσοστό της τάξεως του 20%, κατανάλωσης νερού και για ένα 10% για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα -ένα ποσοστό μεγαλύτερο από τις εκπομπές άνθρακα που παράγουν οι διεθνείς πτήσεις αεροπλάνων και τα δρομολόγια πλοίων. Αυτά τα ποσοστά, αφορούν τις εκπομπές άνθρακα σε παγκόσμιο επίπεδο. Τι σημαίνει αυτό, ουσιαστικά; Ότι η βιομηχανία της μόδας είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ρυπαίνων κλάδος στον πλανήτη, από τη δημιουργία υφασμάτων και μόνο. Παρ’ όλα τα “bad numbers”, βλέπουμε, σε παγκόσμιο επίπεδο, να γίνονται προσπάθειες που στοχεύουν στο να αλλάξουν όλα αυτά. Η ελληνική μόδα, αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση σε ό,τι αφορά το sustainability στη μόδα, με μερικούς σχεδιαστές και fashion brands να ηγούνται της βιωσιμότητας, υπενθυμίζοντάς μας ότι ο χώρος αυτός πρέπει να αλλάξει.

Η χρήση των βιώσιμων και ανακυκλώσιμων υλικών είναι ένας τρόπος που λειτουργούν πολλά ελληνικά brands, αλλά αυτό που, προσωπικά, με ενθουσιάζει περισσότερο είναι οι μέθοδοι παραγωγής αλλά και η αξιοποίηση του ενδύματος με ουσιαστικό τρόπο. Γιατί το να σχεδιάζονται ρούχα από sustainable υλικά, ενώ οι μέθοδοι παραγωγής παραμένουν ίδιοι, είναι σαν να βαφτίζεις τη μπριζόλα φακές, όταν νηστεύεις.

Αλλά τα παρακάτω ελληνικά brands αντιμετωπίζουν το sustainability στη μόδα με ειλικρίνεια και πρωτοστατούν στην παραγωγή του ενδύματος. Η ελληνική μόδα μπορεί να κρίνεται κατά καιρούς για τα υψηλά κόστη των ενδυμάτων, για την έλλειψη μεγεθών, αλλά σε ό,τι αφορά τη βιωσιμότητα, δεν μπορεί να της «πει» κανείς τίποτα. Ειδικά, στα παρακάτω fashion brands. Αυτά τα ελληνικά brands είναι πολύ προσεκτικά επιλεγμένα, γιατί πραγματικά ξεχωρίζουν για τον τρόπο αντιμετώπισής τους όσον αφορά το sustainability στη μόδα. Είτε επαναχρησιμοποιώντας παλιά ρούχα με φρέσκο τρόπο, είτε χρησιμοποιώντας βιώσιμα υλικά, είτε διατηρώντας ένα slow production για τα ρούχα τους, οι παρακάτω δημιουργοί «βάζουν» το καπέλο σε όλα τα τάχα μου βιώσιμα brands που έχουν φτάσει το greenwashing σε άλλο επίπεδο.

Παρακάτω, το μέλλον της ελληνικής βιώσιμης μόδας.

2plus1equals2

Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson/24MEDIA

Η Στέλλα Παναγοπούλου και η Βαλίσια Γκότση είναι οι γυναίκες «πίσω» από το 2WO+1NE=2 και το brand τους είναι το τέλειο παράδειγμα για το πώς η μόδα πρέπει να είναι. Πρόκειται για δύο ανθρώπους που αντιμετωπίζουν το ένδυμα «μακροπρόθεσμα». Τι σημαίνει αυτό; Ότι πιστεύουν ότι ο ένδυμα πρέπει να έχει διάρκεια. Σε έναν χώρο που βασίζεται στην «αναλωσιμότητα» των ρούχων, οι σχεδιάστριες θέλουν να αντιταχθούν στη λογική του fast fashion, δίνοντας βάρος σε υψηλής ποιότητας τεχνοτροπίες και δεξιοτεχνίες. Το 2WO+1NE=2 χρησιμοποιεί, λοιπόν, οργανικά υλικά όπως το λινό, το μαλλί (που είναι 100% βιοδιασπώμενο) και το οργανικό βαμβάκι αλλά και βιώσιμα υλικά όπως το tencel και υφάσματα νέας τεχνολογίας. Επίσης, παράγουν τα ρούχα τους με φυσιολογικούς ρυθμούς και εργασιακές συνθήκες σεβόμενοι τόσο τον εργαζόμενο όσο και τον αγοραστή. Επιπλέον, παρέχουν και την εξής υπηρεσία στις πελάτισσες τους: μεταποιούν τα ρούχα που έχει αγοράσει κάποιος πελάτης από το brand, που μπορεί να θέλει να το αλλάξει μετά από καιρό, σχεδιάζοντας με τα ίδια υλικά ένα καινούργιο ρούχο. Αυτό είναι η επιτομή της βιωσιμότητάς στη μόδα.

Thoughts the label

Άλλο ένα λαμπρό παράδειγμα του πώς πρέπει να λειτουργούν τα fashion brands και που δείχνουν πώς η βιωσιμότητα με τη δημιουργικότητα μπορούν να συνυπάρξουν. Το Thoughts the label της Cassie Koroli (δημιουργός του brand), που έχει βάση στη Θεσσαλονίκη, αξιοποιεί το deadstock που δημιουργούνται από την μαζική παραγωγή ρούχων, φτιάχνοντας καινούργια ρούχα με αυτά. Με τη χρήση υφασμάτων και υλικών από vintage και second hand ρούχα, δίνει νέα πνοή σε παλιά ρούχα με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Όλα ξεκίνησαν όταν η Cassie, κατά τη διάρκεια της καραντίνας, είχε περισσότερο ελεύθερο χρόνο οπότε άρχισε να σχεδιάζει ρούχα τα οποία μετέπειτα έφτιαχνε σε καινούργια, χρησιμοποιώντας παλιά της ρούχα. «Από παιδάκι έκοβα και έραβα τα ρούχα μου!» δηλώνει στο LadyLike. Μετά από παρακίνηση φίλων της δημιούργησε τον λογαριασμό της στο Instagram, κάτι που την οδήγησε να φτιάξει και το e-shop της. Ανακυκλώνοντας με τον τρόπο αυτό τα ρούχα, επαναχρησιμοποιούνται χωρίς περιβαλλοντικό αποτύπωμα και ενισχύει τη φιλοσοφία της κυκλικής οικονομίας. Δημιουργώντας one-of-a-kind ρούχα δε, μας παροτρύνει να εκφράσουμε τη μοναδικότητά μας -σε αντίθεση με τα ρούχα της fast fashion που παράγονται σε τόνους και που εκτός από εσένα, θα φοράνε και χιλιάδες άλλοι.

MUSA

Η Νάσια Φιλιππίδη είχε επαφή με το ένδυμα από μικρή ηλικία, λόγω της μητέρας της η οποία είχε τη δική της μπουτίκ ρούχων. Η μόδα υπήρχε πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού της και κατά τη διάρκεια της καραντίνας πήρε την απόφαση να ασχοληθεί επαγγελματικά με αυτή. Έτσι, δημιούργησε το MUSA, ένα όνομα εμπνευσμένο από τις 9 μούσες της ελληνικής μυθολογίας. Επίσης, το “musa” είναι ένα είδος μπανανιάς που φυτρώνει στην Ινδία και που με αυτό φτιάχνονται διάφορα βιώσιμα υφάσματα. Κάπως έτσι, αποφάσισε για το brand της να επιλέγει φυσικά και φιλικά προς το περιβάλλον υφάσματα. Χρησιμοποιεί πολύ το ελληνικό, οργανικό βαμβάκι που καλλιεργείται και παράγεται στη χώρα μας και που είναι ανθεκτικό στο χρόνο. Επίσης, χρησιμοποιεί το Piñatex (ένα υλικό από φύλλα ανανά) μια φανταστική εναλλακτική δέρματος.

Εκτός από την χρήση βιώσιμων υλικών, το brand φροντίζει η παραγωγή να γίνεται στην Ελλάδα και σε μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, στην Αθήνα, την Πάτρα και τη Θεσσαλονίκη. Τέλος, το MUSA παράγει τα ρούχα του σε φυσιολογικούς ρυθμούς με σκοπό να μην δημιουργούνται απορρίμματα, υιοθετώντας τη zero waste policy. Όλα αυτά, ενώ προσφέρει ρούχα εμπνευσμένα από την αρχαία μυθολογία (τα Τ-shirts και φούτερ του brand με τα ονόματα μουσών είναι από τα πιο δημοφιλή τους), ενώ στοχεύει σε διαχρονικά και essentials κομμάτια για τις συλλογές τους.

Ergon Mykonos

Η Μαριέττα Καρπαθίου, Founder & Designer του Ergon Mykonos, μέσω του brand της, έχει καταφέρει να μεταδώσει την εμπειρία της στην αρχιτεκτονική σε ρούχα που συνδυάζουν την τέχνη με το καθημερινό και παραδοσιακό ένδυμα. To storytelling της κάθε συλλογής της εμπνέεται από εικόνες και χαρακτήρες της ελληνικής μυθολογίας και ιστορίας, όπως επίσης από στοιχεία και υλικά από το πλούσιο παρελθόν της χώρας μας και προσαρμόζεται στη σύγχρονη μινιμαλιστή αισθητική και την καλλιτεχνική ματιά της δημιουργού.
Το ελληνικό στοιχείο, λοιπόν, είναι έντονο σε κάθε συλλογή του Ergon Mykonos αλλά αυτό που το κάνει πραγματικά inspiring, είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζει την παραγωγή των ρούχων του. Η σχεδιάστρια, από το ξεκίνημα του brand, έβαλε σε προτεραιότητα τη βιωσιμότητα κάτι που καταφέρνει κυκλοφορώντας limited edition συλλογές, που φτιάχνονται από ανθεκτικά υλικά και που δεν αφήνουν υπολείμματα. Το brand επαναχρησιμοποιεί όλα τα περισσεύματα από τα υφάσματά του, σχεδιάζοντας μοναδικά αξεσουάρ, ενώ χρησιμοποιεί μόνο 100% ελληνικό βαμβάκι που παράγεται ηθικά. Όλη η φιλοσοφία του brand εκφράζει την αγάπη του για τις τέχνες, τη μόδα, την παράδοση, τη δημιουργικότητα και φυσικά το περιβάλλον. Από τα fashion brands, to watch.

Common Sense

Το Common Sense ιδρύθηκε το 2022 στην Αθήνα και στόχος του είναι η δημιουργία γυαλιών ηλίου για όλους. Αντλούν έμπνευση από τη ζωή στην Αθήνα, το urban στοιχείο και μέσα από διαχρονικά σχέδια και με το βλέμμα στραμμένο στο sustainability, σχεδιάζουν γυαλιά ηλίου με σύγχρονη αισθητική. Αυτό που κάνει το brand, όσον αφορά τη βιωσιμότητα είναι να παρουσιάζει genderless και διαχρονικά σχέδια τα οποία κατασκευάζονται από φιλικά προς το περιβάλλον υλικά, όπως το HEXETATE® -ένα καιτονόμο υλικό το οποίο εκχυλίζεται από την πούλπα δέντρων. Όλες οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιεί το Common Sense δεν είναι τοξικές, δεν περιλαμβάνουν BPA και Phthalates, έτσι ώστε τα γυαλιά του να είναι ασφαλή για το δέρμα. Τα υλικά αυτά δε, κάνουν τα γυαλιά του brand πολύ ελαφριά και άνετα στην εφαρμογή.