ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΜΟΔΑΣ

H άκρως φεμινιστική συλλογή της Dilara Findikoğlu «κερδίζει» την Εβδομάδα Μόδας στο Λονδίνο

Αυτό που κάνει πάντα την Εβδομάδα Μόδας στο Λονδίνο τόσο επαναστατική, είναι ο τρόπος που οι σχεδιαστές της χώρας αντιμετωπίζουν, όχι μόνο το ένδυμα, αλλά και τη μόδα γενικότερα. Στην ιστορία της μόδας, μερικοί από τους επιδραστικότερους δημιουργούς, που έχουν μιλήσει με τις δημιουργίες τους για κάτι περισσότερο από το ίδιο το ένδυμα, προέρχονται από αυτήν την ευρωπαϊκή χώρα.

Η μόδα ως μέσο πολιτικής έκφρασης είναι πολύ συχνά η γραμμή που ακολουθούν οι Βρετανοί designers, με την Vivienne Westwood, τον Alexander McQueen, τον John Galliano κ.ά., να θέτουν νέα standards στην παρουσίαση μιας συλλογής ρούχων -άρα και στον τρόπο που την αντιμετωπίζουμε. Η ανάγκη τους να μιλήσουν για την τρέχουσα κοινωνική πραγματικότητα είναι ο τρόπος που οι Άγγλοι σχεδιαστές ξεφεύγουν από τα όρια της εμπορικής μόδας και διαφοροποιούνται από την «γκλαμουριά» της μόδας του Μιλάνο και του Παρισιού. Στην Εβδομάδα Μόδας στο Λονδίνο, οι σχεδιαστές δεν φοβούνται να «λερώσουν» την εικόνα τους.

Δεν φοβούνται επίσης να ενσωματώσουν τον αληθινό παλμό της πόλης, και τις προοδευτικές πεποιθήσεις τους που καλούν για περισσότερη ισότητα και για την εξάλειψη της πατριαρχίας, στις συλλογές τους. Αυτό παρακίνησε και την Τουρκοβρετανίδα σχεδιάστρια Dilara Findikoğlu να υπερασπιστεί τη γυναικεία υπόσταση και σεξουαλικότητα στη Fall 2025 συλλογή της.

Μια συλλογή που, δυστυχώς για άλλους δημιουργούς, απομονώνει το ενδιαφέρον μας και μας σαγηνεύει τόσο ώστε καμία παρουσίαση να μπορεί να συγκριθεί με αυτή. Μια βαθιά φεμινιστική συλλογή με άψογη δεξιοτεχνία ρούχων που δείχνει την εξέλιξη της σχεδιάστριας, χωρίς να χάνει τη signature αισθητική της για την οποία είναι ήδη γνωστή: κορσέδες, sexy ενδύματα, άψογο tailoring, μόδα που «διαμαρτύρεται».

Venus of Chaos: Η Dilara Findikoğlu «βουτάει» στα άδυτα της γυναικείας θηλυκότητας

Με αφιλτράριστη προσέγγιση και αδιάκοπη ανυπακοή στο status quo -ειδικά αυτό της μόδας-, η Dilara Findikoğlu μιλάει για την καταπιεσμένη θηλυκότητα, σε μια άκρως πατριαρχική κοινωνία που την υποβιβάζει διαρκώς και δεν της επιτρέπει να εκφραστεί ολοκληρωτικά.

Η σχεδιάστρια, με τη Fall 2025 συλλογή που παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας στο Λονδίνο, αντιστρέφει τους ρόλους και τις δομές της εξουσίας και δίνει «φωνή» στη γυναίκα μέσω της μόδας -κάτι που λείπει αρκετά από τον χώρο τα τελευταία χρόνια. Μέσα από τα πάντα πολιτικοποιημένα shows της, η Dilara Findikoğlu υπερασπίζεται τη γυναίκα και δίνει δύναμη στην παρουσία της.

Το show Venus from Chaos, εμπνέεται από τη φράση «οι άνδρες είναι από τον Άρη και οι γυναίκες από την Αφροδίτη» και μετέφερε το κοινό σε μια πραγματικότητα που κυριαρχούν οι γυναίκες. «Λένε ότι οι γυναίκες είμαστε από την Αφροδίτη κι έτσι, σαν μια πράξη πνευματικής έκστασης, επιστρέφουμε στην Αφροδίτη», γράφουν οι σημειώσεις της σχεδιάστριας για το show.

Η ίδια μάλιστα περιγράφει τη Fall 2025 συλλογή της ως μια διαφυγή από την «καταστροφή, την καθυπόταξη, τη βιαιότητα και τον έλεγχο». Από το να αντιστέκεται στην εξουσία, η Dilara Findikoğlu παρουσιάζει τον δικό της μικρόκοσμο, όπου επιτρέπει στις γυναίκες να είναι πραγματικά ελεύθερες και να ανακαλύψουν όλες τις ικανότητές τους, που τις κάνουν τόσο μοναδικές.

Αυτό στα ρούχα ερμηνεύτηκε μέσα από άψογα κατασκευασμένους κορσέδες που τονίζουν το γυναικείο σώμα, αλλά και μέσα από τις διαφάνειες που θύμιζαν αποδομημένες ενδυμασίες καλογριών με τα μοντέλα να φοράνε ημιδιάφανα λευκά και μαύρα καλσόν, υπονοώντας με αυτό τον τρόπο ότι δεν υπηρετούν τον Θεό.

Στη συλλογή ξεχώρισαν και όλα τα goth romantic σύνολα, από τα εκπληκτικά mini dresses από δέρμα και τις εκατοντάδες παραμάνες στο στρίφωμα, αλλά και τα φορέματα που έμοιαζαν σαν 2ο δέρμα πάνω στα μοντέλα. Ένα φόρεμα, στο χρώμα του δέρματος, ζωγραφίστηκε με τατουάζ από τον tattoo artist, Jonah Slater, δείχνοντάς μας πώς κάθε γυναίκα είναι υπεύθυνη για το σώμα της και όσα κάνει σε/με αυτό.

Φυσικά, από τη συλλογή δεν έλειψαν και τα Botticelli-κά σύνολα που εμπνέονται από τον διάσημο πίνακα του ζωγράφου «Η γέννηση της Αφροδίτης», με τη Dilara Findikoğlu να παρουσιάζει εκμοντερνισμένα looks του έργου: εκπληκτικά tops-κορσέδες και φορέματα με διακοσμητικά στοιχεία και κεντημένα κοχύλια, wet-look σύνολα που «κόλλαγαν» πάνω στο δέρμα σαν να ήταν βρεγμένα και extensions μαλλιών που αγκάλιαζαν το σώμα των μοντέλων.

Τα χαμηλοκάβαλα παντελόνια συνδυάζονται με βελούδινα σακάκια και Converse sneakers, ανακοινώνοντας μας εμμέσως τη συνεργασία των 2 brands, τα εκπληκτικά κολιέ από πέρλες κρεμάστηκαν στον λαιμό και άγγιζαν φυσικά το κορμί των μοντέλων, ενώ τα διάφανα μακριά φορέματα και τα σύνολα με φτερά, πρόσφεραν μια μυθική και ατίθαση διάθεση σε μια ήδη επαναστατική συλλογή.

Όπως και άλλοι απόφοιτοι της αναγνωρισμένης σχολής μόδα Central Saint Martins (βλ. Galliano, McQueen κ.ά.), έτσι και η Dilara Findikoğlu ξεχωρίζει για τον σκανδαλώδη τρόπο που αντιμετωπίζει τη μόδα χωρίς να ξεχνάει να δείχνει την εκτίμησή της απέναντι στη δημιουργία του ενδύματος.

Άκρως πολιτικοποιημένη, ωμή, σκληρή, σεξουαλική, προκλητική και άφοβη, η Findikoğlu έχει την πρόθεση να σπάσει τα κοινωνικά ταμπού που αφορούν τις γυναίκες με τις δημιουργίες της. Είναι η πιο πρόσφατη προσθήκη στον χώρο της μόδας που χρειαζόμαστε και σίγουρα ο κατάλληλος άνθρωπος για να ηγηθεί της κληρονομιάς (άρα και του οίκου) του Alexander McQueen.

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Launchmetrics Spotlight

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight

Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight
Launchmetrics Spotlight