TRENDS

Η καλοκαιρινή εκδοχή των “ugly sneakers” είναι το πιο άνετο ζευγάρι σανδάλια

Αδύνατον να μην έχεις παρατηρήσει τις πολλές και σημαντικές νέες προσθήκες στη μόδα. Στιλ και items που παλαιότερα δεν λογίζονταν καν σαν ένα κομμάτι της, απλά υπήρχαν λόγω της χρηστικής τους φύσης, αποτελούν μία τάση από μόνα τους ή πολύ απλά έχουν μπει με ευκολία στη σύγχρονη ντουλάπα των πιο στιλάτων γυναικών. Επιπλέον, μέσα σε όλο αυτό το κλίμα αλλαγής στις τάσεις της μόδας, θα εντοπίσεις και μερικά πολύ ενδιαφέροντα comebacks από δεκαετίες ξεχασμένες αλλά και ένδοξες όπως αυτή των '90s που το πιθανότερο είναι να έχεις υποδεχθεί ήδη με χαρά και να τι έχεις υιοθετήσεις τις τάσεις στο στιλ σου.

Ρίχνοντας μία ματιά στο χειμώνα που πέρασε, κάτι που έμεινε ανεξίτηλο, αφού σηματοδότησε μία νέα εποχή στο κομμάτι των παπουτσιών είναι τα ugly sneakers που φρόντισε ο Balenciaga να τα επαναφέρει, ακολούθησε o Louis Vuitton και πολλά ακόμα brands μιμήθηκαν τα παραδείγματα αυτά. Έτσι, τα daddy’s sneakers που είχαν θέση στην αμερικάνικη, επαρχιακή κουλτούρα, όπως έχει αποτυπωθεί από ταινίες της δεκαετίας του ΄90, είναι πια ένα hot piece που οι διάσημοι οίκοι έχουν σε περίοπτη θέση στις πολυσύχναστες και πολυτελείς αγορές του κόσμου.

Ωστόσο, τα  «ugly shoes» έγιναν μία τάση που προφανώς δεν εξαντλήθηκε στα sneakers. Τα clogs έγιναν και πάλι trend και φυσικά τα Birkenstock ακολουθούν την ανοδική τους πορεία στις προτιμήσεις του κοινού. Η αλήθεια είναι ότι δεν πρόκειται για μία συνέχεια των ugly sneakers, αφού πάντα υπήρχαν σαν επιλογή. Για την εξάπλωσή τους και την αποδοχή τους από τις fashionistas ευθύνεται ο οίκος Céline, ο οποίος συμπεριέλαβε τα Birkenstock και συγκεκριμένα τα «Arizonas» στο fashion show της σεζόν. Έτσι, ο κόσμος της μόδας άρχισε να τα βλέπει με άλλο μάτι, όπως παραδέχεται και η fashionista και blogger του Man Repeller, Leandre Medine Cohen.

Ουσιαστικά, το 2012 με τα Birkenstock και την Céline, συνέβη ό,τι με τα Balenciaga ugly sneakers. Η ευρεία αποδοχή τους έχει άμεση σχέση με την υπογραφή του οίκου, αλλά όσον αφορά στα Birkenstock το παρελθόν έχει στοιχεία που μαρτυρούν ανάλογη πορεία.

 

Μία δεκαετία πριν, τα Birkenstock ήταν απλά εκείνα τα γερμανικά σανδάλια του τουρίστα ή όσων απλά ήθελαν κάτι ανατομικό και δροσερό για το καλοκαίρι. Και η αλήθεια είναι ότι το ίδιο το brand, ξεκίνησε φτιάχνοντας ορθοπεδικά σανδάλια με οδηγό την επιστήμη της ποδολογίας. Για πρώτη φορά το όνομα Birkenstock καταγράφεται στο 1774 σε αρχεία της εκκλησίας, που αναφέρεται σε ένα υποδηματοποιό. Έναν αιώνα μετά και κάτι παραπάνω, το 1896 ο Konrad Birkenstock ανοίγει δύο μαγαζιά στην Φρανκφούρτη, πουλώντας καινοτόμες σόλες, γεγονός που τον έκανε να συνεργαστεί με το νοσοκομείο της πόλης προκειμένου να φτιάξει ορθοπεδικά ένθετα για τα παπούτσια των τραυματιών στρατιωτών του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Μέχρι το 1963, λοιπόν, τα Birkenstock δεν είχαν καν τη μορφή που ξέρεις. Ήταν περισσότερο κάτι σαν ορθοπεδικό, ιατρικό βοήθημα παρά ένα ακόμα ζευγάρι παπούτσια. Αυτό έγινε στην Μαδρίτη, λοιπόν, που το πρώτο σανδάλι Birkenstock είναι γεγονός, με πάτο από φελλό και λάτεξ. Λίγο μετά η Γερμανίδα Margot Fraser εισήγαγε τα Birkenstock στην αγορά της Αμερικής, αλλά και πάλι σαν ένα ιατρικό είδος, αφού πωλούνταν μαζί με healthy foods.

Τη δεκαετία του ’90 όμως, που όλα ανθούσαν και η μόδα ήταν ανοιχτό πεδίο δράσης, τα Birkenstock ξέφυγαν από το περιορισμένο τους κοινό. Η Kate Moss φωτογραφήθηκε για το περιοδικό «The Face» φορώντας ένα τέτοιο ζευγάρι, ενώ το 1996 τα Birkenstock ήταν πια ένα κοινωνικοπολιτικό statement.

 

Οι hippies το έκαναν μόδα στην Αμερική, ενώ η εικόνα του σανδαλιού φορεμένου με κάλτσα που έχει «στοιχειώσει» τη μνήμη σου από τις διακοπές σε τουριστικά νησιά, αποτελεί ένα κίνημα της δεκαετίας που εκφράζει μία φιλελεύθερη πολιτική πεποίθηση, κυρίως στη Γερμανία.

Η χιλιετία αλλάζει και μαζί της όλος ο κόσμος της μόδας. Η πρώτη δεκαετία κάποιους τους βρίσκει μουδιασμένους, ενώ κάποιοι άλλοι απαλλαγμένοι από την πολιτική πίεση των προηγούμενων χρόνων στρέφονται άμεσα στην τέχνη και η μόδα ανανεώνεται, αλλάζει, εξελίσσεται και μεγαλουργεί. Η μανία αυτή καταλαγιάζει με αργούς ρυθμούς και τότε όλα όσα είχαν μείνει πίσω, επανέρχονται με άλλα φόντα. Τα Birkenstock που θεωρούνταν ιατρικά παπούτσια, στην καλύτερα τα σανδάλια του τουρίστα και τα έβρισκες σε καταστήματα με ανατομικά προϊόντα, ντύνονται με το πέπλο της γαλλικής εσάνς και μετά το fashion show Céline, επαναπροσδιορίζεται ο ρόλος τους με 10 εκατομμύρια ζευγάρια να πωλούνται αυτή τη χρονιά.

 

Το 2014, η intellectual ελίτ της μόδας επιλέγει σανδάλια Birkenstock, και λίγο μετά οι πωλήσεις ανθίζουν με το 2017 να αναδεικνύει την Birkenstock ως το brand της χρονιάς και μόνο στο Παρίσι πωλούνται 25 εκατομμύρια ζευγάρια.

 

Φέτος, ο οίοκς Fendi ντύνει με το logo του το κλασσικό σανδάλι Birkenstock και η τιμή πώλησης φτάνει τα $760, ενώ ο Rick Owens προτείνει μία furry εκδοχή που κοστίζουν $400.

 

Σήμερα, αν δεν έχεις ήδη ένα ζευγάρι Birkenstock, τότε σίγουρα θα το αναζητήσεις. Το brand αφουγκράστηκε την ανάγκη του κοινού για άνεση αλλά και στιλ και το 2017 παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι 115 διαφορετικά σχέδια. Η τιμή του που δεν ξεπερνά τα 100 ευρώ δικαιολογείται απόλυτα, αφού ο πάτος του αποτελείται από 6 διαφορετικά στρώματα, όπως σουέτ και φελλό.

Πλέον, τα σανδάλια Birkenstock είναι ακόμα ένα shoe trend που αντιγράφεται από high street brands και αναγνωρίζεται από την ελίτ του στιλ. Καμία πολιτικοί ή κοινωνική απόχρωση δεν κρύβεται από πίσω του, ενώ τα μεγάλα πολυκαταστήματα στην Νέα Υόρκη τα έχουν σε περίοπτη θέση.

Ένας επαναπροσδιορισμός στον κόσμο της μόδας που υπαγορεύεται από την τάση ανακύκλωσης, της ανάγκης του value for money αλλά και της θέλησης των θρυλικών οίκων να επανεφευρίσκουν τάσεις, να τις ανακαινίζουν έστω και σε επίπεδο συνειδήσεων και να ικανοποιούν τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες ενός απαιτητικού κοινού, χωρίς υπομονή και με μεγάλη ικανότητα κριτικής και αφομοίωσης.

 

Κεντρική φωτογραφία: instagram.com/birkenstock