Η νέα εποχή του power dressing απελευθερώνει τον γυναικείο δυναμισμό
- 4 ΔΕΚ 2024
Σύμβολο δύναμης, ταυτισμένο με μια στερεοτυπική, ανδροκρατούμενη κοινωνία και ένας τρόπος για να εκφράσει κανείς με το ντύσιμό του το οικονομικό του status. Το κοστούμι έχει περάσει από χίλια κύματα. Στη μόδα είχε πάντα ισχυρό ρόλο, είτε παρουσιαζόταν στην ανδρική μόδα είτε στη γυναικεία (σε αυτήν το σύστησε η Coco Chanel το 1920) ακόμα κι αν κοινωνικά συνδεόταν με την ανισότητα ανάμεσα στα 2 φύλα. Ήταν το ‘80 και με την άνοδο της γυναικείας επιχειρηματικότητας, που το κοστούμι άρχισε να έχει θετικότερο πρόσχημα για τις γυναίκες και που, υπό μια έννοια, κήρυξε την «χωρίς ταμπέλες» ταυτότητά του. Τότε άρχισε να χρησιμοποιείται περισσότερο και ο όρος “power dressing” που στην ουσία, συνδέθηκε με τις γυναίκες επιχειρηματίες που ήθελαν να αρχίζουν να αντιμετωπίζονται σοβαρά από την ανδροκρατούμενη κοινωνία του ‘80.
Αυτή η νέα συνθήκη (που προέκυψε από ένα συνονθύλευμα πραγμάτων, για να φτάσουμε τώρα να ταυτίζουμε το κοστούμι και με το γυναικείο ντύσιμο), ήταν ένα σημαντικό turning point στην ιστορία της μόδας και της κοινωνίας και έδωσε και στον όρο του power dressing, μια φρέσκια διάσταση: μια πετυχημένη γυναίκα, που είναι οικονομικά ανεξάρτητη, φοράει το κοστούμι εκφράζοντας μέσω αυτού τον δυναμισμό της, unapologetically.
Αυτό ήταν πρωτοφανές σε μια εποχή που οτιδήποτε σχετιζόταν με τον δυναμισμό της γυναίκας, αμφισβητούσε την σεξουαλικότητά της. Ακόμα και αν οι Marlene Dietrich και Katherine Hepburn φόρεσαν το κοστούμι πολύ πριν την άνοδο του power dressing στη μόδα το ‘80, ως τότε όποια γυναίκα το φορούσε, έβλεπε τη σεξουαλικότητά της να μπαίνει στο στόχαστρο.
Τα ταμπού που υπήρχαν όσον αφορά το κεφάλαιο power dressing, έχουν περάσει ανεπιστρεπτί εν έτει 2024. Το κοστούμι, αν και συνεχίζει να αποπνέει δυναμισμό και να συνδέεται με το business style, πλέον, είναι ένα ρούχο για όλ@ και για όλες τις δουλειές: φοριέται στη δουλειά αλλά και σε ένα γάμο. Φοριέται σε βραδινή έξοδο αλλά και αντί ενός παραδοσιακού νυφικού φορέματος.
Πια, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της γκαρνταρόμπας ανεξαρτήτως φύλου, ενώ επαναπροσδιορίζεται διαρκώς από τους σχεδιαστές μόδας: έντονα χρώματα, έντονοι ώμοι, αντισυμβατικά υφάσματα αλλά και κοψίματα προσφέρουν στο κοστούμι μια διαφορετική ματιά. Η νέα αυτή «ματιά» στο κοστούμι, επηρεάζει όλο το concept του power dressing και δίνει στη γυναίκα την επιλογή να εκφράζει τον δυναμισμό της χωρίς να κρύβει τις ευαισθησίες της.
Ο όρος “soft power” είναι ένας που αναφέρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Louis Vuitton, Nicolas Ghesquière στις σημειώσεις της Spring 2025 συλλογής του και είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να εξηγήσει το νέο αυτό trend. «Απαλή δύναμη» είναι η νέα τάση που δίνει νέα πνοή στην παραδοσιακή έννοια του power dressing και που απενοχοποιεί την πιο soft πλευρά μιας γυναίκας, που στο παρελθόν έχει ταυτιστεί με την αδυναμία.
Η soft πλευρά του power dressing είναι η νέα τάση που θα κυριαρχήσει το 2025
Οι Spring 2025 πασαρέλες παρουσιάζουν ένα νέο POV στο power dressing, αλλά και τη θηλυκότητα. Αν το να είσαι «μαλακός» ή το να δείχνει η γυναίκα τις ευαισθησίες της στο περιβάλλον εργασίας, καταγραφόταν κάποτε ως αδυναμία, πλέον είναι το ακριβώς αντίθετο. Μέσα από τις λιγότερο αυστηρές γραμμές, βλέπουμε τη νέα εποχή του power dressing.
Αυτός ο όρος μόδας, συνεχίζει να ταυτίζεται με τον δυναμισμό μέσω του ντυσίματος, μόνο που στο φάσμα αυτό συμπεριλαμβάνεται και η πιο soft προσέγγιση σε αυτό. Τι σημαίνει αυτό; Ότι υπάρχει πια μια θηλυκότητα που εκφράζεται unapologeticlly μέσω αυτού του trend, αυτό που ο Ghesquière αναφέρει ως “soft power”.
Χαλαρές και oversized γραμμές, παστέλ κι άλλες αποχρώσεις που θεωρούνται κατ’εξοχήν «γυναικείες», όπως το ροζ ή το λιλά, μαλακά υφάσματα που δίνουν εύρος κίνησης αλλά και μια playful διάθεση, εντυπωσιακές φούστες και αξεσουάρ σε έντονες αποχρώσεις, είναι ένας τρόπος που προσεγγίζουν οι σχεδιαστές το power dressing το 2025. Όλα αυτά τα στοιχεία που κάποτε έκαναν τη γυναίκα να δείχνει πιο «ευάλωτη» (σύμφωνα, με τα κοινωνικά στερεότυπα πάντα), τώρα γίνονται η αφορμή για να εκφράσει τον δυναμισμό της διαφορετικά.
Υπάρχει γενικότερα μια πιο ρομαντική διάθεση στον τρόπο που αντιμετωπίζεται το κοστούμι και το power dressing, που είναι εξαιρετικά απελευθερωτική. Απελευθερώνει τη γυναίκα και το ντύσιμό της από κάθε παρωχημένη σκέψη ότι οι ευαισθησίες της είναι αδυναμία. Αντιθέτως, με αυτή την τάση αποδεικνύεται ότι αυτή ευαλωτότητά της την κάνει ακόμα πιο ισχυρή και πιο ολοκληρωμένη ως άνθρωπο, αλλά και ως επιχειρηματία.
Παρακάτω, μερικά παραδείγματα της νέας εποχής του power dressing, έτσι όπως παρουσιάζονται στις Spring 2025 πασαρέλες.
Stella McCartney
Louis Vuitton Spring 2025