ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΜΟΔΑΣ

Κολλαριστά παντελόνια σαν γιακάδες και καθωσπρέπει φορέματα που αφήνουν τα οπίσθια να φανούν. Η νέα (;) εποχή Balenciaga

Launchmetrics Spotlight

Έχω υπάρξει φαν του Demna (καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Balenciaga) και έχω υπάρξει και αντί-φαν. Συνήθως αυτό συμβαίνει με τις couture συλλογές του, τουλάχιστον τις πιο πρόσφατες στις οποίες στο μυαλό μου, ο σχεδιαστής μάς πουλάει αέρα κοπανιστό. Ναι, το ξέρω οι τεχνικές που χρησιμοποιεί είναι εντυπωσιακές, αλλά θέλω ένα ισχυρότερο story line, κάτι για να συνδεθώ, κάτι που μου λείπει στις συλλογές του και το θεωρώ μειονέκτημα. Όταν σχεδιάζεις «ανορθόδοξα» ρούχα που δεν αγγίζουν ένα μεγάλο κοινό, είναι δύσκολο να έχεις κοινό.

“There’s no such thing as bad publicity”, λένε οι Αμερικάνοι όμως και ο Demna σε αυτό πετυχαίνει πάντα. Αν μη τι άλλο, σχεδιάζει ρούχα για τους haters, για εκείνους που θα «κράξουν» τα απροσδόκητα πανάκριβα ρούχα και αξεσουάρ του, που εμπνέονται από καθημερινά αντικείμενα κι αυτό λειτουργεί και για τον ίδιο και για τον οίκο Balenciaga. Παρ’ όλα αυτά, έχει και τους hardcore fans που θα τον ακολουθήσουν με τα μάτια κλειστά και θα «ψηφίζουν» πάντα Balenciaga, με σκάνδαλα ή χωρίς.

Αν και η σχέση μου με τον σχεδιαστή έχει τα σκαμπανεβάσματά της, δεν υπάρχει αμφιβολία στο μυαλό μου, ότι πρόκειται για έναν ταλαντούχο δημιουργό με όραμα. Πιστεύω πως ό,τι έχει καταφέρει για τον οίκο θα πρέπει να διδάσκεται σε σχολές marketing και γι’ αυτό και μόνο είναι ευφυέστατος. Όταν όμως έρχεται σε επαφή με το συναισθηματικό του κομμάτι και πολύ απλά χαλαρώνει, είναι που μου δείχνει πόσο ταλαντούχος είναι. Όταν ρίχνει άμυνες και σχεδιάζει με (ουσιαστικές) αναφορές που του επιτρέπουν να δημιουργήσει αυτά τα «αντισυμβατικά» ρούχα, που έχουν όμως βάθος και μια ουσία. Εκεί πετυχαίνει πραγματικά και κυρίως εκεί διαφέρει.

Η Spring 2025 συλλογή που παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι, είναι μια τέτοια περίπτωση. Είναι η πιο διαφορετική συλλογή του μετά από καιρό, που δείχνει το εύρος του, ακόμα κι αν έχει αυτά τα «ανορθόδοξα» ρούχα, για τα οποία είναι γνωστός. Αυτό είναι μέρος της ταυτότητάς του εξάλλου, οπότε δεν θα έπρεπε να περιμένουμε κάτι λιγότερο.

Μια νέα μέρα ξημερώνει στον οίκο Balenciaga

Όσοι έχουν δει τη Spring 2025 συλλογή Balenciaga και πιστεύουν ότι είναι μια απ’ τα ίδια, με σεβασμό θα πω ότι κάνουν λάθος. Από το ξεκίνημα του show, μπορούσε κανείς να δει την αλλαγή πλεύσης στην αισθητική, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι απ’ αυτή έλειπαν τα γνωστά “Demna-isms” από τη συλλογή.

Το show ήταν προσωπική υπόθεση για τον ίδιο, κάτι που επιβεβαιώθηκε και από τις χειρόγραφες σημειώσεις του σχεδιαστή για τη συλλογή, όπου εξιστορεί τη σχέση του με τη μόδα και πώς έκανε επιδείξεις μόδας στο τραπέζι της κουζίνας της γιαγιάς του, σχεδιάζοντας ρούχα από χαρτόνι. Γι’ αυτό και η πασαρέλα ήταν ένα τεράστιο ξύλινο τραπέζι, με τους καλεσμένους από A-list stars (βλ. Nicole Kidman, Katy Perry κ.ά.) μέχρι και experts της μόδας, να κάθονται σε ξύλινες καρέκλες περιμετρικά του «τραπεζιού». Αν και μια τέτοια παρουσίαση έχουμε ξαναδεί στο παρελθόν (ο Dries van Noten το έκανε πρώτος στη Spring 2005 συλλογή του), το γεγονός ότι το concept ήταν βγαλμένο από τα παιδικά του χρόνια, έκανε τη διαφορά.

Αυτό φάνηκε και στα ρούχα που ξέφυγαν από τις γνωστές επαναλαμβανόμενες σιλουέτες που παρουσιάζει τελευταία στις συλλογές Balenciaga. Ναι, υπήρχαν κάποια signature χαρακτηριστικά, αλλά ήταν περασμένα διακριτικά στη συλλογή.

Το show ξεκίνησε, λοιπόν, με μια σειρά από σύνολα με εσώρουχα που έδωσαν μια ερωτική και σχεδόν boudoir διάθεση στη συλλογή. Ο Demna ακολουθεί το trend των lingerie, αλλά το κάνει με δικούς του όρους: πιο αισθαντικά αλλά και με trompe l’oeil σουτιέν που ήταν τοποθετημένα πάνω σε κορμάκια που ήταν «ένα» με το δέρμα των μοντέλων.

Η συλλογή συνεχίστηκε με όμορφα μίντι φορέματα σε λευκό, μαύρο, κόκκινο και butter yellow χρώμα που ενώ από μπροστά έδειχναν «συντηρητικά», από πίσω είχαν παχιά κορδόνια που θύμιζαν το δέσιμο από κορσέδες και άφηναν τα οπίσθια ακάλυπτα. Αυτός είναι ο τρόπος του Demna να αντιμετωπίζει τη μόδα με περισσότερο χιούμορ και να «παίζει» με τα αρχέτυπα του ενδύματος. Είναι βέβαια και ένα κλείσιμο ματιού σε όλους τους ανθρώπους, ακόμα και τους πιο συντηρητικούς, που στην πραγματικότητα τους αρέσει to get their freak on.

Από τη Spring 2025 συλλογή Balenciaga δεν έλειπαν τα denim κομμάτια, με τα οποία ο σχεδιαστής του αρέσει να πειραματίζεται. Αυτή τη φορά τα είδαμε μέσα από παντελόνια που είχαν το ίδιο πίσω μέρος όπως και τα «καθωσπρέπει» φορέματα, αλλά και μέσα από τζιν μπότες, που ήταν σαν να είχε κόψει κανείς το παντελόνι και φόρεσε μόνο τα μπατζάκια.

Cropped jackets, άλλοτε στη μορφή αθλητικών ζακετών και άλλοτε ως puffer ή δερμάτινα jackets που είχαν cocoon σχήμα και κάλυπταν το κεφάλι, εμπνεύστηκαν από τα εμβληματικά Cocoon dresses του Cristóbal Balenciaga. Κάποια από αυτά τα jackets, ανέγραφαν και τις λέξεις “human being” (άνθρωπος), με τον Demna να λέει με τον τρόπο του στο κοινό ότι είναι κι αυτός άνθρωπος που κάνει λάθη (όπως το περιστατικό με την Holiday 2022 καμπάνια).

Αριστερά: Ο Romeo Beckham στην πασαρέλα Balenciaga

Το layering στα looks της συλλογής ξεχώρισε, με αντιανεμικά jackets να έχουν δεθεί στη μέση των μοντέλων, φορεμένα πάνω από δερμάτινες φούστες και μακριά καρό jackets. Κλασικά ριγέ polo μπλουζάκια συνδυάστηκαν με χαμηλόμεσα τζιν παντελόνια (σαν αυτό που φόρεσε ο Romeo Beckham που περπάτησε στην πασαρέλα του οίκου). Ρούχα και σορτς «ξεχείλιζαν» μέσα από τις δερμάτινες tote bags, μαύρα γυαλιά ηλίου θύμιζαν μάσκες και baseball καπέλα κάλυπταν τα πρόσωπα των μοντέλων, ενώ οι έντονοι ώμοι σε φορέματα μάς θύμισαν τον παλιό-καλό Demna.

Η ευρηματικότητα όμως του σχεδιαστή φαίνεται στα πιο «αντισυμβατικά» designs του που δείχνουν τον τρόπο που σκέφτεται. Σε αυτή τη συλλογή για παράδειγμα, πρόσθεσε κολλαριστά τζιν παντελόνια πάνω σε κλασικά σακάκια και παλτό, δημιουργώντας ένα νέο είδος «γιακά». Ενώ, τα looks με τα bustiers από Spandex που συνδυάστηκαν με τα γνωστά Pantaleggings Balenciaga, θύμιζαν cuff βραχιόλια και «γράπωναν» τον κορμό των ανησυχητικά αδύνατων μοντέλων, χρειάστηκαν έναν χρόνο για να τελειοποιηθούν (όπως εξήγησε ο Demna backstage).

Με τα gimmicks σε περιορισμό και με ένα concept που συνδέει τη σχέση του με τη μόδα και το παρελθόν του, ο Demna κατάφερε να προσφέρει κάτι καινούργιο για τον οίκο Balenciaga. Αυτό δεν σημαίνει ότι ξεφεύγει από τους βασικούς του κώδικες και συνήθειες, αλλά είναι σίγουρα μια αλλαγή, που χρειαζόταν κατεπειγόντως.

Exit mobile version