Μαριέττα Καρπαθίου: Η σχεδιάστρια του βιώσιμου fashion brand ergon Mykonos που έκανε το φολκλόρ, σύγχρονο
- 18 ΙΟΥΛ 2023
«Ηθική, ομαδικότητα, χαρακτήρας, βιωσιμότητα, Ελλάδα». Αυτά είναι για την Μαριέττα Καρπαθίου, την ιδρύτρια της ergon Mykonos, τα θεμέλια του brand της. Και αν παρατηρήσει κανείς τις δημιουργίες της, θα «δει» καταγεγραμμένο το μεράκι της για την τέχνη της υφαντικής και του αργαλειού, στοιχεία στα οποία βασίζονται τα ρούχα του brand. Για εμένα όμως, η θεμελιώδης αρχή του brand της και η πραγματική του ταυτότητα, είναι η αγάπη. Η αγάπη στην υγιή και ηθική παραγωγή του ενδύματος, η αγάπη στην Ελλάδα, την πολιτιστική της κληρονομιά, η αγάπη για ένα τοπίο της μόδας που είναι ουσιαστικό και όχι περιστασιακό. Αυτά είναι για μένα είναι η ergon Mykonos, ένα ελληνικό brand μόδας που ξεχωρίζει για όλους αυτούς τους λόγους.
Τα πρώτα πράγματα που με τράβηξαν στην ergon Mykonos, λοιπόν, ήταν η έξυπνα «μιξαρισμένη» αισθητική του παλιού με το καινούργιο. Πιστεύω ότι είναι το background της Μαριέττας στο οποίο οφείλεται αυτό, με την εμπειρία της στην αρχιτεκτονική και τον σχεδιασμό κοσμημάτων να είναι «παρόντα» στις δημιουργίες της. Ο άρτιος σχεδιασμός των ρούχων, η slow fashion αντιμετώπισή της ως προς την παραγωγή ρούχων (μια υγιής και βιώσιμη προσέγγιση που είναι το αντίδοτο στη fast fashion) αλλά και το συναίσθημα που εκπέμπουν όταν τα αντικρίσει κανείς, φανερώνουν όλες τις εμπειρίες που έχει συλλέξει από τους διαφορετικούς τομείς από τους οποίους έχει περάσει. Όλα αυτά, «παντρεύονται» θαυμάσια με το ελληνικό στοιχείο, από τις παραδοσιακές τεχνικές που χρησιμοποιούνταν τα παλαιότερα χρόνια, μέχρι και τις αναφορές στην κουλτούρα του τόπου μας, προσφέροντας τελικά, ένα μοναδικό, πραγματικά ένδυμα.
Είναι όλα αυτά τα στοιχεία τα οποία οφείλονται για την επιτυχία της ergon Mykonos η οποία εξαπλώνεται και εκτός ελληνικών συνόρων, επιβεβαιώνοντας έτσι η ελληνική μόδα έχει ισχυρή παρουσία και στο εξωτερικό. Ναι, μπορεί να χρειαζόμαστε λίγη δουλειά και περισσότερη αφοσίωση στη δημιουργία ενός υψηλής ποιότητας προϊόντος, όπως αναφέρει και η σχεδιάστρια, αλλά ο δρόμος είναι στρωμένος. Και μπορώ με σιγουριά να σου πω ότι η Μαριέττα με την ergon Mykonos έχει συνεισφέρει σε αυτό.
-Μίλησέ μας λίγο για το background σου και τον λόγο που αποφάσισες να ασχοληθείς με τον σχεδιασμό ρούχων.
Έχοντας φοιτήσει στη Ρώμη, στη σχολή Kαλών Tεχνών, ξεκίνησα να εργάζομαι στο αρχιτεκτονικό design προσόψεων και υπαρχόντων κτιρίων και μέχρι σήμερα συνεχίζω στον ίδιο τομέα, αναλαμβάνοντας επιλεκτικά projects τα οποία με εκφράζουν. Τα πρώτα μου βήματα στον χώρο της μόδας ξεκίνησαν με τον σχεδιασμό κοσμημάτων χρησιμοποιώντας ημιπολύτιμους λίθους, ενώ παράλληλα διατηρούσα ένα κατάστημα στη Λίνδο της Ρόδου για 5 χρόνια. Ως προς τον σχεδιασμό των ρούχων, αυτά προκύπτουν μέσα από τη δημιουργική διαδικασία, αυθόρμητα και πηγαία και όχι λόγω κάποιων συγκεκριμένων σπουδών. Είναι μια οργανική εξέλιξη των όσων αγαπώ να δημιουργώ, έτσι συστήθηκε η ergon Mykonos.
-Αν μπορούσες να περιγράψεις με 5 λέξεις τις βασικές αρχές της ergon Mykonos, ποιες θα ήταν αυτές;
Ηθική, ομαδικότητα, χαρακτήρας, βιωσιμότητα, Ελλάδα.
-Μίλησέ μας για την Spring/Summer 2023 συλλογή της ergon Mykonos “Rodi Homecoming”. Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η Ελλάδα στις δημιουργίες σου;
Η συλλογή για το Kαλοκαίρι 2023, είναι ίσως η πιο προσωπική συλλογή μου μέχρι σήμερα, καθώς προέκυψε από την ανάγκη μου για «επαναπατρισμό», για μια ηθική και ψυχική επαναφορά στις ρίζες μου. Εμπνεύστηκα από τη Ρόδο, την ιδιαίτερη πατρίδα μου, τις αναμνήσεις, τα βιώματα και τις ιστορίες των παιδικών μου χρόνων.
Ήθελα η συλλογή να είναι ένα «ερωτικό γράμμα» προς το νησί, το προσωπικό μου καταφύγιο και το σπίτι μου.
Ενώ παράλληλα ήθελα να δείξω την ευγνωμοσύνη μου για την τύχη που είχα να έρθω σε επαφή με τέτοιες εικόνες από τόσο νωρίς. Ως προς την Ελλάδα γενικά, η οποία όπως ανέφερα είναι βασική πηγή έμπνευσης για εμένα, κυρίως λόγω των αντιθέσεών της, γι’ αυτό και κάθε συλλογή αφηγείται ένα κομμάτι της, είτε σύγχρονο, είτε παλιότερο.
-Η βιωσιμότητα είναι ταυτισμένη με τη φιλοσοφία του brand. Πώς αποφάσισες να έχει έναν τόσο ενεργό ρόλο στην δημιουργία του brand σου;
Πιστεύω πολύ στη «διαθεματικότητα» και στην έννοια της ομάδας, έτσι, όταν ξεκίνησε η ergon Mykonos μέσα στην οικονομική κρίση, το 2015, προσπαθήσαμε να ενισχύσουμε ελληνικές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις μέσω της συνεργασίας μας, οι οποίες οδεύανε προς κλείσιμο, γεγονός που θα είχε ως αποτέλεσμα την εξάλειψη κάποιων τεχνών, όπως αυτή της υφαντικής.
Αναπόφευκτα λοιπόν, από την αρχή της δημιουργίας του brand, υπήρξαν χαρακτηριστικά βιωσιμότητας χάρη στις συνεργασίες μας με μικρές τοπικές παραγωγές, τεχνίτες από όλη την Ελλάδα και φυσικά με την πρώτη ύλη να παραμένει το ελληνικό βαμβάκι που λειτουργεί ως βάση για την αναβίωση της τέχνης της υφαντικής.
Έτσι, σχετικά γρήγορα, αποδείξαμε ότι το φολκλόρ και το υφαντό δεν είναι ξεπερασμένο επαναπροσδιορίζοντάς το μέσα από τις τεχνικές μας και δημιουργώντας κάτι καινούργιο. Η συνέχεια ήταν προδιαγεγραμμένη και πριν καν το καταλάβουμε, το brand μας είχε όλα τα χαρακτηριστικά μιας βιώσιμης παραγωγής.
-Εξήγησέ μας ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείς για την ergon Mykonos ώστε να είναι ένα βιώσιμο brand;
Αρχικά, οφείλω να τονίσω πως η κυκλική οικονομία είναι απαραίτητη για την ηθική βιωσιμότητα, κάτι το οποίο είναι μια δύσκολη διαδικασία και μια συνεχής προσπάθεια. Ως προς τα βήματα, αρχικά η πρώτη ύλη μας είναι το πιστοποιημένο ελληνικό βαμβάκι. Έπειτα, τα υφαντά που χρησιμοποιούνται στις συλλογές μας και που συχνά, τις εμπνέουν παράγονται σε ελληνικά υφαντουργεία με τις κοπές και τις ραφές να γίνονται από εμάς. Επίσης, η παραγωγή των ρούχων μας είναι limited και έχει συγκεκριμένο αριθμό, πράγμα που κάνει κάθε μας ρούχο ένα συλλεκτικό, φορέσιμο έργο τέχνης.
Έπειτα, κάθε ρετάλι από τα υφάσματά μας αξιοποιείται σε ποσοστό 90% για την κατασκευή shopping bags, παπουτσιών μέχρι και ως γέμισμα για πουφ. Τέλος, κάτι για το οποίο μπορούμε να είμαστε περήφανοι στην ergon Mykonos είναι ότι ύστερα από έρευνα μεταξύ των συνεργατών μας, καταφέραμε να παράξουμε υφαντά με νέες τεχνικές, δίνοντας μας τη δυνατότητα, να να παράξουμε τα δικά μας μοναδικά υφαντά, για πρώτη φορά.
-Υπάρχει νομίζω μια σύγχυση γύρω από το τι εστί sustainability. Πολλοί θεωρούν ότι είναι τα ρούχα από βιώσιμα ή ανακυκλωμένα ρούχα, χωρίς όμως να υπολογίζουν το «κόστος» της παραγωγής. Τι πρέπει να προσέχει, λοιπόν, ένας καταναλωτής όταν αγοράζει «βιώσιμα» ρούχα;
Είναι τόσες πολλές οι πληροφορίες και για εμάς και τόσο νέα η έννοια της βιωσιμότητας που καθημερινά μαθαίνουμε και προσπαθούμε να βελτιωνόμαστε. Με αυτή τη βάση, λοιπόν, πιστεύω ότι περισσότερο θα μπερδέψω παρά θα βοηθήσω το αναγνωστικό κοινό στην προσπάθεια μου να το αναλύσω.
Βασική αρχή και κανόνας του sustainability είναι η αγορά προϊόντων που χαρακτηρίζονται από διαχρονικότητα, ανθεκτικότητα και που είναι φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα υλικά και με μικρό αποτύπωμα.
Η εταιρεία μας έχει ως πολιτική με κάθε αγορά, την αποστολή ενός e-mail με οδηγίες επαναχρησιμοποίησης του ρούχου σε περίπτωση που φθαρεί με κάποιο τρόπο. Απαραίτητο χαρακτηριστικό επίσης της βιώσιμης μόδας είναι να δίνεται η απαιτούμενη προσοχή στο που έχουν παραχθεί τα ρούχα και με ποιες διαδικασίες, έτσι ώστε να υπάρχει περιβαλλοντολογικός αντίκτυπος.
-Τι είναι αυτό που λείπει, κατά τη γνώμη σου, από την ελληνική αγορά μόδας;
Ως προς το προϊόν που παρέχεται, ο χώρος της ελληνικής μόδας στελεχώνεται από brands νεότερα αλλά και πιο παλιά, που καλύπτουν τα τυχόν κενά της αγοράς. Αυτό ωστόσο που λείπει, κατά τη γνώμη μου, είναι η συνέπεια στην παραγωγή και τα deadlines που απαιτούνται για τη δημιουργίας μιας συλλογής. Με στόχο να θεωρείται αξιόπιστη η ελληνική αγορά ως προς το διεθνές αλλά και το εγχώριο καταναλωτικό κοινό της, οφείλει να αντιμετωπίζει με συνέπεια το ζήτημα της παραγωγής, ώστε να έχουμε πάντα μια καλή εικόνα.
-Ας μιλήσουμε για την καλοκαιρινή μόδα. Ετοιμαζόμαστε για διακοπές. Τι δεν πρέπει να λείπει από την βαλίτσα διακοπών μας;
Για κάθε βαλίτσα διακοπών, είναι απαραίτητο να υπάρχει ένα ευέλικτο ρούχο που μπορεί να φορεθεί σε διάφορες περιστάσεις. Για π.χ., ένα φαρδύ παντελόνι με λάστιχο στη μέση το οποίο μπορεί να φορεθεί με πολλούς τρόπους, όπως με ένα μαγιό σε κάποιο πάρτι. Η αλήθεια είναι ότι σχεδόν όλοι οι καλοκαιρινοί προορισμοί έχουν εξαιρετικές μπουτίκ γι’ αυτό και θα πρότεινα να αφήσουμε λίγο χώρο στη βαλίτσα μας για τις αγορές μας, καθώς ένα ρούχο λειτουργεί και σαν σουβενίρ από το μέρος που επισκεφθήκαμε. Άλλωστε όσο πιο ελαφριά η βαλίτσα μας, τόσο πιο ανέμελες θα είναι και οι διακοπές μας. Δεν θα μπορούσα όμως να μην προτείνω ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου και ένα καπέλο που είναι απαραίτητα για την προστασία από τον ήλιο.
-Ποιο προβλέπεις εσύ να είναι το μέλλον της ελληνικής μόδας σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα;
Θεωρώ ότι ο χώρος χαρακτηρίζεται από δημιουργικότητα και ταλέντο και πιστεύω ότι στο μέλλον θα προκύψουν κι άλλα brands τα οποία θα έχουν κάτι νέο να δείξουν, τα οποία όμως, χρειάζονται απεγνωσμένα τη στήριξή μας. Χρειάζεται δουλειά από όλους μας, χωρίς να ξεχνάμε τον στόχο και το όραμά μας, αλλά και τη σημαντικότητα του να βελτιωνόμαστε διαρκώς. Δυστυχώς όμως, πιστεύω ότι θα είναι πολλοί οι Έλληνες δημιουργοί που θα βρουν «στοργή» στην πιο υποστηρικτική αγορά του εξωτερικού. Χαίρομαι όμως, παρ’ όλα αυτά, που βλέπω ότι ο χώρος της ελληνικής μόδας, αναγνωρίζεται σιγά-σιγά και διεκδικεί μια θέση στο τοπίο της μόδας, σε διεθνές επίπεδο.
ergon Mykonos
Site: ergonmykonos.com
ΙG: ergon.mykonos
FB: Ergon Mykonos