MFW: Ο φόρος τιμής στον Roberto Cavalli, ο μινιμαλισμός του Jil Sander και η επιδραστική απλότητα του Fendi
- 19 ΣΕΠ 2024
Η Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο είναι μία διοργάνωση-σταθμός στην περίοδο των εβδομάδων μόδας. Αυτό οφείλεται κυρίως στον τρόπο που προσεγγίζουν οι ιταλικοί οίκοι τη μόδα και τον σχεδιασμό ρούχων γενικότερα, αλλά και στο ότι μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου παρουσιάζουν εκεί τις συλλογές τους.
Οίκοι όπως ο Gucci, ο Versace, o Bottega Veneta, ο Ferragamo τραβάνε πάντα την προσοχή του fashion κόσμου και μαζί τους και μερικούς από τους μεγαλύτερους αστέρες του θεάματος που παρευρίσκονται στα shows ως καλεσμένοι, επιβεβαιώνοντας το prestige των ιταλικών οίκων. Παρ’ όλα αυτά, προσπαθώ να σκεφτώ, ποιο ιταλικό label δεν έχει prestige ή δεν είναι, τελοσπάντων, αναγνωρισμένο σε παγκόσμιο επίπεδο. Στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, βρίσκεις την αφρόκρεμα του ιταλικού design και αυτό φαίνεται και στις πασαρέλες. Οι Ιταλοί σχεδιαστές, παλιοί και καινούργιοι, επιδεικνύουν πάντα την τεχνογνωσία τους στο ένδυμα και αυτό είναι που τους ξεχωρίζει απ’ όλους τους υπόλοιπους.
Όσον αφορά τις παρουσιάσεις των Spring 2025 συλλογών τα ιταλικά brands δεν απογοητεύουν. Η Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο θέτει τον τόνο στη μόδα των επόμενων μηνών και της νέας χρονιάς, μη σου πω. Παρακάτω, 3 fashion shows που συμβάλλουν σε αυτό.
Το show-φόρος τιμής στον θρύλο της ιταλικής μόδας Roberto Cavalli
Ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του Roberto Cavalli, που έπαιξαν τεράστιο ρόλο στον τρόπο που αντιμετωπιζόταν το γυναικείο ντύσιμο στα 90s, ήταν το γεγονός ότι έδωσε δύναμη στις γυναίκες μέσα από τις δημιουργίες του, που καθόρισαν εκ νέου την έννοια του sexiness με μια τέλεια ισορροπία ανάμεσα στο «πρόστυχο» και το σέξι. Τη σημαντική κληρονομιά που άφησε πίσω του ο Cavalli, ο οποίος απεβίωσε τον Απρίλιο του 2024, τίμησε ο Fausto Puglisi με τη Spring 2025 συλλογή που παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο.
Αυτό ήταν το πρώτο show μετά τον θάνατό του, γι’ αυτό και η συλλογή περιελάμβανε μερικά από τα εμβληματικά (και αναγνωρίσιμα) σχέδια του Cavalli. Τα ασύμμετρα, zebra print slip φορέματα από τη Fall 2000 συλλογή, το μαύρο δερμάτινο σιφόν φόρεμα από τη Fall 2003 κολεξιόν και 3 φορέματα με φτερά από τη συλλογή Fall 2004, ήταν μερικές από τις δημιουργίες του αείμνηστου Cavalli που ο Puglisi τίμησε τώρα.
Σε αυτό βοήθησαν και τα μοντέλα που φόρεσαν τα ρούχα αυτά, με τις Eva Herzigona, Isabeli Fontana, Natasha Poly, Mariacarla Boscono, Karen Elson, Alek Wek και Joan Smalls να «κλείνουν» το show. Οι γυναίκες αυτές ήταν μούσες του θρυλικού σχεδιαστή που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 83 ετών.
Κατά τα άλλα, η υπόλοιπη συλλογή, ξεκίνησε με μια σειρά από λευκά ρούχα, αποκλίνοντας λίγο από τη γνωστή μαξιμαλιστική αισθητική του brand. Από τα ολόλευκα σύνολα δεν έλειπε η γνωστή ιταλική εσάνς και ο αισθησιασμός που ταίριαξε με τα γήινα και εξαιρετικά καφέ και χρυσά looks που ακολούθησαν και που έδωσαν απόλυτη συνοχή στην εξέλιξη της συλλογής.
Τα ombre σύνολα που θύμιζαν ηλιοβασιλέματα ήταν το σωστό introduction στα πιο bold και χρωματιστά σύνολα της συλλογής, με τα prints κυμάτων που κατέκλυσαν την υπόλοιπη συλλογή. Το εφέ της θάλασσας και των κυμάτων εμφανίστηκε και σε ρούχα με τεχνικές που μιμούνταν την κίνηση των κυμάτων και που είδαμε σε φορέματα, σετ ρούχων αλλά και σε to-die-for denim σύνολα. Η έμπνευση γι’ αυτό, προήλθε από την πατρίδα του Puglisi, τη Messina, και τα ρούχα που σχεδίασε «λούστηκαν» με συναίσθημα και σεξ απίλ. Φυσικά, αυτό το συναίσθημα υπήρχε σε όλη τη συλλογή. «Αγαπημένε Roberto, μπορεί να μην είσαι μαζί μας πια, αλλά να ξέρεις ότι νιώθω ότι το πνεύμα σου θα είναι μαζί μου, για πάντα», λέει ο Puglisi, ο οποίος τιμά την κληρονομιά του μεγάλου αυτού σχεδιαστή με όραμα και στιλ.
Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο: Η επιστροφή στον μινιμαλισμό του Jil Sander
Οι Lucie και Luke Meier κάνουν εξαιρετική δουλειά στο να συμπορεύονται με την αισθητική της Jil Sander (ιδρύτρια του οίκου), που «τάραξε» τόσο στη μόδα του 90 και που συνέβαλε στο να αποτελέσει ο μινιμαλισμός ένα τόσο μεγάλο κομμάτι της μόδας.
Τον χαρακτηριστικό μινιμαλισμό της φέρνουν πίσω οι Meiers, που από το 2018 μέχρι και σήμερα χειρίζονται τα καλλιτεχνικά ηνία του brand. Ενσωματώνοντας το signature tailoring και το προσεγμένο design για τα οποία είναι γνωστός ο οίκος, οι Meiers παρουσίασαν τη δική τους ματιά στο τι εστί minimal design.
Το κατάφεραν με τη «βοήθεια» του Καναδού φωτογράφου Greg Girard, που είναι γνωστός για την urban αισθητική και τα έντονα contrast στα χρώματα των φωτογραφιών του, από τον οποίο εμπνεύστηκαν για τις δημιουργίες τους. Κάπως έτσι, κλασικά γκρι, πράσινα, μπορντό και μαύρα κοστούμια και άλλα σύνολα με tailored αναφορές, αναγεννήθηκαν μέσα από ιριδίζοντα υφάσματα που θυμίζουν τις φωτογραφίες του Girard.
Η συλλογή ξεχείλιζε coolness και κάτι το αβίαστο, πράγμα που οφείλεται στις χαλαρές γραμμές, αλλά και στην κίνηση που είχαν ακόμα και τα πιο αυστηρά ρούχα της συλλογής. Όλα «φώναζαν» δυναμισμό, είτε επρόκειτο για τα δερμάτινα σύνολα της συλλογής που συνοδεύτηκαν με τα πανέμορφα σατέν ombre πουκάμισα στα χρώματα του παστέλ κίτρινου και του peach (ένα color combo που είδαμε σε σύνολα με φούστες), είτε στα φορέματα με μαύρο abstract piping.
Über cool φαρδιές παντελόνες και πανέμορφα κοστούμια με μάο γιακάδες και παχιές ζώνες έδωσαν μια εσάνς ιαπωνικού design στα ρούχα που είχαν μια εκλεκτική διάθεση. Στη Spring 2025 συλλογή Jil Sander είδαμε και τα πιο σοφιστικέ φλοράλ να εμφανίζονται σε prints μέχρι και σε κεντήματα λουλουδιών, να κοσμούν ζακέτες αλλά και μίντι φορέματα, φέρνοντας ένα ρομαντισμό στην, κατά τα άλλα, urban συλλογή. T-shirts με δερμάτινα, ρεγκλάν μανίκια επαναπροσδιορίζουν με ευφυή τρόπο αυτό το classic, ενώ τα πλεκτά σύνολα με το κυματισμό τελείωμα έφεραν ένα απρόσμενο glamour στη συλλογή.
Μια συλλογή που μπορεί να επιστρέφει στις βασικές αρχές του brand, αλλά που το έκανε με απελευθερωτικό και συναρπαστικό τρόπο.
Απελευθερωμένος μοντερνισμός στο show Fendi
«Τα θεμέλια του πώς ντύνονται οι γυναίκες σήμερα και με κάποιο τρόπο του πώς σκέφτονται, θυμίζει τα 1920s. Έχει να κάνει με τον μοντερνισμό στο στιλ και το ύφος», αναφέρει o Kim Jones που μαζί με την Silvia Venturini Fendi σχεδιάζουν τις γυναικείες συλλογές του οίκου Fendi.
Ο μοντερνισμός υπάρχει ακόμα και στις λιγότερο inspiring συλλογές του οίκου και η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν συχνά επίσης οι αναφορές στα 20s, άλλοτε με πιο έμμεσο και άλλοτε με πιο άμεσο τρόπο. Οι απλές γραμμές και οι χαμηλωμένες σιλουέτες σε φορέματα, φούστες και πανωφόρια είναι ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο, που βλέπουμε αρκετά στις τελευταίες συλλογές του οίκου. Αναδεικνύονται μέσα από τον ρομαντισμό, την απλότητα και φυσικά, το μοντέρνο στοιχείο.
Στη Spring 2025 συλλογή Fendi που παρουσίασε ο οίκος στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, η γυναίκα Fendi «ζωντάνεψε» 100% κατά τη γνώμη μου. Η αισθητική που πλαισιώνει την γκαρνταρόμπα της, καθορίζεται από μια απλότητα και ένα έμφυτο glamour που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη Ιταλίδα. Μέσα από τις ντελικάτες διαφάνειες σε φορέματα και φούστες (που βλέπουμε πια συνέχεια στις συλλογές του οίκου), που στολίστηκαν με «ρομαντικά» διακοσμητικά στοιχεία, τα πλεκτά nude σετ ρούχων που περιλάμβαναν καυτά σορτς-σαν-εσώρουχα, τα ανάλαφρα lingerie φορέματα, αλλά και τα πρακτικά shirt dresses, όλα διαμορφώθηκαν από τη σύγχρονη ματιά των σχεδιαστών στις loose γραμμές της μόδας του 1920.
Σοφιστικέ πανωφόρια απέκτησαν μια unapologetic θηλυκότητα. Από τα κρουαζέ teddy coats μέχρι και τα σατέν μακριά duster, ενώ οι πιο boxy γραμμές σε σύνολα όπως τα κροκό φορέματα και τα απλά λευκά σετ, επιβεβαίωσαν ότι αυτή η συλλογή Fendi είναι σχεδιασμένη για τη σύγχρονη γυναίκα. Όλα αυτά, έδεσαν άψογα με το εντυπωσιακό σετ του show, που άνοιξε με τα μοντέλα να βγαίνουν από ένα τεράστιο «διαστημικό» κουτί. Να ήταν αυτή η καλύτερη συλλογή Fendi, post Karl Lagerfeld; Κλίνω δυνατά προς το «ναι».