Ο Dries Van Noten αποσύρεται: Όσα τον κάνουν έναν σπουδαίο σχεδιαστή μόδας
- 20 ΜΑΡ 2024
«Για εμένα, το ένδυμα είναι κάτι που πρέπει να κάνεις με την καρδιά σου. Κάνεις ό, τι καλύτερο μπορείς για να δημιουργήσεις κάτι στο οποίο πιστεύεις πολύ, και όταν το δείχνεις, ελπίζεις η αντίδραση να είναι καλή». Τα λόγια του Dries Van Noten, δείχνουν την ευαισθησία που είχε πάντα σαν σχεδιαστής, κάτι που αντικατοπτριζόταν πάντα στις δημιουργίες του.
Από τους φημισμένους Antwerp Six (μια κολεκτίβα 6 σχεδιαστών που αποφοίτησαν από την αναγνωρισμένη σχολή της Αμβέρσας Royal Academy of Fine Arts), λίγοι ακολούθησαν την πορεία του van Noten -και λίγοι είχαν την τεράστια επιτυχία που είχε ο Βέλγος σχεδιαστής (εκτός του Martin Margiela που βγήκε από την ίδια σχολή). Ο Dries Van Noten, που το περισσότερο διάστημα της καριέρας του ήταν ανεξάρτητος (μόλις το 2018 πούλησε ένα μεγάλο μερίδιο της εταιρίας του στην βελγική εταιρία Puig), κατάφερε να ξεχωρίσει στον χώρο αυτό ως η «ήρεμη» δύναμη που πάντα ήταν.
Μπορεί σχεδιαστές όπως ο Karl Lagerfeld ή ο John Galliano να εντυπωσίαζαν με τα shows- υπερθέαμα που διοργάνωναν, αλλά αυτά του Van Noten είχαν την ίδια πολυπλοκότητα, όσο και εκείνα των σημαντικών αυτών designers. Δεν έβλεπες πολλά μοντέλα μαζί να κατακλύζουν την πασαρέλα, μπορεί να μην έβλεπες την ίδια θεατρικότητα που είχε ο Alexander McQueen στα shows του, αλλά οι παρουσιάσεις του, ήταν κάτι στο ενδιαμέσο. Είχαν εξίσου έντονο συναίσθημα και αντίκτυπο, που ο Van Noten μπορεί να κατάφερνε μέσα από τον φωτισμό ή την ατμόσφαιρα που δημιουργούσε στα shows του. Σε κάθε περίπτωση, για τον Dries van Noten τα ρούχα ήταν πάντα το επίκεντρο.
Με τον Βέλγο σχεδιαστή να αποσύρεται από τον ομώνυμο οίκο του, μετά από 40 χρόνια, σου λέω λίγα λόγια για τη σημαντική καριέρα του και την τεράστια συμβολή του στην ιστορία της μόδας.
Η ανακοίνωση της απόσυρσης από τον ομώνυμο οίκο του
Την Τρίτη 19 Μαρτίου, ο Dries Van Noten ανακοίνωσε ότι αποσύρεται ως καλλιτεχνικός διευθυντής του ομώνυμου οίκου του, αναφέροντας ότι η Men’s Spring/Summer 2025 συλλογή, που θα παρουσιάσει τον Ιούνιο, θα είναι η τελευταία του. Όσον αφορά τη Spring/Summer 2025, θα την αναλάβει η σχεδιαστική ομάδα του ατελιέ του.
«Προετοιμάζομαι γι’ αυτή τη στιγμή, εδώ και καιρό και νιώθω ότι ήρθε η ώρα να αφήσω χώρο στη νέα γενιά ταλέντων να φέρουν το δικό τους όραμα στο brand», γράφει σε επιστολή που ανέβασε στον λογαριασμό του στο Instagram. «Θέλω να στρέψω την προσοχή μου σε όλα αυτά τα πράγματα για τα οποία δεν είχα χρόνο προηγουμένως», συνεχίζει. Αυτό είναι το τέλος μια εποχής. Ένας αποχαιρετισμός που μας κάνει να θυμόμαστε όσα έχει προσφέρει αυτός ο μεγάλος δημιουργός στον χώρο της μόδας.
Η μόδα για τον Dries Van Noten ήταν το πεπρωμένο του
Για τον Dries Van Noten, το να ακολουθήσει μια καριέρα στον χώρο της μόδας, ήταν η φυσική εξέλιξη πραγμάτων. Προέρχεται από μια οικογένεια ραφτών, με τους γονείς του μάλιστα να έχουν τις δικές τους μπουτίκ στο Βέλγιο. Η μόδα για τον Dries Van Noten ήταν το πεπρωμένο του.
Αποφοίτησε από τη σχολή Royal Academy of Fine Arts, το 1980 και ήταν τότε που ο Τύπος άρχισε να αναφέρεται στον ίδιο και στους Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dirk Van Saene, Dirk Bikkembergs και Marina Yee, ως Antwerp Six (στο γκρουπ άτυπα βρισκόταν και ο Martin Margiela ο οποίος όμως όταν έφυγε για το Παρίσι, ακολούθησε τη δική του πορεία). Οι Antwerp Six εκπροσωπούσαν στην ουσία, την αισθητική της βελγικής μόδας, αφού χάρη στους 6 αυτούς σχεδιαστές, έγινε γρήγορα γνωστή σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ο Dries Van Noten ίδρυσε τον οίκο του 1986 και έγινε γρήγορα ενός από τους βασικούς εκπροσώπους της βελγικής μόδας. Μαζί με την Ann Demeulemeester απέκτησαν ένα μεγαλύτερο κοινό, εκτός ευρωπαϊκών συνόρων. Η αισθητική τους, τάραξε τα νερά της μόδας, μέσα από την αντισυμβατική προσέγγιση που είχαν, αλλά αυτό που ξεχώρισε τον Van Noten, είναι αυτό που σου ανέφερα και στην αρχή: η ευαισθησία του. Μέσα από τη χρήση έντονων χρωμάτων και prints και με τις τέχνες να αποτελούν βασική πηγή έμπνευσης των περισσότερων συλλογών του, ο Dries Van Noten κατάφερνε να προσφέρει στον θεατή συναίσθημα μέσα από τα ρούχα του, αλλά και στις γυναίκες ή τους άνδρες, ρούχα που θέλουν όντως να φορέσουν.
Η επιτυχία του, υπό μια έννοια, επιβεβαιώνεται και από τις σημαντικές διακρίσεις και τα βραβεία που έχει λάβει κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Ανάμεσα σε αυτά και το International Designer of the Year που του δόθηκε από το CFDA, to 2008, ενώ το 2016, έλαβε το βραβείο Culture Prize of the Province of Antwerp, για τη συνεισφορά του στην κουλτούρα της πόλης. Το 2020 δε, ήταν ο Βέλγος σχεδιαστής που υπέγραψε πρώτος το αίτημα να αλλάξουν οι τρελοί ρυθμοί που επικρατούν κατά τη διάρκεια των Fashion Weeks και να αλλάξει το πρόγραμμα έτσι ώστε να είναι ευνοϊκότερο προς τους δημιουργούς αλλά και τους καταναλωτές.
Σε αυτούς και μερικούς ακόμα λόγους οφείλεται η επιδραστικότητά του. Οι λάτρεις της μόδας «θρηνούν» για το κενό που θα αφήσει στη μόδα η απόσυρσή του.
Τα fashion shows του
O Dries Van Noten έχει αφήσει ήδη το σημάδι του μέσω των fashion shows του, χωρίς απαραίτητα να αντιστέκεται στο σύστημα της μόδας. Σέβεται πάντα όσα έχει να προσφέρει ο χώρος αυτός, παρουσιάζοντας όμως, πάντα μια αντισυμβατική ματιά στη μόδα, χωρίς πολλά-πολλά. Μελετάει πάντα καλά τον χώρο αλλά και τη μουσική του show που συμβάλλουν στο συναίσθημα που δέχονται οι θεατές του. Η μουσική έχει πάντα πρωταγωνιστικό ρόλο στα shows του.
Η παρουσίαση της Men’s 2011 συλλογής του, εμπνεύστηκε από το alter ego του David Bowie, Thin White Duke, με το Golden Years να παίζει κατά τη διάρκεια του show.
Ένα άλλο show του, για την Άνοιξη 2005, πραγματοποιήθηκε σε ένα ένα τεράστιο τραπέζι, σε μορφή δείπνου, με τα μοντέλα να περπατούν πάνω σε αυτό, όσο οι καλεσμένοι έπιναν και έτρωγαν. Υπάρχει πάντα μια μαγεία στα shows του που έχουν αφήσει το δικό τους σημάδι στον χώρο της μόδας.
Dries Van Noten: Ο πολιτισμός
Για τον Βέλγο σχεδιαστή, ο πολιτισμός ασκούσε πάντα μεγάλη επιρροή στις δημιουργίες του. Έβρισκε τον τρόπο να ισορροπήσει την αγάπη του για τις τέχνες και τις προσωπικές του αναφορές, στις συλλογές του. Τα ρούχα του έχουν πάντα την τέλεια αρμονία, αναπάντεχα χρώματα και prints αλλά και μια σωστή δόση essential στοιχείων που τα κάνουν τελικά τρομερά διαχρονικά.
Φυσικά, το στοιχείο του «απρόβλεπτου», o Dries Van Noten το αντλούσε από διάφορα μέσα και πρόσωπα που συχνά, εξέφραζαν την κουλτούρα του. Από ποιητές, fashion icons όπως τη Luisa Casati, από ταινίες όπως το αριστούργημα του Stanley Kubrick, Clockwork Orange, από τη φωτογραφία, τη ζωγραφική, τη μουσική, οι αναφορές του Van Noten ήταν ένα πολιτιστικό όργιο. Κατά καιρούς, έχει συνεργαστεί με διάφορους καλλιτέχνες, από performance artists μέχρι και διακοσμητές, πράγμα που έφερναν αυτήν τη απρόβλεπτη δημιουργικότητα στα σχέδια αλλά και τα shows του.
Αυτό τον έκανε απόλυτα αυθεντικό, ενώ του επέτρεπε να έχει πάντα ένα προοδευτικό όραμα απέναντι στη μόδα. Όπως όταν το 2020, «έφερε» τη ready-to-wear και την υψηλή μόδα μαζί, με τη Fall/Winter συλλογή του, όπου συνεργάστηκε με τον couturier Christian Lacroix.
Η τέχνη (του) σε άλλο επίπεδο
Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Dries Van Noten συνεργάστηκε με διάφορα μουσεία και θέατρα. Το 2014, ένωσε τις δυνάμεις του με το Musée des Arts Décoratifs στο Παρίσι, για μια έκθεση μόδας με τίτλο, Inspirations. Αυτή ήταν η πρώτη του έκθεση με ρούχα αλλά και σκίτσα του, και φυσικά έδειχνε τη διαδικασία την οποία ακολουθεί για τις συλλογές του.
Αυτό δείχνει το εύρος του ως καλλιτέχνη και το υπόβαθρο που έχει κάθε του δημιουργία. Τα ρούχα του Dries Van Noten, φιλοξενούνται και στο MoMu Antwerp μουσείο -το μουσείο της Αμβέρσας που παρουσιάζει την ιστορία της βελγικής μόδας αλλά και της επιρροής που έχει ασκήσει στην εξέλιξή της, ο σχεδιαστής.
«Η αλλαγή δεν είναι κακό πράγμα, καμιά φορά. Η αλλαγή μπορεί να είναι καλή» -Dries Van Noten