Οι σημαντικότερες στιγμές της μόδας το 2020
- 30 ΔΕΚ 2020
Η μόδα ήταν πάντα μέρος της κοινωνίας. Η πορεία της κάθε χρόνο, καθορίζεται απόλυτα από τις εκάστοτε κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις. Και αυτό επηρεάζει απόλυτα τον τρόπο που ντυνόμαστε. Από τις τάσεις μέχρι και τον τρόπο που φοράμε κάτι όλα σχετίζονται πάντα με το κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο ζούμε.
Η φετινή χρονιά, λοιπόν, είναι το πιο τρανταχτό παράδειγμα. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να αποδείξουμε τη συσχέτιση μόδας και κοινωνίας, από την πορεία της φετινής και τόσο ανορθόδοξης χρονιάς. Από το ξέσπασμα της πανδημίας του Covid-19, τις βγαλμένες-από-ταινία-θρίλερ αμερικανικές εκλογές, μέχρι και τις διαμαρτυρίες του κινήματος του Black Lives Matter, η μόδα το 2020 είχε την εξέλιξη που είχε, λόγω όλων αυτών των κοσμοϊστορικών συμβάντων. Το, θα τολμήσω να ξαναπώ, ανορθόδοξο 2020, «σφραγίζει» την άποψη αυτή: Ό,τι συμβαίνει στην κοινωνία έχει απόλυτο αντίκτυπο στη μόδα και στον τρόπο που ντυνόμαστε.
Και αυτό θα σου αποδείξω κι εγώ σήμερα, κάνοντας έναν απολογισμό της χρονιάς. Το 2020 μπορεί να μην ήταν η χρονιά που βάλαμε τα «καλά» μας ή που δοκιμάσαμε διαφορετικά ρούχα και συνδυασμούς, αλλά ήταν η χρονιά που είχε τις περισσότερες αλλαγές των τελευταίων χρόνων. Από την άνοδο των loungewear ρούχων ως και το diversity και inclusivity στη high-end μόδα, παρακάτω οι σημαντικότερες στιγμές της μόδας το 2020.
Η πρακτικότητα και η άνεση των loungewear ρούχων
H πανδημία έχει φέρει μια τεράστια αλλαγή στον τρόπο που ντυνόμαστε. Από τη στιγμή που κληθήκαμε να παραμείνουμε στα σπίτια μας, τους περισσότερους μήνες του χρόνου, ρούχα όπως οι φόρμες και τα φούτερ, γνωστά και ως loungewear ρούχα, απέκτησαν πρωταγωνιστικό ρόλο στις εμφανίσεις μας. Με τις πωλήσεις των loungewear ρούχων να έχουν αυξηθεί ραγδαία τους τελευταίους 5 μήνες, τα άνετα ρούχα αποτελούν πλέον τη «ραχοκοκαλιά» των εμφανίσεων μας.
Τα ρούχα αυτά, αν και κυριάρχησαν στις εμφανίσεις μας με το ξέσπασμα της πανδημίας, θα παραμείνουν από τις top επιλογές γυναικών και ανδρών από τη νέα χρονιά. Οι τάσεις για το 2021, συνεχίζουν να προβάλλουν τα loungewear ρούχα ως τα “hits” της χρονιάς. Τα loungewear ρούχα παραμένουν, λοιπόν, μέρος των εμφανίσεών μας, τα οποία μιξάρονται φανταστικά και με τα λιγότερο casual ρούχα και αξεσουάρ της γκαρνταρόμπας.
Αγορές/επενδύσεις
Όπως είπαμε, η πανδημία έχει αλλάξει τον τρόπο που ντυνόμαστε αλλά και τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τις αγορές μας. Πέρα από τα απαραίτητα (βλ. μάσκα, φόρμες κτλ.), οι αγοραστικές μας συνήθειες έχουν αλλάξει αρκετά. Πλέον, στοχεύουμε στα «καλά» κομμάτια και όχι τόσο στα «πολλά και τα φθηνά». Προτιμάμε να δώσουμε κάτι παραπάνω, για να αγοράσουμε για π.χ. ένα παλτό που θα φοράμε μια ζωή, παρά να κάνουμε άσκοπες αγορές σε περιστασιακές τάσεις. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν ενδίδουμε καμιά φορά και σε τέτοιες αγορές. Προτεραιότητα όμως έχουν οι κλασικές αξίες.
Η άνοδος του second hand και η στροφή στο sustainability
Η βιωσιμότητα στη μόδα, είναι ένα κεφάλαιο που έχει «ανοίξει» την τελευταία δεκαετία. Είναι όμως τα τελευταία πέντε χρόνια που σημειώνεται πραγματική αλλαγή στον τρόπο που λειτουργεί η βιομηχανία συνολικά. Με την πανδημία, φυσικά, η φιλοσοφία του να παράγονται τα ρούχα με πιο «πράσινες» μεθόδους, εντείνεται, κάτι που βάζει τη βιωσιμότητα στην «πρώτη γραμμή» των προτεραιοτήτων των fashion brands.
Αυτό επηρεάζει φυσικά και τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών, μιας και υπάρχει ένα τεράστιο market, αυτό το second hand clothing, που στηρίζει την έννοια του sustainability με τον πιο παραδοσιακό και αποτελεσματικό τρόπο. Ο νέος τρόπος σκέψης του καταναλωτή, σε συνδυασμό με την ανάγκη να κάνει αγορές/επενδύσεις, με σκοπό μην ενισχύει τη μαζική παραγωγή ρούχων η οποία επιβαρύνει την υγεία του πλανήτη. Η φιλοσοφία του καταναλωτή, αρχίζει να αλλάζει ώστε να αγοράζει ρούχα από πλατφόρμες που πουλάνε second hand ρούχα, αποκτώντας τελικά πιο eco-friendly αγοραστικές συνήθειες.
Το inclusivity στη high-end μόδα και η παρουσία μοντέλων με καμπύλες στις πασαρέλες
Το κίνημα του body positivity είναι ένα από τα πιο ισχυρά αυτή τη στιγμή, σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό, φυσικά έχει ως αποτέλεσμα την «εμπορευματοποίηση» του κινήματος, κάνοντας έτσι τον σκοπό του λιγότερο ισχυρό. Αυτό όμως έρχονται να «διορθώσουν» προσωπικότητες όπως η Lizzo, και πολλές άλλες επιδραστικές προσωπικότητες στα social media, αποκαθιστώντας τελικά την πραγματική ουσία του κινήματος: την αποδοχή όλων των σωματότυπων. Η ανάγκη του να αντιμετωπίζονται όλα τα σώματα, ίσα, είναι πιο κρίσιμο από ποτέ, ειδικά για το γυναικείο φύλο, που επί αιώνες αντιμετωπίζει ρατσισμό όσον αφορά την εικόνα.
Η μόδα είναι ένας χώρος που έχει συμβάλλει στη λανθασμένη εκπροσώπηση της γυναικείας εικόνας, μια που τώρα προσπαθεί σιγά-σιγά να αποκαταστήσει. Κάπως έτσι, μέσα από τις μάχες του κινήματος, έχουμε αρχίσει να γίνονται μερικά σημαντικά βήματα. Όπως να το δούμε μοντέλα με καμπύλες, όπως την Paloma Elsesser στην πασαρέλα αλλά και σε εξώφυλλα περιοδικών μόδας.
Η εκπροσώπηση σημαίνει και αποδοχή. Φυσικά, αυτή δεν την έχουμε «γευτεί» απόλυτα, μιας και ακόμα υπάρχουν ελλείψεις στη high-end μόδα, αλλά και σε πιο πρακτικό επίπεδο. Όπως η έλλειψη μεγεθών στα ρούχα των fashion brands. Υπάρχει ακόμα δρόμος, αλλά οι πρώτες «πρωτιές» έχουν αρχίσει και σημειώνονται. Για όλα όσα αφορούν την εκπροσώπηση (ή μη) των διαφορετικών σωματότυπων στον χώρο της μόδας, μπορείς να μπαίνεις στη στήλη του Size Matters.
Οι μαύροι σχεδιαστές αποκτούν περισσότερους υποστηρικτές
Μετά τη δολοφονία του George Floyd, και τις διαμαρτυρίες του κινήματος του Black Lives Matters, η μόδα καλείται να απολογηθεί. Η έλλειψη μαύρων σχεδιαστών αλλά και μοντέλων και γενικότερα ανθρώπων που εργάζονται σε διάφορους τομείς της μόδας, αναγκάζει τη βιομηχανία να αλλάξει την μέχρι τώρα πορεία της. Η βιομηχανία της μόδας ασκούσε ως τώρα τη δική της προπαγάνδα, ώστε να μαθαίνουμε επιλεκτικά για το ποιος σχεδιαστής είναι το “next-best-thing”. Ή ποιου τις δημιουργίες «επιτρέπει» να μας αρέσουν. Η έλλειψη εκπροσώπησης στη μόδα είναι ένα φαινόμενο που ισχύει σε διάφορους τομείς. Ισχύει με την έλλειψη διαφορετικών τύπων ομορφιάς στην πασαρέλα (έλλειψη μαύρων μοντέλων π.χ.). Ισχύει στα εξώφυλλα περιοδικών, στα οποία δεν επιλέγονται συχνά μαύρα πρόσωπα γι’ αυτά. Ισχύει όταν μαύροι σχεδιαστές προωθούνται από τους fashion experts, με το σταγονόμετρο -ειδικά όταν υπάρχουν τόσα ταλέντα.
Αυτό αρχίζει, λοιπόν, να αλλάζει σιγά-σιγά, βάζοντας στο «στόχαστρο» σχεδιαστές μόδας (που δεν χρησιμοποιούν πολλά μαύρα μοντέλα στις πασαρέλες τους), εκδοτικούς οίκους (για την έλλειψη μαύρων προσωπικοτήτων στα εξώφυλλα μόδας αλλά και στον εργασιακό χώρο). Η έλλειψη εκπροσώπησης είναι πλέον ορατή, με χιλιάδες ανθρώπους να θέλουν να αλλάξουν τα ως τώρα δεδομένα, υποστηρίζοντας τελικά την μαύρη κοινότητα. Κάλλιο αργά παρά ποτέ.
H πολιτικοποίηση της μόδας
Η μόδα αποτελούσε πάντα πολιτικό μέσο. Δεν ήταν ποτέ apolitical. Η μόδα και η πολιτική ήταν πάντα δυο έννοιες συνυφασμένες μεταξύ τους. Από τότε που το ανθρώπινο είδος άρχισε να φοράει ρούχα. Ένα πολύ απλό παράδειγμα, είναι ο σχολιασμός των ρούχων των πολιτικών προσώπων. Από τα κοστούμια της Margaret Thatcher, μέχρι και πιο πρόσφατα τις τσάντες της Alexandria Osacio-Cortez (ό,τι τσάντα κρατάει βγαίνει sold out), τα πολιτικά πρόσωπα σχετίζονταν πάντοτε με τα ρούχα που φορούσαν. Και σ’ αυτό δεν οφείλονται μόνο τα πρόσωπα καθ’ αυτά. Είναι και ο αντίκτυπος που έχει η ίδια η μόδα στον κόσμο.
Παρ’ όλα αυτά, εν έτει 2020, η βιομηχανία, από τα πρόσωπα που την απαρτίζουν μέχρι και τα μεγάλα στελέχη των ομίλων που «στεγάζουν» τους πολυτελείς οίκους και brands, καλούνται να πάρουν θέση. Πλέον, είναι πιο κρίσιμο από ποτέ, οι επιδραστικές παρουσίες της μόδας να εκφράζουν τις απόψεις τους πάνω στην πολιτική, είτε παροτρύνοντας τον κόσμο να ψηφίσει (όπως συνέβη με τις φετινές αμερικανικές εκλογές του Νοεμβρίου), είτε υποστηρίζοντας πολιτικά πρόσωπα που στοχεύουν στην ισότητα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οι άνθρωποι αυτού του χώρου πλέον είναι ενεργοί και παίρνουν ξεκάθαρη θέση σε σημαντικά πολιτικά ζητήματα, κάτι που επηρεάζει (θετικά ή αρνητικά σε κάποιες περιπτώσεις) την εικόνα τους. Ενώ επηρεάζουν φυσικά και την πορεία των ίδιων των τάσεων.