Όταν οι καμπάνιες εσωρούχων γιόρτασαν το γυναικείο σώμα σε όλο του το μεγαλείο
- 27 ΑΥΓ 2020
Η μόδα είναι ένας σπουδαίος τομέας. Έχει καλλιτεχνική φύση, που σημαίνει ότι μπορεί να ταυτιστεί (αν όχι να θεωρηθεί μέρος τους) με τις τέχνες. Έχει πολλές «προσωπικότητες» μέσα από τις οποίες ένας άνθρωπος μπορεί να συνδεθεί με κάποια απ’ αυτές. Είτε είναι μέσα από το στιλ, είτε μέσα από μια συλλογή μόδας ή ακόμα και τη φωτογραφία μιας διαφημιστικής καμπάνιας μόδας.
Από την άλλη, η μόδα είναι ένας ισοπεδωτικός χώρος. Η καλλιτεχνική, γεμάτη ευαισθησίες, φύση της έρχεται συχνά σε κόντρα με την καπιταλιστική πλευρά της. Αυτή που μας προμοτάρει μέσα από πολυτελή ρούχα και επιδραστικούς ανθρώπους, ένα lifestyle και εικόνες που ρεαλιστικά δεν ανταποκρίνονται στην καθημερινότητα. Είναι αυτή η πλευρά της μόδας που έχει δημιουργήσει και αυτή λανθασμένη εικόνα που υπάρχει για το γυναικείο σώμα. Και για όλα τα σώματα, ανεξαρτήτως φύλου, για να είμαι ειλικρινής.
Η εικόνα του γυναικείου σώματος μέσα από τα μάτια της μόδας
Η εικόνα αυτή είναι μια που συχνά αποτυπώνεται στο χαρτί μέσω μιας καμπάνιας ή φωτογράφισης περιοδικού μόδας ή παρουσιάζεται απλά στις πασαρέλες. Η χρήση του Photoshop σε γυναίκες με αδύνατα σώματα, η έλλειψη γυναικών με καμπύλες, με λεύκη, με γυναίκες που έχουν δυσανάλογα σώματα ή είναι πολύ κοντές ή πολύ ψηλές, όλα προσφέρουν μια αντιρεαλιστική εικόνα του γυναικείου σώματος. Και όλα αυτά προκύπτουν από μια βιομηχανία που βασικό στόχο έχει να γιορτάσει τη γυναίκα. Ή που θα έπρεπε να την γιορτάζει. Γιατί αυτή είναι ο βασικός της καταναλωτής. Ο άνθρωπος που θα αποφέρει τα περισσότερα κέρδη στις εταιρίες μόδας. Αντί, λοιπόν, να τη γιορτάζει, τη ρίχνει. Την υποβιβάζει λέγοντάς της ότι δεν είναι αρκετή, γιατί δεν έχει τις τέλειες αναλογίες. Της υπενθυμίζει, με τη βοήθεια των κοινωνικών στερεοτύπων, τα υποτιθέμενα ψεγάδια της. Της λέει καθημερινά τι δεν κάνει σωστά και τι πρέπει να αλλάξει στο σώμα της για να γίνει αποδεκτή από την κοινωνία. Αυτή είναι η άσχημη πλευρά της μόδας, την οποία πολλά fashion brands προσπαθούν να αλλάξουν τα τελευταία χρόνια.
Η αλλαγή που έφερε το κίνημα του body positivity
Το κίνημα του body positivity είναι ένα που τα τελευταία χρόνια αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς. Μέσω των social media, γυναίκες και άνδρες που εκπροσωπούν το κίνημα προσπαθούν να αλλάξουν την αντίληψη που έχουμε οι άνθρωποι για το γυναικείο σώμα. Αυτό έχει αντίκτυπο και στον χώρο της μόδας. Μια βιομηχανία που έχει συμβάλλει στις αντιρεαλιστικές προσδοκίες που έχει από την εικόνα μιας γυναίκας. Αυτό έχει κάνει πολλά fashion brands να αλλάξουν τη φιλοσοφία των εταιριών τους, βελτιώνοντας πολλά. Από τα μοντέλα που χρησιμοποιούν για τις καμπάνιες τους μέχρι και το να διευρύνουν τα μεγέθη στα ρούχα που κατασκευάζουν. Υπάρχουν μάλιστα και πολλά fashion brands που βασίζουν ολόκληρη τη φιλοσοφία τους πάνω σε αυτό ακριβώς: το inclusivity. Συμπεριλαμβάνοντας γυναίκες όλων των σωματoτύπων, εθνικοτήτων κ.ο.κ.
Οι γυναίκες και τα πραγματικά τους σώματα στις καμπάνιες εσωρούχων
Αυτό όμως που τραβάει ακόμα περισσότερο την προσοχή και, σε προσωπικό επίπεδο έχει κερδίσει τον θαυμασμό μου, είναι οι καμπάνιες εσωρούχων. Ένα αρκετά ευαίσθητο θέμα για τη γυναίκα: το να δείξει το πραγματικό της σώμα. Εκεί είναι που, κατά τη γνώμη, μου καθορίζεται η εξέλιξη ή μη του χώρου αυτού. Με το diversity που υπάρχει στις καμπάνιες εσωρούχων. Όταν, λοιπόν, μέσα από καμπάνιες εσωρούχων παρουσιάζονται διαφορετικά σώματα, τότε βλέπω την αλλαγή να συμβαίνει. Να έρχεται. Μπορεί να δει κανείς πως το μήνυμα της γυναικείας ενδυνάμωσης διαδίδεται με τον κατάλληλο τρόπο: γιορτάζοντας το γυναικείο σώμα γι’ αυτό που είναι. Έτσι όπως είναι.
Και είναι σημαντικό να συμβαίνει αυτό. Για τα «πρέπει» και τα «μη» του γυναικείου σώματος, αλλά και για την ίδια αυτοπεποίθηση κάθε γυναίκας. Είναι θαρραλέο να μπορείς να εκθέτεις τον εαυτό σου με τέτοιο τρόπο, όταν ζούμε σε μια κοινωνία που έχει μάθει να κρίνει επιδεικτικά.
Οι παρακάτω καμπάνιες εσωρούχων, λοιπόν, είναι -κατά τη γνώμη μου- αυτές που ενέπνευσαν (και εμπνέουν) τις γυναίκες να είναι ο εαυτός τους. Αυτό είναι και το μόνο που ζητάω εξάλλου από εσένα. Να είσαι ο εαυτός σου.
Neon Moon (2017)
Το Λονδρέζικο brand εσωρούχων βασίζει όλη του τη φιλοσοφία στη γυναικεία ενδυνάμωση και το body positivity. Το 2017 αποφάσισε να διαδώσει το μήνυμά του μέσα από την καμπάνια εσωρούχων του η οποία θέλει να ξεκινήσει το διάλογο. Αυτόν που συμπεριλαμβάνει γυναίκες όλων των μεγεθών στη βιομηχανία της μόδας που και αυτές αναζητούν τα τέλεια ρούχα για να εκφράσουν τον εαυτό τους μέσω αυτής.
Aerie (2018)
Η Aerie είναι ένα brand, πρωτοστάτης με τις καμπάνιες εσωρούχων. Ήταν από τα πρώτα brands που λάνσαρε καμπάνια του με γυναίκες και τα «πραγματικά», αρετουσάριστα σώματά τους. Ήταν όμως το 2018, με την καμπάνια εσωρούχων του που γιόρτασε πιο ολοκληρωμένα το γυναικείο σώμα. 57 γυναίκες (όχι μοντέλα) διαφορετικών σωματοτύπων φιλοξενήθηκαν στη φωτογράφιση. Γυναίκες με διαφορετικά σώματα, τονικότητες επιδερμίδας, ηλικιών και η λίστα συνεχίζεται.
M&S (2019)
Η Marks & Spencer πρόκειται για ένα brand που με τις καμπάνιες της προμοτάρει τη γυναικεία ενδυνάμωση. Είτε συμπεριλαμβάνει σ’ αυτές γυναίκες με καρκίνο του μαστού ή βρετανικά πρόσωπα που εμπνέουν. Το 2019 το έκανε και την παραπάνω καμπάνια. Για την καμπάνια εσωρούχων της, η M&S φωτογράφισε γυναίκες και τα αληθινά τους σώματα γι’ αυτή, θέλοντας να περάσει ένα θετικό μήνυμα. Ποιο ήταν αυτό; Όλα τα σώματα είναι όμορφα.
Savage x Fenty (2020)
Το Savage x Fenty είναι ένα brand εσωρούχων που προμοτάρει τη διαφορετικότητα από την έναρξή του. Από το εύρος των μεγεθών που διαθέτει μέχρι και τις καμπάνιες του. Αυτή όμως για το καλοκαίρι 2020 είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον για τον εξής λόγο: έβαλε γυναίκες/φαν του brand να πρωταγωνιστήσουν σ’ αυτή. Μέσω ενός διαγωνισμού, το brand διάλεξε τα μοντέλα για την καμπάνια του. Το αποτέλεσμα ήταν μια diverse καμπάνια με γυναίκες διαφορετικών σωματοτύπων. Φιγουράροντας με φόντο τρόπικαλ backgrounds του καλλιτέχνη Rafatoon που δημιούργησε αποκλειστικά για την καμπάνια, το αποτέλεσμα ήταν μοναδικό.