FASHION NEWS

Πώς ο ευφυής Jonathan Anderson άλλαξε για πάντα τη σύγχρονη μόδα

Giovanni Giannoni/WWD/Penske Media via Getty Images/Ideal Image

«Έχω μεγάλη πίστη στους ανθρώπους. Πιστεύω ότι θα αγοράσουν κάτι που είναι συναρπαστικό. Ό,τι κι αν γίνει, ο κόσμος θα θέλει καλά σχέδια που προκαλούν. Θα δουλεύω σε αυτό τον χώρο, όσο συνεχίζω να έχω αυτό το αίσθημα», είχε πει το 2015 ο Jonathan Anderson στo Pop Magazine, λίγο μετά το ντεμπούτο του στον οίκο Loewe. 11 χρόνια μετά, διατηρώντας το ίδιο αίσθημα για δημιουργικότητα και μετά από μια τρομερά πετυχημένη πορεία στον ισπανικό οίκο, ο Jonathan Anderson κάνει το επόμενο μεγάλο βήμα στην καριέρα του, με την φημολογούμενη ανάθεσή του στον οίκο Dior. Οι φήμες αυτές κυκλοφορούν μήνες τώρα, και μέχρι να επισημοποιηθεί αυτή η νέα συνεργασία, κάνω μια αναδρομή στην τεράστια κληρονομιά που άφησε ο Ιρλανδός σχεδιαστής στον οίκο Loewe.

11 χρόνια επιτυχίας, 11 χρόνια αστείρευτης δημιουργικότητας, όπου ο Anderson τίμησε την τέχνη της δημιουργίας ενδυμάτων αλλά και αξεσουάρ «βουτηγμένων» στην ειρωνεία, το campy ύφος, τον σουρεαλισμό αλλά και την ανάγκη του να γιορτάσει το ιδιόρρυθμο και το διαφορετικό. Ένας από τους πιο ταλαντούχους σχεδιαστές της γενιάς του, ο Jonathan Anderson κατάφερε να αναδείξει έναν οίκο σε ένα ευρύ κοινό και να σχεδιάσει μερικά από τα πιο αναγνωρίσιμα προϊόντα μόδας που όλοι θέλουν στην ντουλάπα τους. Τα χρόνια του στον οίκο Loewe έχουν γραφτεί με χρυσά γράμματα στην ιστορία του οίκου αλλά και της μόδας και αποδεικνύουν όχι μόνο το ταλέντο του, αλλά και τη διαρκή λαχτάρα του για εξέλιξη. Πώς το κατάφερε αυτό όμως;

H αήττητη δημιουργικότητα του Jonathan Anderson

Ο οίκος Loewe ιδρύθηκε το 1846 στη Μαδρίτη από μια ομάδα ανθρώπων που εξειδικεύονταν στη δημιουργία δερμάτινων ειδών. Στην αρχή, ήταν ένας οίκος που δεν γνώριζαν πολλοί, παρέχοντας exclusive δημιουργίες σε αστέρες του Hollywood και γαλαζοαίματους. Για τον οίκο έχουν σχεδιάσει διάφοροι αναγνωρισμένοι σχεδιαστές, από τον Giorgio Armani μέχρι και τον Karl Lagerfeld, αλλά ήταν το 2013 που ανατέθηκε ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του: ο Jonathan Anderson aka ο άνθρωπος που τον μετέτρεψε σε ένα brand με διεθνή αναγνωρισιμότητα.

Μέσα σε 11 χρόνια, ο Anderson κατάφερε να μετατρέψει αυτή τη μικρή εταιρία δερμάτινων ειδών σε έναν πολυτελή οίκο που είχε κάτι φρέσκο να προσφέρει. Η ανάγκη του σχεδιαστή για εξέλιξη ήταν ο βασικός λόγος της επιτυχίας του και φυσικά, η αφοσίωση στην τέχνη της δημιουργίας. Είχε εξαρχής όραμα για τον οίκο και ακόμη κι αν όταν ξεκίνησε, δυσκολεύτηκε να προσεγγίσει το αγοραστικό κοινό με τις ιδιόρρυθμες, πειραματικές και συχνά εννοιολογικές δημιουργίες του, δεν άργησε να περάσει την αγάπη του για δημιουργικότητα στον κόσμο.

Μέσα από τον δικό του ονειρικό κόσμο, ο Jonathan Anderson, ειδικά τα τελευταία 5 χρόνια, μέσα από τις συλλογές, τις καμπάνιες του και φυσικά τα εξαιρετικής δεξιοτεχνίας αξεσουάρ του, κατάφερε να μας κάνει να δούμε τη μόδα αλλιώς.

Post Covid, ο σχεδιαστής εισχώρησε ακόμα πιο βαθιά στον σχεδιαστικό πειραματισμό με μια τρομερά ώριμη προσέγγιση, ειδικά μετά τη δύσκολη περίοδο του κοινωνικού αποκλεισμού, με τη δουλειά του να λειτουργεί σαν ένα μέσο διαφυγής από την πραγματικότητα. «Αν πρόκειται να κάνεις επανεκκίνηση μετά απ’ αυτή την περίοδο, πρέπει να επιτρέψεις στον εαυτό σου να γεννήσει μια νέα αισθητική. Να ξεκινήσεις από την αρχή», είχε δηλώσει.

Αυτός ο τρόπος σκέψης του επέτρεψε να αφεθεί εντελώς ελεύθερος, να αφοσιωθεί απόλυτα στην τέχνη του ενδύματος και των αξεσουάρ, πράγμα που τον οδήγησε στο απόλυτο peak της δημιουργικότητάς του. Δημιουργίες που έδειχναν να είναι ένα πράγμα αλλά ήταν κάτι τελείως διαφορετικό, σούπερ ρεαλιστικά αξεσουάρ που έμοιαζαν σαν αληθινά και σιλουέτες ρούχων που δεν θύμιζαν κάτι που έχουμε ξαναδεί, επιβεβαιώνουν το μεγαλείο του ταλέντου του.

Η νέα του πρόκληση θα είναι να ισορροπήσει αυτή του τη δημιουργικότητα μέσα από την αισθητική ενός εμβληματικού οίκου που έχει καθορίσει τόσο τον χώρο της μόδας. Πιστεύω ότι ο Anderson είναι ικανός αρκετά για να ανταποκριθεί του challenge και να (απο)δείξει για ακόμη μια φορά στον κόσμο το ταλέντο του.

Παρακάτω, όλοι οι τρόποι που, κατά τη γνώμη μου, έκαναν τη θητεία του Jonathan Anderson στον οίκο Loewe, τόσο πετυχημένη.

Artsy-fartsy shows

Είτε σχεδιάζει φορέματα που μοιάζουν λες και έχουν εκατοντάδες φτερά πάνω τους, ενώ στην πραγματικότητα είναι φτιαγμένα από πέρλες, είτε συνεργαζόταν με γκαλερί και καλλιτέχνες, τα shows του Jonathan Anderson διήγειραν την περιέργειά μας και βοηθούσαν στο storytelling των συλλογών του που είχαν πάντα ένα βαθύτερο πολιτιστικό μήνυμα.

Μέσα από statement δημιουργίες, όπως τους τεράστιους ανθούριους που είδαμε στη Spring/Summer 2023 συλλογή Loewe ή μέσα τα iconic designs με μπαλόνια της Fall 2022 συλλογής, ο σχεδιαστής έβρισκε πάντα τρόπο να επικοινωνήσει τις τέχνες μέσα από τα σχέδιά του.

Jonathan Anderson: Καμπάνιες -ιστορίες για αγρίους

Άκρως προσωποκεντρικές και «βουτηγμένες» στο χιούμορ και την ειρωνεία, οι καμπάνιες του Anderson για τον οίκο Loewe, «αγκάλιαζαν» το περίεργο με τον καλύτερο τρόπο. Απομυθοποιώντας τον τρόπο που αντιμετωπίζουν πολλοί τις καμπάνιες μόδας και αφαιρώντας την παραδοσιακή έννοια του glam, οι καμπάνιες του σχεδιαστή επιβεβαιώνουν την αγάπη του για το ιδιόρρυθμο και το διαφορετικό.

Φέρνοντας προσωπικότητες που τις έχουμε ταυτίσει με κάτι άλλο, από τον «στιβαρό» Daniel Craig που στην καμπάνια Fall/Winter 2024 καμπάνια τον έκανε να δείχνει σαν έναν ψωνισμένο teenager ή την Dame Maggie Smith, μια γυναίκα που δεν ήταν ποτέ ταυτισμένη με τη μόδα, ο Anderson με τις καμπάνιες του, κατέρριπτε κάθε μύθο ότι οι άνθρωποι είμαστε ένα πράγμα.

Craftsmanship στα ύψη

Αφοσιωμένος για πάντα στην τέχνη της δημιουργίας, είτε πρόκειται για ένα ρούχο, είτε για ένα αξεσουάρ, ο Anderson ήξερε πώς να εντυπωσιάσει με τον αψεγάδιαστο σχεδιασμό και κατασκευή των ρούχων του. Αυτό, οφείλεται και στην τεράστια επιτυχία των αξεσουάρ του που έγιναν σήμα κατατεθέν του, τόσο γι’ αυτά που σχεδίασε για τον οίκο Loewe, όσο και γι’ αυτά του ομώνυμου οίκου του.

Οι τσάντες, από την εμβληματική Puzzle bag, την Flamenco και τη Squeeze bag μέχρι και τις εξαιρετικές novelty bags, από την τσάντα-σπαράγγια με τα αμέτρητα διακοσμητικά κρύσταλλα μέχρι και την iconic τσάντα-περιστέρι του brand του JW Anderson, η δημιουργία αξεσουάρ είναι ξεκάθαρα μέρος του DNA του.

Jonathan Anderson: I heart Hollywood

Σημαντικό μέρος της αναγνωρισιμότητας και κατ’ επέκταση, της επιτυχίας ενός οίκου μόδας, είναι η σχέση του με το celebrity style. Ο Jonathan Anderson εισέβαλε δυναμικά στο celebrity style και τη μόδα στο κόκκινο χαλί και έβρισκε πάντα τους σωστούς ανθρώπους που θα εκπροσωπούσαν σωστά την αισθητική του αλλά και αυτή του οίκου Loewe. Άνθρωποι που έχουν εξαιρετική σχέση με τη μόδα, από τη Taylor Russell, το Emma Corrin, την Greta Lee, τον Daniel Levy, την Αyo Edebiri κ.ά., φόρεσαν τις δημιουργίες του στο κόκκινο χαλί, σχολιάστηκαν και βοήθησαν να λάβει ο οίκος διεθνή αναγνωρισιμότητα. Η χαρακτηριστική αισθητική του οίκου Loewe έγινε γρήγορα αισθητή στο red carpet, με πολλούς να θέλουν να μεταμορφωθούν σε ένα “Loewe girl” ή “Loewe boy”, γνωρίζοντας ότι το στιλ τους θα βοηθούσε στην εικόνα και τη δημοτικότητά τους.

Σε αυτό βοήθησαν και άλλα δημιουργικά projects που ανέλαβε, από το να σχεδιάσει το iconic κόκκινο look της Rihanna στο Super Bowl μέχρι και να σχεδιάσει τα κοστούμια για ταινίες όπως το Challengers (που είχε ως αποτέλεσμα τη Zendaya να φοράει και αρκετές δημιουργίες του στο χαλί), αλλά και το Queer που δείχνουν το εύρος του σαν καλλιτέχνης.

Exit mobile version