ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΜΟΔΑΣ

Στον οίκο Schiaparelli, η υψηλή μόδα ξαναγεννιέται από τις στάχτες

Schiaparelli Haute Couture Fall/Winter 2023/2024 Peter White/Getty Images/Ιdeal Images

«Ο κόσμος δεν αγοράζει Schiaparelli, τα συλλέγει», γράφει ο Daniel Roseberry, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου, στις σημειώσεις του για την Couture Fall 2024 συλλογή. Μια συλλογή που για ακόμη μια φορά, επιβεβαιώνει την ικανότητα του σχεδιαστή να «παντρεύει» τη μόδα με την τέχνη.

Τιμώντας την ιδρύτρια του οίκου Elsa, ο Roseberry παρουσίασε μια συλλογή που μας αφήνει έκπληκτους μπροστά στην δεξιοτεχνία αυτού του πραγματικού καλλιτέχνη. Μια συλλογή που εμπνέεται από το δώρο της αναγέννησης (μια θεματική στην οποία πίστευε πολύ η Elsa Schiaparelli), όπως ο Φοίνικας που ξαναγεννιέται από τις στάχτες. Η Couture Fall 2024 συλλογή Schiaparelli θολώνει τις γραμμές ανάμεσα στη μόδα και την τέχνη και τη ζωή και την τέχνη -όπως αναφέρει και ο σχεδιαστής στις σημειώσεις του.

Schiaparelli Couture Fall 2024: Υπνωτισμένοι μπροστά στα θέαμα του φαινομένου “Roseberry”

Πριν την μαζική παραγωγή ρούχων και τη δημιουργία των ready-to-wear συλλογών που άλλαξαν για πάντα το τοπίο της μόδας, ο χώρος αυτός ήταν ορκισμένος στη μόδα υψηλής ραπτικής. Με τεράστιους couturiers όπως τον Cristóbal Balenciaga να ηγούνται της υψηλής μόδας με one-of-a-kind δημιουργίες, η μόδα είχε πολύ διαφορετικό χαρακτήρα.

Τα ρούχα ράβονταν sur mesure στις πελάτισσες του κάθε οίκου, ενώ τα σχέδια ήταν έργα τέχνης. Ο στόχος δεν ήταν οι πωλήσεις, αλλά η μοναδικότητα του κάθε σχεδίου, που έκανε κάθε γυναίκα που τα φορούσε, ξεχωριστή.

Ο Daniel Roseberry πειραματίζεται με αυτή την ιδέα και πετυχαίνει. Είναι από τους λίγους δημιουργούς στη μόδα που παρουσιάζουν το ένδυμα με την απόλυτη έννοια της couture μόδας. Αυτής που είναι για τους εκλεκτούς. Αυτής που είναι για τους συλλέκτες και για όσους την αντιμετωπίζουν με την ίδια ευαισθησία και ευρύτητα πνεύματος όπως όλοι οι λάτρεις των τεχνών.

Η Couture Fall 2024 συλλογή Schiaparelli που παρουσιάστηκε την πρώτη μέρα της Εβδομάδας Μόδας Υψηλής Ραπτικής στο Παρίσι, είναι μια τέτοια περίπτωση που επιβεβαιώνει ότι η μόδα είναι τέχνη. Η παρουσίαση θύμιζε πολύ τις couture παρουσιάσεις στα 50s και τα 60s. Σε μια σκοτεινή πασαρέλα, «ντυμένη» στα μαύρα και με χαμηλό φωτισμό, τα μοντέλα περπατούσαν 2 και 3 μαζί, σε αργή κίνηση, πράγμα που επέτρεπε στον θεατή να δώσει την απόλυτη προσοχή του στο ένδυμα. Κάθε look από τη συλλογή έλαβε την προσοχή που του άξιζε. Την καθηλωτική παρουσίαση συνόδευσαν οι μοναδικές δημιουργίες του Roseberry που εμπνέονται από διάφορες σημαντικές στιγμές στη ζωή της Elsa και της κληρονομιάς του οίκου.

Το show άνοιξε με ένα εκπληκτικό πανωφόρι με metallic φτερά και έντονους ώμους το οποίο ο σχεδιαστής εμπνεύστηκε από ένα μπολερό από φτερά κύκνων που φόρεσε το 1940 –ένα σύνολο φόρος τιμής στην μπαλαρίνα Anna Pavlova και την εμβληματική performance της “dying swan”.

Η ιδέα του Φοίνικα που ξαναγεννιέται από τις στάχτες του, ήταν παρούσα σε διάφορα από τα looks της συλλογής, όπως στο εκπληκτικό μαύρο oversized σακάκι με το exaggerated πέτο και τις κόκκινες ακίδες που το συνόδευαν.

Το κλείσιμο ματιού στα αρχειακά κομμάτια της συλλογής, συνεχίστηκε με τα σαγηνευτικά corset dresses των οποίων η λαιμόκοψη είχε το σχήμα γόβας, εμπνευσμένο από το εμβληματικό shoe hat της Elsa Schiaparelli που είχε σχεδιάσει σε συνεργασία με τον Salvador Dalí (το καπέλο και το φημισμένο lobster dress είναι από τα πιο αναγνωρίσιμα και iconic σχέδια στην ιστορία του οίκου).

Άλλες αναφορές περιλαμβάνουν το Cocoon dress, που είχε σχεδιάσει το 1951. Στην Couture Fall 2024 συλλογή το είδαμε στη μορφή ενός εκπληκτικού midnight blue cape dress.

Φυσικά, από τη συλλογή δεν έλειπαν οι σουρεαλιστικές πινελιές και οι αριστουργηματικές τεχνικές, όπως τα πανέμορφα φορέματα με τα κρινολίνα και τα θαυμάσια περίεργα σχήματά τους, που ήταν στολισμένα με διακοσμητικά στοιχεία. Ενώ τα φορέματα και παπούτσια με ακίδες που είχαν κάτι το αρχέγονο, έδωσαν μια αίσθηση ρεαλισμού στη συλλογή.

Η μαεστρία του Roseberry φαίνεται πάντα στον τρόπο που παίζει με τις σιλουέτες και γραμμές των ρούχων, με τα εξαιρετικά φαρδιά κοστούμια να έρχονται σε αντίθεση με τα skin-tight διάφανα κομμάτια. Κάθε look ήταν βασισμένο και σε ένα συναίσθημα, με μια πολύ καλά μελετημένη αναφορά και κάθε ρούχο είχε σκοπό, μέχρι και την τελευταία ραφή.

«Η Cézanne ξεκίνησε με όλα τα trick και τα κατέστρεψε όλα και έχτισε από την αρχή το αληθινό πράγμα. Ήταν μια κόλαση για να το καταφέρει». Ο Daniel Roseberry χρησιμοποιεί τα λόγια του Ernest Hemingway που περιγράφουν άψογα την Couture Fall 2024 συλλογή Schiaparelli.

O Rosebery «σπάει» την υψηλή μόδα και την «χτίζει» από την αρχή. Αυτό δεν είναι μόδα, είναι τέχνη.