Τα δίδυμα του Gucci, οι goth νύφες του Versace και οι 18.000 καλεσμένοι του οίκου Moncler: Τα highlights από την Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο
- 26 ΣΕΠ 2022
Ένα από τα πιο γνωστά soul κομμάτια των 80s, από έναν από τους πιο ταλαντούχους soul καλλιτέχνες στην ιστορία της μουσικής βιομηχανίας, είναι ένα και από τα αγαπημένα μου. Ένα κομμάτι που περιγράφει τέλεια τα όσα συνέβησαν τις τελευταίες ημέρες στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο. Ο καλλιτέχνης είναι ο iconic Luther Vandross και το κομμάτι του, Never Too Much, ένα από τα πιο σημαντικά tracks που ήταν μια unapologetic έκφραση αγάπης για τον έρωτα.
«Τίποτα δεν είναι αρκετό», λοιπόν, (μια πολύ ελεύθερη μετάφραση του τίτλου) και όσον αφορά την Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, αυτό ισχύει απόλυτα. Η Ιταλία ήταν μια χώρα που επηρεάστηκε αρκετά από την πανδημία, τα τελευταία δυο χρόνια, με τους βιοτέχνες, επιχειρηματίες και artisanals μόδας να χάνουν χιλιάδες ευρώ από το κλείσιμο των brands και των οίκων. Στην Ιταλία, η μόδα είναι από τις βασικές πηγές εισόδων μεγάλου μέρους των κατοίκων -κάτι σαν τη δική μας γεωργία και κτηνοτροφία.
Η Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο ήταν ένας εορτασμός της μόδας
Με την επιστροφή στην κανονικότητα, λοιπόν, και την άρση όλων των μέτρων κατά του κορονοϊού, η Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, ήθελε να επιστρέψει δυναμικά αυτή τη χρονιά στη μόδα. Ήθελε να αποδείξει ότι η μόδα για τους Ιταλούς είναι ένας εορτασμός πάνω απ’ όλα, και έπειτα ένας βασικός τρόπος επιβίωσης για τους κατοίκους. Με αφορμή τις παρουσιάσεις των Spring 2023 συλλογών, λοιπόν, τα ιταλικά brands και σχεδιαστές ήθελαν να τα «δώσουν» όλα. Ήθελαν να μας κάνουν να δούμε τη μόδα ως ένα είδος θεάματος, μέσα από την παραγωγή εντυπωσιακών fashion shows, και τα κατάφεραν. Μέσα από το extravagant, μέσα από το weird και την περιέργεια, μέσα από την αβίαστη πολυτέλεια (που χαρακτηρίζει εξάλλου την ιταλική μόδα), η Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, είχε μερικά από τα πιο πολυσυζητημένα shows, ως τώρα.
Φυσικά, το “glitz & glamour”, των shows δεν μας σταμάτησε από το να παρατηρήσουμε και απολαύσουμε τα ρούχα στις πασαρέλες, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις δεν απογοήτευσαν. Αν και δεν πιστεύω ότι η μόδα στη φετινή Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο ήταν η πιο καινοτόμα, οι ιταλικοί οίκοι, μας έκαναν να δούμε τη φαντασμαγορική πλευρά της μόδας.
Παρακάτω, μερικά από τα highlights από την Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, για τις Spring 2023 συλλογές.
Τα βλέπω όλα διπλά: Το Spring 2023 show του οίκου Gucci
«Τα ίδια ρούχα παρουσιάζουν διαφορετικά στοιχεία σε, φαινομενικά, πανομοιότυπα σώματα. Η μόδα εξάλλου, ζει μέσα από, κατά συρροήν, αναπαραγωγές που δεν εμποδίζουν την πιο ειλικρινή έκφραση της ατομικότητας». Ο Alessandro Michele ήταν αρκετά ξεκάθαρος, όσον αφορά το concept της Spring 2023 συλλογής Gucci στην οποία τα μοντέλα της πασαρέλας ήταν πανομοιότυπα δίδυμα αδέρφια. Με έναν συναισθηματικό τρόπο (μέσω της αδελφικής αγάπης), λοιπόν, μίλησε για το τόσο σημαντικό θέμα της αυτοέκφρασης και της ατομικότητας.
Μέσα από 68 σετ διδύμων, που φορούσαν τα ίδια ρούχα, επιβεβαίωσε την ισχύ της ατομικότητας μέσω του στιλ. Το Twinburg show του οίκου Gucci ήταν τόσο εντυπωσιακό -ως προς την παρουσίασή του-, αλλά και επιδραστικό -ως προς τα ρούχα. Ο Michele κατάφερε να συνδυάσει και τα δυο, σε ένα θέμα αρκετά επίκαιρο.
Σε μια εποχή των social media, που όλοι προσπαθούν να μιμηθούν το στιλ άλλων, ο Michele επικροτεί την ατομικότητα μέσω του στιλ.
Μπορεί δυο άνθρωποι να είναι ολόιδιοι, να φοράνε τα ίδια ρούχα και παρ’ όλα αυτά ο καθένας να εκφράσει κάτι διαφορετικό, μέσω της εμφάνισής του. Το concept βέβαια, ίσως να ήταν λίγο πιο δυναμικό από τα ρούχα, τα οποία είχαν τη γνωστή μαξιμαλιστική και campy αισθητική που έχουν όλες οι συλλογές του Michele. Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι η Spring 2023 συλλογή Gucci, περιλάμβανε μερικά από τα hits του Michele που έκαναν ένα δυναμικό comeback στην πασαρέλα.
Τα κομμάτια αυτά «ντύθηκαν» με εντυπωσιακά και over-the-top αξεσουάρ, που είναι αυτά με τα οποία μπορεί να εκφράσει κανείς την ατομικότητά του. Έτσι, είδαμε headpieces με χάντρες, σκουλαρίκια πέρλες, φιόγκους, animal print γάντια, καλσόν με logos και εντυπωσιακά κοσμήματα προσώπου. Φυσικά, το campy στοιχείο ήταν και αυτό «παρών», μέσα από τις γούνινες τσάντες, αλλά και τα πιο “Olsen twins” εμπνευσμένα looks που ήταν πιο dark, αλλά εξίσου εντυπωσιακά. Τα γνωστά tailored κοστούμια, δερμάτινα jackets και τα πιο sporty chic looks φορεμένα με 80s inspired μπλούζες και jackets από παγιέτες, έδειξαν τη διαφορετικότητα στις αισθητικές που παρουσιάζει ο οίκος. Μια πετυχημένη συλλογή, με μια πιο πετυχημένη πασαρέλα.
Goth Barbies: Το show του οίκου Versace στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο
Η Donatella Versace ξέρει καλά πώς να διοργανώσει ένα show-πάρτι-εορτασμό (όλα ταιριάζουν εδώ) της μόδας. Με το γνωστό, άπλετο και unapologetic sexiness που χαρακτηρίζει την αισθητική του οίκου, για τη Spring 2023 συλλογή του Versace που παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο, κατάφερε να προσφέρει ένα dark edginess. Η συλλογή είχε τα Y2K στοιχεία που έχουν τελευταία οι κολεξιόν του οίκου, αλλά και μια πιο dark & twisted φιλοσοφία. Πώς θα ήταν αν η Barbie ήταν goth, σε ένα παράλληλο σύμπαν; Πώς ντύνονται οι νύφες που λατρεύουν το vampy, 40s style; Μπορούν να συνυπάρξουν όλα αυτά μαζί, αισθητικά; Η απάντηση βρίσκεται στην ανοιξιάτικη συλλογή του οίκου, που ήταν μια ωδή στο latex, τα δερμάτινα ρούχα, τις μίνι φούστες, τις χαμηλόμεσες ζώνες και τα χρυσά και ασημένια gothy φορέματα.
Αφήνοντας για λίγο στην άκρη, τα “loud” prints για τα οποία είναι γνωστός ο οίκος Versace, η σχεδιάστρια απέδειξε ότι μπορείς να έχεις τον ίδιο αντίκτυπο με το μαύρο, το μωβ και με πιο «πένθιμες» αποχρώσεις.
Αυτό, σίγουρα οφείλεται και στην οικονομική κρίση που επικρατεί σε όλη την Ευρώπη και το μαύρο, ως ένα πένθιμο χρώμα, είναι πάντα ένας εύκολος τρόπος να εκφράσει κανείς την εποχή της «οικονομικής λιτότητας» στην οποία εισέρχεται η μόδα.
Στην περίπτωση του οίκου Versace, όμως, αυτή η λιτότητα που εκφράζει το μαύρο, δεν ισχύει, μιας και μέσα από την ποικιλία στα διαφορετικά υφάσματα, καταφέρνει πάντα υποστηρίξει την μαξιμαλιστική του αισθητική. Με τα μωβ, μαύρα αλλά και φούξια νυφικά που ήταν εμπνευσμένα από τη goth κουλτούρα (ένα τέτοιο look φόρεσε η Paris Hilton η οποία «έκλεισε» το show), η συλλογή Versace είχε κάτι το λυτρωτικό.
Η ιταλική μόδα στα καλύτερά της: Η Spring 2023 συλλογή Ferragamo με τον David Maximilian στο τιμόνι
Αυτή είναι η επιτομή ενός success story. Ένας ανεξάρτητος και, με πολύ απλά λόγια, εναλλακτικός Βρετανός σχεδιαστής (με ρίζες από την Καραϊβική) που μέχρι και τώρα, συνεργαζόταν με το fashion hub, Fashion East και παρουσίαζε τις συλλογές του στο Λονδίνο, κατάφερε να κερδίσει μια σημαντική θέση σε έναν εμβληματικό ιταλικό οίκο μόδας. Ο Maximilian Davis από το Τρινιδάδ, ανέλαβε πριν λίγους μήνες χρέη καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου Salvatore Ferragamo (πλέον, σκέτο Ferragamo μιας και ο σχεδιαστής άλλαξε το όνομα) και κατάφερε να παρουσιάσει την ιταλική μόδα στα καλύτερά της.
Έκανε, λοιπόν, το ντεμπούτο του στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο και έδειξε την εξέλιξη της ιταλικής μόδας και το μέλλον της πολυτελούς μόδας, μέσα από τη Spring 2023 συλλογή του οίκου. Φέρνοντας πίσω, το χαρακτηριστικό, κόκκινο χρώμα για το οποίο είναι γνωστός ο οίκος, ένα χρώμα που εμπνέεται και από την πολιτιστική κληρονομιά του Maximilian, η πασαρέλα ήταν καλυμμένη με κόκκινη άμμο.
Αυτό έφερε μια ανθρώπινη σχεδόν, διάθεση στα εκπληκτικά workwear, αλλά και στα τρομερά θηλυκά, με ένα gender mindf*ck twist, φορέματα τα οποία εξέπεμπαν αγνή και ξεκάθαρη κομψότητα.
Flowy scarf φορέματα που έδειχναν λίγο δέρμα και ήταν εκπληκτικά σέξι, sparkly δημιουργίες που ήταν τόσο κομψές, όσο και glamorous, φορέματα με λοξή λαιμόκοψη και με τα πιο ντελικάτα ντραπέ, αλλά και μοναδικά, δερμάτινα ρούχα, από παντελόνια και πουκάμισα που ήταν τόσο σωστά δουλεμένα, λες και έβλεπες μετάξι.
Φυσικά, τα hero pieces της συλλογής, ήταν η αντίθεση όλων αυτών των ρούχων, τα tailored κομμάτια: στράπλες τοπ συνδυασμένα με παντελόνες, κοστούμια με ενδιαφέροντα κουμπώματα και genderless halter tops φορεμένα σε άνδρες και γυναίκες, με ασύμμετρα κοψίματα, έκαναν την αυστηρότητα που εκπέμπουν αυτά τα ρούχα, να δείχνει κομψή και απαλή. Αυτή είναι η εξέλιξη της ιταλικής μόδας. Αυτή είναι η ιταλική μόδα στα καλύτερά της. Ίσως η καλύτερη συλλογή που είδαμε στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο.
70 χρόνια Moncler: Το απόλυτο υπερθέαμα
Τίποτα δεν θα σταματούσε από τον εορτασμό, ενός τόσο iconic fashion brand, που φέτος κλείνει τα 70 χρόνια από την ημέρα ίδρυσής του. Ούτε η ακατάπαυστη βροχή, που για τους περισσότερους σχεδιαστές που παρουσιάζουν σε εξωτερικούς χώρους, είναι το χειρότερο σενάριο. Όταν έχουμε να κάνουμε με έναν οίκο που τα ρούχα του είναι ειδικά για τις δύσκολες, καιρικές συνθήκες, όπως είναι ο Moncler, τότε η βροχή στο κέντρο της πόλης (πιο συγκεκριμένα στη Duomo Square), έκανε την παρουσίαση να θυμίζει περισσότερο έναρξη από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, παρά επίδειξη μόδας.
Σε αυτό οφείλεται το γεγονός ότι ο οίκος, εκτός από τους λαμπερούς καλεσμένους και συνεργάτες του brand, όπως ο Pharell Williams και η Anne Hathaway, μεταξύ άλλων, επέλεξε να καλέσει 18.000 χιλιάδες θεατές-με λίγα λόγια το show ήταν ανοιχτό στο κοινό. Με 1.952 performers (ο αριθμός δεν είναι τυχαίος -είναι η ημερομηνία ίδρυσης του Moncler) να παρουσιάζουν ένα show-υπερθέαμα, υπό την καλλιτεχνική καθοδήγηση του χορογράφου Sadeck Waff, το αποτέλεσμα ήταν ένα επικό show. Όλοι οι performers φορούσαν τα signature φουσκωτά πανωφόρια του οίκου σε λευκό χρώμα, τα οποία ήταν ιδανικά για τον βροχερό καιρό του Μιλάνου.
Τα ρούχα αυτά καθ’ αυτά, μπορεί να μην στόχευαν τόσο στην ενδυματολογική επανάσταση που καμιά φορά, αναμένεται από τα fashion weeks, αλλά το show από μόνο του ήταν σίγουρα αξιομνημόνευτο.
Η αβίαστη πολυτέλεια του οίκου Bottega Veneta
Ο Matthieu Blazy είναι ένα πολύ καλό match για τον οίκο Bottega Veneta. Και αυτό, γιατί αντιλαμβάνεται τους βασικούς κώδικες που είχε ο οίκος εξαρχής. Ο οίκος ξεκίνησε ως brand αμιγώς δερμάτινων ειδών, με τα ρούχα να έρχονται σε δεύτερη φάση. Όσο ο Daniel Lee (ο πρώην καλλιτεχνός διευθυντής του οίκου) στόχευε στο μέλλον του οίκου, μέσα από την εμπορευματοποίηση μιας αισθητικής που δεν εκπροσωπούσε απόλυτα τον οίκο (χωρίς αυτό να σημαίνει φυσικά ότι δεν έκανε καλή δουλειά στον οίκο), ο Blazy είναι 100% Bottega Veneta.
Κάνει αυτό τα ρούχα πιο exciting; Όχι πάντα, αλλά είναι πιστά στην ταυτότητα του οίκου. Ο μινιμαλισμός είναι τα θεμέλια του brand, και ο σχεδιαστής το σέβεται αυτό. Δημιουργεί, λοιπόν, τα πιο καλοραμμένα ρούχα, που έχουν κίνηση, θηλυκότητα, αλλά και αρρενωπότητα (με την παραδοσιακή έννοια). Ακόμα και μια Kate Moss τα φοράει και περπατάει με αυτοπεποίθηση στην πασαρέλα. Αυτό ακριβώς νομίζω ότι κάνουν τα ρούχα του οίκου. Κάνουν όποι@ τα φοράει να νιώθει καλά στο πετσί του και γεμάτ@ αυτοπεποίθηση.
Η συλλογή παρουσίασε ρούχα εξαιρετικής κατασκευής μέσα από τα γνωστά κουλ denim, αλλά και εκπληκτικά, δερμάτινα ensembles τα οποία ήταν η επιτομή του αβίαστου coolness. Classics όπως το καρό, έκαναν τη συλλογή πιο relatable, ενώ τα τα animal print κοστούμια με τους έντονους, 80s ώμους, πρόσφεραν μια high-end αυστηρότητα που χρειαζόταν η συλλογή. Το λιγότερο αγαπημένο μου μέρος της συλλογής, ήταν τα φορέματα με τα κρόσσια, τα οποία αν και πρόσφεραν μια αντίθεση στις υφές συνολικά, έμοιαζαν ξεπερασμένα και αχρείαστα.
Τα lingerie dresses συνδυασμένα με ψηλές μπότες και τα skin-like δερμάτινα φορέματα όμως, έσωσαν την κατάσταση μέσα από τον «υπόγειο» φετιχισμό που εξέφραζαν.
Μια πολύ ενδιαφέρουσα προσέγγιση του οίκου και της μόδας, από τον Matthieu Blazy, και μια συλλογή που ξεχώρισε στην Εβδομάδα Μόδας στο Μιλάνο.