FASHION NEWS

Το μυστικό «όπλο» στο συνεχώς εξελισσόμενο στιλ της Erykah Badu είναι το styling

© Vianney Le Caer/ΑP Images

Την πρώτη φορά που είδα την Erykah Badu, ήταν στην τηλεόραση. Τότε, πιάναμε ακόμη το ευρωπαϊκό MTV που έπαιζε σχεδόν όλη μέρα, βιντεοκλίπ με όλα τα hits της εποχής. Το On & On τότε, είχε ήδη κάνει επιτυχία στα charts (ακόμα παραμένει από τα μεγαλύτερα hits της Badu -και από τα πιο γνωστά τραγούδια της), οπότε ήταν βίντεο που έπαιζε αρκετά. Ήταν τόσο διαφορετικό από ό,τι είχα δει ως τότε. Μια πανέμορφη μαύρη γυναίκα με ένα τεράστιο πράσινο τουρμπάνι στα μαλλιά και matching φόρεμα, μιλούσε για τη φτώχεια, για τα λεφτά και για τη μαριχουάνα, σε ένα νέο είδος r’n’b μουσικής (γνωστό και ως neo-soul style) και ήταν το εντελώς αντίθετο των ψευτοδυναμικών girl groups των 90s και των 00s με τα οποία μεγάλωνα ως τότε.

Ήταν ένα πολιτιστικό και κοινωνικό ταρακούνημα που δεν ήξερα πώς να το διαχειριστώ και τι σήμαινε, αλλά ήξερα ένα πράγμα: ότι αυτή η δυναμική, μαύρη γυναίκα στην οθόνη, είχε «κάτι» που με καθήλωσε, στη μουσική και το στιλ της. Η Erykah Badu, αν και τότε (1996) έκανε το ντεμπούτο της στην παγκόσμια μουσική σκηνή, ήταν μια πλήρως διαμορφωμένη καλλιτέχνις και αυτό αφορούσε και το στιλ της.

Με τα χρόνια, μεγαλώνοντας και παρακολουθώντας την πορεία της, τις συνεντεύξεις της και φυσικά το στιλ της, συνειδητοποίησα ότι πρόκειται για μια γυναικεία παρουσία που δεν είχε κανένα σκοπό να συμβιβαστεί με κανέναν τρόπο στα κοινωνικά πρότυπα, πράγμα αρκετά θαρραλέο και επαναστατικό βασικά, ειδικά για τότε. Λίγες γυναίκες το έκαναν και ίσως λόγω του χρώματος του δέρματος της (η Badu είναι γεννημένη στο Dallas στην Αμερική), να ήταν έτσι λίγο παραπάνω, λόγω των φυλετικών ανισοτήτων που δεχόντουσαν (και συνεχίζουν να δέχονται) οι μαύρες καλλιτέχνιδες του χώρου.

Αυτό σίγουρα έπαιζε και τον ρόλο του στο στιλ της, αν και οι αφρικανικές ρίζες της είχαν το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης γι’ αυτό το αφροφουτουριστικό, avant-garde, bohemian στιλ. Κανείς ως τότε, δεν είχε εμφανιστεί στη showbiz με ένα στιλ που να μοιάζει έστω και λίγο με το δικό της και, για να είμαι ειλικρινής, ακόμα δεν υπάρχει κάποιος που να της μοιάζει.

Η Erykah Badu ήταν -και είναι- κάτι πραγματικά αυθεντικό και κάτι που αντίστοιχό της, δεν υπάρχει.

Το γεγονός, λοιπόν, ότι τιμάται από το CFDA, τον αναγνωρισμένο θεσμό της αμερικανικής μόδας, όπου θα είναι το τιμώμενο πρόσωπο, λαμβάνοντας το βραβείο του Fashion Icon, βγάζει απόλυτα νόημα. Βασικά, θα έπρεπε να της είχε δοθεί νωρίτερα. Με αφορμή τον τιμητικό τίτλο, αποτίνω φόρο τιμής στο συνεχώς εξελισσόμενο στιλ μιας γυναίκας που έθεσε νέους κανόνες στο ντύσιμο και το styling.

Neo-soul στη μουσική και το στιλ, Rastafari «μπλεξίματα» και το styling σε άλλο επίπεδο: Η Erykah Badu διδάσκει

«Όσον αφορά τη μόδα, δημιουργώ λειτουργική τέχνη που κινείται», έχει πει η Erykah Badu που σε όλη τη διάρκεια της καριέρας δεν σταμάτησε ποτέ να εκφράζει την αυθεντικότητά της, είτε μέσω της μουσικής της είτε μέσω του στιλ της. H Badu δεν χρησιμοποίησε ποτέ στιλίστα (γιατί δεν χρειάστηκε ποτέ έναν) και δεν είχε ποτέ alter ego, όπως άλλοι καλλιτέχνες που εκφράστηκαν δημιουργικά μέσω των άλλων προσωπικοτήτων τους (βλ. David Bowie -που ενέπνευσε πολύ το στιλ της).

Ήταν πάντα ο εαυτός της μέσα από την «περσόνα» της Erykah Badu, η οποία δεν σταμάτησε ποτέ να εξελίσσεται. Στην αρχή της καριέρας της, η μόδα ήταν για εκείνη το μέσο για να μιλήσει για τις ρίζες της, αλλά και για να τιμήσει άλλους μαύρους καλλιτέχνες (βλ. Bob Marley).

Όπως και οι μουσικές επιρροές της που είχαν στοιχεία από την jazz, τη soul, τη funk και την r’n’b, έτσι και το στιλ της εμπνεόταν αρκετά από την εξερεύνηση της αφρικανικής κληρονομιάς της. Έντονα χρώματα, παραδοσιακά μοτίβα, patchwork, πλεκτά, υφές και ενδιαφέροντα υλικά, πολλά statement κοσμήματα, εφαρμοστές γραμμές μιξαρισμένες με ογκώδη layers, athleisure στοιχεία,και φυσικά τα χαρακτηριστικά τουρμπάνια της, της επέτρεψαν να εκφράσει αυτό το αφροφουτουριστικό στιλ που άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στο bohemian style και τη μόδα γενικότερα.

Ακόμα κι αν πολλοί προσπάθησαν να αντιγράψουν το στιλ της, κανείς δεν κατάφερε ποτέ να «γίνει» Erykah Badu.

Ίσως γιατί ούτε εκείνη έμεινε ποτέ ίδια. Ούτε μουσικά, ούτε στιλιστικά. Όσο περνούσαν τα χρόνια και όσο αυξάνονταν οι υποψηφιότητες και τα βραβεία, τόσο εξελισσόταν και το στιλ της.

Στα 2010s, ξεκίνησε να πειραματίζεται κι άλλο με το στιλ της, ανταλλάσοντας τις εφαρμοστές σιλουέτες με πιο φαρδιές, φορώντας ανδρικά ρούχα.

Σε αυτή την απελευθερωτική ιδέα ότι τα ρούχα δεν έχουν ταμπέλες, εμβάθυνε ακόμα περισσότερο με τα χρόνια, παίζοντας ακόμη περισσότερο με τις σιλουέτες και φυσικά, με τα αξεσουάρ. Ακόμα κι αν αλλάζει το στιλ της με τα χρόνια, η αφοσίωσή της στα αξεσουάρ δεν άλλαξε ποτέ.

Σε συνέντευξή της για τη Vogue, το 2015, η Erykah Badu είπε ότι όταν βρίσκεται σε περιοδεία, ταξιδεύει πάντα με μια μεγάλη μαύρη τσάντα, γεμάτη με κοσμήματα από ανεξάρτητους δημιουργούς, που τη βοηθάνε στην κίνηση, αλλά και στην απόδοση των τραγουδιών της, όταν βρίσκεται στη σκηνή. Εκείνη την περίοδο, άρχισε να εντάσει και τα statement καπέλα στις εμφανίσεις της. 

«Πάντα μου άρεσε να ντύνω το κεφάλι μου, είτε ήταν με μαντήλια για το κεφάλι, είτε με καπέλα ή με περούκες. Δεν είμαι σίγουρη γιατί. Νομίζω ότι εκεί είναι που ζει το μότζο μου», είχε δηλώσει στη Vogue.

Με τα χρόνια, λοιπόν, η «βασίλισσα των αξεσουάρ», συνέχιζε να αναπτύσσει όλο και περισσότερο αυτή τη «χωρίς όρια» αισθητική της. Ήταν πια ξεκάθαρο όταν το μυστικό της «όπλο» ήταν το styling. Η Badu από κάποια στιγμή και μέχρι και σήμερα, τα δίνει όλα στο styling.

Με τον καιρό φαρδαίνουν κι άλλο οι εφαρμογές των ρούχων της, οι σιλουέτες γίνονται όλο και πιο bold και δυναμικές και τα αξεσουάρ πληθαίνουν. Τo styling των αξεσουάρ της είναι εντελώς χαοτικό και όμως, βγάζει νόημα. Μοτίβα που δεν θα έπρεπε να ταιριάζουν μεταξύ τους, είναι ένα match made in heaven. Φουτουριστικά γυαλιά ηλίου που φαινομενικά δεν ταιριάζουν με αφρικανικά τουρμπάνια, η Badu τα κάνει να δείχνουν λες και συνδυάζει ένα T-shirt με ένα τζιν. Τα ογκώδη πανωφόρια της σε κανένα άλλο άνθρωπο δεν θα έδεναν τόσο αρμονικά με δραματικά μανίκια ή με αυστηρά κοστούμια, αλλά εκείνη τα φοράει αβίαστα, ενώ ταυτόχρονα μάς δείχνει ένα νέο τρόπο σκέψης στο styling και τη μόδα.

Η Badu δεν ακολούθησε ποτέ τις τάσεις, αλλά ήταν πάντα της μόδας

Αυτό οφείλεται, κατά τη γνώμη μου, 100% στο styling αλλά και τη σωστή χρήση των αξεσουάρ, ειδικά των κοσμημάτων που παίζουν πάντα καταλυτικό ρόλο στις εμφανίσεις της.

Όλα αυτά, δεν μπορούσαν παρά να τραβήξουν την προσοχή των insiders της μόδας με κάποιους από τους οποίους απέκτησε στενή σχέση. Αν και στα 90s και τις αρχές των 2000s, ντυνόταν αποκλειστικά με δημιουργίες ανερχόμενων μαύρων σχεδιαστών, αργότερα άρχισε να συνεργάζεται και με αναγνωρισμένους οίκους και σχεδιαστές μόδας. Έγινε μούσα του Tom Ford και του Riccardo Tisci (που την συμπεριέβαλε και σε καμπάνια του οίκου Givenchy όσο σχεδίαζε για το brand).

Σήμερα στα 53 της, η Erykah Badu συνεχίζει να στηρίζει τη δουλειά νέων μαύρων σχεδιαστών, ενώ ταυτόχρονα τιμά γνωστούς οίκους που μέσω των designs τους, της επιτρέπουν να εξελίσσεται στιλιστικά και πνευματικά.

Αλλά αυτό είναι που κάνει την Erykah Badu, αυτό που είναι σήμερα. Η συνεχής εξέλιξή της, ως άνθρωπος αλλά και ως fashion icon. Η Badu είναι ένα ζωντανό παράδειγμα, ότι το στιλ γίνεται καλύτερο με τα χρόνια.

Exit mobile version