Τσάντες-περιστέρια, τσαγιέρες και σε σχήμα σκύλου: Οι novelty bags έχουν την τιμητική τους
- 26 ΟΚΤ 2022
«Πρέπει να έχεις αίσθηση του χιούμορ», είχε πει η Judith Leiber, μια από τις πιο γνωστές σχεδιάστριες τσαντών της οποίας οι δημιουργίες είχαν πάντα αίσθηση του χιούμορ. Οι ιδιαίτερες clutch bags της σχεδιάστριας, ήταν από τις αγαπημένες των celebrities και όχι μόνο, γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο: γιατί είχαν χιούμορ. Έβγαιναν άλλοτε σε σχήμα burger, σε σχήμα δολαρίων, σε σχήμα τούρτας και ήταν πραγματικά κομψοτεχνήματα. Ήταν πάντα στολισμένες με κρύσταλλα και είχαν τρομερές λεπτομέρειες που τις έκαναν αρκετά ρεαλιστικές. Αλλά πριν τη Leiber, τη βασίλισσα των novelty bags, έχουν υπάρξει κι άλλοι θρυλικοί designers που αποφάσισαν να προσθέσουν το χιούμορ στις δημιουργίες τους και πιο συγκεκριμένα στις τσάντες.
Οι novelty bags (οι τσάντες που το σχέδιό τους εμπνέεται από είτε από καθημερινά αντικείμενα, είτε από φαγητά, ζώα κ.ο.κ.) υπάρχουν στην μόδα πολλά χρόνια, πριν την Judith Leiber. Αν και η σχεδιάστρια, μέσα από τα iconic σχέδιά της, τις «έβαλε» στον χάρτη, οι πρώτες novelty bags χρονολογούνται στα 50s.
Οι novelty bags και η συμβολή της Schiaparelli
Η μόδα είναι ζωντανός οργανισμός. Εμπνέεται και επηρεάζεται από τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις και αυτό επιβεβαιώνεται διαρκώς. Ένα καλό παράδειγμα, που μας βοηθάει να δούμε την άνοδο των novelty bags και που μας εξηγεί το «γιατί» (πώς προέκυψαν δηλαδή), είναι η ύφεση του 1929 και o Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Μετά από την τραγικότητα ενός πολέμου και της φτώχειας, η μόδα (και οι τέχνες) συχνά, στρέφονται στον σουρεαλισμό για να εξηγήσουν όσα συμβαίνουν.
Αν και υπήρχαν και πριν το 1950, τσάντες που τώρα χαρακτηρίζουμε ως novelty bags, έλαβαν επισήμως αυτό το όνομα εκείνη τη δεκαετία. Στόχoς αυτών των bags ήταν, απλά και ξεκάθαρα, το fun. Το αστείο. Υπήρχε η ανάγκη γι’ αυτό, την εποχή εκείνη, και φτάνοντας το peak τους στα 60s, οι novelty bags απέκτησαν έναν ιδιαίτερο ρόλο στις εμφανίσεις των γυναικών.
Σε αυτό βοήθησε, φυσικά, και η master της σουρεαλιστικής μόδας (αν μπορούμε να την πούμε έτσι), η Elsa Schiaparelli, η οποία εμπνεόταν αρκετά από τη δουλειά του Salvador Dali για τις δημιουργίες της.
Με τις δημιουργίες της Schiaparelli, η αντίληψη που είχαν οι γυναίκες, ως τότε, ως προς το τι θεωρείται «κομψό», επαναπροσδιορίστηκε. Ο σουρεαλισμός στη μόδα (και τις τέχνες), ήταν αποτέλεσμα της αθλιότητας του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου κάτι που συνεχίστηκε και τις επόμενες δεκαετίες, όσο οι πόλεμοι και η οικονομική αστάθεια έπληττε τις σύγχρονες κοινωνίες.
Έτσι, οι novelty bags μαζί με δημιουργίες, όπως το φημισμένο lobster dress, έγιναν σήμα κατατεθέν της ειρωνείας και του χλευασμού απέναντι σε οτιδήποτε σοβαρό, ένα κίνημα το οποίο έγινε γνωστό και ως το camp style. Όλα αυτά, έχουν μια τρομακτική σχεδόν, ομοιότητα με την κοινωνία μας σήμερα (πόλεμοι γίνονται, οικονομική ύφεση έχουμε), πράγμα που φέρνει και πάλι στο προσκήνιο τις novelty bags.
Οι αστείες τσάντες, με τα αστεία σχέδια
Αν και στα πιο σύγχρονα χρόνια, έχουμε δει κατά καιρούς, τον σουρεαλισμό στις πασαρέλες, μέσα από fashion items που χλευάζουν με καθόλου διακριτικό τρόπο, τον καταναλωτισμό αλλά και την κοινωνική πραγματικότητα, φέτος ο σουρεαλισμός έχει πραγματικά την τιμητική του. Με ένα σωρό κρίσιμα ζητήματα να απασχολούν την κοινωνία μας, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι σχεδιαστές τα λένε όλα στις πασαρέλες τους.
Με τον Jeremy Scott του οίκου Moschino να ενδίδει στο camp style, τον οίκο Schiaparelli με τον Daniel Roseberry να συνεχίζει τον σουρεαλισμό της ιδρύτριάς του Elsa, αλλά και με τον JW Anderson του οίκου Loewe να εκφράζει με ειρωνικό τρόπο τη δική του ματιά στην κοινωνία, το αστείο, το χλευαστικό και το σουρεάλ, κυριαρχούν. Μαζί και οι novelty bags οι τσάντες των οποίων τα σχέδια, προκαλούν τις εντυπώσεις για το απροσδόκητο σχέδιό τους.
Με τον Demna του οίκου Balenciaga να ηγείται αυτού του trend, με τα «μέχρι που θα έφτανες για λίγο couture;» αξεσουάρ του, ο κόσμος διψάει για το παράξενο.
Οι τσάντες που θυμίζουν σακούλες από πατατάκια αλλά και τις τσάντες σκουπιδιών 1.800 δολαρίων του οίκου Balenciaga, οι τσάντες-μπογιές του Virgil Abloh που είχε σχεδιάσει για τη Fall 2022 (και τελευταία) συλλογή Louis Vuitton, τα broccoli bags της Collina Strada και τα πλέον, φημισμένα περιστέρια/τσάντες του JW Anderson, όλα επιβεβαιώνουν ότι οι novelty bags είναι η νέα-παλιά τρέλα της μόδας.
Υπάρχει όμως, μια μεγαλύτερη ανάγκη από το να χλευάσουμε απλά τη μόδα και την κοινωνία, με το να κρατήσουμε μια τσάντα σαν αυτή. Υπάρχει μια ανάγκη για μοναδικότητα, η ανάγκη αυτή που χαρακτηρίζει τη νέα γενιά με στόχο να κάνει κάθε μέλος της να ξεχωρίσει, σε μια λαοθάλασσα από κλώνους που βάφονται και ντύνονται το ίδιο, υπερασπίζοντας έτσι την ιδιαιτερότητα του κάθε χαρακτήρα.
Από την άλλη όμως, υπάρχουμε και όλοι εμείς, η «παλιά γενιά», που με απόλυτη αυτογνωσία και με ένα “i don’t give a f***” ύφος, που σημαίνει ότι δεν μας νοιάζει τι θα πει ο κόσμος, που θέλουμε απλά να κρατήσουμε αυτές τις novelty bags, απλά για το fun. Το «εκκεντρικό» παίζει πάντα ρόλο στο πώς ανταποκρινόμαστε σε τάσεις σαν αυτές, και σίγουρα αποτελεί έναν βασικό λόγο γιατί πολλοί λατρεύουν τις τσάντες αυτές.