ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιασεμί Κηλαηδόνη: «Μου ασκούν μεγαλύτερη γοητεία οι σκοτεινοί ρόλοι»

Θανάσης Καραντζάς

Η Γιασεμί Κηλαηδόνη έχει μεγάλη δύναμη μέσα της και ξέρει τι να την κάνει: «σαρώνει» τη σκηνή, για μία ακόμη φορά, κερδίζοντας το κοινό με ευκολία μα και με προσωπικό άχθος. Αυτή η γυναίκα γεννήθηκε θεατρίνα. Στη σκηνή. Καταπιάνεται με τα δύσκολα, ήσυχα και βροντερά συνάμα και τα κάνει όλα με μία απλότητα που σε κάνει να απορείς. Τα όνειρά της τα κάνει πραγματικότητα και μάχεται πάντα για όσα πιστεύει με την ειλικρίνεια που τη χαρακτηρίζει. Απολαμβάνει ζωή και οικογένεια με τη χαρά της αιώνιας κοπέλας και σηκώνει τα μανίκια στο θέατρο χωρίς φόβο. Βγαίνει νικήτρια και πάντα ξεκινά ταπεινά και πάλι από το μηδέν. Γιατί της αρέσει να συναγωνίζεται ξανά και ξανά με μια πρόκληση ακόμη μεγαλύτερη.

-Γιασεμί Κηλαηδόνη, ποιος ήταν ο ρόλος της ζωής σας;

Μου είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσω έναν μόνο ρόλο μέσα στα 25 χρόνια της θεατρικής μου διαδρομής. Στη συνείδηση του θεατρόφιλου κοινού νομίζω ότι έχει καταγραφεί ως δική μου ερμηνεία-σταθμός το «Μαράν Αθά» ένας μονόλογος διάρκειας 2,5 ωρών στον οποίο ενσαρκώνω 19 πρόσωπα. Θέλω να πιστεύω πως οι καλύτεροι ρόλοι είναι μπροστά μου και ελπίζω άμεσα να δοκιμαστώ στην κωμωδία. Είναι ένα είδος θεάτρου που λατρεύω και δεν μου έχει δοθεί η ευκαιρία ακόμα να το εξερευνήσω.

-Τι είναι το σημαντικότερο σε μια συνεργασία θεατρική;

Να υπάρχει θετικό κλίμα και σεβασμός ανάμεσα στους συντελεστές. Όλοι οι ηθοποιοί έχουμε υπάρξει σε συνεργασίες που ενώ το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα ήταν άρτιο, η διαδικασία των προβών υπήρξε δύσκολη και δυσαρμονική.

Γιασεμί Κελαηδόνη Θανάσης Καραντζάς

-Όταν είστε πάνω στη σκηνή, πώς νιώθετε τον παλμό του κοινού και πώς θυμάστε να σας έχει επηρεάσει;

Κάθε φορά την παράσταση τη δημιουργούν οι ηθοποιοί μαζί με το κοινό. Προσωπικά είμαι εξαιρετικά ευαίσθητη σε αυτή τη διαδικασία. Ειδικά στη φετινή παράσταση η προσήλωση των θεατών με κάνει να αισθάνομαι ευγνώμων απέναντί τους.

-Ποια είναι η συνθήκη για να υπάρχεις σε έναν μονόλογο; Ποιες είναι οι βασικές του διαφορές και λειτουργίες;

Ερμηνεύοντας για δεύτερη φορά μονόλογο στην θεατρική μου πορεία, θα έλεγα πως ιδανικά χρειάζεται απόλυτος έλεγχος όλων των μέσων του ηθοποιού: σώμα, φωνή, εξαιρετική αυτοσυγκέντρωση. Δεν έχεις την δυνατότητα της αλληλεπίδρασης με άλλους ηθοποιούς και αυτό θεωρώ πως είναι η σημαντικότερη ιδιαιτερότητα ενός του μονολόγου. Ο ηθοποιός έχει όλη την ευθύνη και το βάρος πάνω του και αυτή είναι μία συνθήκη με μεγάλο βαθμό πρόκλησης. Όταν βέβαια λειτουργήσει είναι εξαιρετικά γοητευτική έως κι εθιστική για τον ηθοποιό!

Γιασεμί Κηλαηδόνη Θανάσης Καραντζάς

-Ποια θεωρείτε τη μεγαλύτερή σας ευκολία και ποιο κρίνετε ως μειονέκτημά σας;

Θα ξεκινήσω με το μειονέκτημά μου, που είναι η ανυπομονησία για το τελικό αποτέλεσμα. Ως θετικό τώρα, νομίζω ότι είμαι εύπλαστη ως ηθοποιός, στοιχείο που με βοηθάει να δοκιμάζω και να πειραματίζομαι με ευκολία.

-Τι μπορείτε να εντοπίσετε πως άλλαξε πολύ με τα χρόνια;

Έχω μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στον εαυτό μου και έχω αποβάλλει το σύνδρομο της «καλής μαθήτριας» που είχα τα πρώτα χρόνια που μπήκα στον χώρο.

-Πόση σημασία έχει η γνώση της ιστορίας για τις ζωές μας; Θέλω να πω πως «Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα» αφηγείται πολλά κομμάτια της ιστορίας μας, που πολλοί δεν γνωρίζουν.

Για μένα λαός χωρίς μνήμη είναι λαός προδομένος. Οι ζωές μας πρέπει να συνδέονται με το παρελθόν, χωρίς φυσικά αυτό να καταλήγει σε παρελθοντολαγνεία. Είναι κι αυτός ένας από τους λόγους που επέλεξα να μεταφέρω για πρώτη φορά στη σκηνή αυτό το εμβληματικό κοινωνικοπολιτικό μυθιστόρημα. Κάτι που βρίσκω πολύ αισιόδοξο είναι ότι έρχονται στην παράστασή μας νέοι σε ηλικία θεατές, παιδιά σε εφηβική ηλικία που τους συγκινεί ο επίκαιρος και διαχρονικός λόγος της Άλκης Ζέη.

-Ποια είναι τα πιο συγκινητικά σχόλια που έχετε ακούσει για παραστάσεις σας;

Γιασεμί Κηλαηδόνη: Έχει συμβεί αρκετές φορές θεατές να μου λένε ότι κουβαλάνε μια παράσταση στην ψυχή τους για χρόνια.

-Η σχέση σας με τους ρόλους – μπορεί και να σας επηρεάσουν, πόσο σας ενδιαφέρει να ψάξετε κάτι παραπάνω για αυτούς και ποιοι σας γοητεύουν περισσότερο;

Οφείλω να παραδεχτώ ότι μου ασκούν μεγαλύτερη γοητεία οι σκοτεινοί ρόλοι, οπότε επιλέγω συνήθως κείμενα που εμπεριέχουν πρόσωπα σε συνθήκες ευαίσθητης ισορροπίας. Μεγαλώνοντας η συναισθηματική εμπλοκή μου είναι συνήθως πιο έντονη κατά την περίοδο των προβών και της έρευνας που κάνω για τον κάθε χαρακτήρα που υποδύομαι. Στο παρελθόν όμως μου έχει συμβεί να μην μπορώ να αποχωριστώ έναν ρόλο και μετά το τέλος των παραστάσεων.

Γιασεμί Κηλαηδόνη Θανάσης Καραντζάς

-Με ποιον τρόπο υπήρξε σημαντικός ο πατέρας σας και ποιον η μάνα σας στη ζωή σας; Εννοώ μπορείτε να διαχωρίσετε τα ποιοτικά συστατικά της μίας σχέσης που είχατε από την άλλη;

Οι γονείς μου ήταν- είναι δυο εντελώς διαφορετικές και αντίθετες προσωπικότητες, και κατά γενική ομολογία ιδιαίτερα επιδραστικές.
Σίγουρα με έχουν καθορίσει σε μεγάλο βαθμό. Η σχέση μου με τον μπαμπά μου, Λουκιανό Κηλαηδόνη, είχε πολλά συστατικά που συναντάμε και σε μια φιλική σχέση ενώ η σχέση μου με την μητέρα μου, Άννα Βαγενά, είναι η αρχετυπική σχέση μάνας-κόρης.

-Εχετε κάποια ιεροτελεστία, γούρι ή πρόληψη;

Είμαι ένας άνθρωπος που έχω αρκετούς ψυχαναγκασμούς, και τους διαχειρίζομαι σαν κομμάτι της προσωπικής ιεροτελεστίας που ακολουθώ στην καθημερινότητά μου και κυρίως κατά την διάρκεια της προετοιμασίας που κάνω για να βγω στη σκηνή. Επίσης είμαι προληπτική και έχω διάφορα γούρια συνήθως κοντά μου. Δεν τα αποκαλύπτω όμως ποτέ!

Η Γιασεμί Κηλαηδόνη πρωταγωνιστεί στο έργο «Η Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα», Σκηνοθεσία: Φώτης Μακρής, Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14.