Γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα: Τρεις επίδοξες entrepreneurs σχολιάζουν
- 30 ΜΑΡ 2016
Η γυναικεία επιχειρηματικότητα στη χώρα μας είναι ταυτόχρονα μία πραγματικότητα αλλά και μία ελπίδα για το μέλλον. Ολοένα και περισσότερες γυναίκες εισέρχονται στον τομέα των start-ups, δυναμικότερα από ό,τι στο παρελθόν. Είναι όμως αυτό αρκετό; Αυτά θα συζητήσουμε σήμερα σε αυτό το κείμενο.
Από τον Χρήστο Χατζηιωάννου
Η Ιωάννα, η Ευγενία και η Αναστασία είναι τρεις νέες οι οποίες μαζί με τον Δημήτρη Παυλίδη, κέρδισαν στο πλαίσιο της Σχολής Επιχειρηματικότητας που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο με την στήριξη του The Coca-Cola Foundation, ένα εισιτήριο για ένα σεμινάριο επιχειρηματικότητας και Σχεδιαστικής Σκέψης στο φημισμένο IE Business School. Είχα την τύχη να παρακολουθήσω αυτό το σεμινάριο μαζί τους, αλλά και να συζητήσουμε για τις προσπάθειές τους, τις ανησυχίες τους, τα όνειρά τους και την γυναικεία επιχειρηματικότητα. Κάτι που απασχολεί πολύ κάθε νέο κορίτσι που σκέφτεται να επιχειρήσει, αλλά έχει μόνο τις ιδέες, και όχι τις απαραίτητες γνώσεις.
Το γιατί τα προγράμματα της γυναικείας επιχειρηματικότητας είναι σημαντικά αλλά και το γιατί ο φόβος είναι ένα σημαντικό εμπόδιο για την γυναίκα entrepreneur, μιλήσαμε διεξοδικά με την Conchita Galdon, καθηγήτρια του entrepreneurial workshop την προηγούμενη εβδομάδα. Ήθελα όμως να μιλήσω και με τα ίδια τα κορίτσια που ονειρεύονται μία ζωή επιχειρηματία, που αναζητούν διαρκώς ευκαιρίες για να αναπτύξουν τις δικές τους ιδέες.
Έβλεπα τρεις νέες γεμάτες όρεξη για να μάθουν, προσδοκίες για το μέλλον και ανυπομονησία να βάλουν τις δικές τους ιδέες σε πράξη. “Είναι περισσότερες από μία οι ιδέες που έχω. Αλλά δεν είμαι η μόνη. Ιδέες υπάρχουν σίγουρα πάρα πολλές. Το θέμα είναι να δουλέψεις αρκετά ώστε να δεις κατά πόσο υλοποιήσιμες είναι αυτές οι ιδέες. Σκοπός του επιχειρηματία είναι να τολμά, να μη φοβάται την αποτυχία. Το να φοβάσαι την αποτυχία είναι το μεγαλύτερο λάθος” μου λέει η Ευγενία και μοιράζεται μαζί μου τη δική της ιδέα για το μέλλον.
Η Ιωάννα μιλά κι εκείνη για όσα έχει στο μυαλό της, για τη δική της ιδέα. “Έχω πολλές ιδέες, όχι μόνο μία. Η διαφορά του καθενός από εμάς από τον κάθε επιχειρηματία είναι ότι ο επιχειρηματίας παίρνει το ρίσκο, παίρνει την απόφαση να προχωρήσει. Ιδέες και καλές ιδέες έχουμε όλοι, τύχη ή ατυχίες έχουμε επίσης όλοι, το θέμα είναι πώς προχωράει ο καθένας”.
Η Ευγενία Λαζάρου
Έχουν πολύ δίκιο όταν λένε ότι έχουν όλοι ιδέες. Στις περισσότερες γυναίκες λείπουν τα εργαλεία, η μεθοδολογία, ο τρόπος που θα αρχίσουν να πλάθουν αυτές τις ιδέες σε κάτι ρεαλιστικό. Η Αναστασία σχολιάζει ακριβώς αυτό, αλλά και τι της προσέφερε το workshop που μόλις είχαμε παρακολουθήσει. “Με αυτό το σεμινάριο αναθεώρησα πάρα πολλά πράγματα ως προς το πώς προχωράμε μια ιδέα, πώς την υλοποιούμε, τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε αλλά και το σημαντικότερο από όλα, το feedback από τους καταναλωτές”.
Η Ιωάννα εστιάζει στη σημασία του να κάνεις η ίδια challenge την ιδέα σου, να μιλάς με την αγορά, ακόμα και να απορρίπτεις αυτό που σκεφτόσουν. “Το να απορρίπτεις την αρχική σου ιδέα, το να κάνεις πίσω, να δεις αν υπάρχει κοινό για την ιδέα σου. Λόγω αυτού αποτυγχάνουν πολλές επιχειρήσεις. Με τη βιβλιογραφία που είχαμε πριν το σεμινάριο στη Μαδρίτη, διάβασα ότι πάρα πολλοί startupers, έχουν τέτοιο feedback, βλέπουν αν υπάρχει ζήτηση ή όχι, αλλά το αγνοούν. Περισσότεροι από τους μισούς αγνοούν τις αντιδράσεις του κόσμου. Δεν ακούν τους συμβούλους, δεν ακούν την αγορά και τότε αποτυγχάνουν”.
Η Αναστασία Παπαδάκη
Το workshop αυτό έβαλε όλα τα παιδιά στη διαδικασία να πλάσουν μία ιδέα από το μηδέν. Να πάρουν μια άγουρη σκέψη, να την τεκμηριώσουν, να τη δοκιμάσουν στον κόσμο και να φτάσουν ακόμα και στο να την παρουσιάσουν σε πιθανούς επενδυτές. Νιώθουν όμως αυτά τα κορίτσια ότι μία γυναίκα είναι συγκριτικά ικανότερη στο να ακολουθήσει την Σχεδιαστική Σκέψη; Έχει μια γυναίκα περισσότερα εφόδια από έναν άνδρα για να γίνει entrepreneur; Η Ευγενία μάλλον συμφωνεί: “Οι γυναίκες έχουν πολλές δεξιότητες, όπως το ένστικτο ή η προσαρμοστικότητα ή το πόσα πράγματα μπορούν να κάνουν ταυτόχρονα. Το θέμα είναι να αφήσουν αυτές τις δυνατότητες να έρθουν στην επιφάνεια. Και να μην εστιάζουν στα αρνητικά”. Η Αναστασία μου λέει κάτι που μου είπαν και τα άλλα δύο κορίτσια. Ότι είναι κυρίως θέμα ανθρώπου. “Ίσως είναι πιο σφαιρικός ο τρόπος με τον οποίο σκέφτεται μία γυναίκα, αλλά και πάλι αυτό είναι θέμα ανθρώπου, δεν είναι θέμα φύλου”.
Συνομιλώ και με τα τρία κορίτσια για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Για τα προγράμματα που εμφανίζονται κατά καιρούς στη χώρα. Η Αναστασία το βλέπει θετικά. “Θεωρώ ότι είναι σίγουρα προς το καλό αυτές οι κινήσεις για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Γιατί βλέποντας τι γίνεται γύρω μου, αντιλαμβάνομαι ότι οι άντρες είναι εκείνοι που επιχειρούν περισσότερο. Οπότε είναι μια καλή ευκαιρία που δίνεται στις γυναίκες για να προσπαθήσουν να φτάσουν στο σημείο που βρίσκονται οι άνδρες”.
Η Ιωάννα Ποθητάκη
Μιλάμε για το δικό τους επιχειρηματικό ταξίδι, για την ευκαιρία που τους δόθηκε τώρα να παρακολουθήσουν ένα σεμινάριο σε μία σχολή που δεν θα είχαν τόσο εύκολα τη δυνατότητα να το κάνουν από μόνες τους. Η Ιωάννα βλέπει αξία και για τον επιχειρηματικό κόσμο γενικότερα. “Οι μεγάλες εταιρείες θα ήταν πολύ χρήσιμο στο πλαίσιο των προγραμμάτων που έχουν να δώσουν έμφαση στη νεανική επιχειρηματικότητα, γιατί κι αυτό μπορεί να αποτελέσει μια σημαντική διέξοδο για πολλούς νέους σήμερα – αν όχι στο να γίνουν επιχειρηματίες, έστω στο να γίνουν καλύτερα στελέχη, ακόμα και καλύτεροι υπάλληλοι”. Για να κλείσει η Αναστασία με το εξής: “Πιστεύω ότι ήταν μια εξαιρετική πρωτοβουλία. Και πολύ περισσότερο σε τέτοιες περιόδους κρίσης. Η βοήθεια που δίνουν οι μεγάλες εταιρείες ίσως μάλιστα γυρίσει σε εκείνους. Ήταν μια πάρα πολύ σωστή πρωτοβουλία, η Coca-Cola πάντα στηρίζει ούτως ή άλλως την νεανική επιχειρηματικότητα”.
Οι 4 νέοι επίδοξοι entrepreneurs με τα διπλώματα στο χέρι, πλάι στον Luca Selva, συνιδρυτή της Think Young, και τους καθηγητές τους
Αυτό που αναφέρει η Αναστασία στο τέλος είναι για εμένα και το πιο σημαντικό. Αν οι εταιρείες πιστέψουν στην γυναικεία επιχειρηματικότητα, αν οι εταιρείες πιστέψουν στους νέους με τον ίδιο τρόπο που το κάνει και η Coca-Cola, είναι αυτοί οι ίδιοι νέοι entrepreneurs που θα στελεχώσουν αργότερα τις εταιρείες ή θα τις βοηθήσουν να εισάγουν καινοτόμες ιδέες στην ανάπτυξή τους.
Δεν ανήκει μόνο το μέλλον στις νέες γυναίκες επιχειρηματίες, ανήκει και το παρόν.