ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτρια των Star Wars μιλάει αποκλειστικά στο LadyLike

Dave Benett/WireImage/Getty/Ideal Image - 24 Media Creative Team

Σε άρθρο για το Variety το 2016, η Kathleen Kennedy, πρόεδρος της Lucasfilms και το μεγαλύτερο κεφάλι για τα Star Wars, είχε μεν αναφέρει πως η εύρεση γυναίκας σκηνοθέτριας για το franchise ήταν προτεραιότητα, αλλά φαινόταν ότι είχε απαιτήσεις από τις γυναίκες, που δεν υπάρχουν τόσο για τους άνδρες στο Χόλιγουντ.

«Θέλουμε να βεβαιωθούμε πως όταν φέρουμε μία γυναίκα σκηνοθέτρια για να κάνει Star Wars θα είναι έτοιμη για την επιτυχία», είχε δηλώσει. «Είναι γιγαντιαίες ταινίες και δεν μπορείς να τις κάνεις χωρίς καμία εμπειρία ουσιαστικά». Η Kennedy υπονοούσε πως είτε θα χρειαζόταν μία σχεδόν έτοιμη σκηνοθέτρια, είτε κάποια που θα προετοίμαζε το ίδιο το στούντιο, όμως ως ιδέα αυτό, αγνοεί παντελώς το γεγονός ότι σε πολλούς άντρες σκηνοθέτες δίνεται η ευκαιρία να σκηνοθετήσουν ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού χωρίς τέτοια προετοιμασία, ή επιλέγονται σχεδόν απευθείας μετά από κάποια επιτυχία τους στο ανεξάρτητο, αμερικανικό σινεμά.

Όταν, λοιπόν, η Deborah Chow είχε ανακοινωθεί για τη σκηνοθεσία επεισοδίου του The Mandalorian το 2019, της πιο επιτυχημένης σειράς Star Wars ως τώρα, είχε γίνει η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτρια στα 42, τότε, χρόνια του franchise (είχε προηγηθεί η Victoria Mahoney ως δεξί χέρι του J.J. Abrams στο Rise of Skywalker). Και μάλιστα η πρώτη Αμερικανίδα ασιατικής καταγωγής.

Είχε και αυτή τις ρίζες της στο ανεξάρτητο σινεμά με το High Cost of Living του 2010, αλλά στην πορεία θα συγκέντρωνε πολλά και πολυσυλλεκτικά τηλεοπτικά credits: από το ιστορικό δράμα Reign, το sci-fi Lost In Space και το Jessica Jones της Marvel, ως το ενδοσκοπικό Better Call Saul, το American Gods και το Mr. Robot.

Εμείς μιλήσαμε μαζί της για το Obi-Wan Kenobi, το νέο μεγάλο της στοίχημα – πιθανότατα το μεγαλύτερο αφηγηματικό στοίχημα της Lucasfilms εδώ και χρόνια – που φέρνει ξανά μαζί δύο εμβληματικούς χαρακτήρες των Star Wars: τον Ewan McGregor ως Obi-Wan και τον Hayden Christensen ως Darth Vader.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση στη δημιουργία της σειράς;

Νομίζω η κληρονομιά των Star Wars. Πήραμε δύο εμβληματικούς χαρακτήρες σε μία χρονική περίοδο που τοποθετείται μεταξύ δύο τριλογιών, οπότε κατά κάποιο τρόπο προσπαθείς να πεις τη δεύτερη πράξη της ιστορίας στις ζωές τους. Υπάρχει πάντα αίσθηση ευθύνης σε σχέση με το όσα έχουν ήδη παρουσιαστεί, θες να σεβαστείς ό,τι έχει προηγηθεί. Την ίδια στιγμή όμως προσπαθήσαμε να πούμε μία νέα, ορίτζιναλ ιστορία. Η ισορροπία αυτή ήταν μάλλον η μεγαλύτερη πρόκληση στο πρότζεκτ, αλλά και η πιο συναρπαστική. Δεν έχουν όλοι την ευκαιρία να φέρουν πίσω τον Darth Vader και τον Obi-Wan Kenobi.

Βρήκες την ανάγκη για αυτή την ισορροπία καθόλου περιοριστική;

Είχαμε σίγουρα πολλές παραμέτρους που έπρεπε να ακολουθήσουμε, την ίδια στιγμή όμως είχαμε μία ιστορία σε μία ανεξερεύνητη χρονική περίοδο και μάλιστα μία ιδιαιτέρως σκοτεινή περίοδο. Η Αυτοκρατορία έχει επικρατήσει και οι Ανακριτές είναι εκεί έξω καταδιώκοντας τους Jedi – μιλάμε για ένα πολύ ενδιαφέρον διάστημα – οπότε ακόμα και δουλεύοντας εντός αυτών των περιορισμών εξακολουθήσαμε να έχουμε μπόλικο χώρο για εξερεύνηση και ελευθερία.

Για μένα προσωπικά μιλώντας, ερχόμενη κιόλας από το Mandalorian, είχα μία πάρα πολύ συνεργατική εμπειρία που δεν υπήρχε σε άλλα, παλαιότερά μου πρότζεκτ. Επίσης επειδή έχουμε τη νέα τεχνολογία που πρέπει να μαθαίνουμε όλοι και επειδή τα γυρίσματα κράτησαν τόσο πολύ, ήξερα ότι θα είχα πολλή στήριξη. Το είχα ζήσει στο Mandalorian οπότε πηγαίνοντας στο Obi-Wan είχα ήδη τις βάσεις.

Οραματιστήκατε τη σειρά ως one-off ή θα έχει πιθανώς και συνέχεια;

Την είχαμε πάντα στο μυαλό μας ως μίνι σειρά, έχει αρχή, μέση και τέλος. Έτσι είχε συλληφθεί εξαρχής. Έχοντας πει αυτό, ποιος ξέρει τι θα φέρει το μέλλον; Πάντως τούτη η ιστορία έχει σχεδιαστεί ολοκληρωμένα.

Ο Darth Vader στο Star Wars
Ο Hayden Christensen ως Darth Vader στο Obi-Wan Kenobi

Ανέφερες τους εμβληματικούς χαρακτήρες του Vader και του Obi-Wan. Πώς έπεισες τον Hayden Christensen να επιστρέψει στον ρόλο;

Νομίζω πως επειδή είμαστε τόσο συνδεδεμένοι ως σειρά με τα prequels, το πιο άμεσο συμπέρασμα ήταν πως θα χρειαζόμασταν τον Ewan [McGregor]. Η αφετηρία μας ήταν πως δε θέλαμε να φέρουμε πίσω τον Darth Vader απλά για να πούμε ότι τον φέραμε. Κοιτούσαμε την ιστορία του Obi-Wan και τη ζωή του και σκεφτήκαμε ωραία, ποιοι ήταν οι πιο σημαντικοί άνθρωποι γι’ αυτόν; Είχε προηγηθεί το Revenge of the Sith, η Εντολή 66 [σ.σ. όταν είχε διαταχθεί η δολοφονία όλων των Jedi] και η μάχη τους στον πλανήτη Mustafar, ο Anakin ήταν τεράστιο μέρος όλου αυτού. Νιώσαμε πως θα ήταν πολύ δύσκολο να πούμε την ιστορία του Kenobi χωρίς να καταπιαστούμε με αυτό το κομμάτι.

Προσωπικά αισθανόμουν πως χρειαζόμασταν τον Hayden για να το κάνουμε. Τον προσεγγίσαμε κατά τη διάρκεια της διαδικασίας ανάπτυξης. Πήγα και τον βρήκα, ήμασταν και οι δύο στο Τορόντο, και του εξήγησα τι είχαμε σκοπό να κάνουμε. Αυτό στο οποίο ανταποκρίθηκε περισσότερο – και το πιο ενδιαφέρον για όλους μας – ήταν πως θα ασχολούμασταν με αυτούς τους δύο χαρακτήρες σε μία ανεξερεύνητη περίοδο της ζωής τους. Δε θα ήταν ακριβώς οι ίδιοι άνθρωποι των prequels ή της ορίτζιναλ τριλογίας. Θα ήταν ο χαρακτήρας του μεν, αλλά σε διαφορετική ηλικία και φάση.

Από όλες τις σειρές του Star Wars αυτή θα έλεγε εύκολα κανείς πως είναι η πιο πολυαναμενόμενη. Ποια ένιωσες πως θα ήταν τα σωστά συστατικά γι’ αυτή – προφανώς θα είχε και τη δράση που είναι χαρακτηριστική για τα Star Wars – κυρίως για να αποφύγεις το να γίνει ένα ακόμα ταξίδι νοσταλγίας.

Με κάτι τόσο συνδεδεμένο με την κληρονομιά των Star Wars, αυτό που ο Joby Harold, ο σεναριογράφος, και εγώ ψάχναμε να κάνουμε είναι να μη φτιάξουμε μία σειρά γεμάτη απ’ άκρη σ’ άκρη με Easter Eggs, ή να δείξουμε χαρακτήρες απλά για να τους δείξουμε. Η αφετηρία μας ήταν ο Obi-Wan Kenobi, είχαμε ήδη έναν καταπληκτικό χαρακτήρα. Θέλαμε να δημιουργήσουμε μία ιστορία που θα καθοδηγείται από τους χαρακτήρες και να το κάνουμε όσο πιο ειλικρινά μπορούσαμε. Να δείξουμε αυτά που θα είχαν νόημα να βρίσκονται εκεί. Προφανώς είναι συνδεδεμένος με πάρα πολλούς άλλους χαρακτήρες που είναι ήδη γνωστοί στον Γαλαξία, αλλά θέλαμε η παρουσία όσων θα επιλέγαμε να δικαιολογείται από την αφήγηση.

Είναι μία ιστορία για έναν εξόριστο Jedi. Σε σχέση με τη συναισθηματική του κατάσταση, τι μπορούμε να περιμένουμε;

Να κάτι που ήθελα πολύ, να υπάρχει ένα πολύ δυνατό συναισθηματικό στοιχείο δομικά. Αυτή είναι μία πολύ σκοτεινή περίοδο για τον Γαλαξία και, βγαίνοντας από τα prequels, υπάρχει μεγάλο βάρος και τραύμα που κουβαλάει ο Kenobi από το τέλος του Revenge of the Sith.

Ειδικά με έναν ηθοποιό με το βάθος και την περιπλοκότητα στην ερμηνεία του όπως είναι ο Ewan, το να κάνουμε την ιστορία προσωπική και συναισθηματική ήταν πολύ σημαντικό.

Τα Star Wars είναι ένα τόσο ευρύ και πλούσιο πεδίο. Πώς διαφοροποιείς τη σκηνοθεσία ενός Mandalorian ή του Obi-Wan εξασφαλίζοντας πως και τα δύο μοιάζουν με Star Wars πρότζεκτ;

Υπάρχουν σίγουρα κάποια πράγματα που κάνουν ένα πρότζεκτ να μοιάζει με Star Wars πρότζεκτ, ένα από αυτά είναι οπωσδήποτε η σύνδεση με τα γουέστερν και τα σαμουράι φιλμ. Μετά σε σχέση με το worldbuilding έχεις τους χαρακτήρες, τα droids, τα πλάσματα, όλα όσα είναι γνωστά και πάντα συμπεριλαμβάνονται. Σε ένα βαθμό και ο τόνος. Αυτό όμως που νομίζω είναι το πιο συναρπαστικό στην εποχή του streaming είναι πως, με ένα τόσο μεγάλο timeline και έναν τόσο ευρύ γαλαξία, πλέον έχουμε την ευκαιρία να πουν διαφορετικοί άνθρωποι διαφορετικές ιστορίες, με διαφορετικό ο καθένας όραμα. Ναι, στο Obi-Wan είμαστε ακόμα στον Γαλαξία του Star Wars, αλλά μιλάμε για διαφορετική χρονική περίοδο και χαρακτήρες.

Αναφέρθηκες στα γουέστερν και τις ταινίες σαμουράι. Πόσο ισχυρές είναι αυτές οι αναφορές στη νέα σειρά;

Το DNA των Star Wars θα έχει πάντοτε στοιχεία από γουέστερν και τις ταινίες σαμουράι, ειδικά με τις δεύτερες σε σχέση με την ομοιότητά τους στον ηθικό κώδικα των Jedi. Νομίζω για μένα η διαφορά που εντόπισα γυρίζοντας το Mandalorian ήταν πως τα tropes εκείνης της σειράς σχετίζονταν περισσότερο με τα κλασικά γουέστερν, αυτές ήταν οι αναφορές μας τότε δηλαδή, ενώ στο Obi-Wan που καθοδηγείται περισσότερο βάσει characterization κοίταξα ταινίες πιο ατμοσφαιρικές, πιο ποιητικές όπως το Proposition ή το Assassination of Jesse James.

Αγαπώ το Proposition.

Είναι εκπληκτικό. Ένα από τα πράγματα που αγαπώ περισσότερο στα Star Wars είναι η αναζήτηση νέων κόσμων μέσα στον Γαλαξία, οπότε αυτό που σίγουρα ήθελα να κάνω αισθητικά στη σειρά ήταν να συστήσω καινούρια στοιχεία. Έχουμε για παράδειγμα έναν πλανήτη που ονομάζεται Daiyu και εκείνο ήταν ένα συναρπαστικό περιβάλλον για να κατασκευάσεις επειδή είναι τόσο διαφορετικός από τον Tatooine λόγου χάρη. Κοιτούσαμε για αναφορές στις νυχτερινές αγορές της Μπανγκόκ και στο Χονγκ Κονγκ γιατί είχε πιο τραχιά χαρακτηριστικά.

Όταν ανακοινώθηκες για το πρότζεκτ, η Kathleen Kennedy [σ.σ. πρόεδρος της Lucasfilms] είχε αναφέρει πως έχεις τη δυνατότητα να εξερευνήσεις «την αθόρυβη αποφασιστικότητα και τη μυστηριακή αύρα του Obi-Wan».

Ευτυχώς ο Ewan McGregor τα ενσαρκώνει όλα αυτά, είμαι τόσο τυχερή που τον είχα. Είναι αψεγάδιαστος στον ρόλο αυτό, είναι ο Obi-Wan. Μπορεί να φέρει μία περιπλοκότητα στην ερμηνεία του που χρειάζεται εδώ, γιατί ο Obi-Wan ήταν πάντοτε ένας χαρακτήρας ζεστός και σοφός, αλλά με μία πνευματώδη, αστεία πλευρά. Το να ξεκινάμε εδώ μαζί του σε μία πιο σκοτεινή του φάση είναι διαφορετικό, αλλά ο Ewan μπορεί να τα κάνει όλα. Βλέπεις το βάρος στα μάτια του, αλλά δεν χάνει τα υπόλοιπα.

Επίσης την περίοδο που σε είχε ανακοινώσει η Kennedy είχαμε ήδη περάσει πολλά χρόνια ζητώντας ενεργά γυναίκα σκηνοθέτρια στα Star Wars. Πιστεύεις πως ως βιομηχανία, η τηλεόραση είναι πιο φιλόξενη για τις σκηνοθέτριες σε σχέση με τον κινηματογράφο;

Για μένα τουλάχιστον οπωσδήποτε. Ένας από τους κύριους λόγους που βρέθηκα στην τηλεόραση ήταν ακριβώς επειδή ήταν τόσο δύσκολο το να μπω στο σινεμά, να βρίσκω χρηματοδοτήσεις και όσα χρειάζονται, είναι ένα σύστημα που μπορεί να τραβήξει αιώνες.

Υπάρχουν πολύ περισσότερες ευκαιρίες στην τηλεόραση και οι άνθρωποι είναι πιο πρόθυμοι να πάρουν ρίσκα γιατί είναι πολλά τα πρότζεκτ, ειδικά αυτές τις μέρες. Οπότε έχει υπάρξει πολύ σημαντική ως βιομηχανία για τις γυναίκες σκηνοθέτριες, για να εκπαιδευτούν και για να έχουν ευκαιρίες.

Το Obi-Wan Kenobi προβάλλεται από το Disney+, πλέον διαθέσιμο και στην Ελλάδα.

Exit mobile version