ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Maria Bakalova, πώς ήταν για σένα να ερμηνεύεις την Ivana Trump;

Pief Weyman ©2024 APPRENTICE PRODUCTIONS ONTARIO INC

Στην ταινία The Apprentice, η υποψήφια για Όσκαρ Maria Bakalova ερμηνεύει τη σύζυγο του Donald Trump κατά τη διάρκεια της ανόδου του στην επιχειρηματική σκηνή της Αμερικής των ‘70s και ‘80s. Μίλησε στο LadyLike για το πώς μπήκε στα ρούχα της Ivana και για το σοκ του να ερμηνεύει τη σκηνή κακοποίησης από τον Trump.

Για τη Maria Bakalova, το να βρίσκεται κεντρική φιγούρα στην απεικόνιση μιας έκρυθμης πολιτικής κατάστασης στην Αμερική δεν είναι κάτι καινούριο. Έχοντας ξεκινήσει την καριέρα της στη Βουλγαρία, η ηθοποιός έγινε γνωστή στο διεθνές κοινό με τον breakout ρόλο της ως κόρη του Borat στο Borat Subsequent Moviefilm, όπου σε μια χαρακτηριστική σκηνή του φιλμ, κι ενώ η Bakalova υποδύεται την δημοσιογράφο, ο Rudy Giuliani την πηγαίνει στο κρεβάτι.

Η σκηνή είχε γίνει τότε αντικείμενο πολλών συζητήσεων αλλά ήταν η ευρύτερη παρουσία της Bakalova –μια ολοζώντανη παρουσία γεμάτη ενέργεια, που μπορούσε να κρατήσει το ρυθμό της παροξυσμικής σάτιρας του φιλμ– που την έκανε αμέσως ανερχόμενο αστέρι του Χόλιγουντ. Φτάνοντας μέχρι την υποψηφιότητα Όσκαρ(!) για την ταινία.

Έκτοτε την έχουμε δει να δοκιμάζει τις δυνάμεις της σε δραματικά φιλμ (το HIV δράμα Women Do Cry) αλλά και σε ταινίες είδους (το διασκεδαστικό horror Bodies Bodies Bodies) αλλά είναι στο Apprentice, που βρίσκει ξανά μεγάλη πλατφόρμα. Στην ταινία του Ιρανού σκηνοθέτη Ali Abbasi (του Holy Spider) που αφηγείται κατά κάποιο τρόπο την ιστορία προέλευσης του Trump, η Bakalova παίζει την Ivana, τη σύζυγο του Trump από το 1977 ως το 1990.

Στην ταινία ακολουθούμε τον νεαρό τότε Trump (στον ρόλο ο Sebastian Stan) στα πρώτα επιχειρηματικά του βήματα και καθώς σταδιακά μετατρέπεται στην γκροτέσκα μορφή που γνωρίζουμε σήμερα. Δίπλα του είναι η Ivana, μοντέλο και socialite με το μυαλό και τις βλέψεις μιας επιχειρηματία. Η Ivana είναι κατά μία έννοια η κινητήριος δύναμη του ζευγαριού – μέχρι που ο Trump της επιβάλλεται με τον πιο φρικιαστικό τρόπο.

Το Apprentice κυκλοφορεί τώρα στις ελληνικές και αίθουσες και, στο πλαίσιο της προβολής της ταινίας στο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Λονδίνου, συζητήσαμε με την υποψήφια για Όσκαρ ηθοποιό για το πώς προσέγγισε τον ρόλο της Ivana Trump, για το τι έμαθε κάνοντας την ταινία, και για τη σημασία –και την δυσκολία– του να γυρίζει τη σκηνή του βιασμού.

Maria Bakalova, πώς ήταν για σένα να ερμηνεύεις την Ivana Trump;

-Τι ήταν το πιο σημαντικό για σένα στο ρόλο της Ivana Trump ώστε να θες να την ερμηνεύσεις στην ταινία;

Δεν είχα ποτέ πριν παίξει ένα πραγματικό πρόσωπο. Έχω δει τον Sebastian να το κάνει εξαιρετικά. Έχω δει τον Jeremy να το κάνει υπέροχα. Εγώ δεν το έχω κάνει. Είναι μεγάλη ευθύνη να υποδυθείς κάποιον που υπήρξε πραγματικά.

Όταν διάβασα το σενάριο συγκινήθηκα πραγματικά και ενδιαφέρθηκα να μάθω περισσότερα γι’ αυτούς τους ανθρώπους, γι’ αυτό το σύστημα. Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Βουλγαρία και πάντα άκουγα αυτές τις ιστορίες για την Αμερική. «Αν πας εκεί, μπορείς να είσαι όποιος θέλεις να είσαι. Είναι αυτό το μέρος που λέγεται Ηνωμένες Πολιτείες, και είναι μια χώρα ελευθερίας και ευκαιριών. Απλά πήγαινε εκεί και μπορείς να έχεις το αμερικάνικο όνειρο». Αλλά ποια είναι η σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου; Η οποία νομίζω ότι είναι το θέμα της ιστορίας;

Γιατί δεν έχει να κάνει τόσο πολύ με τον ίδιο τον Donald, τον ίδιο τον Roy Cohn ή την ίδια την Ivana. Είναι περισσότερο για το πώς το σύστημα επηρεάζει τους ανθρώπους. Χρειάζεται να υπάρχουν αυτές οι δυναμικές εξουσίας μεταξύ των ανθρώπων; Χρειάζεται να έχεις σχέσεις που να βασίζονται στη δύναμη; Αν το κάνεις αυτό, τι αφαιρεί αυτό από εσένα; Οπότε με ενδιέφερε πολύ η ιστορία όταν την διάβασα για πρώτη φορά.

Τότε άρχισε η έρευνα και βρήκα τον εαυτό μου να ενδιαφέρεται πραγματικά να μάθω περισσότερα γι’ αυτήν, επειδή έχω ακούσει το όνομα, έχω δει το πρόσωπό της, έχω δει ίσως μερικές συνεντεύξεις και ντοκιμαντέρ που δεν επικεντρώνονται σε αυτήν, αλλά είναι μέρος της πρώιμης ζωής του Trump.

Maria Bakalova: «Όσο περισσότερα γνώριζα γι’ αυτήν, τόσο περισσότερο με γοήτευε το γεγονός ότι ήταν τόσο πολύ μπροστά από την εποχή της. Ήταν τόσο ειλικρινής. Ήθελε να την παίρνουν στα σοβαρά. Ήθελε να την αντιμετωπίζουν ως ισότιμη».

Ήθελε να είναι συνέταιρος σε αυτή τη βιομηχανία, όχι απλώς σύζυγος, όχι απλώς σπιτονοικοκυρά, αλλά συνέταιρος και συνεργάτης.

Ενθουσιάστηκα με το να φτιάξω έναν χαρακτήρα που είναι αληθινός. Φυσικά δε μπορείς να αντιγράψεις πλήρως έναν άλλο άνθρωπο, αλλά το να μπορείς να τον απεικονίσεις με τα σκαμπανεβάσματά του, με σεβασμό και βάθος ήταν ενδιαφέρον και πραγματικά συναρπαστικό. Απαιτητικό αλλά συναρπαστικό. Παρακολούθησα πολλές συνεντεύξεις με την Ivana. Προσπάθησα να συλλάβω τους τρόπους της. Προσπάθησα να συλλάβω τα συναισθήματά της, επειδή ήταν πολύ ενδιαφέρουσα, όπως το ότι πήγαινε από ένα πολύ χαμογελαστό πρόσωπο σε ένα πολύ σοβαρό, χωρίς πολλά λόγια.

-Ήταν πολύ δύσκολο να γυριστεί αυτή η ταινία, αλλά τι μήνυμα θα ήθελες να μεταφέρει σε μια νεαρή γυναίκα που την βλέπει;

Δεν ήξερα τόσα πολλά για την Ivana, αλλά με εμπνέει. Έχτισε κάτι δικό της, παρόλο που ήταν ξένη. Νομίζω ότι η γενιά μου και οι μελλοντικές γενιές, γεννιούνται λίγο με το προνόμιο να έχουν γυναίκες όπως η Ivana τότε που απαιτούσαν ισότητα.

Maria Bakalova: «Εξακολουθεί να είναι πρόκληση να ζητάμε να μας αντιμετωπίζουν ως ίσες. Αλλά πρέπει να το κάνουμε. Θα πρέπει να συνεχίσουμε να το κάνουμε και να μην συμβιβαστούμε με τίποτα λιγότερο από αυτό».

Μπορεί να είναι τρομακτικό, μπορεί να είναι δύσκολο, αλλά είναι καθήκον μας να το κάνουμε. Γιατί αν δεν το κάνουμε εμείς, δεν θα υπάρχει κανείς να το κάνει για εμάς.

-Η ερμηνεία σου αλλάζει κατά τη διάρκεια της ταινίας καθώς αλλάζει κι η Ivana. Τι σου άρεσε περισσότερο σε αυτή τη διαδικασία;

Όταν κοιτάς ποια ήταν η Ivana στην αρχή, τη βλέπεις να είναι απλά αυτό το σκληρό κορίτσι που δε θα της πεις τι να κάνει, με ποιον θα βγει. Δυνατή και ανεξάρτητη. Και παρέμεινε δυνατή και ανεξάρτητη σε όλη την υπόλοιπη ζωή της. Αλλά ξέρεις τι είδα;

Ειδικά μετά το ξεκίνημα της σχέσης τους, εκείνη έκανε ένα βήμα πίσω προκειμένου να προστατεύσει τον γάμο, να προστατεύσει αυτή τη σχέση και να δώσει στον Trump περισσότερο χώρο να παρουσιαστεί και να χτίσει τον εαυτό του σαν να είναι ο επικεφαλής. Παρόλο που νιώθω ότι εκείνη ήταν ο εγκέφαλος πίσω από όλο αυτό. Παρόλα αυτά τους πούλησε ως ζευγάρι και έκανε ένα βήμα πίσω, αφήνοντάς τον να ηγηθεί, το οποίο μάλλον ήταν το λάθος της.

-Είναι μια ταινία για τη γέννηση ενός μελλοντικού πολιτικού ηγέτη, οπότε είναι δύσκολο να μη σκεφτείς το σήμερα. Τι ανακάλυψες για το τι συμβαίνει στον κόσμο σήμερα κάνοντας αυτή την ταινία;

Η ταινία επικεντρώνεται περισσότερο στο ποιος ήταν πριν και νομίζω ότι αυτό με βοήθησε να κατανοήσω λίγο περισσότερο το ταξίδι του. Έχουμε ακούσει αυτά τα ονόματα, αλλά ξέρουμε πραγματικά πολλά για το ιστορικό τους, για την πορεία τους, για το πώς έφτασαν εκεί; Αυτή είναι η μόνη σύνδεση που μπορώ να κάνω με τις μέρες μας.

Η ταινία διαδραματίζεται στη δεκαετία του ’70, και τη δεκαετία του ’80. Αυτός ο άνθρωπος δεν ήταν πολιτικός τότε. Υπήρξε ένας νέος, φιλόδοξος εργολάβος. Είναι ενδιαφέρον να εξερευνάς ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες του να πιστεύεις στον εαυτό σου, αλλά και εξίσου σημαντικά με ποιον τρόπο πιστεύεις στον εαυτό σου; Θα αρχίσεις να απορρίπτεις τους ανθρώπους κάνοντάς το;

Νομίζω ότι η ταινία είναι πολύ μεγαλύτερη από εκείνον. Είναι περισσότερο για ένα ολόκληρο σύστημα που διαμορφώνει την τέχνη, τους ανθρώπους, τους χαρακτήρες, την πολιτική. Είναι μια βουτιά στο υπογάστριο της αμερικανικής αυτοκρατορίας.

-Ήθελα να ρωτήσω και για την πολύ κομβική σκηνή όπου ο χαρακτήρας του Trump επιτίθεται σεξουαλικά στην Ivana. Πώς προσεγγίζεις μια τόσο βίαιη σκηνή; Προφανώς είσαι ηθοποιός, αυτή είναι η δουλειά, αλλά μιλάμε για αληθινά πρόσωπα και μάλιστα ο Trump είναι τόσο κεντρική φιγούρα του σήμερα. Πώς σε επηρεάζουν αυτοί οι παράγοντες όταν παίζεις μια τέτοια σκηνή;

Από τη στιγμή που πήρα το σενάριο, η σκηνή υπήρχε εκεί. Όταν το διαβάζεις… (σ.σ. φαίνεται ταραγμένη) δεν θέλεις να διαβάζεις τέτοια πράγματα. Δεν θέλεις να διαβάζεις για οποιοδήποτε είδος λεκτικής, σωματικής, ναρκισσιστικής, ενδοοικογενειακής, δημόσιας συναισθηματικής κακοποίησης.

Maria Bakalova: «Κάθε είδους κακοποίηση δεν θα έπρεπε να υπάρχει στην πραγματική ζωή, αλλά δυστυχώς υπάρχει. Και εφόσον υπάρχει και έχουμε την ευκαιρία να ρίξουμε φως σε θέματα όπως αυτό, είναι ευθύνη μας να το κάνουμε με σεβασμό και αξιοπρέπεια».

Υπάρχουν γυναίκες που έχουν επιβιώσει από τέτοια κακοποίηση και οι συνέπειες είναι ανείπωτες. Ή επίσης, είναι δύσκολο να μπορέσεις να φύγεις από μια τέτοια σχέση. Ειδικά όταν μοιράζεσαι παιδιά, οικογένεια, τα πάντα με ένα άτομο, μπορεί να σου κοστίσει όλη σου τη ζωή.

Έχω ανθρώπους κοντά μου που έχουν περάσει από τέτοιες δύσκολες καταστάσεις και χρειάζεται πολύ θάρρος για να μιλήσεις γι’ αυτό. Ακόμα και αν περάσεις από οργανώσεις, εξακολουθεί να είναι μια πρόκληση, είναι τρομακτικό. Μπορεί να κοστίσει πολλά, αλλά πρέπει να γίνει. Όμως πότε είναι η κατάλληλη στιγμή; Θα είναι πολύ αργά; Χρειάζεται πολύ θάρρος.

Για μένα ως ηθοποιό, ήξερα ότι μπορώ να βασίζομαι στον Sebastian Stan ως σπουδαίο συνεργάτη, στον Ali Abbasi ως καθοδηγητή επειδή πάντα μας φρόντιζε και έκανε πολλές συζητήσεις. Είχαμε έναν συντονιστή, έναν intimacy co-ordinator, γεγονός που το έκανε ακόμα πιο ασφαλές. Αλλά και πάλι, ακόμα και το να βιώνω για μερικές ώρες ως καλλιτέχνης μια τέτοια συνθήκη, με έκανε να νιώθω απαίσια. Βλέποντάς το αργότερα στη μεγάλη οθόνη, ένιωθα ότι δέχομαι επίθεση.

Γι’ αυτό ακριβώς αισθάνομαι ότι είναι μια στιγμή που πρέπει να ανοιχτούμε και να συζητήσουμε για θέματα όπως αυτό, γιατί πρέπει να εξαλειφθούν από τη ζωή μας.

*Η ταινία The Apprentice κυκλοφορεί στις αίθουσες από την TFG την Πέμπτη 17 Οκτωβρίου. Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του φεστιβάλ BFI του Λονδίνου.

Exit mobile version