ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μαρία Ηλιάκη: «Αντιμετωπίζω το influencing επαγγελματικά και με συνέπεια»

Κοστούμι και πουκάμισο BSB. 24MEDIA Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου – Watkinson

Μπορεί να τη γνωρίσαμε ως δημοσιογράφο και παρουσιάστρια και αυτή να είναι η ιδιότητα που ενστερνίζεται η ίδια μέχρι τώρα, αλλά είναι γεγονός ότι η Μαρία Ηλιάκη είναι ακόμα περισσότερα πράγματα από αυτό. Είναι μία γυναίκα που έχει καταφέρει να ξεχωρίσει μέσα από την παρουσία της στα social media και το blog της και ένα από τα πρώτα δείγματα του τι εστί Influencer στην Ελλάδα.

Γι’ αυτό μάλλον και κλήθηκε να προεδρεύσει της κριτικής επιτροπής των πρώτων Influencer Marketing Awards που διοργανώνει η Boussias Communications. Τα βραβεία θα απονεμηθούν στις 19 Δεκεμβρίου στο BOX. Λίγες ημέρες πριν συναντηθήκαμε με τη Μαρία Ηλιάκη στο ξενοδοχείο Grand Hyatt, όπου φωτογραφήθηκε μαζί μας και μας μίλησε γι’ αυτή την πλευρά της ζωής της, που επηρεάζει το κοινό των social media.

Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου Watkinson

Styling: Έφη Καρύδη

Make Up Artist: Ολίβια Σαχινίδου

Hair Stylist: The Heads / Ιωάννα Μίχου *

Σακάκι και πουκάμισο H&M. / 24MEDIA / Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου – Watkinson
Σακάκι και πουκάμισο H&M.

Η κριτική επιτροπή των Influencer Marketing Awards αποτελείται από έμπειρα και καταξιωμένα στελέχη των μεγαλύτερων agencies που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά στον χώρο του influencer marketing όπως PR Agencies, Digital Agencies, Media Agencies, διαφημιστικές εταιρείες.

Πώς σου έγινε η πρόταση να είσαι πρόεδρος της κριτικής επιτροπής των Influencer Marketing Awards και τι ακριβώς θα γίνει σε αυτή τη διοργάνωση;

Αυτή η διοργάνωση είναι τα πρώτα βραβεία Influencer Marketing που γίνονται ποτέ στην Ελλάδα. Τα διοργανώνει η Boussias Communications και ουσιαστικά εκεί θα βραβευτούν οι πιο δημιουργικές καμπάνιες, οι πιο εμπνευσμένες ενέργειες και οι πιο αποτελεσματικοί influencers. Με πήραν τηλέφωνο από την Boussias Communications, που είναι η κορυφαία εταιρεία επιχειρηματικής ενημέρωσης στην Ελλάδα, μου έκαναν την πρόταση και το βρήκα ενδιαφέρον. Είναι κάτι με το οποίο ασχολούμαι αρκετά χρόνια και το ξέρω ως ένα σημείο καλά. Μάλλον κι αυτοί οι άνθρωποι θεωρούν ότι το κάνω καλά και σου λέει θα έχει ένα ενδιαφέρον να είσαι πρόεδρος της κριτικής επιτροπής.

Χάρηκα πάρα πολύ γιατί θα είναι για εμένα μία ευκαιρία να γνωρίσω ανθρώπους που κάνουν αυτή τη δουλειά, micro influencers, πιο μεγάλους, ανθρώπους που δουλεύουν στο YouTube που δεν έχω προλάβει να παρακολουθήσω και αναγκαστικά τώρα θα τους δω και θα τους μάθω. Μου κίνησε πολύ το ενδιαφέρον αυτό και είπα κατευθείαν «ναι».

Πώς κατάφερες να αξιοποιήσεις την αναγνωρισιμότητα που σου έφερε η δουλειά σου στην τηλεόραση και να την μετατρέψεις σε εμπορική δύναμη στα social media και στο site σου;

Δεν το κατάλαβα πώς έγινε αυτό να πω την αλήθεια. Αρχικά να πω πως δεν θεωρώ τον εαυτό μου influencer. Είμαι δημοσιογράφος και παρουσιάστρια. Τώρα τι είναι influencer για εμένα; Νομίζω ότι είναι ένας άνθρωπος ο οποίος επηρεάζει και εμπνέει τους άλλους. Με αυτή την έννοια δεν χρειάζεται να έχεις μόνο Instagram ή ένα κανάλι στο YouTube για να επηρεάζεις τον κόσμο. Μπορεί να είσαι ένας καλός μάγειρας, να είσαι ένας ψυχολόγος, να είσαι κάποιος που κάνει ωραία σεμινάρια και να είναι αυτή η βασική σου δουλειά, να είσαι ηθοποιός, μπορεί να είσαι τα πάντα και να επηρεάζεις τον κόσμο. Με αυτή την έννοια θεωρώ κι εγώ ότι ίσως επηρεάζω κάποιους ανθρώπους και έχω χαρακτηριστεί από κάποιους σαν influencer. Αλλά δεν θεωρώ ότι είναι η βασική μου ιδιότητα.

Μαρία Ηλιάκη Φόρεμα BSB, ζώνη H&M. / 24MEDIA / Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου – Watkinson
Φόρεμα BSB, ζώνη H&M.

Πριν από 6 χρόνια που έκανα το «Δέστε τους» ήταν πολύ της μόδας το Facebook και το Twitter. Και ξαφνικά ανακάλυψα ότι υπάρχει και αυτός ο κόσμος. Και είχε πολύ ενδιαφέρον κι αυτό, όχι από άποψη εμπορική τότε, αλλά από άποψη επικοινωνίας. Τότε είχες απλά αυτό το πάρε δώσε με τον κόσμο και ήταν πολύ ωραίο. Είπα τότε, λοιπόν: «Μωρέ μήπως να κάνω ένα blog;» να γράφω αυτά που θέλω, τα ταξίδια μου, τις συνταγές μου κλπ. Και αυτό σιγά σιγά άρεσε και άρχισαν να με παίρνουν οι εταιρείες τηλέφωνο. Συνειδητοποίησα κι εγώ ότι καλό θα ήταν να το κάνω πιο προσεγμένα, για παράδειγμα να μη βγάζω τις φωτογραφίες με ένα κινητό αλλά να συνεργαστώ με έναν επαγγελματία φωτογράφο για να είναι πιο ωραίο το αποτέλεσμα και κάπως έτσι ξεκίνησε. Είμαι από τις πρώτες θεωρώ. Έβλεπα μπροστά από μικρή (γελάει).

Ποια είναι τα do’s και dont’s μιας influencer;

Για εμένα το πιο βασικό είναι η αμεσότητα. Δεν θεωρώ ότι υπάρχουν κανόνες. Είναι τόσοι πολλοί πια εκεί έξω οι άνθρωποι που ασχολούνται με αυτό που ο καθένας έχει τους δικούς του κανόνες. Θεωρώ ότι πρέπει να έχουν μια συνέπεια αυτά που πιστεύουν με αυτά που κάνουν, π.χ. δεν μπορείς να δηλώνεις vegan και να κάνεις καμπάνια για κοτόπουλα. Αυτό που για εμένα χαρακτηρίζει έναν καλό influencer είναι να είναι συνεπής στη δική του ζωή, να μην κοροϊδεύει τον κόσμο και να μην εκπροσωπεί κάτι που δεν του αρέσει και δεν του ταιριάζει.

Για εμένα ένας πολύ συνεπής influencer για παράδειγμα είναι ο Άκης Πετρετζίκης. Είναι ένας άνθρωπος που αγαπά τη μαγειρική και την έκανε επάγγελμα. Οτιδήποτε άλλο κάνει επιχειρηματικά γυρίζει γύρω από αυτό. Δεν διαφημίζει π.χ. σαμπουάν. Είναι πολύ συνεπές το περιεχόμενό του με αυτό που είναι ο ίδιος.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ influencer και intagrammer τελικά;

Θα τη βρούμε μαζί τη διαφορά. Ο Instagrammer είναι αυτός που έχει μόνο Instagram και ασχολείται με αυτό. Ο Influencer μπορεί να είναι ένας άνθρωπος που κάνει κι άλλες δουλειές παράλληλα και κάνει κι αυτό.

Την πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε ο όρος και μπήκε ίσως και σαν έξτρα ιδιότητα στη δική σου, την καταλάβαινε κανείς; Χρειάστηκε να την εξηγήσεις σε κάποιον;

Στον μπαμπά μου ίσως, που δεν το καταλαβαίνει ακόμα, αλλά δεν ασχολείται κιόλας ο μπαμπάς μου. Οπότε τι να κάτσω να εξηγήσω σε έναν άνθρωπο 70 χρόνων τι είναι influencer. Δεν χρειάζεται, άσ’τον να πιστεύει ότι είναι κάτι.

Μαρία Ηλιάκη Πουκάμισο και ζώνη H&M, παντελόνι BSB / 24MEDIA / Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου – Watkinson

Δεν χρειάστηκε να το εξηγήσω γιατί είναι κάτι που ήρθε πολύ φυσιολογικά και έχει παρασύρει με την καλή έννοια πολύ κόσμο, δηλαδή πολλοί ασχολούνται με αυτό. Κι ενώ όλοι λένε ότι θα σβήσει σιγά σιγά, εγώ από ό,τι διαβάζω και ό,τι μαθαίνω είναι η πιο hot τάση του marketing αυτό τον καιρό και νομίζω ότι θα είναι και για αρκετά χρόνια ακόμα. Απλά θεωρώ ότι πρέπει να το κάνουν όλοι με μία στρατηγική και μία συνέπεια. Να μην λένε άλλα και άλλα να κάνουν. Να μην το κάνουν πρόχειρα. Αν το κάνεις για αρπαχτή θα το κάνεις μία-δύο και μετά δεν θα το κάνεις. Είναι καλύτερο να λες πολλά όχι γιατί κάποια στιγμή θα σου έρθουν κάποιες ωραίες προτάσεις και θα πεις ωραία ναι.

Πώς νιώθεις που συχνά οι influencers αντιμετωπίζονται με αρνητική διάθεση, με προκατάληψη απέναντι σε αυτή την ιδιότητα;

Τι λένε; Ότι βγάζουμε εύκολα χρήματα; Εγώ αυτό που έχω να πω είναι ότι κουράζομαι, γιατί το αντιμετωπίζω πολύ επαγγελματικά και με πολλή συνέπεια. Τα σκέφτομαι τα πράγματα πριν τα κάνω, πριν πω ναι σε μία πρόταση. Εμένα με κουράζει. Παίρνει πολλές ώρες από τη ζωή μου, γιατί πρέπει να διατηρώ μια ωραία σχέση με τον κόσμο. Αυτό είναι κάτι που μου αρέσει και αυτό έχω μάθει να κάνω τόσα χρόνια και στην τηλεόραση, απλά τώρα που αυτό το πάρε δώσε με τον κόσμο έχει μεταφερθεί στο Internet, δεν σταματάει. Θέλεις πολλές ώρες να απαντήσεις στα μηνύματα, να εξηγήσεις, να σκεφτείς ωραίες ιδέες, να προτείνεις ωραία πράγματα στους πελάτες που θα σε προσεγγίσουν, να κάνεις γυρίσματα, μια ωραία φωτογράφιση, να σκεφτείς ωραία concepts. Δεν είναι τόσο απλό. Δεν είναι παίρνω ένα κινητό, βγάζω μια ωραία φωτογραφία, τη δημοσιεύω και γεια σας. Τουλάχιστον εγώ έτσι το βλέπω.

Σου έχει τύχει να έρθεις αντιμέτωπη προσωπικά με τέτοια αρνητικά σχόλια;

Ναι έχω έρθει. Εντάξει, τα σέβομαι. Έχουν ένα δίκιο οι άνθρωποι. Δεν είμαστε γιατροί και επιστήμονες, ούτε κάνουμε κάτι πάρα πολύ δύσκολο. Από την άλλη θεωρώ ότι αν αυτό που κάνεις το κάνεις πολύ συνειδητά και με συνέπεια σου παίρνει πολύ χρόνο από τη ζωή σου. Οπότε όταν μου γράφουν αυτά τα σχόλια προσπαθώ να αυτοσαρκαστώ και να απαντήσω με χιούμορ και με τους περισσότερους γίνομαι και φίλη μετά. Έχω πολλούς φίλους από το Instagram που στην αρχή με έβριζαν και επειδή τους αντιμετώπισα με χιούμορ τώρα τα λέμε κιόλας.

Τι είναι αυτό που μπορεί να σε εκνευρίσει περισσότερο στα σχόλια;

Οι βωμολοχίες. Εκεί μπλοκάρω. Δεν μπορώ τα βρισίδια. Δεν θα με ενοχλήσει κάποιος που θα μου πει είναι χάλια η φωτογραφία σου, αλλά με τα βρισίδια έχω πρόβλημα. Τους μπλοκάρω. Δεν μπορώ να βλέπω βρισιές, δεν είναι ωραίο πράγμα. Μπαίνεις και βρίζεις ως τι; Οι περισσότεροι δεν έχουν και κανονικά ονόματα. Δεν μου αρέσει η βωμολοχία καθόλου.

Με ποιο κριτήριο επιλέγεις τις συνεργασίες σου στα social media;

Αν δεν δοκιμάσω κάτι δεν μπορώ να πω ναι σε μία συνεργασία. Φέτος για παράδειγμα έχω μια πολύ ωραία συνεργασία με γνωστή οδοντόκρεμα. Χαίρομαι πάρα πολύ γιατί εγώ από μικρή πρόσεχα τα δόντια μου. Έχω θέμα με τα ωραία δόντια, έχω μία ιδιαίτερη σχέση με τον οδοντίατρό μου, πάω κάθε τρεις μήνες και τα βλέπει. Τα φροντίζω πολύ τα δόντια μου, οπότε χάρηκα πολύ όταν μου πρότειναν να γίνω η ambassador τους στην Ελλάδα, γιατί είναι κάτι το οποίο μου αρέσει, το κάνω έτσι κι αλλιώς. Οπότε ναι αυτό είναι το κριτήριο να έχει συνέπεια κάτι με τη ζωή μου, να μου ταιριάζει και να το κάνω στην καθημερινότητά μου πραγματικά.

Μαρία Ηλιάκη Κοστούμι και πουκάμισο BSB, γόβες Envie Shoes. / 24MEDIA / Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου – Watkinson

Μπορείς να μας διηγηθείς ένα αστείο περιστατικό από μία συνεργασία σου;

Τις προάλλες έπρεπε να κάνω ένα γύρισμα για την οδοντόκρεμα που σου έλεγα πριν. Ξυπνάω, λοιπόν, το πρωί και μου έχει πρηστεί ο φρονιμίτης. Να έχεις δηλαδή δουλειά με οδοντόκρεμα και να είναι πρησμένο το δόντι σου. Και λες: «Δεν μπορούσε να μου έχει πρηστεί το χέρι, το πόδι, κάτι άλλο να μην φαίνεται;». Όπως καταλαβαίνεις το γύρισμα αναβλήθηκε για δύο εβδομάδες μετά.

Για εμένα το πιο εντυπωσιακό που έχει συμβεί ήταν όταν πριν από 3 χρόνια κάναμε την καμπάνια των κινητών Huawei που είχαν τότε πρωτοβγεί και μου λένε: «Πάμε για ένα γύρισμα στο Λονδίνο». Δεν είχα καταλάβει, νόμιζα ότι θα ήταν ένα απλό γύρισμα. Και πάμε εκεί και βλέπω μια υπερπαραγωγή με 7 κάμερες, γερανούς, κάτι φώτα λες και είμαστε στο Hollywood και ήταν μια φανταστική εμπειρία.

Σε ένα κορίτσι που βλέπει αυτή την ιδιότητα ως το επάγγελμα του μέλλοντος τι θα το συμβούλευες;

Κοίταξε, αν έρθει εμένα η κόρη μου, όταν με το καλό αποκτήσω, και μου πει: «Μαμά θέλω να γίνω influencer» θα της απαντήσω: «Πήγαινε σπούδασε πρώτα κάτι που να σου αρέσει και να θες να το κάνεις, ζήσε λίγο τη ζωή, ασχολήσου λίγο και με κάτι άλλο. Και μετά αν θέλεις παραπλεύρως μπορείς να κάνεις και αυτό». Πώς θα περάσεις την εμπειρία σου στον άλλο αν δεν έχεις ζήσει τίποτα και είσαι απλά μπροστά από ένα Instagram και χαζεύεις φωτογραφίες; Τι είναι αυτό; Είναι αστείο.

Για εμένα η μεγαλύτερη influencer αυτή τη στιγμή είναι η Ellen DeGeneres η οποία είναι παρουσιάστρια, είναι ηθοποιός, έχει e-shop στο οποίο πουλάει πράγματα που ταιριάζουν στη δική της αισθητική και τον δικό της τρόπο ζωής. Είναι ένα τεράστιο θετικό πρότυπο. Έχει κάνει τόσα πράγματα πριν. Δεν νομίζω ότι είναι ωραίο αυτό για ένα κορίτσι 18 χρονών να το ονειρεύεται.Το «είμαι influencer» είναι κάτι που μπορεί να σου προκύψει στην πορεία, δεν είναι όμως επάγγελμα.

Στον σύντροφό σου που δεν έχει καμία σχέση με αυτόν τον χώρο, πώς φαίνεται όλο αυτό;

Δεν πολυασχολείται. Του αρέσει το Instagram, αλλά δεν ανεβάζει και συχνά πράγματα γιατί δεν προλαβαίνει. Τον ρωτάω εγώ τη γνώμη του αν του αρέσει αυτή η φωτογραφία ή η άλλη, του αρέσουν όλα, οπότε πάμε παρακάτω. Απορίες δεν έχει, κάποιες φορές όμως όταν θέλει να ανεβάσει μία φωτογραφία, επειδή δεν ξέρει, τον βοηθάω με τα φίλτρα, του σβήνω κάποια πράγματα. Γενικά δεν θέλω να ανεβάζει κάτι πριν περάσει από την εποπτεία μου (γελάει).

Μαρία Ηλιάκη Φόρεμα BSB, γόβες Envie Shoes, ζώνη H&M. / 24MEDIA / Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου – Watkinson

Το Instagram σου συνεχίζεις να το νιώθεις το ίδιο με πριν, ως προσωπικό χώρο έκφρασης ή έχει γίνει περισσότερο επαγγελματικό εργαλείο;

Ξεκάθαρα το νιώθω προσωπικό χώρο. Για εμένα είναι μία συνέχεια. Τα έχω όλα στο μυαλό μου σαν μέρος των media. Έχω κάνει τηλεόραση, έχω δουλέψει σε ραδιόφωνο, έχω γράψει σε περιοδικά, τώρα τυχαίνει να κάνω αυτό. Όταν έκανα τηλεόραση για εμένα δεν ήταν κάτι καθαρά επαγγελματικό. Η επαφή με τον κόσμο ήταν η εκτόνωσή μου, η ψυχοθεραπεία μου, η παρέα μου. Τώρα αυτό έχει μεταφερθεί στο Instagram. Οπότε και πάλι είναι πολύ η καθημερινότητά μου και εκεί. Εννοώ ότι πάντα έβγαζα και το προσωπικό μου στοιχείο στη δουλειά μου. Οπότε δεν έχει αλλάξει κάτι.

Υπάρχουν άλλες Instagrammers/ Influencers που σου αρέσουν και ίσως ακολουθείς και γιατί;

Δεν σου είπα τυχαία πριν για τον Πετρετζίκη. Αυτή την περίοδο επειδή είμαι και άσχετη με τη μαγειρική χαζεύω τους food bloggers. Έχω ανακαλύψει και μια κοπέλα που μου αρέσει πολύ και λέγεται Madame Ginger και μου αρέσει πολύ, την παρακολουθώ. Στο εξωτερικό η Ellen DeGeneres είναι άλλο level. Η Kim Kardashian δεν μου αρέσει, λυπάμαι. Είναι μια πολύ επιτυχημένη γυναίκα και πολύ έξυπνη αλλά δεν είναι του στιλ μου.

*Eυχαριστούμε το κομμωτήριο ”The Heads”.

**Ευχαριστούμε για τη φιλοξενία το ξενοδοχείο Grand Hyatt.