Mashu brand: Μιλήσαμε με την Ελληνίδα σχεδιάστρια του αγγλικού βιώσιμου brand που φτιάχνει τσάντες από φύλλα ανανά
- 29 ΑΠΡ 2020
Η Ioanna Topouzoglou είναι η σχεδιάστρια του μέλλοντος. Όλα όσα ζητάς από μια designer, τα έχει. Ό,τι αντιλήψεις «κουβαλάς» για τη βιωσιμότητα στη μόδα, για τις επιπτώσεις της «γρήγορης μόδας», η Ioanna τα κάνει πράξη μέσω του Mashu brand.
Η Ioanna ξεκίνησε το Mashu brand πριν μερικά χρόνια. Πρόκειται για ένα brand με μοναδικές τσάντες που κατασκευάζει στην Ελλάδα, προμοτάροντας τη βιωσιμότητα. Χρησιμοποιεί φύλλα ανανά και άλλες τεχνικές και υλικά που στοχεύουν σε μια πιο υγιή οικονομία και σ’ έναν υγιή πλανήτη. Το Mashu είναι απ’ αυτά τα brands που δεν μπορείς, λοιπόν, να προσπεράσεις. Έχει όλα τα καλά χαρακτηριστικά που όλοι οι “pure at heart” καταναλωτές αναζητούν. Όλοι αυτοί που θέλουν να εκφράσουν τον εαυτό τους μέσα από τις ενδυματολογικές επιλογές τους, χωρίς να επιβαρύνουν τον πλανήτη.
Όλοι οι υποστηρικτές του Mashu, ξέρουν ότι πρόκειται για ένα αληθινό brand. Ότι οι προθέσεις του προέρχονται από την αντίστοιχα “pure at heart” φιλοσοφία του. Γιατί ο στόχος του είναι ν’ αποδείξει την αγνή πλευρά της μόδας. Αυτή που επιβεβαιώνει την καλλιτεχνική της φύση, που δίνει νόημα και βαρύτητα στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. Και αυτό είναι που το καθιστά το brand του μέλλοντος.
Μιλώντας μαζί της, κατάλαβα το εξής: στα δικά μου μάτια, το Mashu brand βλέπει «μπροστά» και κυρίως; οδηγεί τη βιομηχανία της μόδας «μπροστά». Όλα αυτά, ενώ ενισχύει την ελληνική βιοτεχνία και τιμάει την Ελλάδα μέσα από τις one-of-a-kind τσάντες της. Αν, αυτό δεν είναι το μέλλον της μόδας, τότε δεν ξέρω τι είναι.
Για το πάθος της για τη μόδα και τα πρώτα ξεκινήματά της
Η Ioanna, αγαπάει τη μόδα. Από πολύ μικρή ηλικία της άρεσε να «φτιάχνει». Έφτιαχνε τα δικά της κοσμήματα και τις δικές της τσάντες και ρούχα από ό,τι υφάσματα έβρισκε στο σπίτι. Προέκυψε, λοιπόν, κάπως αβίαστα η απόφασή της να μετακομίσει στο Λονδίνο και να σπουδάσει μόδα μετά το Λύκειο. Έτσι πήρε την απόφαση να πάει στο London College of Fashion.
Συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές της πάνω στο γυναικείο ένδυμα στο Instituto Marangoni. Σε ένα project της για τη σχολή, έπρεπε να σχεδιάσει μια capsule συλλογή παπουτσιών και τσαντών. Τότε κατάλαβε την αγάπη της για τα αξεσουάρ. Μετά το πανεπιστήμιο, έκανε πρακτική και εκεί ανέπτυξε τις γνώσεις της πάνω στα αξεσουάρ και ειδικά στις τσάντες.
Παρ’ όλη την αγάπη της στα αξεσουάρ, η ίδια δεν αποκλείει και τον σχεδιασμό ρούχων. Η ίδια λέει: «Υπάρχουν τόσοι ταλαντούχοι χειροτέχνες και τόσες άξιες μοδίστρες με τους οποίους θα ήθελα να συνεργαστώ. Αλλά αυτό ίσως να είναι κάτι που θα κάνω στο μέλλον. Τώρα είμαι πιο «κοντά» στην ιδέα του σχεδιασμού κοσμημάτων. Το σκέφτομαι για τις επόμενες σεζόν.»
Η ανάγκη της ν’ ασχοληθεί με τη βιώσιμη μόδα και τα υλικά που χρησιμοποιεί
«Μόλις συνειδητοποίησα πώς λειτουργεί η βιομηχανία της μόδας και την έλλειψη βιώσιμων πόρων και τις επιπτώσεις της, όχι μόνο στο περιβάλλον, αλλά σε ολόκληρη την ανθρωπότητα και τα ζώα, τότε θέλησα να γίνω μέρος της αλλαγής», λέει η Ioanna. Το Master της, ήταν πάνω σε βιώσιμα υφάσματα και τότε έμαθε τα υλικά, τα πραγματικά κατασκευαστικά κόστη τους αλλά τις εναλλακτικές βιώσιμες επιλογές. H σωστή επιλογή των υλικών, για τη δημιουργία κάθε νέας κολεξιόν είναι απαραίτητη για το Mashu brand, αλλά και ο παράγοντας που βασίζει το επιχειρηματικό του μοντέλο.
Το Mashu brand δημιουργεί υλικά με βάση συγκεκριμένα κριτήρια: πρέπει να είναι όλα οργανικά, φυτικά, ανακυκλώσιμα και cruelty free. Η επιλογή των υφασμάτων του, γίνεται με βάση τη συντήρηση των φυσικών πόρων, ενώ στοχεύει στο να βρίσκει προμηθευτές με τις ίδιες αξίες το Mashu brand. «Σε αυτή τη φάση, μας αρέσει ν’ ανακαλύπτουμε νέα υλικά από αγροτικά απόβλητα, υιοθετώντας την “cradle to cradle” προσέγγιση. Όπως με το υλικό Pinatex που φτιάχνεται από φύλλα ανανά, πρόκειται για ένα υποπροϊόν της βιομηχανίας των φρούτων ανανά.
«Υπάρχουν νέες τεχνολογίες και καινοτομίες που έχουν ανοίξει τον δρόμο για την καλύτερη εύρεση βιώσιμων υλικών. Ειδικά, όσον αφορά τις εναλλακτικές λύσεις για το δέρμα, τώρα έχουμε περισσότερες επιλογές και αυτό είναι πολύ συναρπαστικό»
Γιατί είναι σημαντική η βιωσιμότητα για τη βιομηχανία, αλλά και για το Mashu brand
«Η βιωσιμότητα είναι η βάση του Mashu brand και η φιλοσοφία πάνω στην οποία έχει στηθεί. Στόχος μου είναι να δημιουργήσω διαχρονικές και όμορφες τσάντες που δεν βλάπτουν. Δεν έχει να κάνει με την τελειότητα. Θέλει δουλειά και στοχεύουμε στο να μαθαίνουμε όλο και περισσότερα πράγματα, κάθε σεζόν. Είμαστε πολύ περήφανοι για όσα έχουμε κατορθώσει ως τώρα, αλλά ακόμα υπάρχουν προκλήσεις και λύσεις που πρέπει να βρεθούν», λέει η Ioanna.
Όσον αφορά τη βιομηχανία της μόδας, η σχεδιάστρια είναι της άποψης ότι πρέπει ν’ αλλάξουν κι άλλα πράγματα. Υπάρχει αλλαγή και όλο και περισσότερα brands στοχεύουν στην βιωσιμότητα, αλλά δεν είναι αρκετό. Πρέπει να γίνει άλλος ο τρόπος που καταναλώνουμε και που παράγουμε ρούχα, ώστε ν’αλλάξει η φιλοσοφία της «γρήγορης μόδας».
Πώς μπορεί να συμβάλλει ο καταναλωτής
Η Ioanna πιστεύει ότι οι καταναλωτές παίζουν σημαντικό ρόλο σ’ αυτό. Έχουν δύναμη. Μπορούν με τις καταναλωτικές τους συνήθειες να στοχεύσουν σε αγορές από βιώσιμα και ηθικά brands. Με τον τρόπο αυτό, θα ακολουθήσει το ίδιο παράδειγμα και η υπόλοιπη βιομηχανία. Πλέον, όμως, δεν υπάρχει δικαιολογία. Υπάρχουν περισσότερες επιλογές στα βιώσιμα υλικά και υπάρχουν ηθικοί τρόποι κατασκευής που μπορούν να ακολουθήσουν τα fashion brands. Το μόνο αρνητικό είναι η τιμή. Έχει μεγαλύτερο κόστος αυτή διαδικασία, οπότε αναπόφευκτα οι τιμές είναι άλλες.
«Ελπίζω ότι η βιομηχανία θα συνεχίσει να αλλάζει ώστε να υπάρχουν σωστές εργασιακές συνθήκες, τόσο στο εργασιακό περιβάλλον, όσο και στους μισθούς. Ελπίζω η οικολογική και ηθική παραγωγή ρούχων να γίνει μέρος όλων των επιχειρήσεων»
Η τεχνική της και η απόφασή της να κατασκευάζει τις τσάντες της στην Ελλάδα
Δεν είναι εύκολο να φτιάχνεις τσάντες από βιώσιμα υλικά. Αλλά τότε είναι που γίνεσαι ακόμα πιο δημιουργικός και προκύπτουν ιδέες που δεν είχες καν σκεφτεί προηγουμένως. Στην αρχή, για την Ioanna, ήταν αρκετά δύσκολο να βρει εναλλακτικές στις τεχνικές, ειδικά όταν είχε να κάνει με τους τεχνίτες που δούλευαν ως τότε μόνο με αληθινό δέρμα. Χρειάστηκε χρόνος για να καταλάβουν πώς να χειρίζονται τα διαφορετικά υλικά.
Η Ioanna αποφάσισε ο τόπος κατασκευής των τσαντών του Mashu brand, να είναι η Ελλάδα. Ήθελε το brand της να ενισχύσει τις τοπικές επιχειρήσεις και τους Έλληνες τεχνίτες, που είναι εξαιρετικά ταλαντούχοι. Η Ioanna, στην ερώτηση για την απόφασή της να δημιουργήσει “Made in Greece” τσάντες, δηλώνει: «Η παραγωγή σε τοπικές επιχειρήσεις, χτίζει μια πιο υγιή οικονομία, χρησιμοποιεί λιγότερο αποτύπωμα άνθρακα και στηρίζει το εργατικό δυναμικό των χωρών. Οπότε μου ήταν κάπως φυσικό να επιλέξω την χώρα μου για τον τόπο κατασκευής των τσαντών». Θέλει το Mashu brand να είναι ένα το οποίο στηρίζει τις μικρές τοπικές επιχειρήσεις και έχει θετικό αντίκτυπο στην κοινότητα αλλά και τη βιομηχανία της μόδας».
Φυσικά και υπάρχουν προκλήσεις λόγω απόστασης, αλλά η επικοινωνία είναι εύκολη. Η Ioanna δουλεύει κυρίως με οικογενειακές επιχειρήσεις με τα δικά τους εργοστάσια ή με τεχνίτες. Έτσι ξέρει ότι θα φροντίσουν το προϊόν και θα το φτιάξουν με αγάπη.
Η μοναδικότητα των σχεδίων προέρχεται από επιρροές από την ελληνική κουλτούρα
Η Ioanna για τον σχεδιασμό των τσαντών της επηρεάζεται αδρά από τον ελληνικό πολιτισμό και τις τέχνες. Η κυκλαδική αρχιτεκτονική ήταν η πηγή έμπνευσης για την Spring/Summer 2020 συλλογή. Οι παραδόσεις στις ελληνικές τέχνες έχουν ασκήσει επιρροή και στις δικές τις τεχνικές και στον τρόπο που χρησιμοποιεί σύγχρονα υλικά. Για την SS ’20 συλλογή συνεργάστηκε με τις πασμαντερί Μέντη. Ένα από τα παλαιότερα εργαστήρια επεξεργασίας και παραγωγής ινών στην Ελλάδα. Τα προϊόντα του Μέντη έχουν διακοσμήσει παραδοσιακές ελληνικές φορεσιές, ιερατικά άμφια και στρατιωτικές στολές εδώ και περίπου δύο αιώνες. Μαζί δημιούργησαν χερούλια/σχοινιά φτιαγμένα με παραδοσιακές τεχνικές.
«Στόχος μας, μέσω του Mashu brand, είναι να στηρίξουμε και άλλους τεχνίτες, συνεχίζοντας την αποστολή μας για τη στήριξη χειροποίητων προϊόντων, αντί της μαζικής παραγωγής. Το σκεπτικό μας είναι να τιμάμε το άτομο πίσω από κάθε προϊόν»
Η αγάπη της για την Ελλάδα
Η Ioanna επισκέπτεται την Ελλάδα συχνά. Εδώ κάνει δειγματισμό των υλικών της, ενώ για την ίδια είναι σημαντικό, οι σχέσεις της με τους Έλληνες τεχνίτες να έχουν γερά θεμέλια. Αυτό της επιτρέπει να συνεργάζεται καλά μαζί με τους ανθρώπους που φτιάχνουν τις τσάντες της. Από την άλλη, οι επισκέψεις της στην Ελλάδα είναι μια καλή ευκαιρία για την ίδια να δει την οικογένεια και τους φίλους τους αλλά και να φάει παραδοσιακά ελληνικά φαγητά που τόσο απολαμβάνει.
Κεφάλαιο «COVID-19». Η επόμενη μέρα του Mashu brand και η επίδραση της πανδημίας στη βιομηχανία της μόδας
Όπως όλες τις επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο, ο κορονοϊός έχει και το Mashu brand με πολλούς τρόπους: έχουν ακυρωθεί παραγγελίες της χονδρικής, κάτι που θα επηρεάσει την επόμενη σεζόν. Με τους περισσότερους προμηθευτές του Mashu brand να έχουν κλείσει τα εργοστάσιά τους, λόγω COVID-19, η παραγωγή βρίσκεται είναι “on hold”. Έτσι, αυτόματα επηρεάζονται όλοι: οι τεχνίτες που δεν δουλεύουν και όλη η παραγωγική αλυσίδα. Υπάρχουν όμως ακόμη προϊόντα σε stock για το online store. «Είμαστε ευγνώμονες στους πελάτες μας που συνεχίζουν να μας στηρίζουν αυτή την περίοδο», μου λέει η Ioanna. Η ίδια συνεχίζει να στηρίζει την ελληνική οικονομία, επικεντρώνοντας σε νέες ιδέες για την παραγωγή της επομένης κολεξιόν της στην χώρα μας. Παρ’ όλα αυτά, η επόμενη μέρα δεν μπορεί να προβλεφθεί.
Δεν ξέρουμε ποια θα είναι η εξέλιξη της μόδας, από εδώ και πέρα, μπορούμε όμως να βασιστούμε στους ανθρώπους. Αυτή είναι η γνώμη της σχεδιάστριας. Η απομόνωση είναι μια καλή ευκαιρία για να καταλάβουμε πόσα πράγματα έχουμε ως δεδομένα. Είναι μια ευκαιρία για να δούμε ότι μπορούμε να ζήσουμε και με λίγα. «Πιστεύω ότι θα γίνουμε πιο προσεκτικοί καταναλωτές. Ήδη βλέπουμε πως υπάρχει ενότητα στις κοινότητες. Είναι πολύ όμορφο να βλέπεις ότι ακόμα κι αν βρισκόμαστε σε κοινωνική αποστασιοποίηση, είμαστε πιο κοντά από ποτέ».
Ακολούθησε το Mashu στα social media
Instagram: @mashu_london
Facebook: @Masu London
E-shop: mashu.co.uk