ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ο Jeremy Scott στο Ladylike: “O καθένας πρέπει να ντύνεται όπως εκείνος θεωρεί σωστό και όχι με βάση κάποιο περιοδικό ή σχεδιαστή”

Σχεδόν μου έπεσε το ποτήρι από τα χέρια όταν «έσκασε» στα εισερχόμενα μηνύματά μου, το e-mail που είχε τίτλο: «Συνέντευξη με τον Jeremy Scott». Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Moschino σχεδίασε το νέο limited edition μπουκάλι της ultra premium vodka CÎROC χαριζοντάς της λίγη από την πολυτελή λάμψη και τη λαχταριστή υπέρβολή που διέπει τις συλλογές του δίνοντάς μου παράλληλα και την τέλεια αφορμή για μια συνέντευξη μαζί του.

Σαν freak της μόδας που είμαι, σαν άνθρωπος που «αναπνέει» μόδα, το να μιλήσω με έναν από τους πιο αναγνωρισμένους σχεδιαστές μόδας, με έναν που θριαμβεύει εκτός ελληνικών συνόρων, είναι αυτό που οι Αμερικάνοι λένε “a dream come true”. Το ν’ ακούς τον Scott ν’ απαντάει στις ερωτήσεις, στις απορίες που έχεις σχετικά με τον τρόπο που αντιμετωπίζει τη μόδα, είναι ένα συναίσθημα που μόνο ένα «φρικιό της μόδας» σαν εμένα, μπορεί ν’ αντιληφθεί.

Δεν έχει καθόλου να κάνει με το γεγονός ότι ο Scott την τελευταία πενταετία θεωρείται «κουλ» (είναι γεγονός ότι η φήμη του έχει αυξηθεί από την στιγμή που ανέλαβε τα ηνία του Οίκου Moschino και από τότε που άρχισε να ντύνει διάσημες κυρίες της showbiz, από τη Rihanna, Rita Ora, Cardi B, Katy Perry και ένα σωρό «τεράστια» ακόμη ονόματα).

Είναι η δεξιοτεχνία του και το “wit” που τον χαρακτηρίζει και χαρακτήριζε πάντα σαν σχεδιαστή που τον ξεχωρίζει από τους άλλους designers που μου κάνει τόσο εντύπωση. Ενώ λάνσαρε το 1997 το ομώνυμο brand του,  ήταν η συνεργασία του με την adidas που με έκανε -προσωπικά- να ασχοληθώ με τη δουλειά του. Είχε πάντα αυτή τη «ντέκα» σαν μέρος της αισθητικής του στην οποία ακόμη και σήμερα παρεμένει πιστός.

Ακόμη και προ-Moschino οι συνεργασίες του, τα projects του, όλα είχαν αυτή που εμείς θα αποκαλούσαμε ως decadence, με το trashy glam να κάνει την παρουσία του αισθητική σε ό,τι κι αν έκανε. Τα ’80s, ξεκάθαρα η αγαπημένη του εποχή, μιας που τιμάει κάθε φορά στις συλλογές του, ακόμη και σήμερα.

Ειδικά, στη μετά-Moschino εποχή, ο Scott «βρήκε» απόλυτα το camp style που χαρακτηρίζει το brand. Έμαθε να γελάει με την ποπ κουλτούρα, να προβάλλει τις ατέλειες της σημερινής εποχής πολύ πιο ώριμα από πριν, κάνοντας το extravagant, μαξιμαλιστικό στιλ, ένα το οποίο δεν μπορούμε παρά να δοξάζουμε. Από τους λίγους σχεδιαστές του 21ου αιώνα που παρουσιάζει το camp style με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, εξού και το γεγονός ότι στο φετινό Met Gala που είχε το στιλ αυτό για τη θεματική του, οι δημιουργίες του Scott ξεχώρισαν στο κόκκινο χαλί.

Την ίδια camp και μαξιμαλιστική αισθητική πρόσφερε και στο νέο μπουκάλι της CÎROC το οποίο ίσως να ‘ναι και από τα αγαπημένα μας designer μπουκάλια του brand και αυτό για έναν βασικό λόγο: όταν δεις το μπουκάλι, ξέρεις ποιος το σχεδίασε. Το γεγονός ότι έχει κάνει την αισθητική του τόσο αναγνωρίσιμη είναι από μόνο του τρομερή επιτυχία.

Την ημέρα που κάναμε τελικά τη συνέντευξη κάτι θα υπήρχε στ’άστρα γιατί ο Jeremy βρισκόταν, για χάρη της CÎROC στην Ibiza σε ένα αποκλειστικό πάρτι στο οποίο μάλιστα παραβρέθηκε και η Τάμτα! Μιλώντας μαζί του, αυτή η χαλαρή διάθεση που φαίνεται να τον χαρακτηρίζει σαν άνθρωπο, βγήκε στην επιφάνεια. Καταλαβαίνω ότι αντιμετωπίζει τον εαυτό του όπως και τα σχέδιά του: με ειρωνεία, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν τον παίρνει στα σοβαρά. Πιστεύει στη νεολαία, δε φοβάται το καινούργιο και γενικά είναι ατρόμητος. Μια ματιά στο νέο μπουκάλι της CÎROC, τις συλλογές του και τη συνέντευξη αυτή και θα το καταλάβεις κι εσύ αμέσως.

Πώς προέκυψε η συνεργασία σου με την ultra premium vodka CÎROC; Ήθελες πάντα να δημιουργήσεις το δικό σου σχέδιο για ένα διάσημο brand όπως η CÎROC;

Συνέβη πολύ φυσικά! Η CÎROC μου ζήτησε να κάνουμε κάτι μαζί και εμένα μου αρέσει πολύ να διοχετεύω τη δημιουργικότητά μου με διαφορετικούς τρόπους. Γιατί, ξέρεις, όλοι περιμένουν να κάνω κάτι σχετικό με τη μόδα και τα ρούχα, αλλά το να δουλέψω με αντικείμενα όπως ένα μπουκάλι και να δημιουργήσω την καμπάνια του αυτό ήταν κάτι τελείως διαφορετικό και πραγματικά διασκεδαστικό.

Σχεδιάζεις κυρίως ρούχα. Πώς ήταν η εμπειρία του να σχεδιάζεις για ένα ποτό; Είναι διαφορετική η δημιουργική διαδικασία και αν ναι, με ποιον τρόπο;

Αντιλαμβάνομαι τη δημιουργικότητα σαν νερό μέσα σε μια κανάτα. Μπορείς να το ρίξεις σε ένα ποτήρι ή σε ένα βάζο ή σε μια πισίνα ή στον ωκεανό. Είναι το ίδιο πράγμα όπου κι αν το διοχετεύσεις οπότε δεν το σκέφτομαι τόσο πολύ σε σχέση με το τι θα είναι το τελικό αποτέλεσμα, αλλά ως μία ουσία που διαποτίζει τα πράγματα. Έτσι η ερώτηση δεν είναι τόσο «πώς θα προσεγγίσω το συγκεκριμένο ζήτημα» όσο το «πώς θα φέρω τον εαυτό μου μέσα σε αυτόν τον κόσμο».

Το μπουκάλι της ultra premium vodka CÎROC διαθέτει το χαρακτηριστικό maximal στιλ σου που είναι πάντα παρόν στις συλλογές σου. Τι σε ενέπνευσε για τον σχεδιασμό του;

Ειλικρινά, αυτό που πάντα σκέφτομαι είναι πώς θα εισάγω όλα αυτά τα (μαξιμαλιστικά) στοιχεία και πώς θα τα κάνω να ξεχωρίσουν μέσα σε ένα σύνολο. Κι έτσι σκέφτηκα φυσικά τα χρυσά γράμματα από το λογότυπο Moschino, το σήμα της ειρήνης, τις αλυσίδες, αυτό το glamorous lifestyle που αγαπά ο κόσμος και σκέφτηκα να «τυλίξω» κάπως το μπουκάλι με όλα αυτά τα κοσμήματα. Αυτός για μένα ήταν ο καλύτερος τρόπος για να χαρίσω αυτήν την παιχνιδιάρικη προσέγγιση στην πολυτέλεια με την limited edition CÎROC x Moschino φιάλη.

 

 

Οι πρωταγωνιστές της καμπάνιας CÎROC x Moschino είναι 5 νέοι άνθρωποι που καθένας τους συμβολίζει έναν διαφορετικό τομέα της show business και είσαι ένας άνθρωπος που πάντα συνδεόσουν με τις πιο φρέσκιες, σύγχρονες προσωπικότητες. Πόσο σημαντικός είναι ο αντίκτυπος της νέας γενιάς στη βιομηχανία της μόδας και του κόσμου γενικότερα;

Νομίζω πως είναι απόλυτα φυσικό να συμβαίνει αυτό. Αυτή ακριβώς είναι η εξέλιξη των πραγμάτων και έτσι έρχονται νέοι άνθρωποι στο προσκήνιο και έτσι πάντα μου αρέσει να αναδεικνύω τα νέα ταλέντα και ανθρώπους που με εμπνέουν, που είναι ενδιαφέροντες και ενθουσιώδεις. Αυτό είναι και ένα από τα προνόμια της θέσης που μου δόθηκε, το ότι έχω τη δυνατότητα να ρίχνω φως σε ανθρώπους που τώρα μόλις ξεκινούν την καριέρα τους, που ήδη έχουν κατακτήσει μια κάποια αναγνώριση τοπικά, αλλά όχι σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι πάντα υπέροχο να συστήνεις κάποιο φρέσκο πρόσωπο στη βιομηχανία.

Έχεις έναν μοναδικό τρόπο να διαχειρίζεσαι τη μόδα. Οι συλλογές σου έχουν αυτή την υπερβολική και υπερπολυτελή αισθητική που –κατά τη γνώμη μου- έχει άμεση σχέση με την κοινωνία στην οποία ζούμε σήμερα. Είναι σαν να χλευάζεις τη μόδα και την κοινωνία που ζούμε και όλους εκείνους που αντιγράφουν ο ένας τον άλλο και που προσπαθούν να δημιουργήσουν παρόμοια lifestyle με αυτά που βλέπουν στα social media. Συμφωνείς με αυτό;

Ξέρεις, δεν υπεραναλύω ποτέ τόσο πολύ αυτά που κάνω. Φυσικά και η δουλειά μου έχει μεγάλη δόση χιούμορ, είναι παιχνιδιάρικη και αστεία και βεβαίως γίνεται ειρωνική, με αγάπη πάντα. Σίγουρα θα μπορούσαμε να διασκεδάζουμε περισσότερο, να έχουμε μεγαλύτερη αίσθηση του χιούμορ και περισσότερο πάθος και όλα αυτά προσπαθώ να βγάζω στη δουλειά μου κι αν έχω τη δύναμη να κάνω κάποιον να χαμογελάσει ή αν κάποιος δει κάτι δικό μου φορεμένο και να χαμογελάσει, τότε νιώθω πως αυτό είναι το μεγαλύτερο δώρο που μπορώ να δώσω.

Σήμερα υπάρχουν πάρα πολλά άτομα που αυτοπροσδιορίζονται ως experts της μόδας. Πιστεύεις πως αυτό το φαινόμενο έχει επηρεάσει τη βιομηχανία της μόδας με καλό ή κακό τρόπο;

Εκατό τοις εκατό πιστεύω πως είναι καλό το ότι υπάρχουν περισσότερες φωνές από ποτέ, καθώς και διαφορετικοί τρόποι για να εκφράζεται ο οποιοσδήποτε με τον τρόπο που επιλέγει. Κι αν επιλέγει να μπει στον χώρο της μόδας, είναι υπέροχο και πιστεύω δεν έχει σημασία αν αυτοί οι άνθρωποι μπαίνουν στα fashion shows ή αν έχουν μια θέση στα περιοδικά μόδας, τους οίκους ή τις εταιρίες μόδας. Πιστεύω πως αν έχουν τη δική τους ιδιαίτερη ματιά και ανεβάζουν φωτογραφίες στο Instagram από τα ρούχα τους, από αυτά που τους αρέσουν, από τις δικές τους δημιουργίες, τα μαλλιά τους και οτιδήποτε άλλο, αν έχουν ανθρώπους τους οποίους εμπνέουν και που τους ακολουθούν, πιστεύω πως αυτό είναι καταπληκτικό. Αυτό είναι κάτι που θα έπρεπε όλοι να κάνουμε, να μοιραζόμαστε, να εμπνέουμε ο ένας τον άλλο και αυτό είναι ένα από τα σπουδαιότερα δώρα, είτε μιλάμε για κάποιον που είναι διάσημος είτε για κάποιον πιο δυσεύρετο, είναι σημαντικό να υπάρχουν πολλές φωνές.

 

Πιστεύω πως είναι πιο υγιές για τη μόδα γενικώς. Έχει γίνει ένας εκδημοκρατισμός της μόδας, ένα ολόκληρο κύμα και το βρίσκω πολύ καλό γιατί και εγώ είμαι υπέρ της ιδέας ότι ο καθένας πρέπει να ντύνεται, να πράττει και να είναι όπως εκείνος θεωρεί σωστό και όχι με βάση κάποιο «δόγμα» που έρχεται από ένα περιοδικό ή έναν σχεδιαστή. Θα πρέπει να διαλέγεις αυτό που λειτουργεί καλύτερα για εσένα και να κάνεις δικό σου το καθετί. 

Πρόσφατα δημιούργησες ένα φόρεμα για την drag queen Violet Chacki (μεταξύ άλλων) για το Met Gala που φέτος είχε ως θέμα το camp. Πολλοί άνθρωποι δεν ήξεραν τι σημαίνει ο όρος αλλά για μένα, εκπροσωπεί αυτό που κάνεις ακριβώς. Πιστεύω πως το φετινό θέμα του Met Gala ήταν μία ωδή στον σχεδιαστικό σου χαρακτήρα που κουβαλάει πολύ χιούμορ και υπερβολή και διαφέρει από κάθε άλλο σχεδιαστή της γενιάς σου. Πώς προέκυψε αυτό; Υπάρχουν συγκεκριμένοι άνθρωποι, σχεδιαστές ή κινήματα που επηρέασαν το στιλ σου ως σχεδιαστή; 

Ναι, χάρηκα πολύ που ήρθε η Violet ως καλεσμένη μου στο Met Gala φέτος και είχα ένα όραμα για εκείνη: να φορέσει ένα φόρεμα που είχα φτιάξει παλαιότερα το οποίο ήταν ένα μακρύ βραδινό φόρεμα σαν ένα μαύρο γάντι όπερας. Τη φαντάστηκα να ανεβαίνει τα σκαλιά του μουσείου με τα εμβληματικά μαύρα μαλλιά της και να προσφέρει ένα αλλιώτικο vintage στιλ.

 

Το γεγονός πως η αισθητική της είναι burlesque και το βγάλσιμο και το πέταγμα του γαντιού είναι ολόκληρη παράδοση στο burlesque, έδεσε ωραία και όλη η ιδέα αυτή, για το γάντι-φόρεμα της Violet, ήταν σημαντικό για μένα. Μιας και ο όρος “camp” προέρχεται από τις drag queens (νομίζω η πρώτη χρήση εντοπίζεται στα 1850s, σε αλληλογραφία ανάμεσα σε drag queens της εποχής), ξέρουμε πλέον πως σημαίνει ακριβώς αυτό: αυτή η φανταχτερή, επιδεικτική και χιουμοριστική αισθητική. Είναι δύσκολο να το προσδιορίσει κανείς καλύτερα και πολλοί το κατανόησαν λίγο καλύτερα μετά το Met Gala, γιατί προέκυψαν ερωτήσεις και συζητήθηκε πολύ. Για μένα ήταν απολύτως απαραίτητο να έχω μαζί μου μία drag queen και μάλιστα μία από τις μούσες μου, φίλη και μέλος της οικογένειάς μου από αυτή την άποψη.

 

Και, φυσικά έχω πάρει έμπνευση από τόσους πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους που υπήρχαν πριν από εμένα: σχεδιαστές μόδας, βιομηχανικούς σχεδιαστές, αρχιτέκτονες, σκηνοθέτες, ενδυματολόγους, ερμηνευτές, όλους αυτούς. Γιατί, ξέρεις, αγαπώ τον πολιτισμό, τις τέχνες και όλους αυτούς τους διαφορετικούς τομείς και όλοι δημιουργούν διαφορετικά οπτικά ερεθίσματα που μπορούν να γίνουν βάση για κάτι διαφορετικό. Όσον αφορά τους σχεδιαστές μόδας λατρεύω τον Rudi Gernreich, που ήταν από το Los Angeles και μεσουράνησε στα 1960s και έκανε εξαιρετικές δημιουργίες με την δική του μούσα Peggy Moffitt- ένα είδωλο της δεκαετίας-, αλλά ειλικρινά υπάρχουν τόσοι πολλοί σχεδιαστές που σέβομαι απεριόριστα και που δημιούργησαν δικούς τους κόσμους είτε μοιάζουν με τον δικό μου, είτε όχι.

 

Πάντα πίστευα ότι αυτός είναι ο στόχος ενός σχεδιαστή: να δημιουργεί έναν κόσμο τόσο χαρακτηριστικά δικό του που όταν ο κόσμος βλέπει κάτι, ακόμα κι αν δεν είναι δικό σου, να μπορούν να δουν την αύρα σου πάνω του.

Είσαι ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του οίκου Moschino 5 χρόνια τώρα. Σε αυτό το διάστημα κατάφερες να αναδιαμορφώσεις την εικόνα του οίκου και να τον αναζωογονήσεις, με τον δικό σου ιδιαίτερο τρόπο, διατηρώντας πάντα την αισθητική του brand. Πόσο δύσκολο ήταν να το καταφέρεις αυτό; Όταν μπαίνεις σε έναν οίκο που έχει ήδη εδραιωθεί στον κόσμο της μόδας, πώς καταφέρνεις να εισάγεις το δικό σου όραμα χωρίς να παραβιάζεις την κληρονομιά του;

Ειλικρινά, το έκανα χωρίς φόβο. Ήξερα πως ήμουν το κατάλληλο άτομο γι’ αυτή τη θέση και ένιωσα πως είναι χρέος μου να δεχτώ τη θέση. Κανείς δεν μπορούσε να το κάνει καλύτερα από εμένα και ένιωσα πως όφειλα να το δεχτώ ακριβώς για να διαφυλάξω την κληρονομιά του Franco (Moschino) και πως ήταν η τέλεια «Ωραία Κοιμωμένη» που περίμενε το φιλί του πρίγκιπα. Υπήρχε εκεί, κοιμισμένη, χωρίς τη χαρά, την ελαφρότητα και τη ζωή που αξίζει στο brand. Έτσι έγινε προσωπική μου αποστολή, κατά μία έννοια, να διορθώσω αυτό το λάθος. Γιατί κάπως είχε ξεχαστεί αυτή η «Ωραία Κοιμωμένη» κι έτσι δεν είχα εμπόδια ή επιφυλάξεις γιατί είχα την πλήρη στήριξη των ιδιοκτητών αλλά και όλων στο brand και κάθε μου βήμα στηρίχθηκε πλήρως και χειροκροτήθηκε. Κατάλαβαν και εκτίμησαν το όραμά μου από την αρχή και νιώθω πως πλέον, εφόσον έχουν δει το αποτέλεσμα, έχουν νιώσει και εκείνοι πως κανείς δεν θα μπορούσε να το έχει καταφέρει καλύτερα από εμένα. Για μένα είναι πολύ φυσικό, γιατί μιλώ «τη γλώσσα μου».

Moschino FW’19-’20 (AP Photo/Antonio Calanni)

Δεν πιέστηκα να σκεφτώ διαφορετικά, μου βγαίνει φυσικά και χωρίς κόπο, δρω αυθεντικά από την καρδιά μου και ήταν κάτι που φάνηκε από το πρώτο show. Σαν ένας διακόπτης να ανοίγει και να ανάβει και πάλι ένα φως. Ήταν όλοι τόσο υποστηρικτικοί! Οι fans είναι καταπληκτικοί, η εξέλιξη ξεπέρασε κάθε προσδοκία και είναι τόσο συναρπαστικό που βλέπω το όνομα Moschino να αποκτά νέα ζωή και να συμβάλλω πλέον στην κληρονομιά του Franco που παρεμπιπτόντως είναι ένας από τους πιο σπουδαίους σχεδιαστές του 20ου αιώνα με δυστυχώς εξαιρετικά μικρή θητεία στη μόδα και σε αυτή τη Γη. Και τώρα νιώθω πως μου δίνεται η ευκαιρία να της δώσω την μακροβιότητα που της αξίζει.

Τώρα που σχεδίασες το μπουκάλι της ultra premium vodka CÎROC, τι να περιμένουμε; Ξύπνησαν μέσα σου άλλες δημιουργικές επιθυμίες; Ξέρω, για παράδειγμα, πως πολλοί θέλουν να δουν ένα αμάξι με την υπογραφή σου. Ή ακόμα και ένα γιοτ, ποιος ξέρει!

Βασικά, έχω ήδη σχεδιάσει ένα αμάξι! Το έκανα πριν περίπου 8 χρόνια, ήταν ένα Smart για την Mercedes Benz οπότε… ψάξε το! Προσωπικά, στην bucket list μου υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια μια ταινία και όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή να σκηνοθετήσω και να παράγω μια ταινία, θα το κάνω και αυτό είναι κάτι που αγαπώ γιατί, και πάλι, μοιάζει με τη δουλειά που κάνω στα fashion shows. Λες και πάλι μια ιστορία, έχεις τους ηθοποιούς και τα σκηνικά και όλα αυτά τα στοιχεία αλλά έχεις και διάλογο. Και αυτό είναι κάτι πολύ σαγηνευτικό για μένα, είναι ακόμα πιο επικοινωνιακό. Αλλά λατρεύω και αυτό που κάνω τώρα και δεν βιάζομαι να αλλάξω ταχύτητα.

Κεντρική φωτογραφία: AP Photo/Andrew Medichini

 

#cirocvodka, #cirocyourworld, @cirocvodka

Exit mobile version