Σtella: Η ιέρεια της ελληνικής indie ποπ σκηνής, διαλέγει τις σωστές λέξεις
- 1 ΦΕΒ 2024
Γράφω αυτές τις γραμμές ακούγοντας το Charmed της Σtella και νομίζω ότι δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερο soundtrack για τη συγκεκριμένη συνέντευξη. Να σου πω επίσης στο σημείο αυτό, πως είμαι απόλυτη fan της: Το ότι επί 2 συναπτά έτη, αναδεικνύεται στο Spotify μου, ως η αγαπημένη μου καλλιτέχνης, είναι μάλλον ενδεικτικό του πόσο πραγματικά γοητευμένη είμαι από αυτό το πλάσμα. Πριν καν επικοινωνήσουμε για αυτή τη συνέντευξη, η Σtella (with a sigma) με είχε κερδίσει. Και όπως θα διαπιστώσεις κι εσύ παρακάτω, είμαι σίγουρη πως θα καταφέρει το ίδιο και μ΄ εσένα.
10 χρόνια από το πρώτο επίσημο single που έβγαλε στην Inner Ear Records το 2014, το Picking Words ήταν ένα αυθεντικό ραδιοφωνικό και συναυλιακό hit, με το οποίο η Σtella εγκαινίασε μια πολυδαίδαλη δισκογραφική δραστηριότητα, γεμάτη συνεργασίες, περιοδείες και μεταμορφώσεις. Μια πορεία που την οδήγησε στο περσινό Up and Away της θρυλικής SUB POP Records και ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον! Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
«Άρχισα να ασχολούμαι με τη μουσική όταν ήμουν 4-5 ετών, όταν ο πατέρας μου αποφάσισε να αγοράσει ένα πιάνο διότι κατάλαβε πως είχα μια κλίση στη μουσική. Την ίδια περίοδο μάθαινα σιγά-σιγά πως να γράφω το όνομά μου και να μετράω μέχρι το 10» μου λέει η Σtella μιλώντας για το πώς άρχισε να ασχολείται με τη μουσική, ενώ αναπολεί τα 45άρια που άκουγε ο παππούς της στο παλιό του γραμμόφωνο. «Αγαπώ πολύ την Σουσουράδα του Νίκου Γούναρη», λέει η ίδια.
Πώς όμως ένας άνθρωπος που αγαπά τον Νίκο Γούναρη, γράφει και τραγουδά αγγλικό στίχο;
«Ο αγγλικός στίχος μου βγαίνει πιο άνετα/ αβίαστα και φυσικά. Μου είναι πιο εύκολο να πω κάτι στα αγγλικά, παρά στα ελληνικά. Ο ελληνικός στίχος έχει άλλη βαρύτητα και με τρομάζει, αν και δεν θα έπρεπε. Έχω σκοπό να το δοκιμάσω όμως κάποια στιγμή σύντομα, είναι στο πρόγραμμα».
Η αισιόδοξη Σtella και η μουσική που σώζει
Η μουσική της Σtella είναι αυτό που μπορεί κανείς να χαρακτηρίσει feelgood. Αναρωτιέμαι αν είναι έτσι αισιόδοξη και στη ζωή ή «ξορκίζει το κακό» με στίχους και νότες;
«Είμαι μάλλον αρκετά αισιόδοξη, γιατί νιώθω πως έχω μεγάλη όρεξη για τα πράγματα, για όλα τα πράγματα» παραδέχεται η ίδια. «Σίγουρα έχουν υπάρξει στιγμές δύσκολες, αλλά για αυτό είναι η μουσική και η τέχνη γενικότερα. Για να σε σώσει όταν χρειάζεται».
Υπογραμμίζει μάλιστα το πόσο πολύ απολαμβάνει τη διαδικασία της ηχογράφησης στη δημιουργία ενός νέου τραγουδιού ή άλμπουμ.
«Μου αρέσει κάθε στιγμή αυτής της διαδικασίας, αλλά ίσως το αγαπημένο μου στάδιο είναι λίγο πριν ολοκληρωθεί ένα κομμάτι, όπου φτάνεις στο σημείο να το ακούς και να λες “πω πω αυτό είναι, είναι έτοιμο”. Αυτή η στιγμή είναι μαγική για μένα».
Εξηγώντας μου τις δυσκολίες της σύνθεσης μουσικής, η Σtella παραδέχεται πως η διαδικασία, δεν είναι πάντα ρόδινη:
«Mε τρομάζει η ιδέα του να μην υπάρχουν άνθρωποι γύρω μου, που να μπορώ να μοιραστώ τα κομμάτια που δουλεύω και να μου πουν τη γνώμη τους. Αυτό θα με δυσκόλευε πραγματικά!»
Η Σtella 10 χρόνια μετά την πρώτη της massive επιτυχία
Το Σάββατο 23 Μαρτίου, η Σtella γιορτάζει τα 10 χρόνια από την επίσημη κυκλοφορία του Picking Words, με μια μεγάλη επετειακή συναυλία στο Gagarin 205. Ποιες αλλαγές εντοπίζει όμως η ίδια στη μουσική της από τότε μέχρι σήμερα;
«Οι αλλαγές νιώθω πως είναι πολλές αλλά και καμία ταυτόχρονα. Ίσως τα πράγματα να έχουν γίνει πιο οργανικά μέσα στα χρόνια, αφήνοντας λίγο στην άκρη το έντονο ηλεκτρονικό στοιχείο, και ίσως η μουσική και οι επιρροές μου, να έχουν αλλάξει λίγο. Αλλά από την άλλη νιώθω σαν να γράφω την ίδια μουσική απλά με διαφορετικό τρόπο, με διαφορετική προσέγγιση και μέσα».
Η συνεργασία με τη δισκογραφική των Nirvana
To Up and Away ήταν το δεύτερο διεθνές άλμπουμ της Σtella το οποίο κυκλοφόρησε από τη θρυλική SUB POP Records, την εταιρεία των Nirvana. Πώς έφτασε όμως να ηχογραφεί σε μια από τις πιο επιδραστικές δισκογραφικές εταιρείες του κόσμου; Νιώθει κάποια έξτρα «πίεση», μετά από αυτή την εξέλιξη;
«Ο δρόμος ήταν μακρύς, αλλά απολαυστικός. Και σίγουρα είχε να κάνει με την επιθυμία μου να επικοινωνήσω την μουσική μου σε ένα πιο ευρύ, global κοινό. Από τότε που ξεκίνησα, δειλά το 2010, ένιωθα πως η μουσική που έκανα θα μπορούσε να ακουστεί και εκτός Ελλάδας, περισσότερο γιατί έγραφα στα αγγλικά και αυτό μου βγάζει νόημα. Δεν νιώθω κάποια πίεση λόγο της εταιρείας, ίσα ίσα, το αντίθετο».
«Νιώθω πως η πίεση έφυγε. Κάνω αυτό που θα έκανα πάντα, αν ήμουν σε οποιαδήποτε συνθήκη ή εταιρία. Θα ήταν λάθος πιστεύω να το αντιμετωπίσω διαφορετικά».
Πράγματα που δεν ξέρεις για την Σtella
Κάτι που μπορεί να μην γνώριζες για εκείνη, είναι ότι εκτός από τη μουσική, ασχολείται και με τα εικαστικά. Καταφέρνει μάλιστα να συνδυάσει αυτές τις 2 αγάπες, φτιάχνοντας η ίδια τα εικαστικά των άλμπουμ της και κατά καιρούς σκηνοθετεί τα βίντεο για τα τραγούδια της.
Την πολύπλευρη καλλιτεχνική ταυτότητά της, μπορείς να την καταλάβεις κι από το γεγονός ότι όταν την ρωτάω για τα 2 τραγούδια που σκέφτεται όταν σκέφτεται την Αθήνα, η απάντηση που παίρνω είναι Τα Καβουράκια και η Μαργαρίτα η Μαργαρώ.
Όταν δε, της ζητάω να παίξουμε «F@ck, marry, kill» οι απαντήσεις της επίσης προδίδουν ένα δημιουργικό μυαλό: Η Σtella λοιπόν θα πήγαινε με την Jessica Rabbit, θα παντρευόταν τον Shrek και θα σκότωνε τον Mumm-Ra.
Τι θα έλεγε στον έφηβο εαυτό της και πώς φαντάζεται τον εαυτό της να μεγαλώνει;
«Η έφηβη Στέλλα είχε πολλές ανασφάλειες, όπως πολλά παιδιά σε αυτή την ηλικία» παραδέχεται η ίδια με αφοπλιστική ειλικρίνεια και μου εξηγεί: «Μικρή δεν είχα το θάρρος να πω ούτε ένα ποίημα μπροστά στο σχολείο, λιποθυμούσα». Τι θα έλεγε λοιπόν σε αυτή την ανασφαλή έφηβη;
«Δεν μου αρέσει να δίνω συμβουλές. Νομίζω πως θα έλεγα να κάνει αυτό που πιστεύει και να το υποστηρίξει με πάθος, και όταν δέχεται συμβουλή από κάποιον, να σκέφτεται πάντα από ποιον έρχεται αυτή η συμβουλή».
Το πόσο καλά πατάει στα πόδια της και πόσο ανεξάρτητη είναι η Σtella, το καταλαβαίνω βέβαια και από την εικόνα που έχει για τα ιδανικά γεράματα: «Όταν μεγαλώσω θέλω να αφιερωθώ στο ψάρεμα και να διαβάσω βιβλία» μου εξομολογείται.
Η μουσική βιομηχανία του σήμερα και οι έμφυλες διακρίσεις
Μιλώντας για την εικόνα της σύγχρονης, μουσικής βιομηχανίας και τα εμπόδια που ένας καλλιτέχνης καλείται να αντιμετωπίσει. η Σtella απαντά με επαγγελματική ψυχραιμία: «Η μουσική βιομηχανία θα έλεγα πως είναι πολύ σκληρή στις μέρες μας, χωρίς να ξέρω ακριβώς πως ήταν 20 χρόνια πριν». Η ίδια ωστόσο τονίζει:
«Όμως η μουσική και ο τρόπος που την “καταναλώνουμε” σήμερα έχει αλλάξει πάρα πολύ, και ίσως αυτό έχει παίξει μεγάλο ρόλο στην εξέλιξη των πραγμάτων. Τα συμβόλαια με τις δισκογραφικές έχουν γίνει σκληρά και πολλές φορές άνισα, οι εταιρίες streaming (π.χ. Spotify) προσφέρουν ψίχουλα για κάθε stream, και όλα αυτά κάνουν σχεδόν αδύνατο το να μπορεί να ζήσει κάποιος από το επάγγελμα του μουσικού. Θέλει τρομερή προσπάθεια και χρόνο για να φτάσει κάποιος να έχει ένα ουσιαστικό κέρδος από την δισκογραφία».
Τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα αν είσαι γυναίκα μουσικός:
«Εννοείται πως υπάρχουν έμφυλες διακρίσεις, αφού μιλάμε για μια βιομηχανία όπου το 75-80% είναι άντρες. Η αναλογία το 2023 ήταν 1 γυναίκα για κάθε 3,5 άντρες. Και δεν είναι μόνο αυτό το ποσοστό καθαυτό που κάνει αισθητή αυτή την διάκριση».
«Συνήθως είναι η συμπεριφορά κάποιων ανδρών που είναι στην βιομηχανία, η οποία είναι αρκετά αλαζονική και πολλές φορές κομπλεξική προς μια γυναίκα καλλιτέχνη. Οπότε τα εμπόδια, που μια γυναίκα καλλιτέχνης μπορεί να αντιμετωπίσει, είναι πολλά και σύνθετα».
Για ακόμα μια φορά, η φύσει και θέσει αισιόδοξη Σtella δεν παραλείπει να μου πει:
«Όλα αυτά βέβαια δεν πρέπει να σταματάνε κάποιο ή κάποια που θέλει να ασχοληθεί με την μουσική. Απλά πρέπει να βρει τον δικό του/της τρόπο να τα αντιμετωπίζει, και να μην ξεχνάει τον βασικό λόγο που μπαίνει στον κόπο να ασχοληθεί με όλα αυτά: Tην αγάπη για τη μουσική. Πρέπει να υπάρχει ουσιαστική και ολοκληρωτική αγάπη για να λειτουργήσει όλο αυτό».
Κι αν έχεις περιέργεια να μάθεις τα μελλοντικά μουσικά της σχέδια, δεν θα σε αφήσω έτσι.
Μετά την κυκλοφορία ενός ακόμα υπέροχου single (Girl Supreme) και εκτός από το πολυαναμενόμενο, επετειακό live της στο Gagarin 205, στις 23 Μαρτίου, η Σtella ηχογραφεί και ολοκληρώνει τον επόμενο δίσκο της, ο όποιος όπως η ίδια δηλώνει «φαντάζομαι θα κυκλοφορήσει κάποια στιγμή μέσα στο 2025». Παράλληλα συνεργάζεται με τον Edmund Irwin-Singer των Glass Animals σε μίξη και additional production, ενώ το καλοκαίρι του 2024 αναμένεται γεμάτο από ενδιαφέρουσες εμφανίσεις σε headline events και φεστιβάλ ανά την Ευρώπη.