Τα VATHOS είναι κάτι παραπάνω από οργανικά ρούχα
- 24 ΙΑΝ 2017
Η Βασιλική Συμεωνίδη είναι το πρόσωπο και η ιδέα πίσω από τα VATHOS apparel, ρούχα φτιαγμένα αποκλειστικά από οργανικά υλικά και με περιβαλλοντική συνείδηση. Την συνοδεύει μια ολόκληρη ομάδα ανθρώπων από την παραγωγή μέχρι την προμήθεια, γι' αυτό και πάντα μιλάει στον πληθυντικό όταν αναφέρεται στο brand, ακόμα κι αν είναι εκείνη που βρίσκεται πίσω το design μέχρι τα λογιστικά. Εμείς μιλήσαμε με την Βασιλική και μας είπε όσα θέλουμε να ξέρουμε για τα ρούχα φτιαγμένα από οικολογικό βαμβάκι, την διαδικασία της παραγωγής αλλά και το πόσο σημαντικό να είναι να γνωρίζουμε από πού προέρχεται το ύφασμα που ακουμπάει το δέρμα μας.
Ήθελα να τονίσω την καταγωγή της εταιρείας, γι’ αυτό και το “VATHOS”. Η ελληνική γλώσσα έχει τόσες ωραίες λέξεις που θα ήταν κρίμα να χρησιμοποιήσω μία ξένη.
Άλλωστε, προσπαθούμε να στρέψουμε τον καταναλωτή στην οικολογία, θέλουμε να μάθει γιατί αγοράζει αυτό το ρούχο, από τι υλικό είναι φτιαγμένο, ποιος το έχει φτιάξει και σε τι συνθήκες. Προσπαθούμε να τον βάλουμε πιο “βαθιά” στο ρούχο. Οι γραμμές του logo μας είναι όπως και και των ρούχων μας: αυστηρές, γεωμετρικές και απλές. Δεν θελήσαμε ποτέ να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον με κάτι φανταζί, θέλαμε λιτότητα και η ουσία να είναι το ρούχο και οι άνθρωποι που το κατασκευάζουν.
Έχω καταγωγή από την επαρχία όπου όλα είναι πιο αγνά. Όταν βρέθηκα στην πόλη ήταν κάτι που μου έλειπε, έτσι μετέφρασα αυτήν την ανάγκη μου αλλά και άλλων ανθρώπων. Είχα πιάσει τον εαυτό μου να αναζητώ διαφορετικά υλικά, δηλαδή.
Μπορεί το fast fashion να σου προσφέρει τις τάσεις, τα σχέδια, τα πάντα, αλλά δεν έχεις κάτι που να σε γεμίζει και να σε κάνει να νιώθεις καλά.
Υποστηρίζεις τις μεγάλες εταιρείες αναγκαστικά αλλά πρέπει να ψάξεις και παρά πέρα. Λόγω του ότι εργαζόμουν στον χώρο της μόδας, είχα την ευκαιρία να κάνω μεγαλύτερη έρευνα, να καταλάβω πως συχνά το ρούχο που φοράς μπορεί να μην είναι καλό για εσένα, το δέρμα σου, τους γύρω σου, οπότε σκέφτηκα πως αφού δεν μπορούσα εγώ να βρω κάτι τέτοιο στην Ελλάδα, σίγουρα θα υπήρχαν κι άλλοι σαν κι εμένα. Ήθελα να κάνω κάτι δικό μου και να το βασίσω στις δικές μου ανησυχίες.
Σαν ιδέα ξεκίνησε πριν περίπου 2.5 χρόνια. Πήρε αρκετό χρόνο μέχρι να ολοκληρώσω την ιδέα στο μυαλό μου αλλά και μέχρι να βρεθούν οι προμηθευτές για οργανικά υφάσματα. Αυτό πήρε έναν χρόνο και έτσι ξεκινήσαμε το καλοκαίρι του 2016 με την πρώτη φθινοπωρινή συλλογή. Όταν πουλάς το οργανικό βαμβάκι, πρέπει ο προμηθευτής να είναι πιστοποιημένος, πράγμα που χρειάζεται μεγάλη έρευνα και πόσο μάλλον όταν τα υλικά προέρχονται από χώρες όπως η Ινδία όπου και η επικοινωνία είναι πιο δύσκολη. Χρειάζεται προεργασία για να βρεις τους σωστούς ανθρώπους και αργότερα χρειάζεται χρόνος για να βρεις τους σωστούς συνεργάτες και να ξεκινήσεις το design. Εγώ κάνω το σχεδιαστικό κομμάτι και οι υπόλοιποι συνεργάτες μου είναι όλοι εξωτερικοί. Εκτός από το design όμως ασχολούμαι με τα πάντα του brand, από τα emails μέχρι τα λογιστικά.
Τα υφάσματα είναι από οργανικό βαμβάκι και πρόσφατα ξεκινήσαμε και bamboo με μετάξι και λινό. Υπάρχει μεγάλη ποικιλία στο οργανικό βαμβάκι και διάφορες αποχρώσεις, έχει να κάνει με το πώς το χρησιμοποιείς.
Τα υλικά τα προμηθεύομαι από Γερμανία, Αγγλία και Ινδία αλλά επειδή είμαστε ακόμα μικρή παραγωγή, η προμηθευτές είναι πιο περιορισμένοι στην Ευρώπη. Η επικοινωνία μπορεί να γίνει δύσκολη, οι προμηθευτές είναι πολλοί και η γλώσσα επίσης μπορεί να γίνει εμπόδιο, αλλά οι πηγές στην Ελλάδα είναι περιορισμένες. Ήξερα από την αρχή πως θα ήταν δύσκολο, αλλά ήταν μία πρόκληση για το κάνω. Το υλικό που διάλεξα ήταν δύσκολο, η τιμή του πιο ακριβή και γι΄αυτό το λόγο ο καταναλωτής πρέπει να πειστεί. Πρέπει να ξέρει γιατί αγοράζει το προϊόν σου, να ξέρει πως είναι ό,τι πιο αγνό θα ακουμπήσει το δέρμα σου. Σίγουρα, δεν μπορείς να φοράς μόνο οργανικό βαμβάκι, αλλά είναι καλό να προσπαθήσεις να το βάλεις στη ζωή σου.
Είχαμε καλή ανταπόκριση και ειδικά από επαρχία, που δεν το περιμέναμε. Μια γυναίκα στην επαρχία έχει το αγνό στη ζωή της, στα φρούτα της, στα λαχανικά της, δεν περιμέναμε να το ψάξει και στο ύφασμα, σε αντίθεση με μία γυναίκα της πόλης. Το έψαξαν και οι δύο όμως και πήγε καλά. Ο καθένας μπορεί να αγοράζει το ρούχο για δικούς του λόγους, για το ύφασμα, το design, τις γραμμές -όχι μόνο επειδή είναι οργανικό. Εμείς προσφέρουμε ρούχα που είναι εύκολα και άνετα -το “αγνό” προϊδεάζει σε κάτι σκληρό και τραχύ κι όμως, είναι το αντίθετο. Οι γραμμές μας είναι φαρδιές και απευθύνονται σε όλες τις γυναίκες. Το κοινό μας έχει ηλικίες από 16 μέχρι 50 και τα ρούχα αυτά μπορείς να τα βάλεις στην δουλειά, στο σπίτι, όταν θα πας τα παιδιά στο φροντιστήριο.
Η γυναίκα που φοράει τα ρούχα μας δεν είναι συγκεκριμένη. Είναι μια γυναίκα που της αρέσει να αναζητά καινούρια πράγματα και να τη νοιάζει το ρούχο της, να το αγαπάει, να θέλει να το αλλάξει και να ξέρει γιατί το φοράει. Είναι χαρακτήρας χωρίς ταμπέλες και ταυτότητες.
Για εμάς έχει σημασία ακόμα και η διαδικασία του online shopping. Δηλαδή, το κουτί στο οποίο στέλνουμε τα ρούχα είναι από ανακυκλωμένο χαρτί και συνεργαζόμαστε με την DHL οι οποίοι χρησιμοποιούν καύσιμα φιλικά προς το περιβάλλον. Συμβάλλουμε όσο μπορούμε. Υπάρχει μεγάλη στροφή στη μόδα προς το ethical. Βέβαια, υπάρχουν πολλές εταιρείες και οίκοι που προσπαθούν να το πλησιάσουν και άλλοι που δεν ενδιαφέρονται καθόλου.
Τώρα έχουμε αρχίσει να εκτιμούμε το περιβάλλον, που το βλέπουμε να καταστρέφεται.
Δεν έχω σκεφτεί ποτέ να φύγω απ’ την Ελλάδα. Όποια κι αν ήταν η κατάσταση. Αγαπάω τον τόπο μου και ήθελα αυτό που θα κάνω να το κάνω εδώ, να βοηθήσω την οικογένειά μου ή να δώσω δουλειά σε μία βιοτεχνία που έχουν μείνει άνεργοι. Οπότε για εμάς είναι σημαντικό το Made in Greece. Οι ρίζες μου είναι σημαντικές για εμένα, αν και ποτέ δεν λέω ποτέ.
Το design εξελίσσεται από συλλογή σε συλλογή. Η καλοκαιρινή συλλογή θα είναι πιο ιδιαίτερη. Στο design περιλαμβάνω πολλά στοιχεία της φύσης και υφές, για παράδειγμα τα καλοκαιρινά θα έχουν τις πτυχές από τα κοράλλια, παστέλ και λευκά χρώματα και αέρινα υφάσματα. Προσπαθώ να πιάσω όλες τις φάσεις στη μέρα μιας γυναίκες, οπότε προσπαθώ να μην κάνω τα ρούχα πολύ δεσμευτικά και ιδιαίτερα. Θέλω να είναι φορέσιμα.
Σύντομα θα λανσάρουμε μία σειρά με βρεφικά ρούχα, κάτι που ήταν από τους αρχικούς στόχους από την ίδρυση της εταιρείας. Θα είναι για μέχρι 18 μηνών. Ήταν κάτι που μας ζητήθηκε πολύ και εκεί ακριβώς είναι που ξέρουμε πως υπάρχει ελπίδα στα οργανικά ρούχα -όταν η μητέρα το θελήσει πρώτα για το παιδί της θα το θελήσει και για εκείνη αργότερα.”
Τα VATHOS apparel μπορείς να τα βρεις στο e-shop και στο showroom με ραντεβού.
Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου – Watkinson