10 φράσεις που ακούγονται αθώες αλλά χρησιμοποιούν οι χειριστικοί άνθρωποι
- 5 ΜΑΡ 2025
Ο καθένας μας έχει ακούσει τη φράση «Δεν είναι αυτό που λες, αλλά ο τρόπος που το λες». Αλλά, πολλές φορές, είναι και τα 2. Κάποιες φράσεις φαίνονται αθώες στην επιφάνεια, όμως στην πραγματικότητα είναι σχεδιασμένες για να ελέγξουν, να προκαλέσουν ενοχές ή να πιέσουν κάποιον να κάνει αυτό που θέλει ο άνθρωπος που τις λέει. Το δύσκολο κομμάτι είναι ότι ακούγονται τόσο αθώες, που ίσως δεν συνειδητοποιούμε καν ότι μας χειραγωγούν.
Αυτές οι φράσεις, είτε είναι σκόπιμες είτε όχι, μπορούν να κάνουν κάποιον να νιώσει υποχρεωμένος, να νιώσει ενοχές ή ακόμη και να αμφισβητήσει τις σκέψεις του (gaslighting alert). Γι’ αυτό είναι σημαντικό να τις αναγνωρίζουμε—για να μην πέφτουμε στην παγίδα τους και, εξίσου σημαντικό, να μην τις χρησιμοποιούμε οι ίδιοι. Ακολουθούν 10 κοινές φράσεις που ίσως φαίνονται αθώες, αλλά στην πραγματικότητα είναι πολύ χειριστικές.
1) «Αν πραγματικά νοιαζόσουν…»
Αυτή η φράση μπορεί να ακούγεται σαν μια αθώα έκφραση απογοήτευσης, αλλά στην ουσία είναι μια προσπάθεια χειρισμού μέσω ενοχών. Μια τέτοια φράση βάζει τον άλλον σε θέση να αποδείξει ότι νοιάζεται, συχνά αναγκάζοντας τον να κάνει κάτι που δεν θέλει πραγματικά να κάνει.
2) «Απλώς λέω…»
Αυτή η φράση χρησιμοποιείται συνήθως για να αποποιηθεί κάποιος την ευθύνη για κάτι προσβλητικό ή παθητικοεπιθετικό που είπε. Κρύβει την κριτική πίσω από μια δήθεν αθώα παρατήρηση, ενώ κάνει το άλλο άτομο να νιώθει ότι υπερβάλλει αν αντιδράσει.
3) «Είσαι υπερβολικά ευαίσθητος/η»
Αυτή η φράση χρησιμοποιείται για να απορρίψει τα συναισθήματα του άλλου και να τα μεταφέρει ως «πρόβλημα» του ίδιου, όχι του ομιλητή. Στην πραγματικότητα, όλοι έχουμε διαφορετικές συναισθηματικές αντιδράσεις, και δεν είναι σωστό να απορρίπτεται έτσι μια αντίδραση που είναι φυσιολογική και έγκυρη.
4) «Απλώς αστειεύομαι»
Όταν κάποιος λέει κάτι προσβλητικό και ακολουθεί με «Απλώς αστειεύομαι», στην πραγματικότητα αποφεύγει την ευθύνη για τα λόγια του. Αυτό μπορεί να κάνει το άλλο άτομο να νιώσει ντροπή για τη φυσιολογική του αντίδραση ή ακόμα και να αμφισβητήσει την ευαισθησία του.
Φράσεις που ακούγονται αθώες, αλλά χρησιμοποιούν οι χειριστικοί άνθρωποι
5) «Μην θυμώσεις»
Αυτή η φράση προσπαθεί να ελέγξει τα συναισθήματα του άλλου και να τον πιέσει να καταπιέσει την αντίδρασή του, ακόμα και αν δικαιολογημένα είναι θυμωμένος. Αντί να αναγνωρίζεται η συναισθηματική αντίδραση του άλλου, αυτή η φράση του δίνει την εντύπωση ότι τα συναισθήματά του είναι «λάθος».
6) «Το κάνω μόνο επειδή νοιάζομαι»
Αυτή η φράση προσπαθεί να δικαιολογήσει τον έλεγχο ή την πίεση λέγοντας ότι η «αγάπη» ή το «νοιάξιμο» είναι οι λόγοι πίσω από τις πράξεις. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ενοχές στο άλλο άτομο και να το πιέσει να συμφωνήσει με κάτι που δεν είναι για το καλό του.
7) «Εντάξει, ξέχνα το»
Αυτή η φράση χρησιμοποιείται για να κλείσει μια συζήτηση και να αφήσει τον άλλο άτομο να νιώσει ότι δεν αξίζει να συνεχιστεί η συζήτηση. Εν τέλει, δημιουργεί απόσταση και μπορεί να αφήσει το άλλο άτομο να νιώσει υπεύθυνο για τη διατήρηση της σχέσης.
8) «Δεν θέλω να τσακωθούμε»
Αυτή η φράση μπορεί να ακούγεται σαν προσπάθεια για αποφυγή σύγκρουσης, αλλά στην πραγματικότητα είναι μια τακτική για να αποτρέψει μια σημαντική συζήτηση. Αντί να προσπαθήσουν να κατανοήσουν ο ένας τον άλλον, οι άνθρωποι επιλέγουν να αποφεύγουν το πρόβλημα, το οποίο εν τέλει διογκώνεται.
9) «Ό,τι θέλεις, κάνε το»
Αυτή η φράση μπορεί να ακούγεται σαν να αφήνει στον άλλον ελευθερία επιλογής, αλλά στην πραγματικότητα κρύβει μια παθητική επιθετικότητα. Το άτομο που την λέει ενδέχεται να είναι δυσαρεστημένο με την απόφαση του άλλου, αλλά δεν εκφράζει ανοιχτά τη δυσαρέσκεια του.
10) «Λυπάμαι που νιώθεις έτσι»
Αυτή η φράση δεν αποτελεί πραγματική συγγνώμη, γιατί δεν αναγνωρίζει το λάθος του ομιλητή. Αντί να παραδεχτεί την ευθύνη, στρέφει την προσοχή στο πώς το άλλο άτομο αντιδρά στο γεγονός, δημιουργώντας την αίσθηση ότι το πρόβλημα είναι η αντίδραση, όχι οι πράξεις του ομιλητή.
Οι φράσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω φαίνονται αθώες, αλλά συχνά κρύβουν πίσω τους χειριστικές τακτικές. Αν κατανοήσουμε πώς λειτουργούν αυτές οι φράσεις, μπορούμε να προστατευτούμε από την ψυχολογική χειραγώγηση και να ενισχύσουμε την επικοινωνία μας με σεβασμό και ειλικρίνεια.
Το να αναγνωρίζουμε τέτοιες τακτικές είναι το πρώτο βήμα για υγιείς και ισχυρές σχέσεις, είτε είναι προσωπικές, είτε επαγγελματικές.