ΣΧΕΣΕΙΣ

Κουτσομπολεύω άρα υπάρχω: Κι όμως το κουτσομπολιό έχει τα θετικά του

iStock

Το κουτσομπολιό έχει κακή φήμη, καθώς συχνά συνδέεται με ανήθικη ή καταστροφική συμπεριφορά (τις καλησπέρες μου στους fans του White Lotus). Ακόμη και ο Πάπας Φραγκίσκος το έχει καταδικάσει, χαρακτηρίζοντάς το ως «κακό που καταστρέφει την κοινωνική ζωή». Ωστόσο, πρόσφατες μελέτες υποδηλώνουν ότι μπορεί να έχει και θετικά στοιχεία, συμβάλλοντας στη συνοχή των κοινωνικών ομάδων και στη διατήρηση της συνεργασίας.

Κουτσομπολιό: Αναπόφευκτο κοινωνικό χαρακτηριστικό

Σύμφωνα με τον ψυχολόγο Frank McAndrew, ο «κοινωνικός σχολιασμός» δηλαδή το κουτσομπολιό είναι τόσο φυσικό όσο η αναπνοή ή η κατανάλωση τροφής. Πολλοί θεωρούν ότι οι ίδιοι δεν κουτσομπολεύουν, αλλά απλώς «εκφράζουν ενδιαφέρον» ή μοιράζονται σημαντικές πληροφορίες. Στην πραγματικότητα, δεν είναι πάντα επιβλαβές, καθώς συχνά εξυπηρετεί μια κοινωνική λειτουργία.

Χαρακτηριστικά του καλού και του κακού κουτσομπόλη

Κουτσομπολεύω άρα υπάρχω: Κι όμως το κουτσομπολιό έχει τα θετικά του

Ένας «καλός» κουτσομπόλης είναι εκείνος που διαχειρίζεται τις πληροφορίες με σύνεση, δεν τις χρησιμοποιεί επιπόλαια και δεν βλάπτει άλλους. Αντίθετα, οι κακοί κουτσομπόληδες διαδίδουν αδιάκριτα κάθε πληροφορία ή τη χρησιμοποιούν προς όφελός τους εις βάρος των άλλων.

Η δύναμη του «θετικού  κουτσομπολιού»

Η καθηγήτρια Maria Kakarika προτείνει την υιοθέτηση του «θετικού κουτσομπολιού», δηλαδή τη διάδοση καλών λόγων και πράξεων. Αυτό όχι μόνο καταπολεμά την αρνητικότητα αλλά βελτιώνει και την εικόνα του ατόμου που το εφαρμόζει. Ιδιαίτερα στον εργασιακό χώρο, η αρνητική φήμη ενός κουτσομπόλη, μπορεί να επηρεάσει την επαγγελματική του πορεία.

Όταν το κουτσομπολιό έχει χρησιμότητα

Το κουτσομπολιό μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο όταν βοηθά στην αποκάλυψη αδικιών, όπως σεξουαλική παρενόχληση ή άνιση μεταχείριση στον εργασιακό χώρο. Για παράδειγμα, οι φήμες για την ανάρμοστη συμπεριφορά διάσημων σκηνοθετών και παραγωγών κυκλοφορούσαν πολύ πριν αποκαλυφθούν επίσημα οι πράξεις τους με το #MeToo.

Η επιλογή των «συμμάχων» στο κουτσομπολιό

Το κουτσομπολιό ενισχύει τους κοινωνικούς δεσμούς, δημιουργώντας αίσθηση εμπιστοσύνης. Ωστόσο, απαιτείται προσοχή στην επιλογή των ατόμων με τα οποία μοιραζόμαστε πληροφορίες, καθώς η αλόγιστη διάδοση μπορεί να οδηγήσει σε προδοσία εμπιστοσύνης.

Οι νέοι κανόνες

Η ψηφιακή εποχή έχει αλλάξει τους κανόνες του κουτσομπολιού. Παλαιότερα, οι πληροφορίες διαδίδονταν αργά, ενώ σήμερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν την άμεση και ευρεία διάδοση, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο παρερμηνείας και σοβαρών συνεπειών.

Τι να γίνεται όταν εσύ γίνεσαι στόχος;

Αν βρεθείς στο επίκεντρο ενός κουτσομπολιού, η καλύτερη στρατηγική είναι να το αντιμετωπίσεις άμεσα και ειλικρινά. Μια απολογία ή η παραδοχή ενός πιθανού λάθους, μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση της φήμης σου. Αντίθετα, η άρνηση ή η υποτίμηση του θέματος μπορεί να επιδεινώσει την κατάσταση.

Να αποκαλύψεις το κουτσομπολιό σε κάποια/ον άλλη/ο;

Το δίλημμα του αν πρέπει να ενημερώσεις κάποιον/α ότι γίνεται στόχος κουτσομπολιού εξαρτάται σύμφωνα με τους ειδικούς από την κατάσταση. Τι εννοούμε; Αν η πληροφορία μπορεί να την/τον βλάψει, ίσως είναι προτιμότερο να τη διατηρήσεις μυστική. Ωστόσο, αν πρόκειται για ψευδείς ή κακόβουλες φήμες, η αποκάλυψή τους μπορεί να βοηθήσει το θύμα να υπερασπιστεί τον εαυτό του.

Ασπίδα αντικουτσομπολικής προστασίας

Αν δεν επιθυμείς να εμπλακείς σε συζητήσεις που δεν θέλεις  μπορείς να εφαρμόσεις μια απλή στρατηγική: Όταν κάποια/ος ξεκινήσει μια φημολογία, απλά ρώτα: «Γιατί μου το λες αυτό;». Αυτή η ερώτηση συχνά κάνει τον άλλο να σκεφτεί αν υπάρχει πραγματικός λόγος για τη διάδοση της πληροφορίας.

Με βάση όλα τα παραπάνω το κουτσομπολιό είναι αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής ζωής, αλλά η διαχείρισή του απαιτεί σύνεση. Μπορεί να είναι εργαλείο κοινωνικής συνοχής ή πηγή τοξικότητας, ανάλογα με το πώς χρησιμοποιείται. Επιλέγοντας να… σχολιάζουμε κοινωνικά με υπευθυνότητα, μπορούμε να ελαχιστοποιήσουμε τις αρνητικές συνέπειες και να διατηρήσουμε υγιείς κοινωνικές σχέσεις.

Exit mobile version