ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Πανελλήνιες 2019: Οι συμβουλές της ψυχολόγου για λιγότερο άγχος και καλύτερη απόδοση

Η περίοδος αυτή, κακά τα ψέματα, είναι ένας μικρός Γολγοθάς για τα παιδιά που δίνουν ενδοσχολικές εξετάσεις και φυσικά για τους εφήβους και ακόμη περισσότερο για όλους όσοι δίνουν Πανελλήνιες εξετάσεις και αισθάνονται ότι το μέλλον τους κρίνεται από τους βαθμούς των γραπτών τους. Το άγχος «χτυπάει κόκκινο», οι μαθητές αισθάνονται πιο πιεσμένοι από ποτέ και μαζί τους οι γονείς, οι οποίοι άθελά τους, πολλές φορές, δεν μπορούν να διαχειριστούν την απαιτητική αυτή περίοδο, δυσκολεύοντας ακόμη περισσότερο τα πράγματα.

Σύμφωνα με την ψυχολόγο, ψυχοθεραπεύτρια και σύμβουλο, Μαρία Κωνσταντοπούλου, το οικογενειακό περιβάλλον διαδραματίζει πολύ σπουδαίο ρόλο στην ψυχολογία του παιδιού, στην καλή του προετοιμασία και συνεπώς απόδοσή του. Συνειδητοποιούμε, λοιπόν, τη σημαντικότητα της σωστής στήριξης του παιδιού. Οι γονείς και γενικότερα το οικογενειακό περιβάλλον θα πρέπει αρχικά να προσπαθήσουν να ελέγξουν το δικό τους άγχος και να μετριάσουν τις απαιτήσεις τους, ώστε να μη στρεσάρουν ακόμη περισσότερο τους εξεταζόμενους. Θα πρέπει όλοι να έχουν κατά νου πως το πρόβλημα ξεκινά όταν το άγχος φτάνει σε τέτοιο σημείο που καθιστά το παιδί δυσλειτουργικό.

Στη σημερινή εκπομπή ”Life in Balance” στο Ραδιόφωνο News 24/7 στους 88,6 και στη Δήμητρα Τσιγγενέ, η κα Κωνσταντοπούλου έδωσε συμβουλές αντιμετώπισής του, τόσο για τους γονείς, όσο και για τους μαθητές.

Οι συμβουλές στους γονείς ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους

«Αρχικά, θα πρέπει να τονίσουμε τη σημαντικότητα του να έχουν βοηθήσει οι γονείς τα παιδιά τους να αναπτύξουν δεξιότητες για να διαχειριστούν το άγχος τους, καθ’όλη τη διάρκεια του έτους. Αν δεν το έκαναν, ας το δοκιμάσουν έστω και τελευταία στιγμή. Θα πρέπει να εξηγήσουν στα παιδιά τους πως οι Πανελλήνιες εξετάσεις δεν είναι επικίνδυνες, δεν αποτελούν απειλή για τη ζωή τους. Δε θα πάθουν κάτι αν δεν πετύχουν. Δε θα τους συμβεί κάτι καταστροφικό στη ζωή τους. Θα πρέπει, λοιπόν, ειδικά αυτή την περίοδο οι γονείς να συζητούν με τα παιδιά τους, να τα ενθαρρύνουν και να τα προτρέπουν να «επικοινωνούν» το άγχος τους. Πρώτοι από όλους, όμως, θα πρέπει οι γονείς να βρουν τον τρόπο να μη μεταδίδουν το δικό τους, προσωπικό άγχος στους μαθητές και αν δε βρίσκουν τον τρόπο να το ελέγξουν, να απευθύνονται στους ειδικούς για βοήθεια.

Πολύ σημαντικό, επίσης, είναι να έχουν ρεαλιστικές απαιτήσεις από τα παιδιά τους. Πολλοί γονείς ζητούν πράγματα πέραν των δυνατοτήτων των παιδιών τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να τα αγχώνουν ακόμη περισσότερο και να τα χαώνουν. Καλό είναι να βοηθούν τα παιδιά τους σε πρακτικά ζητήματα, όπως η οργάνωση του χώρου και του χρόνου, εφόσον τους ζητηθεί. Επουδενί δε θα πρέπει, ειδικά στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, να γίνονται παρεμβατικοί, φορτικοί και πιεστικοί. Το βασικότερο όλων είναι οι γονείς να δώσουν στο παιδί εναλλακτικές λύσεις, ώστε να καταλάβει πως δεν έρχεται το τέλος του κόσμου με τις Πανελλήνιες. Οι Πανελλήνιες δεν είναι μονόδρομος και υπάρχουν πάντα εναλλακτικές. Όσο πιο γρήγορα το συνειδητοποιήσει το παιδί τόσο πιο ήρεμο θα γίνει και θα έχει περισσότερες πιθανότητες να πετύχει τους στόχους του». 

 

Tips στους μαθητές για να ελέγξουν το άγχος τους και να έχουν καλύτερη απόδοση

«Οι μαθητές καλό θα είναι να φτιάξουν ένα σωστό πρόγραμμα, το οποίο θα θέσουν μόνοι τους ή θα το επιλέξουν παρέα με τον καθηγητή που εμπιστεύονται. Θα πρέπει, λοιπόν, να τηρούν το πρόγραμμα αυτό όσο περισσότερο μπορούν. Όσο πιο ευχαριστημένοι είναι με την τήρησή του, τόσο πιο καλά θα νιώθουν. Το πρόγραμμα αυτό προτείνεται όχι μόνο για την επίτευξη ενός καλού αποτελέσματος, αλλά και για την προσωπική ικανοποίηση του μαθητή, στο τέλος της ημέρας, που θα έχει καταφέρει όσα είχε καταγράψει να κάνει.

Πρέπει να μπορεί να διαχειριστεί σωστά τον χρόνο του και να επιλέγει το ποιοτικό, αντί του ποσοτικού διαβάσματος. Ο καταναγκαστικός εγκλεισμός στο σπίτι δε βοηθά. Το να κάθεται ένα παιδί μέσα στο σπίτι όλη μέρα και να προσπαθεί να διαβάσει είναι καταστροφικό. Θα πρέπει να βγαίνει βόλτες, να ξεσκάει, να «αδειάζει» το μυαλό του και να γεμίζει ενέργεια, ώστε να επιστρέφει έπειτα στο πιο ποιοτικό διάβασμα. Το καταναγκαστικό διάβασμα δεν είναι ποιοτικό σε καμία περίπτωση. Οι μαθητές θα πρέπει πάντα να βρίσκουν χρόνο να κάνουν τακτά διαλείμματα, ώστε να αποσπαστεί το ενδιαφέρον τους και η προσοχή τους από την ύλη. Με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρουν να αντιμετωπίσουν και το άγχος τους».

Σε κάθε περίπτωση, η αισιόδοξη, ψύχραιμη και ήρεμη στάση του γονέα βοηθά πάρα πολύ το παιδί κατά την περίοδο των εξετάσεων. Σύμφωνα με την κα Κωνσταντοπούλου είναι το Α και το Ω, ώστε να έχει καλή διάθεση και απόδοση. Τα παιδιά, άλλωστε, έχουν έξτρα άγχος και ανησυχία μήπως απογοητεύσουν πρωτίστως τους γονείς τους και δεν καταφέρουν αυτά που περιμένουν οι ίδιοι από εκείνα. Αυτό αποτελεί μεγάλη παγίδα. Θα πρέπει οι γονείς να δείχνουν εμπιστοσύνη και να μη βγάζουν τα απωθημένα αλλά και τα προσωπικά τους ανεκπλήρωτα όνειρα πάνω στα παιδιά τους.

Τι ρόλο διαδραματίζει η σωστή διατροφή στην απόδοση και στην καλή ψυχολογική κατάσταση των παιδιών; Υπάρχουν όντως τροφές που μπορούν να βελτιώσουν τη διάθεση, τη μνήμη και την αποδοτικότητα; Ποιος ο ρόλος της γυμναστικής και των δραστηριοτήτων γενικότερα; Τι ρόλο παίζει ο ύπνος στην καλή διάθεση και απόδοση του εξεταζόμενου; Ποιες οι στρατηγικές διαχείρισης του άγχους τη στιγμή που τα παιδιά νιώθουν να πανικοβάλλονται μπροστά στο γραπτό τους;

Αυτά και άλλα πολλά βασικά ερωτήματα θα σου λυθούν αν πατήσεις το play στο παραπάνω ηχητικό και ακούσεις όλη την ”Life in Balance” εκπομπή. Καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές!

 

* Ραντεβού την επόμενη Κυριακή, στις 13.00, στο Ραδιόφωνο News 24/7 στους 88,6 για περισσότερο ”Life in Balance” και προτάσεις για μία καλύτερη ζωή.