10.000 γυναίκες μιλούν για την ισότητα των φύλων και πρέπει να τις ακούσεις κι εσύ
- 23 ΔΕΚ 2021
Ζούμε σε έναν κόσμο φτιαγμένο από την αρχή με τέτοιο τρόπο που οι ευκαιρίες δεν είναι ίσες και ίδιες για όλους. Η ισότητα μεταξύ των φύλων δεν είναι ακόμα μία απτή πραγματικότητα. Τι μπορούμε να αλλάξουμε για να μπορέσουν οι γυναίκες να ζήσουν σε έναν πραγματικά ίσο κόσμο; Μία έρευνα από τη Mars Incorporated δίνει βήμα στις γυναίκες για να μοιραστούν τις απαντήσεις τους.
Ζούμε στον κόσμο που ο χρόνος δεν εκτιμάται το ίδιο αν είσαι άνδρας κι αν είσαι γυναίκα. Που η εκπαίδευση δεν στρέφεται στα ίδια πεδία αν είσαι άνδρας κι αν είσαι γυναίκα, ακόμα κι αν είσαι τυχερή και γεννήθηκες σε μία χώρα που σου επιτρέπεται η πρόσβαση στην εκπαίδευση. Ζούμε σε έναν κόσμο που μπορεί να κάνεις την ίδια δουλειά με έναν άνδρα αλλά να παίρνεις λιγότερα χρήματα στο τέλος του μήνα. Σε ένα σύστημα το οποίο μπορεί να κάνει τα στραβά μάτια όσο εσύ δέχεσαι σεξισμό, παρενοχλήσεις, αντιμετωπίζεις και υπερπηδάς εμπόδια που κάποιος άνδρας ίσως δεν θα συναντήσει ποτέ στη ζωή του. Πότε θα γίνει πραγματικότητα η ισότητα μεταξύ των φύλων; Το ξέρω και το ξέρεις, το λέω και το λες. 10000 γυναίκες σαν εμένα κι εσένα το είπαν δυνατά και δεν έμειναν απλά στις παραπάνω διαπιστώσεις. Πρότειναν τις δικές τους ιδέες για αλλαγές στην έρευνα της Mars Incorporated.
Το βασικό ερώτημα στο οποίο απάντησαν περισσότερες από 10 χιλιάδες γυναίκες
«Τι είναι αυτό που πρέπει να αλλάξει ώστε οι γυναίκες να μπορέσουν να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους;», αυτό το ερώτημα ταλάνιζε τη Mars Incorporated που αποφάσισε να δώσει βήμα σε όλες τις γυναίκες για έναν εποικοδομητικό διάλογο με στόχο έναν κόσμο με λιγότερους αποκλεισμούς. Η έρευνα #HereToBeHeard έκανε ακριβώς αυτό, έδωσε φωνή στις γυναίκες και άκουσε όσα είπαν.
10319 γυναίκες από 88 χώρες κλήθηκαν να απαντήσουν στο παραπάνω βασικό ερώτημα. Οι απαντήσεις τους αναλύθηκαν από μία ομάδα επιστημόνων από την πρωτοβουλία Future of Marketing του Oxford University Saïd Business School και εξωτερικούς αναλυτές κι έριξαν φως σε όλα όσα πρέπει να αλλάξουν για να γίνει η ισότητα των φύλων πραγματικότητα.
Σε έναν κόσμο που συνεχίζει να λειτουργεί στο σύστημα της πατριαρχίας που έχει εμποτίσει κάθε στάδιο της ανάπτυξης γυναικών και ανδρών στον πλανήτη, οι αλλαγές που χρειάζονται είναι συστημικές, όπως δείχνει και η έρευνα. Οι γυναίκες που συμμετείχαν στην έρευνα #HereToBeHeard έκαναν έκκληση για συστημικές αλλαγές από τους εργοδότες, τις κυβερνήσεις, τις κοινωνίες και τους άνδρες για να καταργηθούν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν και να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Κάποιες από τις απαντήσεις τους θα τις ακούσεις στο παρακάτω video και θα είναι σαν να ακούς και τις δικές σου σκέψεις.
Η έρευνα που αποτελεί μέρος της πλατφόρμας Mars Full Potential, αναλύθηκε, λοιπόν, από την ομάδα της Οξφόρδης που μέσα από έναν συνδυασμό machine learning και network analysis κατέληξε να καταγράψει 28 ζητήματα που ομαδοποιήθηκαν σε 8 θεματικές βάσει των συχνότερων απαντήσεων των γυναικών.
Οι 8 θεματικές που ανέδειξε η έρευνα της Mars για τις αλλαγές που θα συμβάλλουν στην ισότητα των φύλων
Παρακάτω θα δεις τις 8 βασικές αλλαγές που οι γυναίκες ζητούν να γίνουν ώστε ο κόσμος μας να είναι πραγματικά ένας κόσμος ίσων ευκαιριών και δικαιωμάτων και για τα δύο φύλα.
- Τέλος στις συστημικές διακρίσεις και στα επικίνδυνα στερεότυπα βάσει φύλου (80%). Σε αυτή τη θεματική περιλαμβάνονται ζητήματα που αφορούν τη δομική ανισότητα μεταξύ των δύο φύλων, τους παγιωμένους ρόλους των δύο φύλων, τη συμπεριφορά προς τις γυναίκες σαν να είναι κατώτερες, τη συμπεριφορά προς τις γυναίκες σαν να μην είναι άνθρωποι αλλά και την έλλειψη κινήτρων και αυτοπεποίθησης για τις γυναίκες.
- Ίσες ευκαιρίες καριέρας (79%). Στη θεματική αυτή συμπεριλαμβάνονται ζητήματα όπως το χάσμα των αμοιβών μεταξύ ανδρών και γυναικών, το φαινόμενο του «Γυάλινου ταβανιού» στην ανέλιξη των γυναικών, η ανυπαρξία ίδιων πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων για τα δύο φύλα στον εργασιακό χώρο, τα ανδροκρατούμενα επαγγέλματα και οι άνισες ευκαιρίες καριέρας.
- Περισσότερη δύναμη στη λήψη αποφάσεων (65%). Στη θεματική αυτή συναντάμε ζητήματα όπως ο αποκλεισμός των γυναικείων φωνών, ο αποκλεισμός του από τα κέντρα λήψης αποφάσεων, αλλά και η έλλειψη γυναικών σε ηγετικές θέσεις.
- Υποστήριξη γονέων (30%). Σε αυτή τη θεματική βρίσκουμε το στερεότυπο της «μαμάς που μένει στο σπίτι», τη μικρή γονική άδεια αλλά και την έλλειψη πρόσβασης σε οικονομικές υπηρεσίες φύλαξης παιδιών.
- Καλύτερη ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής (26%). Μπορεί να μην το είχες σκεφτεί ως τώρα, αλλά η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής μοιάζει να είναι κάτι που πρέπει να καταφέρουν μόνο οι γυναίκες, καθώς όπως φαίνεται από αυτή τη θεματική έχουν να αντιμετωπίσουν ένα ωράριο εργασίας που δεν έχει ευελιξία αλλά και το γεγονός ότι οι δουλειές του σπιτιού θεωρούνται κυρίως δική τους δουλειά.
- Ίσες ευκαιρίες για γνώση/ εκπαίδευση (24%). Στη θεματική αυτή συναντάμε ζητήματα όπως τα έμφυλα στερεότυπα στην πρώιμη εκπαίδευση. Την ανάγκη να εκπαιδευτούν οι νέες γενιές αλλά και την έλλειψη role models για τις γυναίκες.
- Ψυχική και σωματική ευεξία (19%). Σε αυτή τη θεματική κατατάσσονται ζητήματα όπως τα προβλήματα ψυχικής, σωματικής και πνευματικής ευεξίας αλλά και τα δικαιώματα σεξουαλικής και αναπαραγωγικής υγείας, που πολλές γυναίκες στερούνται.
- Τέλος στην παρενόχληση και τη βία βάσει φύλου (15%). Στη θεματική αυτή κατατάσσονται ζητήματα όπως η παρενόχληση και η ενδοοικογενειακή βία, η απειλητική συμπεριφορά των ανδρών και η διαπίστωση ότι οι άνδρες δεν βρίσκονται υπόλογοι για τις συμπεριφορές αυτές.
Μιλώντας για τους άνδρες, αξίζει να σημειωθεί ότι το 71% των γυναικών επεσήμανε τον σημαντικό ρόλο που παίζουν οι άνδρες όχι μόνο ως ανασταλτικός παράγοντας για την πρόοδό τους αλλά και ως σύμμαχος για την εξεύρεση λύσεων. Είμαστε όλοι μαζί στο θέμα ισότητα και πρέπει να το αντιληφθούμε.
8 σημεία κλειδιά που προτείνει η έρευνα στις επιχειρήσεις για ουσιαστικές αλλαγές
Με βάση τα παραπάνω συμπεράσματα η έρευνα καταλήγει σε 8 σημεία στα οποία οι επιχειρήσεις μπορούν να επικεντρωθούν για αλλαγές που θα έχουν σημασία για το μέλλον των γυναικών και την ισότητα μεταξύ των φύλων.
Τα 8 αυτά σημεία είναι τα εξής:
- Να γίνει πραγματικότητα η ισορροπία φύλου στην ηγεσία.
- Να προωθήσουν τα ευέλικτα ωράρια.
- Να αυξήσουν τη γονική άδεια.
- Να υποστηρίξουν την ισότιμη εκπαίδευση μεταξύ των δύο φύλων.
- Να υποστηρίξουν τη σωματική και ψυχική υγεία των γυναικών.
- Να δουλέψουν την πρόληψη αλλά και να αντιδρούν στην έμφυλη βία.
- Οι άνδρες να αναλάβουν τον ρόλο των συμμάχων.
- Τα Brands να πάρουν θέση σε όλο αυτό.
Η Mars είναι ένα Brand που παίρνει θέση
«Στη Mars έχουμε αναγνωρίσει από πολύ νωρίς την καθοριστική συνεισφορά που μπορούν να έχουν οι γυναίκες στη στρατηγική ανάπτυξη των εταιρειών, αξιοποιώντας τις ικανότητες, την εμπειρία και τα ταλέντα τους. Έτσι, σε όλη την πορεία και εξέλιξη της Mars οι γυναίκες έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο και έχουν αναλάβει ηγετικές θέσεις βάσει των δεξιοτήτων τους και ανεξάρτητα από το φύλο, την καταγωγή κα ιτις πεποιθήσεις τους.
Μέσω της καμπάνιας #HereToBeHeard στόχος της Mars είναι να ενδυναμώσει ακόμα περισσότερο τις γυναικείες φωνές, να αξιοποιήσει τα ταλέντα και να αναδείξει τις ικανότητές τους, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός εταιρικού περιβάλλοντος χωρίς αποκλεισμούς και ενός κόσμου όπου όλες οι γυναίκες έχουν ευκαιρίες ανάπτυξης και εξέλιξης», ανέφερε σχετικά με την έρευνα η Δρ. Μαρία Βελισαρίου, Global Corporate Research & Development (R&D) και Vice President and Chief Science Officer της Mars Inc..
Η Χριστίνα Γιαπιτζάκη, Associate Relations Manager South Europe, People & Organization Mars σχολίασε επίσης τα ευρήματα της έρευνας. «Οι γυναίκες δεν θα πρέπεινα χρειάζεται να επιλέξουν ανάμεσα σε καριέρα και μητρότητα, σε προσωπική ή επαγγελματική ζωή. Η δημιουργία ενός εργασιακού χώρου χωρίς αποκλεισμούς, με σεβασμό σε κάθε είδους διαφορετικότητα είναι σημαντική επιχειρηματική προτεραιότητα για την Mars σε όλες τις χώρες όπου έχει παρουσία.
Έτσι και στην Mars στην Ελλάδα εφαρμόζουμε πολιτικές που διασφαλίζουν ότι όλοι οι εργαζόμενοι, άνδρες και γυναίκες έχουν ίσες ευκαιρίες στην επαγγελματική τους εξέλιξη μέσα στην εταιρεία, αλλά και ότι οι θέσεις και οι απόψεις όλων είναι απόλυτα σεβαστές», τόνισε.
Η Mars Incorporated όπως και η Mars Hellas φυσικά είναι ανάμεσα σε αυτά τα Brands που παίρνουν θέση, όπως κατάλαβες όχι μόνο μέσω της έρευνας αλλά και των θέσεων που εκφράζουν τα στελέχη της.
Πιο συγκεκριμένα η Mars θα αξιοποιήσει τα αποτελέσματα της έρευνας – στην οποία συμμετείχαν και 1.200 εργαζόμενοι της εταιρείας – για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή νέων πολιτικών και δράσεων στο πλαίσιο της πλατφόρμας Mars Full Potential για την ισότητα των φύλων.
Παράλληλα, έχει προχωρήσει σε μια σειρά από ενέργειες για να διευρύνει τις ευκαιρίες για τις γυναίκες στον χώρο εργασίας, στις κοινότητες με τις οποίες συνεργάζεται και την ίδια την αγορά. Η Mars άλλωστε έχει εξασφαλίσει ισότητα βάσει φύλου σε επίπεδο αμοιβών στο σύνολο 133.000 εργαζομένων διεθνώς (το 50% των οποίων είναι γυναίκες). Στόχος της Mars είναι επίσης η επίτευξη 100% ισορροπίας βάσει φύλου στις ομάδες ηγεσίας (ένα ποσοστό που μέσα σε ένα χρόνο έχει αγγίξει ήδη το 50% σε σχέση με 43% προηγουμένως).