ΣΙΝΕΜΑ

62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Οι γυναίκες που κάνουν -και- φέτος τη διαφορά

Film Festival

Το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επέστρεψε δυναμικά, με δια ζώσης αλλά και on line προβολές. Σινεφίλ θεατές και δημιουργοί, παίρνουν από τις 4-14 Νοεμβρίου τη θέση που τους ανήκει, μπροστά από τη μεγάλη οθόνη μιας σκοτεινής αίθουσας.

Σχεδόν δύο χρόνια από τότε που η πανδημία του Covid-19 οδήγησε μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων της κινηματογραφικής βιομηχανίας στο Διαδίκτυο, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επιστρέφει με την 62η διοργάνωσή του.

Το 62ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με μια ματιά

Στη φετινή διοργάνωση του κινηματογραφικού φεστιβάλ οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ταινίες από:

Το Διεθνές Διαγωνιστικό (με ταινίες από ολόκληρο τον κόσμο), το διεθνές διαγωνιστικό Meet the Neighbors (με πρώτες ή δεύτερες ταινίες από την ευρύτερη γειτονιά μας) και το διεθνές διαγωνιστικό >>Film Forward (με ταινίες πέρα από τις συμβάσεις των κινηματογραφικών ειδών). Επίσης, στο διεθνές πρόγραμμα βρίσκουμε τα τμήματα: Ανοιχτοί Ορίζοντες και Ανοιχτοί Ορίζοντες – Another Take, Ματιές στα Βαλκάνια, Ειδικές Προβολές, Εκτός Συναγωνισμού και ’Round Midnight.

Το Φεστιβάλ παρουσιάζει, επίσης, τις καλύτερες ταινίες ελληνικής παραγωγής της χρονιάς και αφιερώματα. Επιφυλάσσει κινηματογραφικές εκπλήξεις στους σινεφίλ και δίνει στους επαγγελματίες του κινηματογράφου τη δυνατότητα να συναντηθούν στο πλαίσιο της δυναμικής Agora, του αναπτυξιακού τμήματος του Φεστιβάλ.

Η Agora που ενώνει Βαλκάνια, Μεσόγειο και Ευρώπη

Για την επικεφαλής του τμήματος Agora, Γιάννα Σαρρή, η επιστροφή στις συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο, είναι μια ευπρόσδεκτη υπενθύμιση της προ πανδημίας εποχής.

«Πιστεύω πραγματικά ότι είναι αυτό που χρειαζόμαστε. Πρέπει να συναντηθούμε, να συζητήσουμε ξανά από κοντά και να προσπαθήσουμε να επιστρέψουμε στον κόσμο όπως τον ξέραμε στο παρελθόν», λέει η Γιάννα Σαρρή μιλώντας στο Variety.

Η Agora διατηρεί φέτος (5 – 14 Νοεμβρίου) ζωντανό το πνεύμα της Θεσσαλονίκης. Μιας ζωντανής πόλης-λιμανιού, η οποία ιστορικά βρίσκεται στο σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης. Πολλές από τις πρωτοβουλίες στη φετινή Agora αναδεικνύουν το ζωτικό ρόλο του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ως λίκνο κινηματογραφιστών από τα Βαλκάνια, την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και την Ευρώπη.

Ως διεθνής συνάντηση και εμπορική εκδήλωση, η Agora λειτουργεί παράλληλα με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και προσφέρει στους επαγγελματίες του κλάδου ποικίλες βιομηχανικές δραστηριότητες που επικεντρώνονται στις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μεσογείου.

Κάθε χρόνο περισσότερες από 200 ταινίες συμμετέχουν στο Agora Film Market.

Ταινίες του επίσημου προγράμματος του Φεστιβάλ, ταινίες σκηνοθετών που συμμετέχουν στο Crossroads Co-production Forum. Ταινίες από όλο τον κόσμο που παρουσιάστηκαν σε διεθνή φεστιβάλ ή αναζητούν την πρεμιέρα τους μέσω του Film Market.

Επίσης, παρουσιάζεται όλη η ελληνική παραγωγή της χρονιάς με σκοπό την καλύτερη δυνατή προώθηση των ελληνικών ταινιών στις αγορές του εξωτερικού. Με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα σε μεγαλύτερο αριθμό ταινιών να βρουν το δρόμο προς άλλα φεστιβάλ και εταιρείες διανομής.

Γυναίκες στη βιομηχανία του κινηματογράφου

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η συνεργασία της με το Ευρωπαϊκό Γυναικείο Οπτικοακουστικό Δίκτυο (EWA), έναν από τους κορυφαίους βιομηχανικούς φορείς στην ήπειρο, που επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη φέτος με μια καθοδήγηση επτά ανερχόμενων ευρωπαίων γυναικών παραγωγών.

Τέτοιες πρωτοβουλίες έχουν γίνει ιδιαίτερα επίκαιρες, καθώς η κινηματογραφική βιομηχανία, προσπαθεί να ανταποκριθεί σε μια εποχή άνευ προηγουμένου αλλαγής. «Προσπαθούμε να εμπλουτίζουμε το πρόγραμμα Αγορά κάθε χρόνο και να προσαρμοστούμε στις ανάγκες του κλάδου», λέει η Γιάννα Σαρρή.

Μια γυναίκα στο τιμόνι του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η Γαλλίδα Élise Jalladeau (Ελίζ Ζαλαντό, «πολιτογραφημένη» Ελληνίδα εδώ και χρόνια, από την εποχή που ξεχώρισε με το έργο της στο πολιτιστικό τομέα του Γαλλικού Ινστιτούτου μέχρι και σήμερα από τη θέση της επικεφαλής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, βρέθηκε δίκαια ανάμεσα στις πιο επιδραστικές γυναίκες της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας, σύμφωνα με το Variety.

Η Élise Jalladeau είναι εξέχουσα παραγωγός, η οποία λάνσαρε τη σταδιοδρομία μιας νέας γενιάς διεθνών σκηνοθετών. Σήμερα είναι Γενική Διευθύντρια ενός μη κερδοσκοπικού πολιτιστικού οργανισμού που περιλαμβάνει το Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, τέσσερις κινηματογραφικές αίθουσες που λειτουργούν όλο το χρόνο και το Μουσείο Κινηματογράφου (συμπεριλαμβανομένων των συλλογών, της βιβλιοθήκης και της ταινιοθήκης).

Η οικονομική σταθεροποίηση του οργανισμού και τα έσοδα από διαφορετικές δράσεις ήταν μεταξύ των επιτυχιών της. Στη συνέχεια, προτεραιότητα έχει ο εκμοντερνισμός του μουσείου κινηματογράφου: «Δεν μου λείπει η παραγωγή ταινιών γιατί κατά κάποιο τρόπο δουλεύω ακόμα στην παραγωγή. Διερευνούμε άλλες δεξιότητες του κλάδου όπως η προβολή ταινιών, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, οι μελέτες αγοράς, η διπλωματία», δηλώνει η ίδια η Ζαλαντό.

Οι γυναικείες συμμετοχές που δεν πρέπει να χάσεις φέτος

«Το γεγονός» – L’Événement της Οντρέ Ντιγουάν

Η ταινία Το γεγονός (L’Événement) της γαλλίδας Οντρέ Ντιγουάν, που προκάλεσε αίσθηση στη Βενετία και κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα, άνοιξε το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Μέσα από μια συγκινητική ιστορία πόνου, δύναμης και ελπίδας, η ταινία μιλά για το αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να ορίζει τη δική του μοίρα σε οτιδήποτε αφορά και σχετίζεται με το σώμα και -κατ’ επέκταση- την ψυχή του. Σε μια εποχή όπου οι αυτονόητες ελευθερίες των γυναικών, όπως το κεκτημένο δικαίωμα στην άμβλωση, τελούν υπό αμφισβήτηση και πλήττονται βάναυσα, το φιλμ -δυστυχώς- αποκτά εξαιρετικά επίκαιρες διαστάσεις.

Το L’Événement βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Ανί Eρνό, μίας από τις σπουδαιότερες φωνές της σύγχρονης γαλλικής λογοτεχνίας, η οποία αντλεί την έμπνευσή της κατά κύριο λόγο από αυτοβιογραφικά στοιχεία.

«Η Κλάρα Μόνη» – (Clara Sola) της Νάταλι Αλβαρες Μεσέν – Διεθνές Διαγωνιστικό

Η Κλάρα, μια σαραντάχρονη γυναίκα που έχει αποσυρθεί από τα εγκόσμια και διατηρεί μια διαισθητική σχέση με τη φύση, υποτίθεται πως έχει μια ιδιαίτερη επαφή με τον Θεό. Η σεξουαλικότητα της Κλάρα, την οποία ανέκαθεν καταπίεζε η μητέρα της, ξυπνά από την έλξη που νιώθει για το νέο αγόρι της ανιψιάς της. Ενδυναμωμένη από την πορεία αυτογνωσίας, η Κλάρα απελευθερώνεται σταδιακά από τον ρόλο της ως «αγίας», κάτι που της επιτρέπει επιτέλους να θεραπευτεί.

«Ηδονή» – (Pleasure) της Νίντζα Θάιμπεργκ –  Ανοιχτοί Ορίζοντες

Η Μπέλα φτάνει στην Αμερική με 25 τατουάζ, τρυπημένες θηλές και μια έντονη επιθυμία να αφήσει το στίγμα της στον χώρο της κινούμενης εικόνας. Όταν ο Αμερικανός τελωνειακός ρωτά αυτή τη φιλόδοξη 19χρονη Σουηδέζα αν βρίσκεται στη χώρα για δουλειά ή διασκέδαση, η απάντηση δεν είναι εύκολη…

Ένα ωμό, αλλά και στοχαστικό ταξίδι στην αμερικανική πορνοβιομηχανία, που ωστόσο προσφέρει μια ανθρώπινη όσο και χιουμοριστική απεικόνιση ενός ανδροκρατούμενου κόσμου μέσα από μια γυναικεία σκοπιά.

«Μικρό Σώμα» (Small Body) της Λάουρα Σάμανι – Γνωρίστε τους Γείτονες

Ιταλία, 1900. Το μωρό της νεαρής Aγκατα γεννιέται νεκρό κι έτσι καταδικάζεται να εγκλωβιστεί στο Καθαρτήριο. Η Aγκατα μαθαίνει για ένα μέρος στο βουνό όπου τα έμβρυα μπορούν να επανέλθουν στη ζωή για μία μόνο ανάσα, ώσπου να βαφτιστούν.

Ξεκινάει ένα ταξίδι με το μικρό σώμα της κόρης της κρυμμένο σε ένα κουτί ώσπου συναντάει τον Λύγγα, ένα μοναχικό αγόρι που προθυμοποιείται να τη βοηθήσει. Γίνονται συνοδοιπόροι σε μια περιπέτεια η οποία θα τους φέρει κοντά σε ένα θαύμα που μοιάζει ακατόρθωτο.

«Το Αλεφ» (Aleph) της  Ιβα Ραντιβόγεβιτς – >>Film Forward

Eνα μυστικιστικό οδοιπορικό, ένα ταξίδι αναζήτησης ενός τόπου όπου η γλώσσα, η γεωγραφία και η εμπειρία συναντιούνται και αποσαφηνίζονται. Οι σκέψεις, οι ιδέες και τα όνειρα ανθρώπων που ζουν σε δέκα διαφορετικές χώρες στα πέρατα των πέντε ηπείρων αποκαλύπτονται μέσα από συνομιλίες, δραστηριότητες και πράξεις περισυλλογής.

Μια μοναδική αφήγηση που μας εισάγει σε μια διαφορετική κατανόηση της ίδιας της έννοιας του νοήματος, τόσο ως αποκάλυψη όσο και ως πρόκληση: ένα εγχείρημα που επιτυγχάνεται μέσα από το παιχνίδι με την αβεβαιότητα και την καλή τύχη.

 «Παιδότοπος» (Playground) της Λόρα Βαντέλ – Εκτός Συναγωνισμού

Κάπου στο σημερινό Βέλγιο, η επτάχρονη Νόρα και ο μεγάλος της αδερφός, ο Αμπέλ, επιστρέφουν στα θρανία για τη νέα σχολική σεζόν. Όταν η Νόρα γίνεται μάρτυρας του bullying που δέχεται ο αδερφός της από τους συμμαθητές του, σπεύδει να τον προστατεύσει λέγοντάς τα όλα στον πατέρα τους.

Αλλά ο Αμπέλ την αναγκάζει να σωπάσει. Μουδιασμένη από αυτή την κρίση αφοσίωσης, η Νόρα θα προσπαθήσει να βρει τη δική της θέση ανάμεσα στον κόσμο των παιδιών και στον κόσμο των ενηλίκων.

«Θα το κάνει» (She Will) της Σάρλοτ Κόλμπερτ Round Midnight

Μετά από μια εγχείρηση διπλής μαστεκτομής, η Βερόνικα Γκεντ καταφεύγει σ’ ένα κέντρο αυτοθεραπείας με τη νεαρή νοσοκόμα της. Εκεί ανακαλύπτει πως η διαδικασία του χειρουργείο της γεννά ερωτήματα σχετικά με την ίδια της την ύπαρξη, οδηγώντας να επανεξετάσει και να αντιμετωπίσει τα τραύματα του παρελθόντος.

Οι δυο τους θα αναπτύξουν έναν ασυνήθιστο δεσμό, καθώς μυστηριώδεις δυνάμεις δίνουν στη Βερόνικα τη δυνατότητα να εκδικείται στα όνειρα της.

Ένα ψυχολογικό θρίλερ που στοιχειώνει το κοινό, οδηγώντας το κοινό στη μεταφυσική έκσταση, σαν να αποκαλύπτει μ’ ένα λεπτό αεράκι διαφορετικά στρώματα εικόνων και συμβόλων.

Μια ταινία φτιαγμένη από μια από τις πιο προκλητικές σουρεαλίστριες πολυμεσικές καλλιτέχνιδες της εποχής μας.

«Αγία Έμυ» – (Holly Emy) της Αρασέλης Λαίμου – Φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου

H Έμυ νιώθει ξένη μέσα στην κλειστή κοινότητα των Φιλιππινέζων Χαρισματικών Καθολικών του Πειραιά, που έχει καλωσορίσει με θέρμη την αδερφή της, την Τερέζα. Όταν η Τερέζα μένει έγκυος, η Έμυ έλκεται από μυστηριώδεις δυνάμεις που κατοικούν μέσα της.

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συναντά την Μπιενάλε Βενετίας

Στη Θεσσαλονίκη θα βρεθεί η εικαστικός Λουκία Αλαβάνου, η οποία θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 59η Μπιενάλε Βενετίας το 2022. Στο πλαίσιο της Αγοράς του 62ου ΦΚΘ (4–14 Νοεμβρίου 2021), η Λουκία Αλαβάνου θα δώσει για πρώτη φορά μια γεύση από το έργο της, το οποίο υποστηρίζει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, στοπλαίσιο του τμήματος>>FilmForward θα παρουσιαστείspotlightμετιςέξι μικρού μήκους ταινίες της.

Η Λουκία Αλαβάνου, γνωστή για την ενασχόλησή της με την αφήγηση ιστοριών μέσω εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 59η Μπιενάλε Βενετίας 2022.

Το νέο της πρότζεκτ, Στον δρόμο για τον Κολωνό, μια ταινία VR 360 μοιρών, θα παρουσιαστεί σε μία εγκατάσταση που ενσωματώνει υβριδικές κατασκευές με αναφορές στον εμβληματικό Έλληνα αρχιτέκτονα της δεκαετίας του 1960, Τάκη Ζενέτο, και στο «ανατομικό κάθισμά» του για ψηφιακές προβολές και άυλα περιβάλλοντα.

Η ταινία κινείται μεταξύ ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, με τη συμμετοχή ερασιτεχνών ηθοποιών από την κοινότητα των Ρομά που κατοικούν στο Θριάσιο Πεδίο, εκεί από όπου, σύμφωνα με τον Σοφοκλή, πέρασε ο Οιδίποδας(Οιδίπους επί Κολωνώ).Την Κυριακή 7 Νοεμβρίου,στις17:00 στην αίθουσα Παύλος Ζάννας θα παρουσιαστείteaser του νέου πρότζεκτ της Λουκίας Αλαβάνου πριν την προβολή των μικρού μήκους ταινιών της.

Τιμητικός Χρυσός Αλέξανδρος στη Δέσπω Μαρουλάκου

Το Meet the Future μάς συστήνει τη νεότερη γενιά μοντέρ. Η ιστορία του μοντάζ στην Ελλάδα συναντά το μέλλον του. Στο πλαίσιο του αφιερώματος Κόψε κάτι: Το μοντάζ και τα μυστικά του του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η Δέσπω Μαρουλάκου θα βραβευτεί με Τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο, λίγο πριν επτά μοντέρ και μοντέζ της νεότερης γενιάς από την Ελλάδα παρουσιάσουν τη δουλειά τους σε Έλληνες και ξένους επαγγελματίες.

Μια γυναίκα αντιμετωπιζόταν με έλλειμμα σεβασμού, σαν να ήταν παρείσακτη στο χώρο. Επομένως, έπρεπε να κερδίσω η ίδια τον σεβασμό που μου αναλογούσε.

Η Δέσπω Μαρουλάκου τον κέρδισε και με το παραπάνω, φυσικά ως εξαιρετική μοντέζ, αλλά κι ως μία από τις πρωτοπόρους γυναίκες του κλάδου, μία από εκείνες που ακόμα φωτίζουν το δρόμο για τις επόμενες. Στη μουβιόλα ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’70, συνεργάστηκε με μια μεγάλη γκάμα αναγνωρισμένων σκηνοθετών, όπως ο Τάκης Σπετσιώτης, ο Σταύρος Τορνές, ο Κώστας Φέρρης, ο Χριστόφορος Χριστοφής, ο Λευτέρης Ξανθόπουλος, η Μαρία Γαβαλά, η Ελένη Αλεξανδράκη, ο Κώστας Αριστόπουλος (για τη δουλειά της στον «Έναστρο Θόλο» τιμήθηκε, το 1993, με το Βραβείο Μοντάζ στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), ο Νίκος Κορνήλιος, η Λίλα Κουρκουλάκου.

Ασίγαστη και παραγωγική, λέει για το επάγγελμα που αγάπησε:

Tο μοντάζ είναι μια διαδικασία εργώδης και δημιουργική, η οποία προϋποθέτει γενική καλλιέργεια, γνώση της ίδιας της ζωής, αίσθηση ρυθμού, μουσικό αυτί, ευαισθησία και επιμέλεια.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος «Κόψε κάτι: Το μοντάζ και τα μυστικά του» του 62ουΦεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η Δέσπω Μαρουλάκου θα βραβευτεί με Τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο, την Τετάρτη, 10 Νοεμβρίου, στις 17.00, στην Αποθήκη Γ́,στην έναρξη της παρουσίασης Meet the Future.

 

Αναλυτικά το πρόγραμμα του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

 

Exit mobile version