ΚΑΡΙΕΡΑ

Ask the Mentor: Τι χρειάζεται για να ανοίξω το δικό μου e-shop;

iStock

Θέλω να ανοίξω το δικό μου e-shop. Τι βήματα χρειάζεται να ακολουθήσω και ποιους πιθανούς συνεργάτες θα χρειαστώ;

Απαντά η mentor του Women On TopΕυτυχία Μαυριδάκη, Web Designer/Developer, Founder of nakedfood.gr

Η δημιουργία ενός e-shop μπορεί να φαίνεται περίπλοκη διαδικασία, αλλά αν ξεκινήσεις βήμα- βήμα και βρεις τα κατάλληλα άτομα να συνεργαστείς γίνεται πολύ πιο εύκολη από ό,τι ακούγεται και μπορεί να σου δώσει την ευκαιρία να ξεκινήσεις τη δική σου επιχείρηση, χωρίς τον κόπο και το κόστος που χρειάζεται ένα φυσικό κατάστημα.

1. Έρευνα και Σχεδιασμός

Το πιο σημαντικό κομμάτι είναι να έχεις βρει το προϊόν ή την υπηρεσία που θα πουλάς, να κάνεις μια έρευνα αγοράς και ένα business plan, ώστε να υπάρχει μια συνολική εικόνα του εγχειρήματος. Αυτό θα σε βοηθήσει να έχεις εικόνα της αγοράς, να μπορείς να διαχειριστείς καλύτερα τους πόρους που διαθέτεις, να υπάρχει συνειδητότητα του περιβάλλοντος που θα κινηθείς με τις ευκαιρίες και τα ρίσκα που υπάρχουν, και να δημιουργήσεις ένα πλάνο για τις κινήσεις που θα ακολουθήσεις.

Στη συνέχεια, το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει είναι η έναρξη της επιχείρησης, για την οποία απαραίτητος/η συνεργάτης/ιδα είναι ο/η λογιστής/ρια σου.

Για να κάνουμε μια διαδικασία που μοιάζει βουνό πιο εύκολη, ο μόνος τρόπος είναι να την σπάσουμε σε μικρότερα μέρη. Εάν υποθέσουμε, λοιπόν, ότι έχεις ολοκληρώσει με την έρευνα και τον σχεδιασμό, ακολουθούν τα βήματα και εργαλεία που θα χρειαστείς για να ξεκινήσεις το δικό σου eshop:

2. Τεχνικά εργαλεία και επιλογή πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου

Τα απαραίτητα τεχνικά εργαλεία που χρειάζονται για να ξεκινήσεις το δικό σου e-shop είναι τα εξής:

  • Domain Name:

Ένα σημαντικό στάδιο είναι η επιλογή και η δέσμευση του κατάλληλου domain name για το e-shop. Το μέσο κόστος ενός domain είναι στα 15-20 ευρώ το χρόνο για καταλήξεις .gr και .com.

  • Επιλογή Πλατφόρμας Ηλεκτρονικού εμπορίου:

Υπάρχει μια πληθώρα από επιλογές για την κατασκευή ενός e-shop όπως είναι το WordPress και το Magento. Αυτές οι επιλογές απαιτούν χώρο φιλοξενίας και κάποια/ον developer να σε βοηθήσει με την ανάπτυξή τους. Από την άλλη, υπάρχουν self-hosted πλατφόρμες όπως το Shopify και το Wix, στις οποίες δεν χρειάζεται έξτρα πληρωμή για την φιλοξενίας καθώς την παρέχουν αυτές, και προσφέρουν επίσης λύσεις για να φτιάξεις μόνη σου την ιστοσελίδα σου. Ζύγισε τα υπέρ και τα κατά της κάθε επιλογής σύμφωνα με τις δικές σου ανάγκες, το budget, τις γνώσεις ή τη διάθεση να μάθεις κάτι καινούριο!

  • Επιλογή Φιλοξενίας e-shop (Web Hosting):

Εάν έχεις επιλέξει να προχωρήσεις με πλατφόρμες που δεν παρέχουν χώρο φιλοξενίας, είναι απαραίτητο να βρεις ένα αξιόπιστο hosting για τη δημοσίευση του e-shop σου. Το κόστος για κάτι τέτοιο κυμαίνεται περίπου από 50-300 ευρώ το χρόνο, ανάλογα με τον όγκο των δεδομένων και τον αριθμό των προϊόντων που έχει κάθε e-shop.

3.  Σχεδιασμός και Ανάπτυξη:

  • Λογότυπο και Branding:

Το λογότυπο και γενικότερα η εταιρική ταυτότητα (branding) είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι που πρέπει να να υπάρχει για οποιαδήποτε επιχείρηση, καθώς καθορίζει την ταυτότητα της και την παρουσία της στην αγορά, κάνοντάς την να ξεχωρίζει.

  • Φωτογραφίες προϊόντων:

Οι επαγγελματικές φωτογραφίες μπορούν να κάνουν τη διαφορά σε ένα eshop και θα χρειαστεί να σκεφτείς πώς θέλεις να το προσεγγίσεις. Υπάρχουν επιλογές υψηλού κόστους, όπως το να προσλάβεις έναν/μια φωτογράφο, ή μπορείς να επενδύσεις η ίδια σε εξοπλισμό φωτογράφισης. Ανάλογα τον χρόνο που διαθέτεις υπάρχουν πολλά tutorials στο διαδίκτυο για να μάθεις τις βασικές τεχνικές.

  • Περιεχόμενο και περιγραφές προϊόντων:

Οι περιγραφές των προϊόντων και τα κείμενα του e-shop πρέπει είναι να είναι σαφή, περιγραφικά και να εμπεριέχουν λέξεις-κλειδιά για το SEO του eshop. Μπορείς να τα γράψεις μόνη σου, με τη βοήθεια online εργαλείων όπως το ChatGpt, ή να συνεργαστείς με έναν/μία copywriter.

  • Όροι χρήσης, τρόποι πληρωμής/αποστολής και επιστροφών:

Για τη σύνταξη αυτών των εγγράφων μπορείς να συνεργαστείς με μια/έναν δικηγόρο για να βεβαιωθείς για την συμμόρφωση του e-shop σου με τους νόμους περί προστασίας καταναλωτή και δεδομένων.

  • Στήσιμο ιστοσελίδας:

Έχοντας ολοκληρώσει τα παραπάνω, ξεκινάει το στήσιμο του e-shop. Εδώ αν θέλεις ένα επαγγελματικό αποτέλεσμα μπορείς να συνεργαστείς με κάποια/ον web designer/developer, ενώ αν δεν υπάρχει ο απαραίτητος προϋπολογισμός μπορείς να χρησιμοποιήσεις και εργαλεία όπως το Wix ή το Shopify που παρέχουν εύχρηστα templates και εργαλεία σχεδίασης drag and drop.

4.  Λειτουργικότητα και Πληρωμές:

  • Πληρωμές:

Καλό είναι ένα eshop να παρέχει πολλούς τρόπους πληρωμής: μέσω τραπεζικού συστήματος, πιστωτικές κάρτες, PayPal, Klarna κ.λπ.

  • Αποστολές:

Απαραίτητο είναι να έχεις βρει την κατάλληλη εταιρεία κούριερ για τις αποστολές σου.

5.  Marketing και Προώθηση:

  • Digital marketing

Tο ηλεκτρονικό εμπόριο στο διαδίκτυο έχει αυξηθεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια και κάθε νέο e-shop που ανοίγει έχει πλέον μεγάλο ανταγωνισμό. Αυτό σημαίνει ότι είναι απαραίτητο ένα οργανωμένο πλάνο για digital marketing που να συμπεριλαμβάνει ενέργειες όπως τα SEO, η διαχείριση των social media, το email marketing και η διαφήμιση PPC (Pay-Per-Click). Εδώ μπορείς να αναλάβεις μόνη σου τις ενέργειες που χρειάζονται για διαφήμιση ή να συνεργαστείς με άτομα που εξειδικεύονται στο Digital marketing η/και στα SEO.

Άρα, το σύνολο των επαγγελματιών που θα χρειαστείς, σύμφωνα και με τις αποφάσεις που έχεις πάρει για το δικό σου eshop είναι:

  • Λογίστρια/ης: Για την έναρξη της επιχείρησης και εύρυθμη λειτουργία της
  • Graphic Designer: Για τη δημιουργία του λογότυπου και του branding
  • Web Designer/Developer: Για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της ιστοσελίδας
  • Content Creators: Για επαγγελματική φωτογράφιση προϊόντων/video
  • Copywriter: Για τη συγγραφή περιγραφών προϊόντων και περιεχομένου ιστοσελίδας
  • Digital Marketing Specialist: Για την προώθηση του e-shop μέσω social media, Google Ads και άλλων καναλιών
  • SEO Specialist: Για τη βελτιστοποίηση της ιστοσελίδας (SEO) ώστε να ανεβαίνει στην οργανική κατάταξη για τις μηχανές αναζήτησης
  • Δικηγόρος: Για την σύνταξη όρων χρήσης, πολιτικής απορρήτου και νομική συμμόρφωση.

Τέλος, εγώ το μόνο πράγμα που θα έλεγα σε όποια και όποιον θέλει να ξεκινήσει το δικό του e-shop είναι να βρει ένα αντικείμενο που αγαπάει, να έχει βρει το δικό της «γιατί» και να έχει το εσωτερικό κίνητρο που χρειάζεται αυτό το ταξίδι. Να έχει πίστη και αφοσίωση, καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι ένας δύσκολος στίβος, να έχει επιμονή, να αφουγκράζεται την εποχή και να προσαρμόζεται! Αναποδιές θα έρθουν, και αυτό είναι οκ. Καλή επιτυχία!

Στείλε κι εσύ την ερώτησή σου εδώ.