Κανείς δεν τόλμησε να στείλει τη Michele Mouton να πλύνει κάνα πιάτο
- 7 ΣΕΠ 2021
«Θυμάμαι ότι άρχισε να βρέχει κι εγώ άρχισα να τους περνάω όλους. Έτρεχα με σλικ ελαστικά. Στα pit μου έλεγαν ”Michele, πρέπει να σταματήσεις”, αλλά δεν ήθελα να το κάνω γιατί τους περνούσα όλους». Αδάμαστη. Η Michele Mouton λένε έσπασε τα όρια, τελικά όμως η Mouton δεν είδε ποτέ μπροστά της όρια. Ο Nikki Lauda, ένας από τους μεγαλύτερους οδηγούς αγώνων τη φώναζε Superwoman.
Η Michele Mouton ήταν «μία γυναίκα που ενοχλούσε», μία γυναίκα που κάθισε στη θέση του οδηγού και με το γκάζι στο πάτωμα προσπέρασε όσους μίλησαν υποτιμητικά για εκείνη και το φύλο της.
Στις 3 Ιουνίου του 1982, η Michele Mouton κατάφερε να γράψει ιστορία ως η πρώτη γυναίκα που κατέκτησε την πρώτη θέση στο Ράλλυ Ακρόπολις. Η νίκη της παίρνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις αν αναλογιστούμε πως ήταν ένα από τα 32 πληρώματα που κατάφεραν να ολοκληρώσουν τον αγώνα από τα 136 που τον ξεκίνησαν. Για την ιστορία ο Walter Röhrl σε εκείνον τον αγώνα τερμάτισε δεύτερος ύστερα από 13,39 λεπτά.
Η Michele Mouton οδηγώντας το ιστορικό Audi Quattro και συνοδηγό την Ιταλίδα Fabrizia Pons, εισήγαγε την τετρακίνηση στο Ακρόπολις και είναι μέχρι σήμερα η μοναδική γυναίκα που νίκησε το Ράλλυ Ακρόπολις.
«Ποτέ δεν σχεδίαζα να γίνω οδηγός ράλι. Ένας φίλος οδηγούσε σε ερασιτεχνικό επίπεδο και είχα πάει μαζί του για να παρακολουθήσω έναν αγώνα του στην Κορσική. Δεν τα πήγαινε καλά με τον συνοδηγό του και ζήτησε από εμένα να γίνω συνοδηγός. Ήταν καθαρά κατά τύχη.
Τότε ο πατέρας μου μού είπε: ”’Ξέρω ότι σου αρέσει να οδηγείς. Θα σου αγοράσω ένα αυτοκίνητο και θα πληρώσω για μία σεζόν. Αν όντως είσαι καλή, θα πρέπει να φέρεις μερικά αποτελέσματα”» θα πει χρόνια αργότερα η Michele Mouton σε συνέντευξή της περιγράφοντας πώς ξεκίνησε.
Γεννημένη στην πόλη Grasse της νότιας Γαλλίας ξεκίνησε σπουδές στη Νομική, αλλά σύντομα τις παράτησε και ξεκίνησε την καριέρα της ως οδηγός. Η Mouton ξεκίνησε να οδηγά από την ηλικία των 14 το Citroen 2CV του πατέρα της. Ήταν το 1972, όταν ο φίλος της, Jean Taibi, της ζήτησε να αγωνιστούν μαζί στο Ράλλυ Κορσικής.
Η Michele Mouton ήταν συνοδηγός του στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο το 1973, τον πρώτο επίσημο αγώνα του WRC.
Με μία Alpine-Renault A110 έκανε το ντεμπούτο της στο Critérium Féminin Paris-Saint-Raphaël και στη συνέχεια έλαβε μέρος στο Tour de France Automobile. Στο Île de Beauté, ένα συμπληρωματικό αγώνα του Rally Κορσικής η Mouton τερμάτισε στην 8η θέση της γενικής κατάταξης.
Το 1975 αγωνίστηκε και στις 24 ώρες του Le Mans με πλήρως γυναικεία ομάδα. Με τις Christine Dacremont και Marianne Hoepfner κέρδισαν την κατηγορία των δίλιτρων πρωτότυπων.
Το 1980 είναι για τη Mouton χρονιά ορόσημο. Η Audi την καλεί να υπογράψει συμβόλαιο για τη σεζόν του 1981. «Όταν με κάλεσα από την Audi ήταν το απόλυτο σοκ για εμένα. Όταν είσαι μια Γαλλίδα οδηγός και σε καλούν από μια γερμανική ομάδα να τρέξεις στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα απλώς δεν το πιστεύεις. Δεν ήξερα πού πήγαινα αλλά δεν υπήρχε καμία περίπτωση να αρνηθώ» θα πει η Mouton.
Χάρη στα εβένινα μαλλιά της η Mouton ήταν το «μαύρο ηφαίστειο» που δεν σταματούσε πουθενά. Η απόφαση της Audi να πάρει τη Mouton χαρακτηρίστηκε από πολλούς παρακινδυνευμένη. Όταν βρέθηκε πίσω από το τιμόνι ακόμα περισσότεροι ήταν εκείνοι που κατάλαβαν πως η Mouton ήταν πανάξια.
Το όνομα της Mouton ακούγεται όλο και περισσότερο με τους άντρες οδηγούς να δυσανασχετούν για την ανοδική πορεία, τις οδηγικές ικανότητές της κα το άσβεστο πείσμα της. Όταν κέρδισε το Rallye Sanremo, πριν από τον αγώνα ο προηγούμενος πρωταθλητής είχε δηλώσει: «Δεν μπορώ, ούτε θα χάσω ποτέ από μια γυναίκα». Η Mouton ανεβαίνει στο ψηλότερο βάθρο, κλείνοντας στόματα και ανοίγοντας τον δρόμο στους αγώνες για τις γυναίκες. Η Mouton κατάφερε να κρατήσει πίσω της τους Henri Toivonen και Ari Vatanen. Με αυτόν τον τρόπο έγινε η πρώτη γυναίκα που κέρδισε αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος.
Το 1982 θα βρεθεί αντιμέτωπη με τον θρύλο των αγώνων, Walter Rohrl, αλλά και τις σεξιστικές δηλώσεις του. Πριν τον αγώνα ο Rohrl θα δηλώσει στους δημοσιογράφους: «θα δεχόμουν τη δεύτερη θέση στο πρωτάθλημα με τον Mikkola, αλλά δεν μπορώ να δεχτώ να νικηθώ από τη Michele. Αυτό δεν συμβαίνει γιατί αμφιβάλλω για τις δυνατότητές της ως οδηγού, αλλά επειδή είναι γυναίκα».
Οι δύο νίκες της στη διάσημη ανάβαση Pikes Peak στις ΗΠΑ με ένα Audi Quattro ήταν η απάντησή της στα φαλλοκρατικά ξεσπάσματα των αντιπάλων της. Σε όσους βέβαια δεν έπαιρναν χαμπάρι από πράξεις η Mouton είχε να πει: «Αν έχουν τα α@@@α ας έρθουν και του χρόνου να με αντιμετωπίσουν».
Ήταν Παρασκευή 2 Μαΐου του 1986, όταν στο Γύρο της Κορσικής γράφτηκε μια από τις πιο μαύρες σελίδες στην ιστορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ. Στο 7ο χιλιόμετρο της 18ης ειδικής διαδρομής του αγώνα, Corte-Taverna, η Lancia S4 που μοιράζονταν οι επικεφαλής μέχρι εκείνη τη στιγμή, Henri Toivonen και Sergio Cresto, βρέθηκε σε χαράδρα εκτός δρόμου, παίρνοντας φωτιά.
Ο θάνατος οδηγού και συνοδηγού ήταν ακαριαίος. Η στιγμή αυτή άλλαξε την ιστορία του Ράλλυ ο οδηγώντας στην κατάργηση του Group B. Η Mouton εκεί και δήλωσε στον σύντροφό της πως θα σταματήσει. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, δύο εβδομάδες αφού στέφθηκε πρωταθλήτρια Γερμανίας ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τους αγώνες.
Η Michele Mouton συνολικά στην καριέρα της στο WRC κέρδισε 4 αγώνες, ανέβηκε σε 9 βάθρα, πήρε 162 νίκες σε ειδικές διαδρομές και μάζεψε συνολικά 229 πόντους. Αποτελεί την τελευταία γυναίκα που αγωνίστηκε σε ράλλυ υψηλού επιπέδου.
Είναι μέλος του Hall Of Fame του αυτοκινήτου, ενώ το 2010 έγινε πρόεδρος του FIA Women & Motor Sport Commission, προάγοντας τη συμμετοχή των γυναικών στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως έκανε κι η ίδια. To 2011 παρασημοφορήθηκε από τον Nicolas Sarkozy με το μετάλλιο των «Ιπποτών της Λεγεώνας της Τιμής».
«Είναι μεγάλη τιμή όταν η χώρα σου αναγνωρίζει αυτό που έχεις επιτύχει», είπε ο Mouton κατά την παραλαβή του μεταλλίου της. «Από καρδιάς θα ήθελα να σας πω πως αυτό το μετάλλιο είναι αφιερωμένο στον πατέρα μου που έκανε τα πάντα για ‘μένα, συμπεριλαμβανομένης της απόφασης ότι θα έπρεπε να γίνω οδηγός κι όχι συνοδηγός, γιατί ποτέ μέχρι τότε δεν είχα σκεφτεί να γίνω οδηγός ράλλυ».
«Όλες οι πρωτοβουλίες του FIA συμβάλλουν στην προώθηση των γυναικών στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι ένα από τα λίγα αθλήματα (μαζί με την ιππασία και την ιστιοπλοΐα) όπου άνδρες και γυναίκες μπορούν να αγωνιστούν χωρίς διάκριση. Αυτή είναι μια ιδιαιτερότητα για την οποία πρέπει να είμαστε υπερήφανοι.
Δεν υπάρχουν εμπόδια στην πρόοδο των γυναικών στο άθλημά μας, οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να περιοριστούμε. Οι γυναίκες πρέπει να είμαστε φιλόδοξες. Ο στόχος δεν είναι να είσαι η καλύτερη γυναίκα αλλά η καλύτερη οδηγός, πράγμα που σημαίνει να ανταγωνίζεσαι τους άνδρες» θα πει η Mouton σε πρόσφατη συνέντευξή της στη ”Le Figaro”.
Η Michele Mouton έγραψε ιστορία αποδεικνύοντας περίτρανα πως οι παρωπίδες δεν προσέφεραν ποτέ ασφαλή προσανατολισμό σε κανέναν.