ΙΣΟΤΗΤΑ ΦΥΛΩΝ

Κάννες 2025: Έμαθε επιτέλους το φεστιβάλ από την επιτυχία των γυναικών δημιουργών;

Kristy Sparow/Getty Images

Το Φεστιβάλ των Καννών είναι αναμφισβήτητα ένας από τους σημαντικότερους θεσμούς του παγκόσμιου κινηματογράφου. Ωστόσο, για πολλά χρόνια, δέχεται σφοδρή κριτική για την υποεκπροσώπηση των γυναικών σκηνοθετριών στο διαγωνιστικό του τμήμα. Η πρόσφατη επιτυχία ταινιών όπως το Anatomy of a Fall της Justine Triet και το The Substance της Coralie Fargeat, φαίνεται πως σηματοδοτεί μια πολυπόθητη αλλαγή. Με την ανακοίνωση του προγράμματος για το 2025, πολλοί αναρωτιούνται: αλλάζει επιτέλους κάτι στις Κάννες;

Το παρελθόν της υποεκπροσώπησης των γυναικών στις Κάννες

Για χρόνια, οι γυναίκες σκηνοθέτριες αντιμετώπιζαν ένα φεστιβάλ που φαινόταν απρόθυμο να τις εντάξει στο επίκεντρο. Μέχρι το 2011, δεν είχαν ποτέ επιλεγεί πάνω από 4 ταινίες γυναικών στο διαγωνιστικό, ενώ το 2012, οι γυναίκες απουσίαζαν πλήρως από αυτό το τμήμα. Το 2023 αποτέλεσε σταθμό, καθώς 7 ταινίες σκηνοθετημένες από γυναίκες διαγωνίστηκαν, αριθμός ρεκόρ για το φεστιβάλ – με την Justine Triet να κατακτά τον Χρυσό Φοίνικα.

Το 2025 φέρνει μια νέα εποχή;

Με βάση την τρέχουσα ανακοίνωση για το 2025, 6 γυναίκες σκηνοθέτριες περιλαμβάνονται στο διαγωνιστικό, αποτελώντας το 31,57% του συνολικού προγράμματος – ποσοστό που ενδέχεται να αυξηθεί. Ανάμεσά τους βρίσκονται οι:

  • Kelly Reichardt με το The Mastermind
  • Julia Ducournau με το Alpha
  • Mascha Schilinski με το Sound of Falling
  • Hafsia Herzi με το La Petite Dernière
  • Chie Hayakawa με το Renoir
  • Carla Simón με το Romeria

Επιπλέον, το φεστιβάλ ανοίγει με το Leave One Day της Amélie Bonnin, μια ακόμη ταινία σκηνοθετημένη από γυναίκα, αν και εκτός διαγωνισμού.

Οι γυναίκες πίσω από τις σημαντικότερες στιγμές των τελευταίων ετών

Δεν είναι τυχαίο ότι μερικές από τις πιο πολυσυζητημένες και βραβευμένες ταινίες των τελευταίων ετών έχουν την υπογραφή γυναικών. Η ταινία Anatomy of a Fall της Triet κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα και Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου. Το The Substance της Fargeat απέσπασε Όσκαρ και Βραβείο Σεναρίου στις Κάννες. Το Titane της Ducournau – ένα φιλμ που μόνο εκείνη θα μπορούσε να σκηνοθετήσει – κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα το 2021.

Μια ιστορική στιγμή για την ηγεσία του Φεστιβάλ Καννών

Ακόμη μία σημαντική αλλαγή είναι η προεδρία της επιτροπής από τη Juliette Binoche, που διαδέχεται την περσινή πρόεδρο Greta Gerwig. Είναι μόλις η 2η φορά στην ιστορία του φεστιβάλ που γυναίκα διαδέχεται άλλη γυναίκα σε αυτή τη θέση, μετά την Olivia de Havilland το 1965 και τη Sophia Loren το 1966.

Κάννες: Μια γρήγορη ματιά στην εκπροσώπηση γυναικών τα τελευταία 5 χρόνια του Φεστιβάλ

Έτος: 2025

  • Αριθμός ταινιών από γυναίκες: 6
  • Ποσοστό συμμετοχής: 31.57% (μέχρι στιγμής)
  • Σημαντικά βραβεία: TBA

Έτος: 2024

  • Αριθμός ταινιών από γυναίκες: 4
  • Ποσοστό συμμετοχής: 18.18%
  • Σημαντικά βραβεία: Grand Prix, Καλύτερο Σενάριο

Έτος: 2023

  • Αριθμός ταινιών από γυναίκες:7 (ρεκόρ)
  • Ποσοστό συμμετοχής: 33.3%
  • Σημαντικά βραβεία: Χρυσός Φοίνικας (Triet)

Έτος: 2022

  • Αριθμός ταινιών από γυναίκες: 5
  • Ποσοστό συμμετοχής: 23.8%
  • Σημαντικά βραβεία: Grand Prix, Jury Prize

Έτος: 2021

  • Αριθμός ταινιών από γυναίκες: 4
  • Ποσοστό συμμετοχής:16.6%
  • Σημαντικά βραβεία: Χρυσός Φοίνικας (Ducournau)

Η αυξανόμενη συμμετοχή των γυναικών στις Κάννες δεν είναι απλώς σύμπτωση, είναι αναγκαία εξέλιξη. Οι ταινίες τους αποδεικνύουν πως η καινοτομία, η αισθητική και η ουσία δεν έχουν φύλο. Η επιτυχία των δημιουργών όπως η Triet, η Fargeat και η Ducournau φαίνεται να έχει ανοίξει τον δρόμο.

Αν και οι αλλαγές δεν γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη, η πορεία είναι ελπιδοφόρα. Το Φεστιβάλ των Καννών, επιτέλους, φαίνεται πως αρχίζει να καταλαβαίνει ότι ο κινηματογράφος των γυναικών δεν είναι απλώς ισάξιος, είναι απαραίτητος.

Exit mobile version