WOMEN TODAY

Μπορείς να γίνεις ό,τι ονειρεύεσαι αν έχεις τη σωστή καθοδήγηση

Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον, όπου οι γυναίκες είχαν κυρίαρχη θέση στο οικογενειακό μου περιβάλλον. Από την μητέρα μου, την μητέρα της, την αδερφή της, ακόμα και την μεγαλύτερή αδερφή, από μικρή με περιτριγυρίζουν γυναικείες παρουσίες που έπαιξαν και παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξή μου ως άνθρωπος. Ως γυναίκα, πιο σωστά.

Μεγάλωσα σε μια οικογένεια, όπου η μητέρα μου εργαζόταν σε ένα χώρο τον οποίο αγαπούσε πολύ και με μία μεγαλύτερη αδερφή που καθ’ όλη την διάρκεια της καριέρας της το μόνο που πάντα αναζητάει είναι να κατακτήσει μια σημαντική θέση σαν γυναίκα, στον χώρο εργασίας της. Στο να γίνει η παρουσία της αισθητή, σε αυτόν τον ανδροκρατούμενο κόσμο που ζούμε. Ακόμα και με μια γυναικεία παρουσία σαν αυτή της θείας μου, που η δουλειά της αρκέστηκε στο να μεγαλώσει τα παιδιά της, έβλεπα πως ο ρόλος της στην οικογένεια ήταν πάντα ισχυρός. Ο λόγος όλων των γυναικών της ζωής μου, πάντα μετρούσε και συνεχίζει να μετράει.

Σε έναν τέτοιο όμορφο -με τα καλά και τα στραβά του- κόσμο μεγάλωσα, λοιπόν, θεωρώντας αυτονόητο το γεγονός ότι όλα τα κορίτσια κάπως έτσι μεγαλώνουν. Ότι παντού και σε όλο τον κόσμο, οι μητέρες λένε στα παιδιά τους, αυτό που έλεγε η δική μου σε εμένα: «Μπορείς να καταφέρεις τα πάντα, όσο συνεχίζεις να ονειρεύεσαι και όσο θέτεις στόχους για τον εαυτό σου». Ακόμα, και σαν παιδί, όταν έπαιζα με κούκλες Barbie, δεν καταλάβαινα πως ασυνείδητα, εμπνεόμουν.

Ότι μέσα  από τις κούκλες αυτές, εμμέσως, η Barbie γιόρταζε την γυναίκα, εμπνέοντας έτσι εμένα και γενικά όλα τα κορίτσια αυτού του κόσμου.

 

Γρήγορα, κατάλαβα ότι αυτό δε συμβαίνει παντού. Ότι πολλά κορίτσια από τα πέντε κιόλας χρόνια τους, έχουν περιορισμένες πεποιθήσεις για το τι μπορούν να καταφέρουν. Γι’ αυτό και τα τελευταία 60 χρόνια, η εν λόγω μάρκα προσπαθεί να εμπνεύσει τα κορίτσια αυτού του κόσμου, δημιουργώντας κούκλες/προσωπικότητες με επαγγέλματα που θεωρούνται πιο περιορισμένα ώστε να εκπροσωπούν γυναίκες (αθλητικογράφος, ερευνήτρια της NASA, σκηνοθέτιδα κ.ά.). Και αυτό αποτελεί ακόμα και σήμερα, κανόνα κι όχι εξαίρεση. Γιατί συμβαίνει όμως αυτό;

Όλα ξεκινάνε σε μικρή ηλικία, όπου εξ’ αρχής μας αποτυπώνεται η ιδέα ότι οι άνδρες είναι πιο έξυπνοι και πιο δυνατοί από εμάς. Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά ενδίδουν σε τέτοιου είδους κοινωνικά στερεότυπα από πολύ μικρή ηλικία. Αυτού του είδους τα στερεότυπα διαιωνίζονται από τα media, το οικογενειακό περιβάλλον, την ποπ κουλτούρα όλα τα οποία συμβάλλουν ώστε αυτή η αντιμετώπιση να ριζώνεται βαθιά μέσα μας. Μεγαλώνουμε, λοιπόν, με περιορισμένες επιθυμίες, βάσει αυτών των στερεοτύπων τα οποία τελικά κάνουν ένα μικρό κορίτσι να πιστεύει ότι δεν μπορεί να γίνει ό,τι θελήσει όταν μεγαλώσει. Να επιθυμεί να γίνει γραμματέας ή δασκάλα και όχι αστροναύτης ή μηχανικός (χωρίς αυτό να ακυρώνει την σημαντικότητα των δύο πρώτων επαγγελμάτων).

 

Ποιο είναι το ζήτημα όμως τελικά; Γιατί το θέμα δεν είναι η επιθυμία μιας γυναίκας να θέλει να γίνει δασκάλα ή απλά να είναι μια μητέρα που δεν εργάζεται για να μεγαλώσει τα παιδιά της. Το θέμα είναι οι επιλογές. Πόσες είναι οι επιλογές που έχει να γίνει ό,τι θέλει; Πιο κρίσιμο από ποτέ είναι να μάθουμε, να εκπαιδεύσουμε και να αποδείξουμε στη νέα γενιά γυναικών ότι μπορούν να καταφέρουν τα πάντα. Να τους μάθουμε ότι έχουν ίσες ευκαιρίες με τους άνδρες, να τους εκπαιδεύσουμε ώστε να είναι έτοιμες για μια καθημερινότητα που δεν έχουν λόγο μόνο οι άνδρες και να τους αποδείξουμε ότι αν βάλουν κάτι στόχο, μπορούν να καταφέρουν τα πάντα. Με την σωστή κατεύθυνση, να κλείσουμε το χάσμα και να πείσουμε τις νέες κοπέλες ότι μπορούν να γίνουν ό,τι θελήσουν.

 

Η Barbie αυτό γιορτάζει και φέτος, με το project “Dream Gap Project”. Προωθεί την δέσμευσή της στο project αυτό και τιμά τις γυναίκες θέλοντας να δείξει ότι οι επιθυμίες τους δεν πρέπει να έχουν περιορισμούς.

 

Η Lisa McKnight, Senior Vice President και General Manager της Barbie αναφέρει σχετικά:«Εδώ και 60 χρόνια, η Barbie εμπνέει τα κορίτσια να πιστέψουν στον εαυτό τους και να δουν πως έχουν επιλογές. Με πάνω από 200 καριέρες, 6 υποψηφιότητες για πρόεδρος και ένα ταξίδι στο φεγγάρι, πριν τον Neil Armstrong, η Barbie συνεχίζει να εξελίσσεται ως ένα σύγχρονο πρότυπο για όλες τις ηλικίες».

Ο στόχος του project είναι να δώσει στην Barbie μια πλατφόρμα σε παγκόσμιο επίπεδο, όπου θα εκπαιδεύσει την κοινωνία σχετικά με τις προκαταλήψεις που υπάρχουν ανάμεσα στα δύο φύλα και να εμπνεύσει τα κορίτσια όλου του κόσμου, αποδεικνύοντας ότι δεν είναι μόνες. Ότι υπάρχουν κι άλλα κορίτσια με τις ίδιες επιθυμίες. Ότι είναι απαραίτητο να έχουν στόχους και ότι με την σωστή καθοδήγηση, μπορούν να τους κατακτήσουν.

Ας αρχίσουμε όμως, με μικρά βήματα. Ας ξεκινήσουμε διαδίδοντας το μήνυμα αυτό, στα παιδιά μας (αγόρια-κορίτσια) και στον κόσμο γενικότερα. Ας βοηθήσουμε η μία την άλλη να πιστέψει ότι μπορεί να καταφέρει τα πάντα. Σε μικρή ή μεγάλη ηλικία. Ας περάσουμε το μήνυμα της Barbie στα κορίτσια αυτού του κόσμου, ότι “μπορείς να γίνεις ό,τι ονειρεύεσα”. Γιατί, ναι, είσαι ικανή για να φτάσεις τους στόχους σου. Αρκεί να το πιστέψεις.