Οι γυναίκες κινδυνεύουν 73% περισσότερο να τραυματιστούν σε τροχαία. Κανένα «τράβα στην κουζίνα σου»
- 28 ΑΠΡ 2025

Αν είσαι γυναίκα οδηγός, πιθανότατα διατρέχεις αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού ή θανάτου σε περίπτωση τροχαίου. Μπορεί αυτό να ακούγεται παράλογο, όμως οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: οι γυναίκες έχουν 73% περισσότερες πιθανότητες να τραυματιστούν και 17% περισσότερες πιθανότητες να χάσουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα σε σχέση με τους άνδρες.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Η απάντηση είναι απλή αλλά σοκαριστική: τα ανδρείκελα δοκιμών σύγκρουσης (crash test dummies) που χρησιμοποιούνται για τη δοκιμή της ασφάλειας των οχημάτων είναι σχεδιασμένα κυρίως με βάση το ανδρικό σώμα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το ανδρείκελο που υποτίθεται ότι αντιπροσωπεύει μια γυναίκα είναι απλώς ένα μικρότερο ανδρικό μοντέλο — ύψους μόλις 1,50 μέτρων και βάρους 49 κιλών — χαρακτηριστικά που αντιστοιχούν σε μόλις 5% του γυναικείου πληθυσμού.
Πώς το υπάρχον σύστημα αφήνει εκτεθειμένες τις γυναίκες σε τροχαία;
Σύμφωνα με έρευνες, το 70% των γυναικών εμπλέκονται σε τροχαία ενώ οδηγούν οχήματα μικρότερου μεγέθους, τα οποία παρέχουν μειωμένη προστασία συγκριτικά με τα μεγαλύτερα, βαρύτερα αυτοκίνητα που οδηγούν συχνότερα οι άνδρες. Επιπλέον, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να δεχτούν χτυπήματα στο πλάι ή στο μπροστινό μέρος του οχήματος. Σενάρια που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα όταν η κατασκευή του αυτοκινήτου δεν έχει σχεδιαστεί με βάση τις δικές τους σωματικές αναλογίες.
Η επιθετική οδήγηση, που είναι συχνότερη στους άνδρες, παίζει επίσης ρόλο στα τροχαία ατυχήματα. Οι άνδρες οδηγοί είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν ατυχήματα λόγω υπερβολικής ταχύτητας ή απροσεξίας, ενώ οι γυναίκες τείνουν να είναι τα θύματα σε αυτού του είδους τα τροχαία.
Πέρα από τη συμπεριφορά στην οδήγηση, όμως, η σχεδίαση των ίδιων των οχημάτων έχει άμεσο αντίκτυπο:
- Οι γυναίκες έχουν 20% έως 28% μεγαλύτερη πιθανότητα να σκοτωθούν σε τροχαίο ατύχημα.
- Είναι 37% έως 73% πιο πιθανό να υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς.
- Έχουν 70% περισσότερες πιθανότητες για σοβαρούς τραυματισμούς στα κάτω άκρα.
Μια νέα ελπίδα: Το ανδρείκελο SET 50F και ο νόμος She DRIVES Act
Υπάρχουν, όμως, θετικές εξελίξεις. Στις ΗΠΑ, το Κογκρέσο προωθεί τον νόμο She DRIVES Act, μια διακομματική πρωτοβουλία που απαιτεί τον εκσυγχρονισμό των προτύπων δοκιμών πρόσκρουσης, με ανδρείκελα που αντανακλούν τον μέσο γυναικείο σωματότυπο.
Παράλληλα, ερευνητές παρουσίασαν το 2023 το SET 50F, το πρώτο ανδρείκελο δοκιμών σύγκρουσης βασισμένο αποκλειστικά σε γυναικείο σώμα. Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι δοκιμές θα προσφέρουν μια συμπεριληπτική εκτίμηση της ασφάλειας: «Όταν αξιολογούμε την προστασία των επιβατών, πρέπει να εκπροσωπούνται ισότιμα και οι άνδρες και οι γυναίκες», σημειώνουν σχετικά
Το συγκεκριμένο ανδρείκελο, λαμβάνει υπόψη τη διαφορετική ανατομία των γυναικών, όπως την αυξημένη ευκαμψία του λαιμού, κάτι που μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία καλύτερων καθισμάτων και ζωνών ασφαλείας για όλους τους επιβάτες.
Λιγότερες διακρίσεις, λιγότερα τροχαία
Το σημερινό σύστημα ασφάλειας στα οχήματα εξυπηρετεί κυρίως τον μέσο άνδρα. Αν θέλουμε να σώσουμε ζωές, πρέπει να επανασχεδιάσουμε τα πρότυπα με γνώμονα όλους τους οδηγούς και επιβάτες, ανεξαρτήτως φύλου. Περισσότερες γυναίκες τραυματίζονται ή χάνουν τη ζωή τους όχι λόγω πιο επικίνδυνη οδήγησης, αλλά επειδή η τεχνολογία ασφάλειας δεν έχει φτιαχτεί για αυτές.
Ο καθημερινός κίνδυνος στον δρόμο είναι υπαρκτός και για τις γυναίκες είναι μεγαλύτερος απ’ όσο πιστεύαμε. Η εξέλιξη νέων crash test dummies όπως το SET 50F και η προώθηση νομοθετικών αλλαγών όπως το She DRIVES Act είναι βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση.
Για να θεωρούμε τα οχήματά μας πραγματικά ασφαλή, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι δοκιμές ασφάλειας αφορούν όλη την κοινωνία.