WATCHLIST

Πώς το φανταστικό Turning Red της Pixar γράφει ιστορία για τις γυναίκες

© 2021 Disney/Pixar. All Rights Reserved.

Η Pixar είναι διάσημη για τους άντρες της. Οι 20 από τις 24 μεγάλου μήκους ταινίες του εμβληματικού στούντιο animation επικεντρώνονται σε ανδρικούς χαρακτήρες, οι 23 από τις 24 έχουν σκηνοθετηθεί από άντρες, και έχουν γραφτεί από άντρες (50 από τα 59 άτομα που έχουν έχουν γράψει σενάρια για την Pixar είναι άντρες). Το στούντιο κινουμένων σχεδίων όμως που ανήκει στην Disney προσπαθεί να εξελιχθεί, κυρίως επειδή πολλοί από τους ίδιους τους καλλιτέχνες του το έχουν απαιτήσει. Το Turning Red, η 25η μεγάλου μήκους ταινία της ταινίας που κυκλοφορεί αυτές τις ημέρες στις ελληνικές αίθουσες, έχει σκηνοθετηθεί από τη Domee Shi, την πρώτη γυναίκα στην 36χρονη ιστορία του στούντιο που το κάνει μόνη της. (Η Brenda Chapman που είχε προσληφθεί για να σκηνοθετήσει το Brave του 2012, είχε απολυθεί κατά τη διάρκεια της παραγωγής εξαιτίας “δημιουργικών διαφορών” και είχε αντικατασταθεί από – το μαντεύεις ήδη – έναν άντρα).

Η Shi μπήκε στην Pixar όταν ήταν μόλις 22 ετών, ως πρακτικάρια στο storyboarding το 2011. Παρέμεινε εκεί ως staff artist συνεισφέροντας σε ταινίες όπως το Inside Out και το Incredibles 2, και τελικά το 2018 έγινε η πρώτη γυναίκα που είχε σκηνοθετήσει ταινία μικρού μήκους στην Pixar: το οκτάλεπτο Bao για ένα dumpling που ζωντανεύει και αναθρέφεται από μία μεσήλικη Κινέζα που έχει απομακρυνθεί από τον πραγματικό της γιο. Η ταινία της τελικά κέρδισε Όσκαρ, αν και όταν την είχε παρουσιάσει ως ιδέα στα αφεντικά της είχε φροντίσει να αλλάξει το ασυνήθιστο τέλος της. Συμβολίζοντας την αγάπη του γονέα που μπορεί να γίνει καταπιεστική το Bao τελείωνε με τη μητέρα να τρώει το dumpling που είχε μεγαλώσει, αλλά σε εκείνο το αρχικό meeting με τα κεφάλια της Pixar είχε δώσει διαφορετικό, ασφαλέστερο τέλος.

«Ανησυχούσα πως το να φάει το dumpling ήταν πολύ σκοτεινό και παράξενο και μπερδεμένο και όχι κάτι που θα ήθελε η Pixar», έχει πει στους New York Times. Ο Pete Docter όμως, ο άνθρωπος πίσω από τεράστιες ταινίες του στούντιο όπως το Up και πιο πρόσφατα το Soul που ανέλαβε ως δημιουργικός επικεφαλής όταν ο John Lasseter απομακρύνθηκε λόγω καταγγελιών σεξουαλικής παρενόχλησης, ήξερε καλύτερα. «Ο Pete ήταν σε εκείνη τη συνάντηση», θυμάται η Shi. «Σηκώθηκε και είπε όχι, αυτή δεν είναι η εκδοχή που μου περιέγραψες πριν από μερικές εβδομάδες». Γύρισε στην ομάδα και είπε, «το αρχικό της τέλος ήταν πραγματικά κουλ και παράξενο και σοκαριστικό».

Όταν η Shi έκανε για δεύτερη φορά την παρουσίασή της, άφησε την ιδέα της ανέπαφη.

Domee Shi
H Becky Neiman-Cobb και η Domee Shi κερδίζουν το Όσκαρ Καλύτερου Animation Short για το “Bao”

«Νομίζω πως εκείνη η εμπειρία μού έδωσε την αυτοπεποίθηση να μη φοβάμαι να δοκιμάσω τολμηρά, παράξενα και σοκαριστικά πράγματα στις ιστορίες που θέλω να πω – να μην λογοκρίνω τον εαυτό μου», αναφέρει.

Την άνοιξη του 2018 η Pixar έδωσε στη Shi έναν προϋπολογισμό περίπου 175 εκατομμυρίων δολαρίων για να πει την ιστορία του Turning Red, μαζί με την υποστήριξη των τμημάτων του merchandising και του marketing. Και η βασική ομάδα που θα έλεγε μαζί της τελικά αυτή την ιστορία, θα ήταν μόνο γυναίκες: Η συν-σεναριογράφος της Julia Cho, η επικεφαλής της παραγωγής Lisa Fotheringham, η παραγωγός Lindsey Collins, η επικεφαλής των εφέ Danielle Feinberg, η επικεφαλής των animation Patty Kihm, και η συμπαραγωγός Sabine O’Sullivan.

«Έγινε πολύ οργανικά, δεν ήταν ότι προσπαθήσαμε για να συμβεί», έχει εξηγήσει ο Jim Morris, Πρόεδρος της Pixar. «Είναι και μία από τις πιο γρήγορες ταινίες όλων των εποχών όσον αφορά την παραγωγή στην Pixar, χρειάστηκε μόνο τέσσερα χρόνια να φτιαχτεί».

Η Collins που εργάζεται ως παραγωγός στην Pixar για περισσότερα από 20 χρόνια δήλωσε πως ήταν «κάπως φοβερό να μην απολογείσαι» κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, ενώ οι γυναίκες αντάλλασσαν μεταξύ τους ιδέες για την ταινία χωρίς να νιώθουν «ανησυχία μέσα τους για αυτές. Υπήρχε κάτι σχετικά με τη σιγουριά που έδινε το γεγονός ότι υπήρχαν τόσες πολλές γυναίκες σε ηγετικές θέσεις στην [ταινία] που μας έκανε λίγο πιο τολμηρές με μερικές από τις επιλογές που εν τέλει κάναμε» συνέχισε.

Το Turning Red ακολουθεί τη Meilin (Rosalie Chiang), μία 13χρονη έφηβη από τον Καναδά με καταγωγή από την Κίνα που, χάρη σε ένα χάρισμα των γυναικών της οικογένειάς της, αρχίζει να μεταμορφώνεται σε ένα γιγάντιο κόκκινο πάντα κάθε φορά που βιώνει έντονα συναισθήματα. Είναι μία μεταφορά για την εφηβεία που η Shi εμπνεύστηκε από τοτέμ της teen ποπ κουλτούρας όπως το Teen Wolf και το Lizzie McGuire, και από το θεμελιώδες για τα κορίτσια των Ηνωμένων Πολιτειών και του Καναδά βιβλίο νεανικής λογοτεχνίας της Judy Blume, Are You There God? It’s Me, Margaret.

Η Meilin Lee είναι βυθισμένη στην έναρξη της εφηβείας της, που σημαίνει σεξουαλική αφύπνιση, συναισθηματικές διακυμάνσεις και, προφανώς, την πρώτη της περίοδο, ή έστω την προετοιμασία της γι’ αυτήν.

«Ήθελα να περάσει από μία μαγική εφηβική μεταμόρφωση και δε μπορούσα να βγάλω την εικόνα ενός κόκκινου πάντα από το μυαλό μου γιατί είναι τόσο χαριτωμένο και αστείο, ειδικά αν το ανατινάξεις στα οκτώ πόδια ύψος», περιγράφει η Shi. «Υπάρχει κάτι και στο ίδιο το χρώμα. Το κόκκινο αντιπροσωπεύει την περίοδό σου, αντιπροσωπεύει τον θυμό σου, τη ντροπή σου ή την ερωτική σου έλξη για κάποιον». Η ομάδα ήξερε εξαρχής ότι ήθελε να αναφερθεί στην πρώτη περίοδο της πρωταγωνίστριας, γιατί ως εμπειρία είναι μία από τις πιο χαρακτηριστικές στην ενηλικίωση των γυναικών. Ποια cis γυναίκα δεν έχει κάποια ντροπιαστική ιστορία περιόδου να αφηγηθεί; Οι δημιουργοί του Turning Red είχαν πολλές και, όπως λένε οι ίδιες, τις μοιράστηκαν πανεύκολα μεταξύ τους μιας και δεν υπήρχε παρουσία ανδρών για να κάνει άβολη την ατμόσφαιρα.

Το Turning Red τοποθετείται στο Τορόντο το 2002, άρα εκτός από τα Tamagotchi που πρέπει να ταΐζουν η Mei και οι φίλες της, τα χάντρινα βραχιολάκια τους, και τα τετράδια που γέμιζαν με σκέψεις και ζωγραφιές ακατάλληλες για γονείς και άτομα έξω από τον στενό κύκλο των κολλητών τους, μιλάμε για την κορύφωση του φαινομένου των boybands παγκοσμίως. Είναι φυσικά ένα φαινόμενο που ακόμα και όταν αφορούσε μπάντες κοινώς αποδεκτές όπως οι Beatles, γινόταν αφορμή για να υποτιμηθούν τόσο οι ίδιες οι μπάντες όσο και τα κορίτσια που τις ακολουθούσαν και τις ακολουθούν. Αυτά που φανατίζουν τα νεαρά κορίτσια δε θεωρούνται κουλ, ακριβώς επειδή το target group τους είναι “τα κοριτσάκια”. Η παρέα του Turning Red λατρεύουν τους 4*Town που επινοεί η ταινία (τα τραγούδια τους έχουν γραφτεί από τη Billie Eilish και τον αδερφό της, Finneas) και, παρότι αυτή τους η εμμονή οδηγεί σε μερικά από τα καλύτερα αστεία της ταινίας – ψύχραιμα μιλώντας, το Turning Red είναι πραγματικά η πιο ξεκαρδιστική Pixar – η ταινία γελάει με τη Mei και τις φίλες της αλλά ποτέ εναντίον τους.

Ακόμη και το 2022, η συνολική αυτή προσέγγιση είναι φρέσκια και πρωτοποριακή για μία τόσο μεγάλη και mainstream ταινία κινουμένων σχεδίων, ειδικά όταν ανήκει στη Walt Disney Company. Και στο live-action ακόμα, οι απενοχοποιημένες αφηγήσεις όπως το Pen15 ή το Booksmart είναι τόσο λίγες. «Είναι μια πλευρά των έφηβων κοριτσιών που δε βλέπουμε ποτέ», σημειώνει η Shi. «Είμαστε το ίδιο αμήχανες και ιδρωμένες και φιλήδονες και ενθουσιώδεις όπως κάθε αγόρι».

«Τα κορίτσια και οι γυναίκες κρίνονται πάντα επειδή υποτίθεται δεν ελέγχουν τα συναισθήματά τους», συμπληρώνει η Collins. «Μου αρέσει που έχουμε έναν κεντρικό χαρακτήρα που μαθαίνει με τον καιρό ότι δε χρειάζεται να διώχνει τα συναισθήματά της ή να τα ξεφορτώνεται για να θεωρηθεί καλό κορίτσι ή καλή γυναίκα. Η ταινία έχει να κάνει τελικά με το να μπορείς να στηρίζεις τα συναισθήματά σου».

Κάνε ένα δώρο στον εαυτό σου και πήγαινε με τις κολλητές σου στο Turning Red. Είναι η ταινία που θα θέλατε να είχατε δει στην ηλικία της Mei.

Exit mobile version