ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ

Πώς να διαλέξεις το κατάλληλο άθλημα για το παιδί σου; Οι ειδικοί απαντούν

Αφορμή για αυτό το post ήταν μια συζήτηση που είχαμε στο γραφείο σχετικά με τη σχέση που είχαμε με τον αθλητισμό όταν ήμασταν παιδιά. Κάποιες είχαν κάνει το περάσμά τους από σχολές μπαλέτου, γιατί βλέπεις τα κορίτσια μόνο μπαλέτο μπορούν να κάνουν, ενώ κάποιες είχαν ασχοληθεί με το κολύμπι και το στίβο. Αυτό που μας έκανε όμως εντύπωση, όσο κουβεντιάζαμε, είναι ότι καμία δεν συνέχισε να ασχολείται με το άθλημα που την είχαν γράψει οι γονείς της και ορισμένες εύχονταν να είχαν ασχοληθεί με κάτι άλλο.

Για αυτό, λοιπόν, και αποφασίσαμε να απευθυνθούμε στους ειδικούς και να μας πουν με ποια κριτήρια (από σωματικής και ψυχολογικής άποψης) πρέπει τελικά να διαλέγει ένας γονιός το άθλημα που θα στείλει το παιδί του;

Ευχαριστούμε για τις συμβουλές τους προπονητές και την κυρία Ειρήνη Καφίρη

Ένα μεγάλο ποσοστό των γονέων επιλέγει να εντάξει τα παιδιά του σε εξωσχολικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα συχνά τα παιδιά να καταλήγουν με ένα γεμάτο, ίσως υπερφορτωμένο πρόγραμμα, με ελάχιστο διαθέσιμο προσωπικό χρόνο.

Σε αυτή τη διαδικασία είναι σημαντικό οι γονείς να έχουν υπόψιν τους τα εξής

1. Πέρα από τα ιδιαίτερα οφέλη που μπορεί να προσφέρει μια δομημένη δραστηριότητα όπως το μπαλέτο, το ποδόσφαιρο, κτλ. σε πολλαπλά επίπεδα, οι γονείς χρειάζεται να ζυγίζουν κυρίως το χρόνο που αφιερώνουν τα παιδιά στις δραστηριότητες αυτές, προκειμένου να υπάρχει πάντα επαρκής χρόνος για ελεύθερο παιχνίδι. Το ελεύθερο παιχνίδι, στο οποίο το παιδί ορίζει το περιεχόμενο, θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς του, αφού παίζει καθοριστικό ρόλο στη γνωστική, συναισθηματική, σωματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών και δεν θα πρέπει οι γονείς να υποτιμούν την αξία του.

2. Τα παιδιά έχουν δικαίωμα επιλογής των δραστηριοτήτων τους. Αυτό σημαίνει πως ιδανικά χρειάζεται να έρθουν σε επαφή με πολλαπλά ερεθίσματα προκειμένου να καταλήξουν σε αυτό που προτιμούν. Επίσης, αν μια δραστηριότητα δεν τους αρέσει σε ένα παιδί, δεν είναι υποχρεωτικό να τη συνεχίσει. Ας έχουν εμπιστοσύνη οι γονείς στα παιδιά τους ότι εκείνα θα βρουν τρόπο να τους δείξουν τι προτιμούν και τι όχι. Και τότε είναι σημαντικό οι γονείς να τα ακούσουν.

3. Είναι λεπτή η ισορροπία ανάμεσα στο ακούω ένα παιδί και σέβομαι τις προτιμήσεις του και την προσωπικότητά του και ακολουθώ όλα όσα εκείνο θέλει. Δηλαδή, το να μη θέλει ένα παιδί να συμμετέχει σε δραστηριότητες, δε σημαίνει πως αντ’ αυτού χρειάζεται για παράδειγμα, να του επιτραπεί να βρίσκεται μπροστά σε μια οθόνη. Αποδέχομαι δε σημαίνει πως επιτρέπω τα πάντα, αντίθετα σημαίνει ακούω ειλικρινά, αναγνωρίζω τα συναισθήματα και τη θέση του άλλου και ταυτόχρονα επικοινωνώ τα όριά μου.

4. Συχνά χρειάζεται να δουν οι γονείς τι είναι αυτό που τους παρακινεί τόσο για να βρίσκονται τα παιδιά τους σε διάφορες δραστηριότητες. Είναι ανάγκη του παιδιού ή δική τους; Κι αν είναι δική τους, τι είδους ανάγκη είναι αυτή; Να μάθει το παιδί όσα δεν έμαθε ο γονιός και να εκπληρώσει ανεκπλήρωτες επιθυμίες του; Να γίνει ένα ”σούπερ παιδί”; Να περνάει χρόνο το παιδί χώρια από το γονιό ώστε να ελαχιστοποιείται ο χρόνος για πραγματική αλληλεπίδραση γονιού- παιδιού; Είναι σημαντικό να γνωρίζει και να αναγνωρίζει κάποιος τους λόγους για τους οποίους κάνει ο,τι κάνει, όσο δύσκολη κι αν είναι αυτή η αναγνώριση κι ακόμα κι αν δεν είναι έτοιμος να αλλάξει κάτι τη δεδομένη στιγμή. Σίγουρα, ο κάθε γονιός σκέφτεται ότι κάθε τι που κάνει το κάνει για το καλό του παιδιού του, όμως συχνά οι επιλογές μας πηγάζουν από μη συνειδητές διαδικασίες που μας τυφλώνουν μπροστά στις αληθινές ανάγκες των άλλων

5. Κι αν τελικά το παιδί επιλέξει να κάνει μια δραστηριότητα, χρειάζεται να δουν οι γονείς τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τις επιδόσεις του παιδιού τους (κάτι που ισχύει και για τις σχολικές του επιδόσεις). Επιβραβεύουν την επιτυχία μόνο ή ενθαρρύνουν την προσπάθεια; Πώς αντιμετωπίζουν τις αποτυχίες και τα λάθη, τα δικά τους και των άλλων; Πόσο εστιάζουν στο αποτέλεσμα; Και σε ποιο αποτέλεσμα εστιάζουν; Στο να είναι καλοί σε αυτό που κάνουν ή στο να το απολαμβάνουν; Διότι, καμιά φορά, αυτά τα δυο δεν συνυπάρχουν, οπότε καλό είναι να μπορεί ο καθένας να βλέπει ξεκάθαρα τις προτεραιότητές του, ώστε να γνωρίζει τι μηνύματα μεταδίδει στα παιδιά του.

Ειρήνη Καφίρη (MSc Παιδοψυχολογίας)

Ποδόσφαιρο

Τις συμβουλές δίνει ο Ευάγγελος Μπέκας.

Από ποια ηλικία: 4 ετών.

Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο άθλημα προσφέρει: Ενίσχυση της κοινωνικοποίησης και μέσα από τη χαρά του παιχνιδιού φέρνει το παιδί σε επαφή με το πνεύμα του ευ αγωνίζεσθε ενώ βοηθάει στην απεξάρτηση από το καθιστικό τρόπο ζωής και την ένταξή του σε μια κοινωνική ομάδα που χρειάζεται να ακολουθήσει κανόνες.

Τι χρειάζεται να προσέξει ένας γονιός; Όχι κάτι συγκεκριμένο, χρειάζεται μόνο να στηρίζει το παιδί του ανεξάρτητα από την επίδοσή του στο άθλημα και από το αν μπορεί να πραγματοποιήσει τα όνειρα που έχει εκείνος για αυτό. Προφανώς χρειάζεται η επιλογή ενός γυμναστή- προπονητή, μα πάνω από όλα εκπαιδευτή- παιδαγωγού, που θα μπορεί να βοηθήσει στη σωστή διαπαιδαγώγηση και ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού χωρίς να έχει αυτοσκοπό τη νίκη.

Την απόφαση για το αν ταιριάζει το άθλημα σε ένα παιδί την παίρνει το ίδιο το παιδί και όχι ο γυμναστής.

Μπάσκετ

Τις συμβουλές δίνει ο Νίκου Μεγασθένης, προπονητής μπάσκετ στο 8ο ΚΝ Πλατεία Κουντουριώτη στο Κουκάκι.

Από ποια ηλικία: Από την ηλικία των 7 ετών.

Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο άθλημα προσφέρει: Βελτιώνει πάρα πολύ την αντίληψη και την ταχύτητα σκέψης, γιατί είναι ένα άθλημα που γίνεται σε μικρό χώρο, με πολλούς ανθρώπους και πρέπει να βρίσκεις την καλύτερη επιλογή κάθε φορά. Το μπάσκετ επίσης έχει πάντα ένα νικητή και πρέπει να γίνεται μια διαχείριση των συναισθημάτων μετά από κάθε ήττα, οπότε το παιδί χτίζει την προσωπικότητά του μέσα από το παιχνίδι. Φυσικά, βοηθάει και στη σωματική ανάπτυξη καθώς είναι ένα άθλημα που βασίζεται στην ταχύτητα και στη δύναμη.

Τι χρειάζεται να προσέξει ο γονιός; Το περιβάλλον και τις απαιτήσεις της ομάδας. Τα παιδιά πρέπει να βλέπουν τον αθλητισμό σαν διασκέδαση, οπότε οι γονείς χρειάζεται να προσέξουν αρχικά το περιβάλλον, που θα πρέπει να τα κάνει να αισθάνονται άνετα, αλλά και τους συμπαίκτες/ προπονητές με τους οποίους δεν πρέπει να νιώθει άβολα. Επίσης, από μέρους τους, πρέπει να υπάρχει ένας σεβασμός στην προσπάθεια που κάνει το παιδί να μάθει το άθλημα του μπάσκετ.

Οι γονείς θα πρέπει να κατανοήσουν ότι όλοι παίζουν τον ρόλο τους στην εξέλιξη της προσωπικότητας ενός παιδιού. Όπως οι προπονητές πρέπει να αφήνουν τα παιδιά να εκφράζουν τον χαρακτήρα τους στο γήπεδο, έτσι και οι γονείς θα πρέπει να τους δίνουν τον απαραίτητο χώρο ώστε να μπορούν να δημιουργούν σε ό,τι κάνουν. Το μπάσκετ είναι ένα παιχνίδι στο οποίο γίνονται πολλά λάθη (παίχτες, προπονητές, διαιτητές) και θα πρέπει και οι γονείς να καταλάβουν ότι θα κάνει λάθος και το δικό τους παιδί.

Κλασικός και σύγχρονος χορός

Τις συμβουλές δίνει η Ανδρώνη  Στέλλα, καθηγήτρια χορού στη Σχολή χορού Στέλλας Ανδρώνη, Πλούτωνος 4 Μάνδρα Αττικής και στο  www.androni.gr.

Από ποια ηλικία: Από 3 ½ ετών αλλά και ανάλογα με την ωριμότητα του κάθε παιδιού.

Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο άθλημα προσφέρει: Εκτός από την καλή σωματική άσκηση, βοηθάει στην έκφραση συναισθημάτων, στην ανάπτυξη φαντασίας και της αυτοπεποίθησης, ενισχύει την αίσθηση ρυθμού, βοηθάει στη σωστή στάση σώματος και στην πλαστικότητα στην κίνηση καθώς και στην αυτοπειθαρχία και στην κοινωνικοποίηση.

Τι χρειάζεται να προσέξει ο γονιός όταν αποφασίζει να στείλει το παιδί σε αυτό το άθλημα; Πρέπει να επιλέξει μια σχολή  που να πληροί  όλες τις προϋποθέσεις που ο νόμος ορίζει για τις σχολές κλασικού και σύγχρονου χορού. τόσο στις εγκαταστάσεις , όσο και στο διδακτικό προσωπικό που έχει,  προκειμένου να μην γίνουν ζημιές στο σώμα του παιδιού. Επίσης πρέπει να επιλέξει  ένα δάσκαλο που να αγαπάει αυτό που κάνει και να σέβεται παιδιά και γονείς. Καθήκον κάθε δασκάλου είναι πάνω απ’όλα να οδηγεί  την ψυχή του παιδιού.

Σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με το συγκεκριμένο άθλημα; Σε περιπτώσεις που ορθοπεδικός ή καρδιολόγος έχει απαγορεύσει  τέτοιου είδους άσκηση.

Οι γονείς δεν πρέπει να ξεχνάνε πως συνεχίζουν όλα τα παιδιά σε επαγγελματικό επίπεδο. Θεωρώ όμως πως όλα τα παιδιά έχουν δικαίωμα στο χορό, όχι μόνο όσα έχουν καλλίγραμμα σώματα.

Τέννις

Τις συμβουλές δίνει ο προπονητής Παναγιώτης Αλεξόπουλος Advantage Tennis Club στου Ρέντη, στα Εκπαιδευτήρια Δούκας στο Μαρούσι και στον Όμιλο Α.Ο.Α Αιγάλεω 92′, Τηλ. Επικοινωνίας: 6942804275

Από ποια ηλικία: 4 ετών μπορεί να ξεκινήσει με κάποια παιχνίδια, ιδανικά όμως είναι η ηλικία των 6 ετών, που μπορεί να αντιληφθεί καλύτερα την τεχνική του τένις..

Τα γενικότερα οφέλη της ενασχόλησης των παιδιών από τόσο μικρή ηλικία με τα σπορ; Το μεγαλύτερο όφελος είναι η πειθαρχία που θα την έχει για όλη του τη ζωή. Όσο μεγαλώνει ένα παιδί τόσο και πιο δύσκολα μπορεί να ενσωματωθεί σε ένα σύνολο και να υπακούσει σε εντολές-οδηγίες. Έπειτα μπορεί να αναπτύξει και την επιδεξιότητα αν δυσκολεύεται καθώς το τένις έχει λεπτές κ συγκεκριμένες κινήσεις.

3. Είναι σημαντική για να διαπιστώσει και ο προπονητής αλλά και το παιδί αν μπορεί να ακολουθήσει το συγκεκριμένο άθλημα αλλά κ αν του αρέσει.

4. Ειναι από τις πιο υγιεινές γυμναστικές. Η ανάπτυξη γίνεται ομοιόμορφο στο σώμα καθώς δουλεύει ολόκληρο αυτό το άθλημα.

5. Τον προπονητή. Να μιλήσει μαζί του για το παιδί. Να προσπαθήσει να καταλάβει αν το παιδί του περνάει καλά με τον προπονητή και γενικά μέσα στο μάθημα. Από εκεί και πέρα δεν πρέπει να επεμβαίνει καθόλου κατά τη διάρκεια της προπόνησης αλλά και μετά από αυτή σε θέματα που την αφορούν. Πρέπει να εμπιστεύεται απόλυτα τον προπονητή και να προσπαθήσει να το περάσει κ στο παιδί αυτό , να μιλάει συχνά μαζί του.

6. Δεν υπάρχουν περιπτώσεις που απαγορεύουν την άσκηση με το τένις καθώς δεν απαιτεί συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Είναι ένα άθλημα μπορεί να κάνει κάθε παιδί. Μόνο περιπτώσεις υγείας μπορούν να το απαγορεύσουν,όπως και σε όλα τα αθλήματα.

ΤΑΕΚΒΟΝΤΟ και ΤΑΝΓΚ ΣΟΥ ΝΤΟ

Τις συμβουλές δίνει η Ιωάννα Σωτηροπούλου, προπονήτρια στο Α.Σ. Λιβαδειάς ΤΑΕΚΒΟΝΤΟ- ΤΑΝΓΚ ΣΟΥ ΝΤΟ – ΚΙΚ ΜΠΟΞΙΝΓΚ, Βασιλικών 1, Τηλ.επικοινωνίας 2261032131, 6932724486, 6988215172

Από ποια ηλικία: 3,5 ετών.

Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο άθλημα προσφέρει: Ενδυνάμωση σωματική αλλά ψυχολογική και σε δεύτερη φάση ανάπτυξη της αυτοάμυνας, της αντίληψης, των αντανακλαστικών αλλά και της αυτοσυγκράτησης. Δημιουργεί άτομα με ήθος, στόχους και σεβασμό προς το κοινωνικό σύνολο.

Τι χρειάζεται να προσέξει ένας γονιός; Οφείλουν να συμπαραστέκονται στο παιδί και να επιβραβεύουν την προσπάθειά του και την επίτευξη των στόχων του, είτε είναι μικροί ή μεγάλοι. Να χαίρονται με τις νίκες αλλά και με τις ήττες του και να μην έχουν επικριτική στάση απέναντί του.

Η ενασχόληση με τις πολεμικές τέχνες θέλει συμπαράσταση από τους γονείς και συχνή επικοινωνία με τους δασκάλους για την καλή πορεία ενός αθλητή.

Σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με το συγκεκριμένο άθλημα; Μόνο σε περίπτωση σωματικού πόνου ή τραυματισμού, πάντα υπό την καθοδήγηση ενός γιατρού. Σε κάθε άλλη περίπτωση δεν εξαιρούμε κανένα παιδί- αθλητή, απλά διαφοροποιούμε το είδος προπόνησης και κάνουμε μικρότερα ή μεγαλύτερα βήματα, ανάλογα τις ανάγκες.

Βόλεϊ

Τις συμβουλές δίνει ο Κωνσταντίνος Αγγελάκης, γυμναστής (πτυχιούχος ΤΕΦΑΑ Αθηνών)

Από ποια ηλικία: 7 ετών.

Τα γενικότερα οφέλη της ενασχόλησης των παιδιών από τόσο μικρή ηλικία με τα σπορ; Εκτός από την αύξηση φυσικής κατάστασης, τη ψυχαγωγία και τη χαρά, η ενασχόληση ενός παιδιού με τον αθλητισμό μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης, στη βελτίωση των δεξιοτήτων, στη σωστή διαχείριση του χρόνου του και στον προγραμματισμό, αλλά και στην ανάπτυξη της υπευθυνότητας και τους αισθήματος δικαίου. Παράλληλα, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η κοινωνικοποίηση, ο σεβασμός και η συνεργασία είναι χαρακτηριστικό όλων των ομαδικών αθλημάτων.

Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο άθλημα προσφέρει: Το βόλεϊ συγκεκριμένα, συμβάλλει στην υγιή ανάπτυξη και βελτίωση της αντίληψης του χώρου- κίνησης, στο μυϊκό συντονισμό (συγχρονισμός χεριών- ποδιών- ματιών), στην ψυχαγωγία, στη βελτίωση των αντανακλαστικών, στην ταχύτητα, στην ισορροπία, στην ομαδικότητα, στη συνεργασία, στην αλληλοβοήθεια αλλά και στην ενίσχυση της καρδιοαναπνευστικής αντοχής μέσω της αερόβιας άσκησης.

Το βόλεϊ βελτιώνει το νοητικό επίπεδο των αθλητών, αφού οι αποφάσεις τους σε κάθε αγωνιστικό επεισόδιο (φάση) λαμβάνονται σε κλάσματα του δευτερολέπτου. Άλλωστε πλήθος ερευνών έχουν αποδείξει τη συμβολή του συγκεκριμένου αθλήματος στη συνολική ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού

Τι χρειάζεται να προσέξει ένας γονιός; Το πρώτο πράγμα που πρέπει να προσέξει ένας γονιός, όταν αποφασίζει να στείλει το παιδί του στο βόλεϊ είναι η ίδια η επιθυμία του παιδιού για αυτό το άθλημα. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να το πιέσει ή να του επιβάλει την δική του απόφαση. Γι’ αυτό το λόγο ιδανικό είναι ένα παιδί να έρθει σε επαφή με διαφορετικά είδη άθλησης και στο τέλος να επιλέξει το ίδιο αυτό που αρέσει περισσότερο σ’ εκείνο (και όχι στο μπαμπά ή τη μαμά του). Επίσης, σε κάθε περίπτωση αυτό που θα πρέπει να έχει κατά νου ένας γονιός είναι πως όπως σε όλα τα αθλήματα, έτσι και στο βόλεϊ, αναμένονται τυχόν τραυματισμοί. (Βέβαια το βόλεϊ θεωρείται γενικά ασφαλές άθλημα αφού δεν υπάρχει σωματική επαφή με τον αντίπαλο και επιπλέον παίζεται ξεκάθαρο αγωνιστικό χώρο). Τέλος, ένα ακόμη σημείο που θα πρέπει να υπολογίσουν οι γονείς είναι η φιλοσοφία των ανθρώπων που διοικούν το σύλλογο ή την ομάδα, καθώς σε αυτή την ηλικία η εκμάθηση πρέπει να γίνεται περισσότερο μέσω παιχνιδιών και όσο περνάει ο καιρός και οι δεξιότητες του παιδιού αναπτύσσονται, αλλάζει και ο τρόπος διδασκαλίας των βασικών κινήσεων.

Σε ποιες περιπτώσεις πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με το συγκεκριμένο άθλημα; Σε περιπτώσεις που είτε το παιδί πιέζεται ψυχολογικά να συμμετάσχει και στην ουσία αναγκάζεται να το κάνει, είτε υπάρχει κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας. Γι’ αυτό το λόγο οι γονείς θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη σημασία στις ιατρικές εξετάσεις που απαιτούνται πριν την συμμετοχή του παιδιού σε οποιοδήποτε άθλημα.