ROLE MODELS

Susan Wojcicki: Η γυναίκα που εκτόξευσε τα έσοδα του YouTube στα 30 δις δολάρια

@2021 AP Photo/Reed Saxon, File)

Μεταξύ αυτών που μου συνέβησαν μέσα στην πανδημία, ήταν να γίνω κάτοικος YouTube. Από εκεί που το χρησιμοποιούσα για πολύ συγκεκριμένους λόγους, κυρίως εργασιακού χαρακτήρα, βρέθηκα να «ζω» μέσα στην πλατφόρμα. Πραγματικά απορούσα που δεν μου έχει στείλει ένα λουλούδι για τις άπειρες ώρες που περάσαμε μαζί -ή δεν μου έχει ζητήσει ενοίκιο. Μετά ενημερώθηκα πως σαν και εμένα υπήρχαν εκατομμύρια άλλοι, στον πλανήτη. Να είναι καλά όλοι, που μου έδωσαν κουράγιο να συνεχίσω.

Μετά θέλησα να μάθω τι δώσαμε όλοι εμείς στο YouTube, αλλά και τι δίνει εκείνο σε όσους ποστάρουν υλικό. Ήξερες πως ένας συγκεκριμένος αλγόριθμος αλλάζει ζωές; Είναι αυτός που κρίνει ποιο περιεχόμενο εξ όσων φτιάχνουν καθημερινά το κάτιτις τους στον κόσμο, αξίζει να παρουσιαστεί στο παγκόσμιο κοινό των 2.000.000.000 τακτικών τηλεθεατών ανά μήνα -οι οποίοι βλέπουν περισσότερες από 1.000.000.000 ώρες τη μέρα στην πλατφόρμα, κυρίως μέσω των smartphones (αυτά προτιμά το 70% του κοινού για να συνδέεται).

Όπως γράφει το Fortune «όλος αυτός ο χώρος και η προσοχή μεταφράζεται σε δισεκατομμύρια δολαρίων σε διαφημίσεις, που αναμένεται να φτάσουν στα 30 δις δολάρια στο τέλος της τρέχουσας χρονιάς. Αυτό το ποσό το YouTube το μοιράζεται με τους δημιουργούς των videos, τις μεγάλες εταιρίες media και τις εταιρίες μουσικής παραγωγής». To ΥοuTube κρατάει το 45% και μοιράζει τα υπόλοιπα σε όλους τους άλλους που εμπλέκονται. Μόνο από το πρόγραμμα συνεργατών η πλατφόρμα εκτιμάται πως κερδίζει δισεκατομμύρια, το χρόνο. Διάστημα στο οποίο δίνει 10 δις δολάρια στους απανταχού δημιουργούς.

Όλο αυτό δεν θα υπήρχε, αν δεν υπήρχε η Susan Wojcicki. Και αν δεν υπήρχε η Susan Wojcicki και ό,τι διάβασες έως εδώ, το YouTube δεν θα είχε καταφέρει να νικήσει τη μάχη στον άκρως ανταγωνιστικό χώρο της δημιουργίας οπτικοακουστικού περιεχομένου. «Εμείς είμαστε αυτοί που μπορούμε να προσφέρουμε τη μεγαλύτερη δυνατή έκταση και τα περισσότερα χρήματα ή οικονομική επιτυχία. Για αυτό και οι δημιουργοί έρχονται σε εμάς» εξήγησε με πάσα ειλικρίνεια -έως και κυνισμό- η Wojcicki.

Το 2014 το YouTube εμφάνισε το YouTube Premium. Το 2015 άλλαξε όνομα και έγινε ‘YouTube Red’ για να ακούγεται πιο cool -πριν ξαναγίνει Premium. Το χρησιμοποίησαν 2.000.000 users από το σύνολο που είχε ξεπεράσει το 1.000.000.000. Τα ποσοστά έδειχναν πως επρόκειτο για αποτυχία. Την ίδια χρονιά παρουσιάστηκαν το YouTube Music, το YouTube Kids και το YouTube Games, ως ο τρόπος που βρήκε η πλατφόρμα για να ανταγωνιστεί το Twitch. Δεν τα κατάφερε.

Fast forward στο σήμερα, τo πρώτο τετράμηνο του 2021 η πλατφόρμα είδε τους χρήστες που εμφάνισαν τη διάθεση να πληρώσουν για να αγοράσουν την Premium έκδοση, να αυξάνονται περισσότερο από ποτέ -σε ένα quarter. Πλέον οι users της πληρωμένης υπηρεσίας του YouTube Music και του YouTube Premium έχουν ξεπεράσει τους 30.000.000.

Το χρόνο που προηγήθηκε, η εταιρία είχε δώσει 4 δις δολάρια στη μουσική βιομηχανία, με τους ιθύνοντες να εξηγούν πως «ως οπτικοακουστική πλατφόρμα, ο στόχος μας είναι να γίνουμε κορυφαία πηγή εσόδων για τη μουσική βιομηχανία και να βοηθήσουμε καλλιτέχνες σε όλον τον κόσμο, να ‘χτίσουν’ την καριέρα τους στη μουσική». Αν μπορούν να το κάνουν; Προφανώς, αφού μπορούν να βγάλουν λεφτά από την πρώτη κίνηση του όποιου δημιουργού έως την τελευταία, μέσω όλων των μέσων που διαθέτει η Alphabet Inc -όπου ανήκει το Google και ό,τι ανήκει σε αυτό.

Σου είπα πως το πρώτο τετράμηνο του 2021 το YouTube έδωσε 4 δις δολάρια στη μουσική βιομηχανία. Στο ίδιο διάστημα έβγαλε 2 δις δολάρια το μήνα, από τις διαφημίσεις. Ποσό 49% μεγαλύτερο από εκείνο της αντίστοιχης περιόδου, το 2020. Παρεμπιπτόντως, τα έσοδα του 2020 ήταν κατά 31% μεγαλύτερα από εκείνα του 2019.

Fact: αν το YouTube δεν άνηκε κάπου -ήταν ανεξάρτητος φορέας-, θα ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος πωλητής ψηφιακής διαφήμισης του πλανήτη, μετά τους Alphabet, Facebook και Amazon.

Η Susan Wojcicki στον χρυσό θρόνο του YouTube

Η αφήγηση άρχισε από το 2014 για πολύ συγκεκριμένο λόγο. Είναι η Susan Wojcicki. Δηλαδή, η γυναίκα που ανέλαβε το πόστο της CEO στο YouTube εκείνο το χρόνο. Είναι και ο λόγος που το YouTube διαθέτει ουκ ολίγους τρόπους νομισματοποίησης για τους δημιουργούς, που διαθέτει την υπηρεσία συνδρομής για να μη διακόπτουν τα videos οι διαφημίσεις και την υπηρεσία internetικης τηλεόρασης YouTube TV. Δηλαδή, όλους τους λόγους που είδε τα έσοδα να αυξάνονται κατά δισεκατομμύρια.

Η Wojcicki δεν πρόλαβε σε πρώτο χρόνο να νικήσει τα videos με ρητορική μίσους ή βίαιο εξτρεμισμό. Αφότου το Time έγραψε πως “πληρωμένες διαφημίσεις της βρετανικής κυβέρνησης και διαφόρων εταιριών του ιδιωτικού τομέα, εμφανίστηκαν πριν των videos που στήριζαν τρομοκρατικές οργανώσεις”, δημιούργησε και εφάρμοσε τις πιο αυστηρές πολιτικές. Ήταν τέτοιες που την κατηγόρησαν για λογοκρισία.

Στις 22/10 του 2018 άσκησε κριτική στο Άρθρο 13 της οδηγίας για τα πνευματικά δικαιώματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έδιναν στο YouTube όλη την ευθύνη της απομάκρυνσης περιεχομένου που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα. Είχε εξηγήσει πως αυτό θα γινόταν απειλή για την ικανότητα των δημιουργών να μοιραστούν τη δουλειά τους.

Όταν ανακοινώθηκε η ‘μετάταξη’ της δεν ήταν λίγοι εκείνοι που είπαν πως την είχαν προτιμήσει, γιατί το Google δημιουργήθηκε στο γκαράζ του σπιτιού της. Λόγος που θα έλεγες πως εντάσσεται στη λίστα αυτών που αφορά ο νεποτισμός. Από ό,τι αποδεικνύεται χρόνια αργότερα, ο λόγος που έγινε CEO ήταν γιατί μπορούσε.

Να σου πω κάποια βασικά πράγματα για τη Susan

Σε στήλη της Wall Street Journal, με τίτλο “How I Work” η Susan Wojcicki, είπε πως λειτουργεί καλύτερα τα βράδια και το πρώτο πράγμα που κάνει όταν ξυπνάει είναι «να προσπαθήσω να κοιμηθώ περισσότερο». Η αγαπημένη της εφαρμογή (πέραν του YouTube) είναι το Waze της πλοήγησης «που με πάει όπου θέλω πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά».

Δεν πατάει πολύ συχνά το skip ad «γιατί μου αρέσει να τις παρακολουθώ, είναι σημαντικό για εμένα να τις βλέπω. Κάνω skip ad διαφήμιση παρά διαφήμιση”. Θα προσλάμβανε χωρίς δεύτερη σκέψη, κάποιον που δεν προφέρει σωστά το όνομα της “διαφορετικά δεν θα ήμουν σε θέση να προσλάβω κανέναν. Όλοι το προφέρουν λάθος».

Η λέξη με την οποία θα περιέγραφε το στιλ που διοικεί είναι «υποστηρικτικό». Όσο για τον τρόπο που κάνει τα meetings «μου αρέσει να έχω ξεκάθαρη ατζέντα. Να ξέρω τι προσπαθούμε να κάνουμε και πώς θα το κάνουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται, ώστε να προχωρήσουμε στο επόμενο».

Ο άνθρωπος με τη μεγαλύτερη επιρροή πάνω της «ήταν πιθανότερα η μητέρα μου και ο πατέρας μου. Ο μπαμπάς μου είναι καθηγητής φυσικής, ως εκ τούτου είναι πολύ αναλυτικός, καλός στο να προσεγγίζει τα προβλήματα με συστηματικό τρόπο. Η μαμά μου είναι πάντα έτοιμη για να διασκεδάσει, να κάνει κάτι λίγο τρελό, με ελαφρώς αντισυμβατικό τρόπο. Έχω κάτι από τον καθένα τους».

Έχει πει πως μια από τις προτεραιότητες της είναι ό,τι και αν συμβαίνει κάθε μέρα, να επιστρέφει σπίτι της την ώρα του δείπνου με τον σύζυγο και τα πέντε τους παιδιά. «Προσπαθώ να διαχειρίζομαι με τον καλύτερο τρόπο το χρόνο μου στο γραφείο, ώστε να συγκεντρώνομαι σε αυτά που είναι πιο σημαντικά και να τα κάνω όσο πιο γρήγορα μπορώ. Μετά, προσπαθώ να φεύγω από τη δουλειά μια λογική ώρα, γύρω στις 18.00 και να μην τσεκάρω τα emails μου από τις 18.00 έως τις 21.00, κάτι που ομολογώ πως είναι δύσκολο να κάνω, αλλά πραγματικά προσπαθώ γιατί θέλω να περάσω ουσιαστικό χρόνο με τα παιδιά μου και τον άνδρα μου. Όταν πηγαίνω στο κρεβάτι το βράδυ, βλέπω τα emails και όσα έγιναν το τρίωρο που ήμουν εκτός». Πάμε να δούμε τώρα, ξεχωριστά κάποια από τα θέματα που έθιξε.

Ο Stanley Wojcicki έφυγε από την Πολωνία για τις ΗΠΑ όταν ήταν 12 χρόνων -και ανέλαβαν τη διοίκηση του κράτους οι Κομμουνιστές. Είναι καθηγητής φυσικής στο Stanford. Η Esther Wojcicki γεννήθηκε σε μια φτωχή οικογένεια Ρώσων Εβραίων που μετανάστευσε στην άλλη ακτή του Ατλαντικού το ’20. Είναι επίσης, εκπαιδευτικός. Το ζευγάρι μεγάλωσε τρία κορίτσια: την Janet, η οποία είναι CEO σε εταιρία γενετικών δοκιμών -έχει συγκεντρώσει επενδύσεις 500 εκατομμυρίων δολαρίων από το 2006 μέχρι σήμερα-, τη Susan και τη Janet που είναι ανθρωπολόγος και επιδημιολόγος, με μάστερ στη δημόσια υγεία, ενώ είναι βοηθός καθηγητή στο University of California.

Η σημερινή πρωταγωνίστρια έχει πει για όλα αυτά στο CNBC πως «οι γονείς μας, μας έδωσαν πλήρη ελευθερία και ανεξαρτησία από όταν ήμασταν μικρές. Μας άφηναν να παίρνουμε τις αποφάσεις για ό,τι μας αφορούσε. Μας έβλεπαν πάντα σαν να ήμασταν μίνι ενήλικες». Τα κορίτσια μεγάλωσαν στο campus του Stanford. Η Susan σπούδασε ανθρωπολογία. Όταν ήταν τελειόφοιτη έκανε το πρώτο μάθημα στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Μετά σπούδασε ιστορία και λογοτεχνία στο Harvard, από όπου αποφοίτησε με τιμές το 1990. Ο επόμενος σταθμός θα ήταν το PhD στα οικονομικά, γιατί από παιδί ήθελε να γίνει καθηγήτρια, αν δεν είχε αντιληφθεί πως αυτό που την εξιτάρει περισσότερο είναι η τεχνολογία. Όσο τη μάθαινε, πήρε Masters στην επιστήμη των οικονομικών (1993) και τη διοίκηση επιχειρήσεων (1998).

Ο δρόμος της την έφερε στο δρόμο των Larry Page και Sergey Brin, δηλαδή των τύπων που ‘έφτιαξαν’ το Google, όταν αναζητούσαν ένα χώρο, όπου να μπορούν να κάνουν τους πειραματισμούς τους. Αυτός ο χώρος ήταν το γκαράζ της Susan .

Το 1999 οι ιδρυτές της Google την έκαναν την πρώτη marketing manager του σημερινού κολοσσού, χάριν της προϋπηρεσίας της στην Intel Corporation. Ασχολήθηκε με τα προγράμματα που έκαναν το προϊόν viral, τον σχεδιασμό των πρώτων Google Doodles και τη δημιουργία των Google Images και Google Books. Για τη δουλειά της στην ανάπτυξη ενός εκ των βασικών διαφημιστικών προϊόντων της εταιρίας, έγινε η πρώτη product manager, πριν καθίσει στην καρέκλα της senior vice president στις διαφημίσεις και το εμπόριο. Έγινε δηλαδή, εκείνη που έδινε το τελικό ΟΚ για ό,τι αφορούσε τις διαφημίσεις και τα analytics (πχ του Google Analytics).

Τι κατάφερε η Wojcicki- σε αριθμούς

H Wojcicki ήταν εκείνη που διαπίστωσε πως μια μικρή start-up είχε επισκιάσει την υπηρεσία videos της Google, της οποίας είχε την ευθύνη. Πήγε σε αυτούς που πλήρωναν και τους πρότεινε να αγοράσουν τον ανταγωνισμό, που ήταν το YouTube. Αφότου τους έπεισε, ανέλαβε την εξαγορά για 1.65 δις δολάρια, το 2006.

Ως «το πιο σημαντικό πρόσωπο στις διαφημίσεις» έγινε η CEO του YouTube, το Φλεβάρη του 2014. Το 2015 ήταν μεταξύ των 100 Most Influential People του περιοδικού Time και «η πιο ισχυρή γυναίκα του Internet». Επί των ημερών της, η πλατφόρμα έφτασε τους 2 δις users το μήνα που παρακολουθούσαν υλικό διάρκειας 1.000.000.000 ωρών τη μέρα. Από το 2014 έως το 2017 αύξησε κατά 7% τις γυναίκες εργαζομένους (που πια έφταναν στο 30% επί του συνόλου).

Ενώ συνέβαιναν όλα αυτά, απέκτησε και το πέμπτο της παιδί. Πριν βγει σε άδεια, έγραψε στη Wall Street Journal άρθρο για τη σημασία της πληρωμένης άδειας μητρότητας. Είναι ένα από τα θέματα που την ενδιαφέρουν και προσπαθεί να βοηθήσει όσο μπορεί. Ένα άλλο είναι η ‘τακτοποίηση’ της ανισορροπίας των φύλων που υπάρχει στις τεχνολογικές εταιρίες και ένα τρίτο το πώς μπορούν τα κορίτσια να ενδιαφερθούν για τον προγραμματισμό μέσω σχετικού μαθήματος στα σχολεία.