Τα γυμνά, ανθρώπινα έργα τέχνης της Marina Abramović αναστάτωσαν το Λονδίνο
- 22 ΣΕΠ 2023
Η Marina Abramović είναι η ιέρεια της περφόρμανς. Έχει πει “hold my beer” σε πολλούς άνδρες στο χώρο της μοντέρνας τέχνης που της είπαν ότι υπάρχουν όρια στην τέχνη. Τα τελευταία 50 χρόνια έχει επανεφεύρει τον τρόπο που χρησιμοποιείται το γυναικείο σώμα ως καμβάς και οι εμπειρίες της γυναικείας ζωής στην τέχνη.
Το όνομα Marina Abramović είναι ένα διεθνές αναγνωρισμένο brand. Γιατί; Γιατί καμία άλλη καλλιτέχνιδα δεν τόλμησε να δοκιμάσει τα όρια της σωματικής και ψυχικής αντοχής της υποβάλλοντας τον εαυτό της σε εξαντλητικό πόνο και στην πιθανότητα του θανάτου.
Όλα τα παραπάνω μπορεί κανείς να τα μάθει με μια επίσκεψη στο λονδρέζικο Royal Academy of Arts από τις 23 Σεπτεμβρίου ως την 1 Ιανουαρίου 2024 σε μια μεγάλη και ιστορική ρετροσπεκτίβα (με τεράστιο αρχειακό υλικό) της Marina Abramović. Είναι η πρώτη γυναίκα καλλιτέχνις που έχει ατομική έκθεση στις γκαλερί της Βασιλικής Ακαδημίας στα 255 χρόνια της ιστορίας τους.
Και σύμφωνα με το BBC, ο βρετανικός τύπος υποδέχτηκε την μεγάλη αναδρομική έκθεση της Marina Abramović με ανάμεικτα συναισθήματα. Οι επισκέπτες πρέπει να στριμωχτούν ανάμεσα σε δύο γυμνά μοντέλα για μπουν σε αυτή. Ωστόσο, επειδή Αγγλία, όσοι επισκέπτες νιώθουν άβολα να περάσουν μέσα από τα γυμνά μοντέλα υπάρχει μια ακόμη είσοδος. Αν τώρα κάποιοι νιώθουν άβολα, φαντάσου τις αντιδράσεις το 1977 που ανέβηκε πρώτη φορά το έργο από την ίδια την Marina Abramović και τον τότε σύντροφο της Ulay. Το ζευγάρι τότε στεκόταν γυμνό στην πόρτα και έπρεπε να χωθείς ανάμεσά τους. Ήταν μια γυμνή πύλη.
Η κριτικός τέχνης των Times, Laura Freeman, είπε ότι έπρεπε να ρουφήξει το στομάχι της και να προσπαθήσει να μην πατήσει τα δάχτυλα των γυμνών καλλιτεχνών στην έκθεση του Royal Academy of Arts για να περάσει ανάμεσά τους.
Είναι κι αυτός ένας τρόπος να μιλήσεις για το έργο μιας θαρραλέας γυναίκας με ανυπόφορη εξυπνάδα που μίλησε για τους ρόλους που η κοινωνία μάς βάζει να παίζουμε πριν καν γίνει woke μόδα.
Υπάρχουν αρκετές φωνές που θεωρούν την τέχνη της Marina Abramović μια ναρκισσιστική, διαφημιστική εκστρατεία. Οι περισσότεροι σοβαροί κριτικοί τέχνης την χειροκροτούν για τη γενναιότητα να μετατρέψει τη ζωή της σε μια τρομακτική παράσταση. Υπάρχουν τόσες πολλές Marina Abramović στα διαφορετικά δωμάτια του Royal Academy of Arts, εκείνη που αυτοτραυματίζεται, η μισοπνιγμένη στη Λαμπεντούζα, εκείνη που χαστουκίζει τον σύντροφό της, εκείνη που δίνει μαστίγια σε θεατές και τους προτρέπει να τα χρησιμοποιήσουν πάνω της. Μια γυναίκα 76 ετών πλέον που μας θέλει κομπάρσους στη work ιn progress ζωή της.